Onderhoud vintage horloge
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Onderhoud vintage horloge
Voor een Casio vind ik mijn pols te edel.
Het gaat over een Rodania automatic 25 jewels incabloc met dagteller 34mm stainless steel van zo'n 50 jaar oud.EarthNvstr1 schreef: ↑29 mei 2023, 21:28 Is een erfstuk, dus zou het gewoon terug in ere willen herstellen vooral door een deskundig horlogemaker en voor een correcte prijs. Kan zijn dat het meer zal kosten dan wat het waard is, maar dat maakt niet uit.
Is wat vuil en glas is serieus gekrast, maar werkt gewoon nog, na zo'n 40 jaar in een kast gelegen te hebben.
Het ding is misschien nog 100 EUR waard voor een zot die het eraan wil geven.
Ik ben echter bereid enkele honderden EUR uit te geven om het volledig te laten reviseren en op te kuisen.
Alsook een nieuwe leren strap, want de huidige is te klein voor mij. Mensen waren toen blijkbaar geringer van pols omvang.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Het heeft een sentimentele/familiale waarde. Dat is belangrijk toch ?
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Het is je gegund, geniet er maar van. Ik heb trouwens een cabrio, ondertussen 14 jaar oud. Oppotten doe ik ook niet hoor, ik gebruik het voor andere zaken. Ik zit momenteel bij een lekkere 27 graden aan de Atlantische kust waar ik geniet van mijn drie maanden loopbaanonderbrekingCharlesvdw schreef: ↑2 juni 2023, 18:21 En ik vind het zalig in om een mooi vintage horloge te hebben, een paar mooie mechanische horloges te hebben, met een fijne sportwagen te rijden.
Daar heb ik elke dag plezier van, en dat is onbetaalbaar.
Er wordt ook gespaard hier, maar alles oppotten ? Nee, dank u.
Nu ik erover denk, ik had beter nog een mechanisch horloge gekocht ipv aandelen Colruyt... Ik zou er meer plezier aan gehad hebben, en het was waardevaster geweest.
Voila, genieten maar met mate. Ik heb zelf ook een cabrio, 4 jaar oud intussen,dat plezier is onbetaalbaar! En voor mij geldt dat ook voor een lekkere Bourgogne en een mooi uurwerk. Om kleren en schoenen geef ik niet veel.
Ik heb 3 automatische Omega’s waarvan 2 erfstukken. Onderhoud is niet goedkoop, ik ga zelf in Gent bij Vanhoutteghem aan de Dampoort. Duur maar tevreden van en zoveel gaat er niet mee mis. Als ik naar veilingprijzen kijk zijn dat goede beleggingen, vorige eeuw (…) kostte mijn Omega Speedmaster ca. 120.000BEF, nu een veelvoud.
Recent een titanium Seiko Astron SSH gekocht, erg lang over getwijfeld want vrij prijzig. Die is onderhoudsvrij en de zon voorziet em van power.
En dagelijks een gewone Samsung Galaxy Active Watch. Na 3+ jaar zingt de batterij daarvan het nog 3-4 dagen uit. Maar die zal nooit vintage worden maar bij Bebat eindigen
Ik heb 3 automatische Omega’s waarvan 2 erfstukken. Onderhoud is niet goedkoop, ik ga zelf in Gent bij Vanhoutteghem aan de Dampoort. Duur maar tevreden van en zoveel gaat er niet mee mis. Als ik naar veilingprijzen kijk zijn dat goede beleggingen, vorige eeuw (…) kostte mijn Omega Speedmaster ca. 120.000BEF, nu een veelvoud.
Recent een titanium Seiko Astron SSH gekocht, erg lang over getwijfeld want vrij prijzig. Die is onderhoudsvrij en de zon voorziet em van power.
En dagelijks een gewone Samsung Galaxy Active Watch. Na 3+ jaar zingt de batterij daarvan het nog 3-4 dagen uit. Maar die zal nooit vintage worden maar bij Bebat eindigen
-
- Newbie
- Contacteer:
Genieten van het leven is OK, zoals bv. rondrijden in een cabrio of je tijd doorbrengen op een tropisch eiland waar ze links rijden. Maar rondlopen met een stinkdure horloge waarop je op dezelfde manier de tijd kan aflezen als op gelijk welke andere horloge, heeft alleen pronkwaarde. Hebt u ze gezien? En dat aan mijn pols! En ze ergens in een kast leggen in de hoop dat ze later meer waard zal zijn, pffff... koop dan gouden munten, die hoeven geen onderhoud.
Ik kocht ooit voor mijn teergeliefde een Omega. Heeft nooit langer dan een jaar onafgebroken gewerkt: ze viel gegarandeerd stil, soms na enkele maanden, soms dus na een jaar. De laatste keer zei de juwelier: "ja maar hoe oud is ze al!" (de horloge). Mijn teergeliefde heeft meer met een goedkope horloge rondgelopen dan met die Omega, want die goedkope (rond de 500 Bef destijds) was veel betrouwbaarder. Helaas is ze ze ergens kwijtgespeeld, haha.
Ik kocht ooit voor mijn teergeliefde een Omega. Heeft nooit langer dan een jaar onafgebroken gewerkt: ze viel gegarandeerd stil, soms na enkele maanden, soms dus na een jaar. De laatste keer zei de juwelier: "ja maar hoe oud is ze al!" (de horloge). Mijn teergeliefde heeft meer met een goedkope horloge rondgelopen dan met die Omega, want die goedkope (rond de 500 Bef destijds) was veel betrouwbaarder. Helaas is ze ze ergens kwijtgespeeld, haha.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Een vintage Omega Speedmaster zoals de poster boven jou is geen pronkstuk. Enkel de zeldzame liefhebber van mechanische horloges gaat dat herkennen, jan met de pet niet.
Zelf loop ik soms met mijn IWC Mark XVI, niemand herkent dat, 1 keer ben ik aangesproken door een andere horlogeliefhebber. Dus is zeker niet om te pronken.
Zelfde met mijn vintage Jaeger-Lecoultre MasterQuartz, I feel like a million bucks wanneer ik het draag, maar geen kat die dat horloge kent of ervan onder de indruk is. En dat hoeft ook niet, ik draag het voor mezelf.
Zelf loop ik soms met mijn IWC Mark XVI, niemand herkent dat, 1 keer ben ik aangesproken door een andere horlogeliefhebber. Dus is zeker niet om te pronken.
Zelfde met mijn vintage Jaeger-Lecoultre MasterQuartz, I feel like a million bucks wanneer ik het draag, maar geen kat die dat horloge kent of ervan onder de indruk is. En dat hoeft ook niet, ik draag het voor mezelf.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De ene Omega is de andere niet.di_Morean0 schreef: ↑7 juni 2023, 22:36 Ik kocht ooit voor mijn teergeliefde een Omega. Heeft nooit langer dan een jaar onafgebroken gewerkt: ze viel gegarandeerd stil, soms na enkele maanden, soms dus na een jaar.
En gezien je uitleg, vermoed ik dat het een quartz (met batterij dus) was ?
di_Morean0 schreef: ↑7 juni 2023, 22:36 De laatste keer zei de juwelier: "ja maar hoe oud is ze al!" (de horloge).
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ooit volgende gesprek meegemaakt:Charlesvdw schreef: ↑8 juni 2023, 19:58 Een vintage Omega Speedmaster zoals de poster boven jou is geen pronkstuk. Enkel de zeldzame liefhebber van mechanische horloges gaat dat herkennen, jan met de pet niet.
- persoon a: mooi horloge
- persoon x: ik hou niet van horloges, om de zoveel tijd die batterij vervangen, wat een gedoe
- ik: deze heeft geen batterij
- persoon x: onnozelaar!
- persoon a: dat is wel zo hoor
- persoon x: alé, gij ook al, elk horloge heeft een batterij, hoe kan dat anders werken ?!?
Persoon a en ikzelf keken vervolgens even naar elkaar en zijn dan van onderwerp veranderd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Bedankt.
De lastigheid voor mij is eigenlijk dat het een cadeau was dat aan 50% korting is aangekocht bij een juwelier in uitverkoop.
(voor een goed begrip: ik heb het dus niet zelf aangekocht, maar weet wel de aankoopprijs en de juwelier in kwestie is er niet meer, was bij mijn weten ook nooit officiëel Omega service center)
Vanhoutteghem in Gent had ik inderdaad ook gezien op de omega site als officiëel service center en dat is ook vrij handig voor mij qua bereikbaarheid.
Ook doet het adres mij vermoeden dat de prijs daar niet "kunstigmatig opgedreven" (lees: iets meer omwille van de locatie kosten) zal zijn, wat ik wel vermoed bij bv. Slaets of TenSen in Antwerpen centrum. Clem Vercammen in Heist-op-den-Berg is ook een optie, iets minder qua bereikbaarheid, maar die ken ik dus ook (nog) niet.
Ben dus eigenlijk min of meer op zoek naar een officiëel service center dat geen "extra" aanrekent (normaal is ok) omdat ik voor de rest niets nieuw aankoop bij hen, maar toch de normale qualiteit levert.
Voila, zo bezie ik het ook. Ik koop zoiets voor mezelf en allesbehalve om mee te pronken en al helemaal niet als belegging. Zit toch meestal “verstopt” onder een mouw als ik ze draag. Maar dat zalig geluid van een automatisch uurwerk, de recente Speedmaster ruist eerder, de oudere Speedmaster klinkt al wat meer mechanisch / harder na decennia dienst en miljarden tikken (5x per seconde, ga maar na) je kan dat niet uitleggen aan iemand die daar niks om geeft.Charlesvdw schreef: ↑8 juni 2023, 19:58 Een vintage Omega Speedmaster zoals de poster boven jou is geen pronkstuk. Enkel de zeldzame liefhebber van mechanische horloges gaat dat herkennen.
Mijn titanium Astron is ook zoiets, ziet er van ver uit als een Casio maar het gevoel dat die geeft aan je pols, het feit dat je ervoor hebt gespaard, het zwarte titanium dat alle mogelijke tinten aanneemt ifv de lichtinval, ik word daar goedgezind van.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Rodania... aiai.
Ik had er een. Na minder dan een jaar was de polsband kapot. Een uniek model van aansluiting van bandje op de horloge.
Ondertussen was Rodania failliet en het oordeel van Jan Maes en anderen : een ander merk of model past niet. De horloge is om weg te smijten.
Ik had er een. Na minder dan een jaar was de polsband kapot. Een uniek model van aansluiting van bandje op de horloge.
Ondertussen was Rodania failliet en het oordeel van Jan Maes en anderen : een ander merk of model past niet. De horloge is om weg te smijten.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hopelijk valt het kostenplaatje mee. 1x gehad dat een Omega terug naar CH moest en die factuur was niet mis.
Persoonlijk vind ik het erg betrouwbare uurwerken in het algemeen, heb 3 automatische Omega’s die dus met je polsbeweging opladen.
Maar ik draag ze zelden, soms doe ik ze thuis eens aan. Ze zijn mooi maar een smartwatch die een fractie kost is zoveel praktischer. En na 3 jaar is die E-waste en zijn de Omega’s in waarde gestegen
Er is een superduur merk (Jaeger? Patek?) dat reclame maakt met “Je hebt geen xyz, maar je draagt er zorg voor voor de volgende generatie). Mooi vind ik dat.
Persoonlijk vind ik het erg betrouwbare uurwerken in het algemeen, heb 3 automatische Omega’s die dus met je polsbeweging opladen.
Maar ik draag ze zelden, soms doe ik ze thuis eens aan. Ze zijn mooi maar een smartwatch die een fractie kost is zoveel praktischer. En na 3 jaar is die E-waste en zijn de Omega’s in waarde gestegen
Er is een superduur merk (Jaeger? Patek?) dat reclame maakt met “Je hebt geen xyz, maar je draagt er zorg voor voor de volgende generatie). Mooi vind ik dat.