Belfius verhoogt spaarrente
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Belfius verhoogt spaarrente
Belfius verhoogt op 1 juli de rente op de spaarboekjes. Het gewone spaarboekje levert dan in totaal 0,9 procent op, de Fidelity-rekening 1,25 procent. (BRON : HLN)
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/06/07 ... arboekjes/
Voor iemand anders het zegt : keytrade doet beter !
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/06/07 ... arboekjes/
Voor iemand anders het zegt : keytrade doet beter !
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Belfius verhoogt spaarrente
Ik vraag me af of het mogelijk is om geld van mijn Fidelity-rekening bij Belfius over te boeken naar mijn reguliere spaarrekening, met een minimumbedrag van €500 (zodat de getrouwheidspremie behouden blijft), om het vervolgens weer terug te storten op mijn Fidelity-rekening. Zodat ik al mijn opgebouwde getrouwheidspremie behoud en zo in aanmerking kom voor de nieuwe getrouwheidspremie die vanaf 1 juli van kracht wordt. Is dit een mogelijkheid? Iemand al getest?
-
- Full Member
- Contacteer:
Niet te vlug van uw stoel vallen. De verhoging geldt voornamelijk voor nieuwe stortingen. Voor uw "oud" geld is de verhoging beperkter.
Niks nieuws. Altijd al zo geweest.Pieter1985 schreef: ↑7 juni 2023, 15:19 Niet te vlug van uw stoel vallen. De verhoging geldt voornamelijk voor nieuwe stortingen. Voor uw "oud" geld is de verhoging beperkter.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ah bon, dat wist ik niet. Nu snap ik nog minder waarom de banken zo lang wachten met hun rentes te verhogen. Als die verhoging toch niet van toepassing is op het bestaande spaargeld...druDal schreef: ↑7 juni 2023, 15:26Niks nieuws. Altijd al zo geweest.Pieter1985 schreef: ↑7 juni 2023, 15:19 Niet te vlug van uw stoel vallen. De verhoging geldt voornamelijk voor nieuwe stortingen. Voor uw "oud" geld is de verhoging beperkter.
Belfius probeert gewoon om met een aalmoes de politici weer te doen inslapen....en het zal ze nog lukken ook.
Bij KBC is het het waarschijnlijk grote paniek. Iedere eurocent dat ze kwijt zijn aan hun clientèle is een een drama.
Bij KBC is het het waarschijnlijk grote paniek. Iedere eurocent dat ze kwijt zijn aan hun clientèle is een een drama.
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
Los van alle andere raad die we je kunnen geven : je kan slechts drie keer per jaar (per rekening) een overboeking doen naar een rekening van dezelfde bank met behoud van de getrouwheidstermijn.
Ik leg je uit met een voorbeeld wat hij (volgens mij) bedoelt :Pieter1985 schreef: ↑7 juni 2023, 15:33
Ah bon, dat wist ik niet. Nu snap ik nog minder waarom de banken zo lang wachten met hun rentes te verhogen. Als die verhoging toch niet van toepassing is op het bestaande spaargeld...
De getrouwheidspremie van geld dat je op 3 januari 2023 stort of voor geld waarvoor op 3 januari 2023 een nieuwe getrouwheidsperiode start, brengt het volgende jaar de getrouwheidspremie op die van toepassing was op 3 januari 2023.
Niet meer. Maar ook niet minder.
De hogere getrouwheidsintrest : daarvan begint de periode te lopen op 3 januari 2024, die periode is ten einde op 2 januari 2025 en je ontvangt die pas op 1 april 2025. Maar daarvoor is de getrouwheidsintrest belangrijk die van toepassing is op 3 januari 2024. Die van morgen of volgend maand in principe niet, als die nog zou wijzigen.
Met de basisintrest is dat niet het geval. Dan levert een verhoging vanaf 1 juli ook daadwerkelijk iets op vanaf 1 juli voor het geld dat je eerder al stortte.
Ook : alleen van toepassing voor wie een fidelity rekening heeft geopend. Wie zijn oude spaarrekening blijft behouden krijgt minder intrest.
Weet iemand of/hoe je bij Belfius een overzicht kan zien van de lopende getrouwheidsperiodes en de daaraangekoppelde intrest (ter controle overdraagbaarheid getrouwheidsintrest).
Ik vind in ieder geval niets terug, ook geen simulatie van intrest bij afhaling of zo. Enkel de rekeninguittreksels...
Ik vind in ieder geval niets terug, ook geen simulatie van intrest bij afhaling of zo. Enkel de rekeninguittreksels...
Je maakt het moeiljker dan nodig.
Voor (het bedrag van) toevoegingen na of vanaf datum verhoging loopt wél de nieuwe intrestvoet van getrouwheid. Dus wat je spaart vanaf dan, brengt sowieso meer op.
En over het volledige bedrag (oud en nieuw spaargeld) natuurlijk wanneer het de basisintrest betreft.
Als je dus een cent bij schrijft vanaf 1 juli, dan zal op die cent de nieuwe getrouwheidspremie weldegelijk van toepassing zijn.
Wanneer je een substantieel bedrag sowieso langere tijd kan missen doet men er beter aan om eerder voor een termijn vast te zetten.
Voor (het bedrag van) toevoegingen na of vanaf datum verhoging loopt wél de nieuwe intrestvoet van getrouwheid. Dus wat je spaart vanaf dan, brengt sowieso meer op.
En over het volledige bedrag (oud en nieuw spaargeld) natuurlijk wanneer het de basisintrest betreft.
Als je dus een cent bij schrijft vanaf 1 juli, dan zal op die cent de nieuwe getrouwheidspremie weldegelijk van toepassing zijn.
Wanneer je een substantieel bedrag sowieso langere tijd kan missen doet men er beter aan om eerder voor een termijn vast te zetten.
-
- Full Member
- Contacteer:
Het zijn toch allemaal schimmige constructies om enerzijds een hoge rentevoet te kunnen afficheren en hem vervolgens zo weinig mogelijk te moeten toepassen.
Hetzelfde met die Start2Save spaarrekening van KBC en die Groeirekening van Argenta. Op papier een iets hogere rentevoet aanbieden, maar je kan wel maandelijks maar 500 euro inleggen. Bovendien werden deze "nieuwe" formules pas nà nieuwjaar aangeboden waardoor ze op 1 januari 2024 geen getrouwheidspremie moeten uitkeren.
In plaats van de banken onder druk te zetten om hun rentevoeten te verhogen, zou de overheid veel beter een systeem op poten zetten die het verhuizen van spaargeld toegankelijker maakt voor de gewone mens.
Hetzelfde met die Start2Save spaarrekening van KBC en die Groeirekening van Argenta. Op papier een iets hogere rentevoet aanbieden, maar je kan wel maandelijks maar 500 euro inleggen. Bovendien werden deze "nieuwe" formules pas nà nieuwjaar aangeboden waardoor ze op 1 januari 2024 geen getrouwheidspremie moeten uitkeren.
In plaats van de banken onder druk te zetten om hun rentevoeten te verhogen, zou de overheid veel beter een systeem op poten zetten die het verhuizen van spaargeld toegankelijker maakt voor de gewone mens.
Die gewone mens moet eens durven buiten zijn huisbankier te kijken.Pieter1985 schreef: ↑8 juni 2023, 09:35
Een online bank contacteren vermits men internet, heeft kan toch niet zo moeilijk zijn.
Daar een rekening openen en zo van hogere rente genieten.
Hoe minder de overheid zich moeit hoe beter zeker over centen.
De Belgen moeten eens leren niet alles bij dezelfde te hebben, er zou zo zeker meer concurrentie komen.
Of het over spaar, tele communicatie, energie gaat.
En daarna is men verwonderd dat ze niet bewegen.
10.000 € of meer horen niet thuis op een spaarrekening, inflatie in gedachten houdende.
Maar ja alles zelf in de hand nemen nog zoiets wereldvreemd voor de Belgen.
Liever klagen.
Ik ga er van uit dat de enige manier om van die nieuwe hogere rente op een fidelity rekening te genieten is : overschrijven op een zichtrekening. En daarna terugzetten op fidelity rekening. Dan verlies je wel je reeds opgebouwde getrouwheidspremie. Beetje spijtig dat men dit zo doet. Want hoeveel mensen gaan dit uiteindelijk doen? Weinig volgens mij.