Beginnende belegger ETF
TIP
Re: Beginnende belegger ETF
Op 30 jaar maakt dat niets uit, dus gewoon starten.
Dat van dat wachten heb ik hier al vaker gelezen maar had ik dat gevolgd had ik al heel wat procenten laten liggen.
CNDX YTD 34,77%
CSPC YTD 13,5%
IWDA YTD 9,14%
Gewoon blijven aankopen, is er intussen toch een daling van 10% dan koop ik extra bij.
Ik kijk ook wel naar de Fear & Greed Index(niet dat dit de voorspeller is maar toch), staat deze op "extreme fear" koop ik met veel plezier bij en met grotere bedragen, staat deze op "extreme greed" zoals nu ben ik voorzichtiger maar blijf netjes mijn aankopen doen.
Hoe moeilijk het ook is luister niet te vaak of helemaal niet naar analisten en media want die weten het ook niet.
En zijn nu eenmaal zoveel factoren die een invloed op de beurzen kunnen hebben.
Ik heb het hier ooit nog eens aangehaald betreft die Fear & Greed Index.
Staat die zoals nu op "greed", komen de mooie artikels te voorschijn in de kranten, staat deze op "fear" is er nog weinig over de beurs te bespeuren.
Dus voor België:
VWCE: vermijden wegens hogere TOB van 1,32% tov 0,12% bij andere ETF's.
VWRL: vermijden wegens distributie dividend aan 30% RV (net als elke andere distribuerende ETF in België - vrijstelling 800€ geldt niet voor ETF's).
IWDA: lage kosten, maar enkel large cap aandelen. Aanvullend andere tracker nodig voor mid/small cap
SWRD: idem IWDA?
Wat vinden jullie van V3AA?
Portfolio van 6.000 bedrijven in large, mid en small cap.
ESG label voor duurzame belegging.
TOB van 0,12% itt 1,32% bij VWCE wat bij aankoop en verkoop toch een verschil maakt.
TER wel iets hoger aan 0,24% tov 0,20% bij IWDA (Nadeel van 1,2% op 30 jaar dus).
DeGiro heeft buiten de lage transactiekosten (kernselectie) nog andere "verborgen" kosten zoals handlingkosten, spreadkosten, enz.
Zie https://www.degiro.nl/tarieven/kosten-calculator
(Dit is overigens niet bedoeld als vergelijking met andere brokers, noch advies, enkel ter info ).
Time in the market is belangrijker dan timing the market.
Persoonlijk zou ik met een beleggingshorizon van 30 jaar niet wachten en in 1 keer instappen met 2,5k€.
Dan is de druk er af, no way back .
Zo heb ik jaren terug bij mijn eerste beursstapjes ook gewacht op het "ideale" moment. Uiteindelijk pas de eerste stap gezet anderhalf jaar na het idee om te starten met beleggen aan een veel hogere koers .
Bepaal voor jezelf welke strategie je gaat toepassen: wanneer koop je bij? Ga je ook verkopen? Wat is dan de trigger om (een deel) te verkopen? Probeer eenvoudige regels voor jezelf op te leggen zodat je je niet laat beïnvloeden door emoties.
Lees je ook eens in over de Bogleheads principes.
Succes
VWRL: vermijden wegens distributie dividend aan 30% RV (net als elke andere distribuerende ETF in België - vrijstelling 800€ geldt niet voor ETF's).
IWDA: lage kosten, maar enkel large cap aandelen. Aanvullend andere tracker nodig voor mid/small cap
TOB van 0,12% itt 1,32% bij VWCE wat bij aankoop en verkoop toch een verschil maakt.
TER wel iets hoger aan 0,24% tov 0,20% bij IWDA (Nadeel van 1,2% op 30 jaar dus).
DeGiro heeft buiten de lage transactiekosten (kernselectie) nog andere "verborgen" kosten zoals handlingkosten, spreadkosten, enz.
(Dit is overigens niet bedoeld als vergelijking met andere brokers, noch advies, enkel ter info ).
Persoonlijk zou ik met een beleggingshorizon van 30 jaar niet wachten en in 1 keer instappen met 2,5k€.
Zo heb ik jaren terug bij mijn eerste beursstapjes ook gewacht op het "ideale" moment. Uiteindelijk pas de eerste stap gezet anderhalf jaar na het idee om te starten met beleggen aan een veel hogere koers .
Bepaal voor jezelf welke strategie je gaat toepassen: wanneer koop je bij? Ga je ook verkopen? Wat is dan de trigger om (een deel) te verkopen? Probeer eenvoudige regels voor jezelf op te leggen zodat je je niet laat beïnvloeden door emoties.
Succes
Op 30 jaar zal het niet veel uitmaken.Gregsar37 schreef: ↑11 juni 2023, 10:04 Bedankt allen! Toch plezant om samen wat uit te zoeken wat de beste opties zijn.
Aangezien ik bij KBC ben (met zichtrekening) en ik het beste gevoel overhoud bij Bolero, zal het Bolero worden om te starten.
Best met €2500,00 starten.
Hebben jullie een idee of ik die best volgende week meteen al inleg? Of maakt het niet zoveel uit op 30 jaar tijd?
Niemand heeft een glazen bol natuurlijk...
Koop dan misschien best wel SWRD ipv IWDA. IWDA doet ook aan securities lending en SWRD niet. Nu is dat risico wel beperkt hoor. Ik geloof dat Blackrock al sinds de jaren 80 aan securities lending doet en sindsdien een keer of 3 heeft meegemaakt dat de derde partij de effecten niet kon teruggeven. In alle 3 de gevallen was de waarborg voldoende om te compenseren.
Leuk die fear & greed index, beter dan niks om je op te baseren.karine schreef: ↑11 juni 2023, 11:43Op 30 jaar maakt dat niets uit, dus gewoon starten.
Dat van dat wachten heb ik hier al vaker gelezen maar had ik dat gevolgd had ik al heel wat procenten laten liggen.
CNDX YTD 34,77%
CSPC YTD 13,5%
IWDA YTD 9,14%
Gewoon blijven aankopen, is er intussen toch een daling van 10% dan koop ik extra bij.
Ik kijk ook wel naar de Fear & Greed Index(niet dat dit de voorspeller is maar toch), staat deze op "extreme fear" koop ik met veel plezier bij en met grotere bedragen, staat deze op "extreme greed" zoals nu ben ik voorzichtiger maar blijf netjes mijn aankopen doen.
Hoe moeilijk het ook is luister niet te vaak of helemaal niet naar analisten en media want die weten het ook niet.
En zijn nu eenmaal zoveel factoren die een invloed op de beurzen kunnen hebben.
Ik heb het hier ooit nog eens aangehaald betreft die Fear & Greed Index.
Staat die zoals nu op "greed", komen de mooie artikels te voorschijn in de kranten, staat deze op "fear" is er nog weinig over de beurs te bespeuren.
Mooie YTD waarden
Bedankt voor de tip, ik ga SWRD bekijken.ignition schreef: ↑11 juni 2023, 12:25Op 30 jaar zal het niet veel uitmaken.Gregsar37 schreef: ↑11 juni 2023, 10:04 Bedankt allen! Toch plezant om samen wat uit te zoeken wat de beste opties zijn.
Aangezien ik bij KBC ben (met zichtrekening) en ik het beste gevoel overhoud bij Bolero, zal het Bolero worden om te starten.
Best met €2500,00 starten.
Hebben jullie een idee of ik die best volgende week meteen al inleg? Of maakt het niet zoveel uit op 30 jaar tijd?
Niemand heeft een glazen bol natuurlijk...
Koop dan misschien best wel SWRD ipv IWDA. IWDA doet ook aan securities lending en SWRD niet. Nu is dat risico wel beperkt hoor. Ik geloof dat Blackrock al sinds de jaren 80 aan securities lending doet en sindsdien een keer of 3 heeft meegemaakt dat de derde partij de effecten niet kon teruggeven. In alle 3 de gevallen was de waarborg voldoende om te compenseren.
Hallo, bedankt!Bmic schreef: ↑11 juni 2023, 12:20 Dus voor België:
Succes
Neen, zou echt wel passief willen beleggen op heel lange termijn met het geld dat ik "kan missen".
Daarnaast zeker nog gewoon blijven sparen tot mijn huis afbetaald is binnen 9 jaar.
Tegen dan hopelijk nog grotere bedragen beleggen.
Ideale moment moeilijk te bepalen. Die fear en gread wel al klein hulpmiddel.
Wetende dat de rentes van de centrale banken nog wat gaan stijgen, misschien beter nog even afwachten...
Langs de andere kant wil ik graag meteen meevaren, nu ik de goesting gevonden heb.
SWDR en V3AA ga ik bekijken, bedankt!
Ik had het niet over de kosten, wel over hoe goed de app in elkaar steekt en hoe vloeiend die werkt.burgundy schreef: ↑11 juni 2023, 11:14Zeer zeker als het is om kosten te laten betalen.
Bij Bolero krijgt men terug betaald onder korting makelaarsloon bij overbrengen van andere broker.
Dus binnen x tijd beleggen of makelaars korting foetsie.
Bij Me krijgt men de centen terug op zijn giro, spaarrekening.
Klein verschil me dunkt.
Nu ik bij Santander en NIBC ook een getrouwheidsrekening heb, merk ik pas hoe goed de app van KBC werkt.
Maar dat was gewoon een opmerking terzijde
Van Bolero al gelezen dat de app niet wauw is wanneer je echt actief zou willen beleggen.
Maar ik snap je wel, KBC niet de goedkoopste.
Bedankt voor tip!
Buiten het volume dat bij IWDA 10x groter is en kostenverschil dat bij SWRD 0,12% is en bij IWDA 0,2% lijkt er weinig verschil tussen IWDA en SWRD en dat IWDA natuurlijk al 10 jaar langer bestaat dan SWRD.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wat zou bij jou dan de doorslag geven?
1) de lagere kosten
2) hoger volume/liquiditeit + feit dat ze langer bestaan?
Of allebei 50/50 in portefeuille nemen?
Aanvullen met ETF voor de small caps of emerging markets?
Het ging hier niet over securities lending door de uitgever van een ETF, wel over het uitlenen van je effecten door je brooker. Over het feit dat Blackrock een kleine fractie van de aandelen in hun ETF uitlenen, moet je je totaal geen zorgen maken. Dat gaat slechts over een deel van enkele aandelen in het totale pakket, niet over jouw persoonlijke deelbewijzen, en Blackrock is groot en kapitaal krachtig genoeg om een en ander zonder schade te absorberen. Hier gaat het over een brooker die jouw aandelen uitleent aan een vierde partij, als daar iets mis gaat krijg je een heel ander verhaal, eerst moet nog maar blijken dat de borg van die vierde volstaat, van Degiro zelf moet je niet al te veel verwachten mocht dat niet het geval zijn, lees hun voorwaarden maar.
Hechten jullie niet te veel belang aan die TOB van 1,32%? Die is eenmalig en heeft geen enkele invloed op een belegging die je 30 jaar bijhoudt.