Beginnende belegger ETF
TIP
Re: Beginnende belegger ETF
On topic please
De meeste indexen nemen free-float market cap als basis.
Dit is anders dan de totale market cap.
De free-float market cap is niet verandert, de weging van het aandeel in de free-float gewogen indexen is niet veranderd.
Omdat jij post maakt zoals:
Aerolla schreef: ↑14 juni 2023, 12:03 Is dat wel zo?
IWDA (en veel anderen) is volgens marktcap gewogen.
Stel, bij wijze van voorbeeld (ik ken de cijfers niet, maar het zal waarschijnlijk niet zoveel schelen van de werkelijkheid)
Bij Apple zijn momenteel 20% van de aandelen vrij verhandelbaar, en weegt voor 4% door in de index. (weeral, niet de juiste cijfers, maar het principe).
Morgen beslist Apple om de overige 80% aandelen vrij verhandelbaar te stellen.
Dan stijgt de weging van Apple naar pakweg 15%.
Vinden de beleggers nog steeds dit de juiste verhouding? (Volgens jou wel, wat grappig is, want gisteren was 4% nog de juiste weging en er is niks veranderd in de firma of de markt tussen gisteren en morgen...)
Ik denk niet dat de weging veel zegt over de appreciatie van beleggers voor een aandeel...
Het is gewoon de zwakte (en tegelijk sterkte) van indexbeleggen
Het is dezelfde reden waarom het zo totaal achterlijk is dat Aramco niet doorweegt in indices...
Zegt niks over firma's, zegt meer over hoe de index wordt berekend...
PS: grappige oefening: leg de Fortune 500 lijst eens naast de top holdings in IWDA. Plezier gegarandeerd
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ja maar ik snap er niet veel van
Moet ook niet te grimmig worden, tracht overeen te komen he!
Moet ook niet te grimmig worden, tracht overeen te komen he!
Mij interesseerde het geen bal.
Je moet het niet lezen he Yaris
Heb ik ook niet gedaan. Zodra ik begon te lezen en zag dat het nog over weging en free float ging heb ik het bericht geskipt.
Tech heeft dan wel de grootste marked cap, het heeft van alle sectoren de laagste E/P (of hoogste P/E) met andere woorden per geïnvesteerde dollar of euro heeft het de laagste winst https://finviz.com/groups.ashx?g=sector&v=120&o=pe.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Als je sector etf's wil kopen moet je zeker naar de Fund size kijken.Gregsar37 schreef: ↑14 juni 2023, 10:40Aerolla schreef: ↑14 juni 2023, 09:04
m.i. is het zinvoller om te spreiden tussen sectoren/regio's, eerder dan spreiding zien als "zoveel mogelijk bedrijven kopen"
IWDA is voor ongeveer 30% tech nu, terwijl basic materials (toch de basis van heel veel) de volle 4,1% uitmaakt...
Dus je moet kijken naar waarvan je niet te veel hebt in IWDA (door de manier waarop IWDA werkt, market cap gewogen, krijg je dit soort situaties...)
https://www.justetf.com/en/etf-profile. ... 3#overview
Denk dan dat je zoiets bedoelt? Voor andere sectoren.
...
Jouw link geeft namelijk een Medium size etf (216m€). IWDA heeft momenteel 48 831m€
Je hebt zelf al eens overwogen wat het voordeel van een super grote size is maar wat zeker meetelt is dat wanneer je ooit wil verkopen, je een koper moet vinden hé. Dus enkel etf's kopen van > 500m€ size en er dan nog max 22 500€ in beleggen tijdens je leven (volgens mijn berekeningen)...
Vanaf 2000m€ kan je tot 60 000€ gaan bvb.
Theoretisch IWDA max tot 1 440 000€ in je leven maar ik zou toch meer differentiëren zeh
Bij (gemeenschappelijke beleggings) fondsen is het anders. Als je dat wil verkopen, moet het fonds je aan de dagkoers uitbetalen en daarmee uit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Er zijn heel de dag market-makers actief die uw stukken wel zullen kopen. Wat je bedoelt met die bedragen is mij een raadsel.
Op Xetra heb je voor minder liquide effecten ook nog "designated sponsors" die nog aan sterkere vereisten moeten voldoen dan de gewone market makers.
https://www.xetra.com/xetra-en/trading/ ... d-sponsors
Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik een effect niet kon kopen of verkopen omdat er geen tegenpartij was.spaarfreakje schreef: ↑15 juni 2023, 01:14 ... dat wanneer je ooit wil verkopen, je een koper moet vinden hé.
Dit is toch niet waar? Buybacks laten de waarde van een aandeel in principe onveranderd als ze tegen de "faire waarde" gebeuren. De cash op de balans wordt namelijk meegerekend in de aandelenprijs, en om aandelen terug te kopen zal de cash dalen. Als gevolg blijft de waarde ongeveer identiek. Het enige voordeel van buybacks is dat ze veel efficiënter zijn wat betreft belastingen (want dividenden zijn een stuk zwaarder belast), dat is dan ook de reden dat ze tegenwoordig zo populair zijn.
Ook Bois Sauvage heeft niet goed geluisterd naar ignition
https://www.beursduivel.be/nieuws/77515 ... delen.aspx
Gedurende meer dan 3 maand eigen aandelen aanhouden en ze niet vernietigen, het kan niet
Ik denk dat er iemand eens een boze brief moet sturen naar de FSMA om te klagen dat zo'n praktijken niet conform de religie zijn.
Ongelovigen, wat kan je ermee aanvangen he
https://www.beursduivel.be/nieuws/77515 ... delen.aspx
Gedurende meer dan 3 maand eigen aandelen aanhouden en ze niet vernietigen, het kan niet
Ik denk dat er iemand eens een boze brief moet sturen naar de FSMA om te klagen dat zo'n praktijken niet conform de religie zijn.
Ongelovigen, wat kan je ermee aanvangen he