Beginnende belegger ETF
TIP
Re: Beginnende belegger ETF
Fortune 500 is gebaseerd op revenue. Tech is de grootste sector omdat er het meeste winst gemaakt wordt. Je kijkt dus naar de verkeerde parameter (revenue ipv winst). Daarnaast is er waarschijnlijk ook de meeste groei te verwachten de komende jaren.
Free float van Apple is trouwens 99%, niet 20%.
Dit heeft weinig waarde.Aerolla schreef: ↑14 juni 2023, 12:03 Is dat wel zo?
IWDA (en veel anderen) is volgens marktcap gewogen.
Stel, bij wijze van voorbeeld (ik ken de cijfers niet, maar het zal waarschijnlijk niet zoveel schelen van de werkelijkheid)
Bij Apple zijn momenteel 20% van de aandelen vrij verhandelbaar, en weegt voor 4% door in de index. (weeral, niet de juiste cijfers, maar het principe).
Morgen beslist Apple om de overige 80% aandelen vrij verhandelbaar te stellen.
Dan stijgt de weging van Apple naar pakweg 15%.
Vinden de beleggers nog steeds dit de juiste verhouding? (Volgens jou wel, wat grappig is, want gisteren was 4% nog de juiste weging en er is niks veranderd in de firma of de markt tussen gisteren en morgen...)
Ik denk niet dat de weging veel zegt over de appreciatie van beleggers voor een aandeel...
Het is gewoon de zwakte (en tegelijk sterkte) van indexbeleggen
Het is dezelfde reden waarom het zo totaal achterlijk is dat Aramco niet doorweegt in indices...
Zegt niks over firma's, zegt meer over hoe de index wordt berekend...
PS: grappige oefening: leg de Fortune 500 lijst eens naast de top holdings in IWDA. Plezier gegarandeerd
Veronderstellingen zijn fout. Ze zijn eigenlijk heel lachwekkend
Eenvoudig na te kijken. Eerste resultaat met google: "Apple's float percentage of total shares outstanding is 99.94%."
Conclusie is fout.
Regelmatig post je iets dat totaal uit de duim gezogen lijkt. Ik heb dit reeds meerdere keren gemerkt ivm ETFs.
Voor je iets publiceert kijk je beter je feiten na, als je nog iets van je internetreputatie wil heelhouden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ongelofelijk....
Echt waar
Speciaal voor B7H4Long en Ignition, omdat ze niet kunnen/willen lezen, zal ik de moeite nemen een ander voorbeeld te geven (ik eis wel minstens een bedankje omdat ik dit speciaal voor jullie doe):
Stel dat Apple morgen de helft van hun aandelen inkoopt, en de free float daalt naar 50%
Dan daalt de weging naar 2% ofzo (EXCUSES, dit getal klopt niet, maar ik laat jullie de vrijheid de exacte berekening te maken).
Dus dan verandert de weging terwijl er niks is veranderd in de firma of op de markt.
En dus komen we terug naar mijn vorige redenering
Dit is een typische strategie van B7H4Long in een discussie: als hij merkt dat hij ongelijk heeft, begint hij over iets naast de kwestie
Natuurlijk weet hij wel dat hij fout is, maar ik heb een random getal gegeven (wat ik zelf ook aangaf) en dan begint hij over het hypothetisch getal te discussieren
Uiteraard is de free float van Apple totaal irrelevant in deze discussie
Echt waar
Willen jullie lettergrootte 25?Stel, bij wijze van voorbeeld (ik ken de cijfers niet, maar het zal waarschijnlijk niet zoveel schelen van de werkelijkheid)
Bij Apple zijn momenteel 20% van de aandelen vrij verhandelbaar, en weegt voor 4% door in de index. (weeral, niet de juiste cijfers, maar het principe).
Speciaal voor B7H4Long en Ignition, omdat ze niet kunnen/willen lezen, zal ik de moeite nemen een ander voorbeeld te geven (ik eis wel minstens een bedankje omdat ik dit speciaal voor jullie doe):
Stel dat Apple morgen de helft van hun aandelen inkoopt, en de free float daalt naar 50%
Dan daalt de weging naar 2% ofzo (EXCUSES, dit getal klopt niet, maar ik laat jullie de vrijheid de exacte berekening te maken).
Dus dan verandert de weging terwijl er niks is veranderd in de firma of op de markt.
En dus komen we terug naar mijn vorige redenering
Dit is een typische strategie van B7H4Long in een discussie: als hij merkt dat hij ongelijk heeft, begint hij over iets naast de kwestie
Natuurlijk weet hij wel dat hij fout is, maar ik heb een random getal gegeven (wat ik zelf ook aangaf) en dan begint hij over het hypothetisch getal te discussieren
Het punt is:
(Weging volgens) marktcap heeft geen "fysische" betekenis.
Waarom zijn die ETF's en indices gewogen volgens marktcap? dat is simpel, omdat dat de beste (en eigenlijk enige denk ik) manier is om de kosten te minimaliseren.
Maar er is geen link tussen de weging in een index en de betekenis van een sector/bedrijf in de echte wereld...
In de praktijk zal er correlatie zijn, de bakker om de hoek(die om een of andere louche reden beursgenoteerd is ) zal altijd een kleinere weging hebben dan een grote multinational, maar dat is logisch vanwege praktische overwegingen... (maar grappig genoeg: niet zo per definitie )
Dit is trouwens exact wat we eerder hebben besproken met Aramco: ENORM bedrijf, maar heel klein in de index, exact vanwege deze gegevens...
PS: ik heb deze fout in het verleden ook gemaakt, ik ging uit dat er een fysische betekenis was, maar eigenlijk is die er gewoon niet
(Weging volgens) marktcap heeft geen "fysische" betekenis.
Waarom zijn die ETF's en indices gewogen volgens marktcap? dat is simpel, omdat dat de beste (en eigenlijk enige denk ik) manier is om de kosten te minimaliseren.
Maar er is geen link tussen de weging in een index en de betekenis van een sector/bedrijf in de echte wereld...
In de praktijk zal er correlatie zijn, de bakker om de hoek(die om een of andere louche reden beursgenoteerd is ) zal altijd een kleinere weging hebben dan een grote multinational, maar dat is logisch vanwege praktische overwegingen... (maar grappig genoeg: niet zo per definitie )
Dit is trouwens exact wat we eerder hebben besproken met Aramco: ENORM bedrijf, maar heel klein in de index, exact vanwege deze gegevens...
PS: ik heb deze fout in het verleden ook gemaakt, ik ging uit dat er een fysische betekenis was, maar eigenlijk is die er gewoon niet
Voorbeeld is weer met de haren getrokken, maar hier gaan we.Aerolla schreef: ↑14 juni 2023, 15:12 Ongelofelijk....
[]
[]
Hoe denk je dat de prijs van het aandeel zal evolueren als Apple de helft van de aandelen zal inkopen?
De aangekochte aandelen tellen niet meer mee in de free-float noch in the "shares outstanding".
De "waarde" van het bedrijf wordt "verdeeld" over de overblijvende aandelen.
De prijs van het aandeel van apple zal verdubbelen.
De market cap zal dus niet essentieel veranderen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Echt?
Alle beleggers samen verdelen hun geld over alle aandelen, dit is gelinkt aan de prijs van het aandeel.
Elk aandeel heeft zijn prijs, vermenigvuldig dit met het aantal aandelen en je krijgt de market cap van het bedrijf.
Lijkt me redelijk fysisch.
De waarde per aandeel blijft hetzelfde, het is gewoon van eigenaar veranderd...B7H4long schreef: ↑14 juni 2023, 15:59
Hoe denk je dat de prijs van het aandeel zal evolueren als Apple de helft van de aandelen zal inkopen?
De aangekochte aandelen tellen niet meer mee in de free-float noch in the "shares outstanding".
Een aandeel die in de free float zit, is evenveel waard als een aandeel dat "vastzit"...
Enkel de marktcap wijzigt en het aantal vrije aandelen...
Die aandelen zijn niet weg he, ze bestaan nog , ze zitten enkel niet meer in de free float.
De waarde van een bedrijf is totale aandelen x Prijs, niet free float x prijs
(PS: met de praktische bedenking dat een aandeleninkoop in de praktijk een koersstijging tot gevolg heeft, maar dat komt omdat het orderboek niet zo groot is, niet relevant in deze redenering)
Ik kan heel goed lezen. Je hebt ook het volgende gezegd:Aerolla schreef: ↑14 juni 2023, 15:12 Ongelofelijk....
Echt waar
Willen jullie lettergrootte 25?Stel, bij wijze van voorbeeld (ik ken de cijfers niet, maar het zal waarschijnlijk niet zoveel schelen van de werkelijkheid)
Het scheelt dus wel veel(ik ken de cijfers niet, maar het zal waarschijnlijk niet zoveel schelen van de werkelijkheid)
Als Apple aandelen inkoopt, zal het deze vernietigen en zal de free float dus niet dalen. Ik vraag me ook af hoe Apple aan dat 1,5 biljoen gaat komenAerolla schreef: ↑14 juni 2023, 15:12 Stel dat Apple morgen de helft van hun aandelen inkoopt, en de free float daalt naar 50%
Het lijkt mij eerder dat deze zeer onrealistische/onwaarschijnlijke voorbeelden irrelevant zijn voor de discussie.Aerolla schreef: ↑14 juni 2023, 15:12 En dus komen we terug naar mijn vorige redenering
Klopt, blij dat je dat inziet
Aantal aandelen, niet free float geeft de waarde
Free float maal prijs geeft de marktcap
Marktcap is niet de totale waarde
Waarom discussieren we nog?
Laatst gewijzigd door Aerolla op 14 juni 2023, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Niemand zegt dat het die gaat vernietigen?
Is dat verplicht dan?
Waarom gaat iedereen daar altijd van uit bij een aandeelinkoop?
Dat gebeurd (jammer genoeg) niet vaak genoeg..
Ik geef wel toe: Apple is misschien iets moeilijker als voorbeeld (aangezien jullie over de exacte cijfers willen praten, blijkbaar)
Ik had Aramco initieel als voorbeeld moeten geven...
Maar ik dacht dat het praktisch was om een bedrijf te noemen met hoge weging...
Ik had Aramco initieel als voorbeeld moeten geven...
Maar ik dacht dat het praktisch was om een bedrijf te noemen met hoge weging...
In zeker zin kan je zeggen dat de externe aandeelhouders ook de aangekochte aandelen bezitten, dit "recursieve" berekening is niet gewenst.Aerolla schreef: ↑14 juni 2023, 16:08De waarde per aandeel blijft hetzelfde, het is gewoon van eigenaar veranderd...B7H4long schreef: ↑14 juni 2023, 15:59
Een aandeel die in de free float zit, is evenveel waard als een aandeel dat "vastzit"...
Die aandelen zijn niet weg he, ze bestaan nog , ze zitten enkel niet meer in de free float.
(PS: met de praktische bedenking dat een aandeleninkoop in de praktijk een koersstijging tot gevolg heeft, maar dat komt omdat het orderboek niet zo groot is, niet relevant in deze redenering)
Aandelen die door het bedrijf zelf aangehouden worden tellen niet (meer) mee in de market cap.
nota: ook cross-participaties (populair in Japan etc) vereisen een speciale behandeling.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 14 juni 2023, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Klopt, ze tellen niet meer mee in de free float en in de market cap.B7H4long schreef: ↑14 juni 2023, 16:18Aandelen die door het bedrijf zelf aangehouden worden tellen niet (meer) mee in de market cap.Aerolla schreef: ↑14 juni 2023, 16:08
De waarde per aandeel blijft hetzelfde, het is gewoon van eigenaar veranderd...
je herhaalt wat ik zeg
Maar toch blij dat we het ergens over eens zijn al.
Dus jij beweert dat de waarde van het bedrijf nu gehalveerd is? Dat is niet correct.
Discussies zoals deze vereisen meer preciesie. De aandelen die aangekocht zijn door het bedrijf tellen niet meer mee als free float aandelen. De aangekochte aandelen tellen niet meer mee.
Omdat de waarde van het bedrijf niet verandert zal de market cap, en ook de free-float market cap niet veranderen.
Elk vrij verhandelbaar aandeel is nu dubbel zo veel waard. De waarde van het bedrijf in de index blijft essentieel dezelfde.
Ja een basisprincipe van de waardering van een bedrijf.
Ook de reden waarom buyback populairder wordt; als er een buyback is van 5% kan je verwachten dat de prijs van elk aandeel met zo'n 5% stijgen.