Beginnende belegger ETF
TIP
Re: Beginnende belegger ETF
Nee zo een whale ben ik niet, eerder een kleine garnaal.EarthNvstr1 schreef: ↑13 juni 2023, 19:44De "bedoeling" is dat je zelf bepaalt wat je doet.
Je persoonlijke situatie is bv. een zeer belangrijke factor daarin.
Als je gaat beginnen met vanaf nu 300 EUR per maand opzij te zetten om te beleggen, dat is iets helemaal anders dan iemand die reeds x00.000 EUR belegd is en nog x00.000 cash opzij heeft staan en elk jaar x0.000 EUR extra cash nog erbij krijgt bv.
IWDA kon je vandaag kopen aan 77 EUR.
In de jaren 2050 (vb. vermits horizon van 30 jaar) kan je verwachten dat IWDA ergens rond de 600 EUR zal staan.
Echter:
- als je ondertussen nooit verkoopt en terug bijkoopt, dan profiteer je niet van de tussentijdse volatiliteit, dan kan goed uitdraaien of dat kan slecht (of minder goed) uitdraaien, omdat de "juiste momenten" om te verkopen en terug aan te kopen mogelijks moeilijk te bepalen zijn
- er is ondertussen ook inflatie, dus de absolute waarde kan misschien wel verveelvoudigen, maar daarom nog niet je koopkracht
Met een breed index fonds heb je zowel winners als losers. Ook hier weer: kan voordelig zijn, kan nadelig zijn.
Specifiek met IWDA heb je enkel large/medium cap van developed markets (vrnl. USA vandaag de dag).
Ja (ver)koopt ook "alles" (van die index/tracker) ongeacht of de individuele componenten onder- of overgewaardeerd zijn bv.
Ik spaar maandelijks wel €1500 op spaarrekening en heb wel reserve. Maar ik dacht eerst via Degiro of Bux aan €300 per maand te BEGINNEN.
Maar aangezien ik bolero neem zou dat €2500 worden telkens, maar niet maandelijks. En daarmee wil ik ook liefst niet instappen net voor (zware) correctie.
Wat ik wil? Enkele goede ETF's, geen obligaties, wil wel wat risico nemen.
Maar actief beginnen kopen/verkopen, eens ik daar mee begin ga ik zenuwachtig worden en eerlijk gezegd liever niet.
Ik werk ook 5 dagen, gemiddeld 13u per dag dus niet genoeg tijd om constant alles in de gaten te houden.
Waarom ik wil beleggen? Omdat het op de spaarrekening verdampt en da's jammer.
Individuele aandelen vind ik te risicovol.
Wil gewoon graag weten in welke ETF's ik specifiek het beste investeer om zo mijn spaarcenten rustig te laten groeien op lange termijn.
Ben de beurs nog niet lang aan het bekijken en moet nog veel leren.
Fomo mag ik ook niet hebben he!
Emoties kan ik uitzetten maar ik wil gewoon niet van in het begin foute keuzes maken of het plezier is er misschien meteen af.
-
- Full Member
- Contacteer:
Met alle respect maar ik denk dat zowat al uw vragen intussen meermaals beantwoord zijn. Het is natuurlijk zo dat er op sommige vragen meerdere antwoorden zijn. Het is aan u - en enkel aan u - om te bepalen hoe u het uiteindelijk aanpakt.
Ik geef u nogmaals mijn oorspronkelijke reactie: er is niets mis met op regelmatige basis IWDA aan te kopen. Ik stelde Degiro voor maar als u zich comfortabeler voelt bij Bolero is ook daar evengoed niks mis mee.
U kunt eventueel afwisselen met nog een ETF in bijvoorbeeld emerging markets maar dat is geen must en hoeft zeker niet nu op hetzelfde moment.
Het siert u dat u zich goed inleest en goed geïnformeerd aan uw beleggingsavontuur wilt beginnen, maar uiteindelijk zult u toch de eerste stap moeten zetten en een aankoop doen. 2000 of 2500 euro in IWDA steken lijkt mij een goed begin.
Ik geef u nogmaals mijn oorspronkelijke reactie: er is niets mis met op regelmatige basis IWDA aan te kopen. Ik stelde Degiro voor maar als u zich comfortabeler voelt bij Bolero is ook daar evengoed niks mis mee.
U kunt eventueel afwisselen met nog een ETF in bijvoorbeeld emerging markets maar dat is geen must en hoeft zeker niet nu op hetzelfde moment.
Het siert u dat u zich goed inleest en goed geïnformeerd aan uw beleggingsavontuur wilt beginnen, maar uiteindelijk zult u toch de eerste stap moeten zetten en een aankoop doen. 2000 of 2500 euro in IWDA steken lijkt mij een goed begin.
Tja, hoe meer je adviezen je gaat krijgen hoe minder goed je het zult weten. Iedereen doet het anders of geeft verschillend advies. Begin eraan zoals je het beste lijkt en stuur bij naargelang je ervaringen. Beleggen is een dynamische activiteit. Je methodes en voorkeuren veranderen in de loop van het proces. Dat is normaal. Het voornaamste is dat je begint.
Dank u wel Maneblusser.Maneblusser schreef: ↑13 juni 2023, 21:09 Met alle respect maar ik denk dat zowat al uw vragen intussen meermaals beantwoord zijn. Het is natuurlijk zo dat er op sommige vragen meerdere antwoorden zijn. Het is aan u - en enkel aan u - om te bepalen hoe u het uiteindelijk aanpakt.
Ik herhaal nogmaals mijn oorspronkelijke reactie: er is niets mis met op regelmatige basis IWDA aan te kopen. Ik stelde Degiro voor maar als u zich comfortabeler voelt bij Bolero is ook daar evengoed niks mis mee.
U kan eventueel afwisselen met nog een ETF in bijvoorbeeld emerging markets maar dat is geen must en hoeft zeker niet nu op hetzelfde moment.
Ja ik snap dat het aan mij is.
Het ligt in mijn aard om eerst alles goed uit te zoeken. Soms wat overdreven.
Bedankt voor de tips die u mij gaf.
En bedankt aan iedereen die mij geholpen heeft.
Ik laat iets weten zodra mijn avontuur gestart is.
Fijne avond nog!
Bedankt Yaris.Yaris schreef: ↑13 juni 2023, 21:18Tja, hoe meer je adviezen je gaat krijgen hoe minder goed je het zult weten. Iedereen doet het anders of geeft verschillend advies. Begin eraan zoals je het beste lijkt en stuur bij naargelang je ervaringen. Beleggen is een dynamische activiteit. Je methodes en voorkeuren veranderen in de loop van het proces. Dat is normaal. Het voornaamste is dat je begint.
Inderdaad ik ga steeds meer gaan twijfelen.
Je hebt gelijk, ik moet ergens beginnen. En terwijl leren.
Fijne avond nog!
-
- Hero Member
- Contacteer:
Volgende maand die 2500 in IWDA is idd een goede start.
De volgende keer (eind 2023 bvb) 2500 in SWRD en je bent al aan 't differentiëren
Ik heb ze ook allebei.
De volgende keer (eind 2023 bvb) 2500 in SWRD en je bent al aan 't differentiëren
Ik heb ze ook allebei.
Het plan dat je hier postte was prima. Je laat je nog te veel bang maken door anderen. Als belegger is het heel belangrijk om zelf kalm te blijven en je plan te blijven uitvoeren, ook al panikeert iedereen rondom je. Laat je niet afleiden door de fearmongers.
Steek er geen tijd in om op een correctie te wachten, markttiming werkt gewoon niet.(toch niet voor ons)
Ik heb dat ook een periode gedaan, een periode trackers kopen, dan snel €2000 winst nemen en dan weer wachten en wachten en wachten tot er weer een daling komt.
Dat geeft enkel slapeloze nachten en frustraties.
Koop gewoon op vaste periodes en blijf kopen ook tijdens stevige dalingen.
Wanneer de dalingen te stevig worden doe ik net het tegengestelde en koop extra bij.
Google ook eens op "tegendraads beleggen". (wel voor velen niet weggelegd)
Dan wens ik jou ook veel succes, bedankt spaarfreakje!spaarfreakje schreef: ↑13 juni 2023, 21:26 Volgende maand die 2500 in IWDA is idd een goede start.
Ik heb ze ook allebei.
Goh, bangmaken niet.
Vooral aan het uitzoeken wat het beste is en sta open voor iedereen zijn mening.
Bedankt ignition!
Ja dat zou mij teveel stress geven.karine schreef: ↑14 juni 2023, 00:09Steek er geen tijd in om op een correctie te wachten, markttiming werkt gewoon niet.(toch niet voor ons)
Ik heb dat ook een periode gedaan, een periode trackers kopen, dan snel €2000 winst nemen en dan weer wachten en wachten en wachten tot er weer een daling komt.
Dat geeft enkel slapeloze nachten en frustraties.
Koop gewoon op vaste periodes en blijf kopen ook tijdens stevige dalingen.
Wanneer de dalingen te stevig worden doe ik net het tegengestelde en koop extra bij.
Google ook eens op "tegendraads beleggen". (wel voor velen niet weggelegd)
Tegendraads beleggen ken ik.
Maar eigenlijk mag je geen vallend mes vangen, beter bijkopen vanaf het eerste moment dat je ziet dat de trend terug opwaarts gaat.
Maar dan ook, je moet er dan al heel vaak naar kijken.
Bedankt karine voor je tips!
IWDA en SWRD, dat is zoals Shell A en Shell B aandelen kopen... dat is geen spreiding...spaarfreakje schreef: ↑13 juni 2023, 21:26 Volgende maand die 2500 in IWDA is idd een goede start.
Ik heb ze ook allebei.
Dat is 2 keer hetzelfde met andere letters
-
- Hero Member
- Contacteer:
Weet ik maar wellicht toch verschillen in de sampling.
Ik heb zelfs van eenzelfde etf, verschillende versies op versch beurzen (klein verschil in rendement)
en eenzelfde etf bij versch brokers
Ik heb zelfs van eenzelfde etf, verschillende versies op versch beurzen (klein verschil in rendement)
en eenzelfde etf bij versch brokers
Goedemorgen Aerolla.Aerolla schreef: ↑14 juni 2023, 07:53IWDA en SWRD, dat is zoals Shell A en Shell B aandelen kopen... dat is geen spreiding...spaarfreakje schreef: ↑13 juni 2023, 21:26 Volgende maand die 2500 in IWDA is idd een goede start.
Ik heb ze ook allebei.
Dat is 2 keer hetzelfde met andere letters
Niet dat ik het blindelings ga kopiëren, maar kan u dan misschien concreet voorbeeld geven van wat een nog betere spreiding is naast IWDA?
Zonder obligaties of afzonderlijke aandelen te kopen?
Hoe ziet u het dan? Meerdere ETFs voor opkomende markten, aex etf, ...
Zijn er mensen die crowdfunding og energie coöperatie doen? Geeft dat ook geen mooie rendementen?
BUX zero idem Degiro wat betreft securities lending, beware!