Beginnende belegger ETF
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Beginnende belegger ETF
Ja zal echt wel zelf moeten beslissen hoe je te werk wil gaan.
Daarbij maak je keuzes waar je je persoonlijk goed bij voelt.
Bv.:
- een hoop rendement missen doordat je *niet* hebt gekocht, omdat het te hoog leek, zal je je daar goed bij voelen ?
- een hoop (virtueel) verlies doordat je *wel* hebt gekocht, net op een hoogtepunt, zal je je daar goed bij voelen ?
En dan hebben we het enkel nog maar over aankopen gehad. Denk ook eens na over verkopen.
Een uitgedacht plan/werkwijze waarbij je je emoties zo veel als mogelijk aan de kant kan laten staan, is mogelijks geen slecht idee.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 13 juni 2023, 20:51, 3 keer totaal gewijzigd.
huisjetuintjefiets schreef: ↑13 juni 2023, 17:14 Dan heb je zelf al heel veel geld verloren. Zeer bizar om zelf niet te doen wat je anderen aanraadt te doen.
Ik heb het gevoel dat iemand mij viseert.huisjetuintjefiets schreef: ↑13 juni 2023, 17:34 Volgens Yaris: ja.
Volgens Yaris: neen.
Je kunt zelf kiezen of je de wijze raad van Yaris volgt, of die van Yaris.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het gevoel ?!? Beslis nu eens wat het is hé!
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 13 juni 2023, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zet daar dan aub eens bij over wat het gaat ...
Hier een ander technology grafiekje over dezelfde periode:
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 13 juni 2023, 18:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Op het juiste ogenblik verkopen is nog moeilijker dan aankopen.EarthNvstr1 schreef: ↑13 juni 2023, 18:30 En dan hebben we het enkel nog maar over aankopen gehad. Denk ook eens na over verkopen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Is het dan toch de bedoeling om tussentijds IWDA te verkopen?
Had het idee om gewoon heeeeeel lang bij te kopen, zonder te verkopen... eventueel nog andere ETF erbij met de tijd.
Want vanaf wanneer ben je geen goede huisvader meer?
Maar enkel IWDA is een verschrikkelijke spreiding hoor ik. Omdat ik geen obligaties of losse aandelen heb, omdat ik de emerging markets niet heb of waarom dan precies?
Bedankt voor jullie antwoorden, raad, tips, ... !
Had het idee om gewoon heeeeeel lang bij te kopen, zonder te verkopen... eventueel nog andere ETF erbij met de tijd.
Want vanaf wanneer ben je geen goede huisvader meer?
Maar enkel IWDA is een verschrikkelijke spreiding hoor ik. Omdat ik geen obligaties of losse aandelen heb, omdat ik de emerging markets niet heb of waarom dan precies?
Bedankt voor jullie antwoorden, raad, tips, ... !
-
- Hero Member
- Contacteer:
De versie op Milan heb ik al jaren bij Keytradebank. Ticker GLUG (zelfde ISIN). Verkoop ik niet.Gregsar37 schreef: ↑13 juni 2023, 17:31Successpaarfreakje schreef: ↑13 juni 2023, 17:02 Verkoop wel XMLC (een sector ETF in watertechnologie).
Moet verkocht geraken met dit weer, denk ik dan
Op dit moment 188 van de 372 verkocht (doorlopende order).
Had je die al lang?
Vorig jaar me laten verleiden -zoals velen- en account geopend bij degiro, omdat ze daar dus XMLC (op XETRA) hebben in hun Kernselectie. Zelfde ISIN dus, andere beurs en andere ticker.
Stapsgewijs sluit ik degiro nu af. Door te verkopen zodra: winst-aan/verkoopkosten-2xTOB >= inflatie.
Transfereren naar Bolero zou duurder uitkomen.
Evt transfereer ik wel de ISPY (Adam, cybersecurity) van degiro naar Re=Bel (Belfius), omdat die laatste schijnbaar wel de VOLLEDIGE transferkost wil terugbetalen.
Waarom zou je dat doen en vooral wanneer? Wanneer je ziet dat er een correctie is, is het al te laat.
Wat is een verschrikkelijke spreiding ?Maar enkel IWDA is een verschrikkelijke spreiding hoor ik.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ge moet mij niet nadoen maar momenteel zit ik in 20 ETF's en 4 fondsen; op 4 beurzen (Milan, Xetra, Adam, Paris) en bij 5 brokers (Keytrade, MeDirect, Bolero, Re=Bel en degiro).
In attachm mijn doelportefeuille. Dat is dus wel voor 75% in sectoren. De meesten doen het andersom.
Ik heb enkel accumulating en geen obligaties.
In attachm mijn doelportefeuille. Dat is dus wel voor 75% in sectoren. De meesten doen het andersom.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 13 juni 2023, 19:51, 2 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De "bedoeling" is dat je zelf bepaalt wat je doet.
Je persoonlijke situatie is bv. een zeer belangrijke factor daarin.
Als je gaat beginnen met vanaf nu 300 EUR per maand opzij te zetten om te beleggen, dat is iets helemaal anders dan iemand die reeds x00.000 EUR belegd is en nog x00.000 cash opzij heeft staan en elk jaar x0.000 EUR extra cash nog erbij krijgt bv.
IWDA kon je vandaag kopen aan 77 EUR.
In de jaren 2050 (vb. vermits horizon van 30 jaar) kan je verwachten dat IWDA ergens rond de 600 EUR zal staan.
Echter:
- als je ondertussen nooit verkoopt en terug bijkoopt, dan profiteer je niet van de tussentijdse volatiliteit, dan kan goed uitdraaien of dat kan slecht (of minder goed) uitdraaien, omdat de "juiste momenten" om te verkopen en terug aan te kopen mogelijks moeilijk te bepalen zijn
- er is ondertussen ook inflatie, dus de absolute waarde kan misschien wel verveelvoudigen, maar daarom nog niet je koopkracht
Met een breed index fonds heb je zowel winners als losers. Ook hier weer: kan voordelig zijn, kan nadelig zijn.
Specifiek met IWDA heb je enkel large/medium cap van developed markets (vrnl. USA vandaag de dag).
Je (ver)koopt ook "alles" (van die index/tracker) ongeacht of de individuele componenten onder- of overgewaardeerd zijn bv.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 13 juni 2023, 22:32, 2 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Nee ik dacht gewoon ETF's te zoeken en ze te houden omdat ik gelezen heb dat je niet teveel mag kopen/verkopen want dan zou je speculeren en belast worden.
Ik weet ook wel dat men best laag koopt en hoog verkoopt maar dat is lastig en wanneer is hoog of laag...
Verschrikkelijke spreiding met enkel IWDA vond careolla ofzo in een vorig bericht.
Ik dacht dat ik daarmee al een goede spreiding had.
Dat kan al tellen wauw!spaarfreakje schreef: ↑13 juni 2023, 19:42 Ge moet mij niet nadoen maar momenteel zit ik in 20 ETF's en 4 fondsen; op 4 beurzen (Milan, Xetra, Adam, Paris) en bij 5 brokers (Keytrade, MeDirect, Bolero, Re=Bel en degiro).
Maar met mijn budget mag ik al blij zijn met enkele ETFs.
Maar nu weet ik het niet zo goed meer, zal eerst toch best nog maar wat aan de zijlijn blijven en uitzoeken welke combinaties ik vermoedelijk het best zou nemen.
Dank voor jouw bericht.