Renting wagen overnemen
TIP
Op zoek naar de laagste rente? Vergelijk alle aanbieders van kredieten
Renting wagen overnemen
Dag allen ,
Ik werk als werknemer en heb een bedrijfswagen , deze renting loopt binnenkort af.
Nu kan ik deze wagen aan een voordelige prijs overnemen die 4 jaar geleden is afgesproken.
Doordat ik een nieuwe bedrijfswagen zou krijgen wil ik mijn oude wagen meteen verkopen , deze verkoopprijs is aanzienlijk hoger door de hogere 2dehands prijzen van de wagens tegenwoordig.
Moet ik op deze meerwaarde belastingen betalen en aan welk tarief ?
Groetjes
Ik werk als werknemer en heb een bedrijfswagen , deze renting loopt binnenkort af.
Nu kan ik deze wagen aan een voordelige prijs overnemen die 4 jaar geleden is afgesproken.
Doordat ik een nieuwe bedrijfswagen zou krijgen wil ik mijn oude wagen meteen verkopen , deze verkoopprijs is aanzienlijk hoger door de hogere 2dehands prijzen van de wagens tegenwoordig.
Moet ik op deze meerwaarde belastingen betalen en aan welk tarief ?
Groetjes
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: Renting wagen overnemen
Ik zou denken dat je als werknemer hier niet op belast zou worden.
Maar ik hoor graag wat de andere forummees ervan denken.
Maar ik hoor graag wat de andere forummees ervan denken.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Full Member
- Contacteer:
Belastbaar volgens mij.
De wagen is afgeschreven geweest dus de winst gaat belastbaar zijn.
De wagen is afgeschreven geweest dus de winst gaat belastbaar zijn.
Hij heeft de wagen toch eerst privé en dan pas verkoop? De prijs die initieel werd vastgelegd zal toen wel marktconform geweest zijn?
- miljonairtje
- Full Member
- Contacteer:
In principe niet belast.
Als je als privépersoon je wagen met winst verkoopt, zal deze meerwaarde in principe onbelast blijven in je personenbelasting. Je kan dus de winst die je maakt belastingvrij opstrijken.
Hiervoor is dan wel vereist dat de verkoop kadert binnen een normaal beheer van je privévermogen en dat je de wagen niet afschreef voor beroepsdoeleinden.
Aangezien jij de wagen koopt van de leasefirma, zal zij gewoon btw rekenen op de verkoop aan jou. Jij verkoopt deze wagen als particulier zonder btw aan te rekenen en zal jouw betaalde btw dus niet kunnen recuperen.
Maar to the point: ja, je kan hier onbelast profijt bij halen als je dit eenmalig en niet repetitief doet.
Want dan zou het als beroepsinkomst aanschouwd kunnen worden. Maar da's dan weer een heel ander verhaal.
Als je als privépersoon je wagen met winst verkoopt, zal deze meerwaarde in principe onbelast blijven in je personenbelasting. Je kan dus de winst die je maakt belastingvrij opstrijken.
Hiervoor is dan wel vereist dat de verkoop kadert binnen een normaal beheer van je privévermogen en dat je de wagen niet afschreef voor beroepsdoeleinden.
Aangezien jij de wagen koopt van de leasefirma, zal zij gewoon btw rekenen op de verkoop aan jou. Jij verkoopt deze wagen als particulier zonder btw aan te rekenen en zal jouw betaalde btw dus niet kunnen recuperen.
Maar to the point: ja, je kan hier onbelast profijt bij halen als je dit eenmalig en niet repetitief doet.
Want dan zou het als beroepsinkomst aanschouwd kunnen worden. Maar da's dan weer een heel ander verhaal.
Ben je zeker dat je hier profijt gaat uit halen? Een vraagprijs op autoscout of een gelijkaardige website is niet automatisch de verkoopprijs. Het is niet altijd zo eenvoudig om als particulier uw wagen aan een mooie prijs te verkopen. Als de spread te klein is zou ik er eerlijk gezegd niet aan beginnen, ook al wordt de eventuele meerwaarde niet belast.
Vermoedelijk lukt het ook niet om de wagen te krijgen + te verkopen zonder deze eerst in te schrijven. Dat betekend ook administratie en kosten zoals:
-inschrijven op je naam
-nummerplaat dubliceren
-BIV betalen
-minstens 1 maand verkeersbelasting betalen
-BA verzekering voor de nodige periode
-keuring voor verkoop
-nummerplaat herinleveren
-....
-inschrijven op je naam
-nummerplaat dubliceren
-BIV betalen
-minstens 1 maand verkeersbelasting betalen
-BA verzekering voor de nodige periode
-keuring voor verkoop
-nummerplaat herinleveren
-....
Ik zie echt niet in waarom er zou moeten ingescheven worden, verzekering en verkeertaks betaald als je beschikt over een ander prive-voertuig (partner, kinderen, ouders, ...) voor als je even de openbare weg op moet. Wel bekijken met verzekeringsagent maar dikwijls mag je korte tijd nummerplaat overplaatsen voor 1 ritje.
Geen meerwaarde te betalen.
Praktisch zal verkoop aan een handelaar eenvoudiger verlopen dan aan een particulier.
Ben wel benieuwd naar de afloop van deze zaak.
Praktisch zal verkoop aan een handelaar eenvoudiger verlopen dan aan een particulier.
Ben wel benieuwd naar de afloop van deze zaak.
Als je die wagen aan een aantrekkelijke prijs wilt verkopen (particulier). Ga je die toch tijdelijk moeten inschrijven en verzekeren want je moet die wagen dan verplicht laten keuren voor 2dehandsverkoop. Daarom dat ik zei dat ik er niet aan zou beginnen. Of je moet zoveel marge hebben dat je die aan een professionele verkoper kan verkopen, zonder herinschrijving, keuring, etc.
Dat mag enkel indien jouw eigen wagen buiten gebruik is voor herstelling. In principe moet het dan ook een voertuig zijn dat aan derden toebehoort. Verzekering kan/zal dan tussen komen in kader van vervangvoertuig (best altijd melden, alhoewxel niet verplicht) maar je bent niet in orde met inschrijving, taks.... Bij controle zal het vermoedelijk wielklem en boetes worden. Tis niet omdat de verzekering dekking wil geven, dat je voor al de rest in orde bent.ronnie schreef: ↑14 juni 2023, 08:16 Ik zie echt niet in waarom er zou moeten ingescheven worden, verzekering en verkeertaks betaald als je beschikt over een ander prive-voertuig (partner, kinderen, ouders, ...) voor als je even de openbare weg op moet. Wel bekijken met verzekeringsagent maar dikwijls mag je korte tijd nummerplaat overplaatsen voor 1 ritje.
Bedankt al voor de reacties …NS2SN schreef: ↑14 juni 2023, 08:51 Als je die wagen aan een aantrekkelijke prijs wilt verkopen (particulier). Ga je die toch tijdelijk moeten inschrijven en verzekeren want je moet die wagen dan verplicht laten keuren voor 2dehandsverkoop. Daarom dat ik zei dat ik er niet aan zou beginnen. Of je moet zoveel marge hebben dat je die aan een professionele verkoper kan verkopen, zonder herinschrijving, keuring, etc.
Ik kan hem gerust verkopen aan een proffesionele , hiervoor heb ik normaal genoeg marge.
Ik vermoed wel als ik de auto overkoop van de leasemaatschappij dat de keuring voor verkoop die zij hebben laten doen nog 1,5maand geldig gaat zijn of telt dit niet voor mij dan ? Natuurlijk staat inschrijving dan nog op men baas zijn naam …
Keuring voor verkoop kan je tegenwoordig ook door een garage laten doen , die hem met z-platen gaan laten keuren voor je …
Je kan de wagen keuren op de nummerplaten van de koper.
Vele autohandelaars zeggen dat je absoluut handelaarsplaten nodig hebt....
Anderen geloven dit, (ver)kopen hun wagen via autohandelaar en vertellen dit fabeltje dan ook door. Toch mag je de wagen laten keuren met de platen waarop hij uiteindelijk ingeschreven zal worden, ttz die van de uiteindelijke koper.
Ik heb onlangs ook een tweedehandswagen gekeurd op mijn platen (en gekocht zonder keuring), geen probleem. Denk wel dat ik een document van mijn verzekering nodig had, en je kan hem daarachter enkel op die platen inschrijven.
Het is wel zo dat je de wagen in principe gekeurd 'voor verkoop' moet verkopen. Enige coordinatie met de koper zal dus nodig zijn. Er is niets op tegen dat de koper met de verkoper naar de keuring gaat, de verkoper betaald voor de keuring, en op papier zet dat de koper kan afzien van de koop bij elke opmerking van de keuring.
Beetje werk maar als iedereen er beter van wordt.
Vele autohandelaars zeggen dat je absoluut handelaarsplaten nodig hebt....
Anderen geloven dit, (ver)kopen hun wagen via autohandelaar en vertellen dit fabeltje dan ook door. Toch mag je de wagen laten keuren met de platen waarop hij uiteindelijk ingeschreven zal worden, ttz die van de uiteindelijke koper.
Ik heb onlangs ook een tweedehandswagen gekeurd op mijn platen (en gekocht zonder keuring), geen probleem. Denk wel dat ik een document van mijn verzekering nodig had, en je kan hem daarachter enkel op die platen inschrijven.
Het is wel zo dat je de wagen in principe gekeurd 'voor verkoop' moet verkopen. Enige coordinatie met de koper zal dus nodig zijn. Er is niets op tegen dat de koper met de verkoper naar de keuring gaat, de verkoper betaald voor de keuring, en op papier zet dat de koper kan afzien van de koop bij elke opmerking van de keuring.
Beetje werk maar als iedereen er beter van wordt.
Vermoed wel dat je met de keuring voor verkoop van de leasing kunt gebruiken zolang deze nog niets is ingeschreven, niet zeker, informeer bij verzekeringsagent en keuringscenter. Inschrijving binnen de 2 maand na deze keuring dacht ik....
Als je verkoopt aan een handelaar dan laat je de wagen toch niet meer keuren?
Het is aan de handelaar om naar de keuring te gaan als hij de wagen doorverkoopt aan een particulier.
Het is aan de handelaar om naar de keuring te gaan als hij de wagen doorverkoopt aan een particulier.