Kadastraal Inkomen 2023
Kadastraal Inkomen 2023
Ik kreeg vandaag de afrekening van mijn KI voor 2023 en ik schrik nog niet weinig... Maar liefst 26% meer dan vorig jaar. Uiteraard had ik verwacht dat het meer ging zijn dan vorig jaar. Alles wordt duurder, inflatie, blablabla. Maar dit is wel heel veel. Ik zocht daarnet even snel op internet en daar lees ik dat men op een stijging van een 9% mag rekenen tov vorig jaar.
26% lijkt me dan ook totaal buiten proportie. Wat is jullie mening? Kan er een verklaring zijn voor een dergelijke stijging? Hoeveel meer is het bij jullie? Heeft het zin om bezwaar aan te tekenen? Dank voor eventuele info
26% lijkt me dan ook totaal buiten proportie. Wat is jullie mening? Kan er een verklaring zijn voor een dergelijke stijging? Hoeveel meer is het bij jullie? Heeft het zin om bezwaar aan te tekenen? Dank voor eventuele info
Re: Kadastraal Inkomen 2023
Een deel van de heffing wordt bepaald door gemeentelijke opcentiemen, misschien is daar de oorzaak te vinden.
Eventuele wijzigingen in gezinssamenstelling ?
Evolutie gemeentelijke opcentiemen:
https://assets.vlaanderen.be/image/uplo ... lkwwcm.pdf
https://www.vlaanderen.be/onroerende-vo ... oorheffing
Eventuele wijzigingen in gezinssamenstelling ?
Evolutie gemeentelijke opcentiemen:
https://assets.vlaanderen.be/image/uplo ... lkwwcm.pdf
https://www.vlaanderen.be/onroerende-vo ... oorheffing
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Elke gemeente bepaalt dit zelf.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ja door wie wordt uw gemeente bestuurd.
Kleine gok, Cd&v en Nva en ja die gingen het allemaal anders uitvoeren.
Wat wel zeker is je KI rekening als bewijs van uw stem.
Misschien woont hij wel In 1 van de 19 (!!) Brusselse gemeenten want daar zijn de opcentiemen het hoogt: gemiddeld 2.940 opcentiemen met een maximum van 3.390 in Schaarbeek
“In 2019 hieven de 19 Brusselse gemeenten gemiddeld 2 940 opcentiemen op de onroerende voorheffing.
2 940 opcentiemen betekent dat voor elke euro die aan het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wordt betaald, een bijkomende belasting van 29,40 euro verschuldigd is aan de gemeente.
De verschillen tussen de 19 gemeenten zijn echter aanzienlijk, met een minimum van 1 990 opcentiemen in Oudergem en een maximum van 3 390 opcentiemen in Schaarbeek.”
In de stad Brussel is Philippe Close (PS) burgemeester, in Schaarbeek ene Cecile Jodogne van Defi. Het is maar dat je weet aan wie je de hoge opcentiemen te danken hebt …
Bij ons ook het geval in het gentse.
Bij ons zit de vld in het bestuur. Die hadden als verkiezingsbelofte 'geen hogere lokale belastingen'
De andere partijen hadden bij de verkiezingen geen belofte om de opcentiemen te verhogen maar toch onderhandelden ze samen dit akkoord.
Puur kiezersbedrog dus.
Bij ons zit de vld in het bestuur. Die hadden als verkiezingsbelofte 'geen hogere lokale belastingen'
De andere partijen hadden bij de verkiezingen geen belofte om de opcentiemen te verhogen maar toch onderhandelden ze samen dit akkoord.
Puur kiezersbedrog dus.
even wat historiek over onroerende voorheffing:
- sinds januari 1989 krijgen gewesten dat geld & kunnen ze aangeven om de inning zelf te gaan voorzien
- vlaanderen doet die inning sinds 1999 maar (buiten wat geprul in de marge) is er wetgevend zeer weinig veranderd aan de berekening/kortingen/....
-het fundament waarop berekend word is nog altijd op het stokoude KI dat gigantische problemen vertoont.*
Dus: vlaanderen krijgt een bevoegdheid, talmd 8-10 jaar om het effectief over te nemen, doet er vervolgens nougatbollen mee buiten het geld opstrijken, negeert dat het systeem tot op de draad versleten is en enorme onevenwichten bevat.
*ki:
Er zijn enorme verschillen tussen regio's in het algemeen
Specifiek is het veel lager/hoger in bepaalde stadsdelen terwijl die situatie nu totaal anders is
We zijn aan het schatten wat de huuropbrengst van een nieuwbouw/renovatie vandaag.....in het jaar 1975 zou geweest zijn!
-------------------------
let op: de opcentiem van jou stad is iets wat jou bestuur kan wijzigen, correct. In de praktijk kunnen ze er echter weinig aan morrelen omdat dit de grootste inkomstenbron is. Het is goed mogelijk dat ze het moesten verhogen door wanbeleid van het vorige bestuur.
- sinds januari 1989 krijgen gewesten dat geld & kunnen ze aangeven om de inning zelf te gaan voorzien
- vlaanderen doet die inning sinds 1999 maar (buiten wat geprul in de marge) is er wetgevend zeer weinig veranderd aan de berekening/kortingen/....
-het fundament waarop berekend word is nog altijd op het stokoude KI dat gigantische problemen vertoont.*
Dus: vlaanderen krijgt een bevoegdheid, talmd 8-10 jaar om het effectief over te nemen, doet er vervolgens nougatbollen mee buiten het geld opstrijken, negeert dat het systeem tot op de draad versleten is en enorme onevenwichten bevat.
*ki:
Specifiek is het veel lager/hoger in bepaalde stadsdelen terwijl die situatie nu totaal anders is
We zijn aan het schatten wat de huuropbrengst van een nieuwbouw/renovatie vandaag.....in het jaar 1975 zou geweest zijn!
-------------------------
let op: de opcentiem van jou stad is iets wat jou bestuur kan wijzigen, correct. In de praktijk kunnen ze er echter weinig aan morrelen omdat dit de grootste inkomstenbron is. Het is goed mogelijk dat ze het moesten verhogen door wanbeleid van het vorige bestuur.
Mijn dochter, haar nieuwbouw is Ki minder dan mijn geïndexeerde flat.Lirec schreef: ↑15 juni 2023, 01:09
*ki:
De bewoonbare oppervlakte is dan nog maal Vier.
En toevallig wonen daar nogal veel Nva raadsleden.(nieuwbouwwijk)
Zal wel toeval zijn ........
Verwijt je de N-VA nu dat de opcentiemen te hoog zijn, of integendeel dat ze te laag zijn?burgundy schreef: ↑15 juni 2023, 09:34Mijn dochter, haar nieuwbouw is Ki minder dan mijn geïndexeerde flat.Lirec schreef: ↑15 juni 2023, 01:09
*ki:
De bewoonbare oppervlakte is dan nog maal Vier.
En toevallig wonen daar nogal veel Nva raadsleden.(nieuwbouwwijk)
Zal wel toeval zijn ........
geen appels met peren vergelijken:
-Iedereen krijgt een KI (=1975)
-Dat KI word geindexeerd voor de berekening van de onroerende voorheffing.
=>Je moet dus KI vergelijken met KI (de indexering daarop is voor iedereen hetzelfde)
--------------------
Verder: Je KI kan je betwisten binnen de 2 maanden na ontvangst ervan.
Ik zou dit ALTIJD doen.
Reden: de administratie (in dit geval federale overheid) volgt zijn eigen wetgeving niet correct & overwaardeerd nieuwere/gerenoveerde woningen volgens mij.
oplossing: Je moet duidelijk negatieve punten aan je woonst en ligging blijven aanhalen + vergelijkbare huizen in je buurt zoeken en daarvan het KI opvragen om je gelijk te staven. Ze zullen je bijna altijd 1 of 2x iets lager voorstellen.
Daarop kan je nog beslissen om akkoord te gaan of de boel via fiscale bemiddelingsdienst en eventueel e vrederechter te laten gaan. (let op: het eindvoorstel kan ook nadelig zijn tov die lagere voorstellen).
Mijn case: ki 866 voor mijn rijhuis-nieuwbouw aangevochten & vroeg 744 (net bescheiden woonst). Nieuwe voorstel van +- 840 ging ik niet mee akkoord. Via fiscale bemiddelingsdienst plooide de administratie iets verder tot 820, niet akkoord. Vredegerecht stelde een landmeter-expert aan die er zonder pardon 740 van maakte.
Let wel: je moet er tijd en zin voor hebben, in mijn geval ging het om 5% op de bouwgrondprijs dat ik dan kon terugkrijgen + 50% korting onroerende voorheffing de eerste 5 jaar & daarna 25% als ik de drempel van bescheiden woonst haalde.
Of je KI 1500<=> 1350 is maakt dus een stuk minder uit (maar nog alijd de moeite als je het op 10-20 jaar tijd bekijkt)
--------------------
blijvend probleem: eens het KI van een woonst vaststaat (na bezwaarperiode) is het quasi onmogelijk een herziening aan te vragen. Hoewel ik me afvraag of het niet kan lukken een verbouwing aan te geven, waarna ze het proberen te verhogen, waardoor je het kan aanvachten met als doel net lager te eindigen ;-). Maar da's een risico natuurlijk
Het is niet omdat de overheid wetgevend inderdaad appels en peren vergelijkt.
Dat U daar nog eens een laag kersenvergelijking bovenop moet smijten door een KI te vergelijken met een geindexeerd KI
Daarnaast: Oude (gerenoveerde) woningen zijn niet altijd minder waard dan nieuwbouw. Dat zie je ook op immoweb en consoorten.
Dus: een woning krijgt een KI alsof het 1975 is (hoe absurd dat ook mag zijn) en daarop word dezelfde indexatie voor iedereen toegepast.
Over onredelijke verschillen van dat basis ki: die voorgaande post, er zijn enorme verschillen tussen regio's.
Dat U daar nog eens een laag kersenvergelijking bovenop moet smijten door een KI te vergelijken met een geindexeerd KI
Daarnaast: Oude (gerenoveerde) woningen zijn niet altijd minder waard dan nieuwbouw. Dat zie je ook op immoweb en consoorten.
Dus: een woning krijgt een KI alsof het 1975 is (hoe absurd dat ook mag zijn) en daarop word dezelfde indexatie voor iedereen toegepast.
Over onredelijke verschillen van dat basis ki: die voorgaande post, er zijn enorme verschillen tussen regio's.