Kadastraal Inkomen 2023
Re: Kadastraal Inkomen 2023
Inderdaad, veel hangt van de LOCATIE. in Limburg zijn de KI’s een stuk lager dan pakweg in Brussel of aan de kust.Lirec schreef: ↑15 juni 2023, 15:04 Het is niet omdat de overheid wetgevend inderdaad appels en peren vergelijkt.
Dat U daar nog eens een laag kersenvergelijking bovenop moet smijten door een KI te vergelijken met een geindexeerd KI
Daarnaast: Oude (gerenoveerde) woningen zijn niet altijd minder waard dan nieuwbouw. Dat zie je ook op immoweb en consoorten.
Dus: een woning krijgt een KI alsof het 1975 is (hoe absurd dat ook mag zijn) en daarop word dezelfde indexatie voor iedereen toegepast.
Over onredelijke verschillen van dat basis ki: die voorgaande post, er zijn enorme verschillen tussen regio's.
Ik veronderstel dat de nieuwbouwwoning van zijn dochter niet in dezelfde gemeente is gelegen als waar hijzelf woont …
Ik betaal 1700 euro (KI) voor een stadswoning in Gent. De laatste jaren is het enorm de hoogte ingegaan! Dit jaar bijna 10% meer dan vorig jaar. In 2022 iets van 1530 euro betaald.
Je betaalt onroerende voorheffing, geen KI. De onroerende voorheffing wordt berekend op basis van het KI.
De onroerende voorheffing is gelijk aan een percentage van het geïndexeerd kadastraal inkomen (KI) van uw woning. Het percentage van de heffing varieert naargelang het gewest waarin u woont.
Deze basisheffing is bestemd voor het gewest maar is slechts een gedeelte van de onroerende voorheffing die u moet betalen. Op deze basisheffing mogen de provincies, agglomeraties en gemeenten opcentiemen heffen. Het aantal opcentiemen dat ze heffen kan ieder jaar verschillen; de gemeente- en provincieraden leggen dat jaarlijks vast.
Waarom is iedereen zo verrast? De overheid indexeert hun belastingen/taksen jaarlijks maximaal. Dat doen ze al jaren, alleen nu met die hoge inflatie (+- 10%) komt dat extra zwaar binnen.
Anderzijds stuurt diezelfde overheid wel brieven naar de verzekeraars, banken, elektriciteitsbedrijven,... dat het niet kan zijn dat ze de inflatie (hun gestegen kosten) volledig doorrekenen aan hun klanten. Hoe hypocriet kan je zijn .
@ Nightwolf
Direct bezwaar aantekenen zou ik niet doen, maar misschien eerst eens bellen om de reden van deze verhoging te vragen.
Dat is wat ik deed, toen ik een aantal jaren geleden ook voor een dergelijke verrassing stond.
Aan de telefoon werd mij vriendelijk uitgelegd dat er diverse redenen kunnen zijn, en er werden mij een paar veel voorkomende mogelijkheden opgesomd, waaronder ook de reden waarom het KI bij mij (tijdelijk) verhoogd was.
Zoals ik in mijn openingstopic zei: ik had wel verwacht dat het meer ging zijn dan vorig jaar. Het is niet de eerste keer dat ik KI moet betalen dus ik weet ook wel dat het jaarlijks geindexeerd wordt.
Maar het is bij mij (en bij de anderen die zo hard schrikken) een veel hogere stijging dan die +-10% indexering.
In mijn geval ben ik er reeds achtergekomen wat de oorzaak is, nl. de gemeentelijke opcentiemen die dit jaar ook nog met maar liefst 175 zijn gestegen...
los van dit alles heb ik al altijd enorme problemen gehad met het concept 'KI'. Eerst een vermogen moeten betalen om een eigen woonst te kunnen aanschaffen (hetzij met spaarcentjes die al langs alle kanten belast zijn geweest, hetzij door te lenen waarop men al keiveel intresten betaalt) en daarna elk jaar moeten betalen omdat je een eigen woning hebt. Je zou toch verwachten dat als je iets koopt, het je eigendom is en daarmee de kous af is. Is dat iets typisch belgisch weer of in alle landen zo?
Iets typisch Belgisch, volgens mij kennen ze dat concept van onroerende voorheffing niet in de buurlanden.
Daarnaast heb ik uit goeie bron vernomen dat verschillende gemeentebesturen en steden in de financiële malaise zitten en sommigen zijn moeten gaan lenen om hun lonen te kunnen blijven uit betalen. Dus tja ik verschiet er niet van dat ze nu overal, in alle stilte, de opcentiemen aan het verhogen zijn.
Daarnaast heb ik uit goeie bron vernomen dat verschillende gemeentebesturen en steden in de financiële malaise zitten en sommigen zijn moeten gaan lenen om hun lonen te kunnen blijven uit betalen. Dus tja ik verschiet er niet van dat ze nu overal, in alle stilte, de opcentiemen aan het verhogen zijn.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Interessant stukje.Nightwolf schreef: ↑16 juni 2023, 11:19 los van dit alles heb ik al altijd enorme problemen gehad met het concept 'KI'. Eerst een vermogen moeten betalen om een eigen woonst te kunnen aanschaffen (hetzij met spaarcentjes die al langs alle kanten belast zijn geweest, hetzij door te lenen waarop men al keiveel intresten betaalt) en daarna elk jaar moeten betalen omdat je een eigen woning hebt. Je zou toch verwachten dat als je iets koopt, het je eigendom is en daarmee de kous af is. Is dat iets typisch belgisch weer of in alle landen zo?
Ik denk dat dat meestal wel zo is in één of andere vorm.
In andere landen gebeurt dit via een of andere vorm van vermogensbelasting. Iets wat wij in België zogezegd niet hebben en waar sommige partijen werk van willen maken. Maar dan vergeten ze gemakkelijkheidshalve dat we al roerende voorheffing, onroerende voorheffing en tal van andere taksen op beleggingen hebben …
Koken kost geld.Nightwolf schreef: ↑16 juni 2023, 11:19
los van dit alles heb ik al altijd enorme problemen gehad met het concept 'KI'. Eerst een vermogen moeten betalen om een eigen woonst te kunnen aanschaffen (hetzij met spaarcentjes die al langs alle kanten belast zijn geweest, hetzij door te lenen waarop men al keiveel intresten betaalt) en daarna elk jaar moeten betalen omdat je een eigen woning hebt. Je zou toch verwachten dat als je iets koopt, het je eigendom is en daarmee de kous af is. Is dat iets typisch belgisch weer of in alle landen zo?
Men gaat een lening aan, brengt deze op de belasting brief in men moet minder betalen.(woonbonus)
Waar moet dan volgens u de staat de gederfde inkomsten gaan halen.
Hier al meermaals aangehaald subsidies is een heel slecht idee, sommigen genieten er van, andere mogen het betalen.
Bij energie zuinige woningen is er vermindering of vrijstelling van ki te betalen.
En ook weer hier anderen mogen dit voordeel betalen.
Veel rechtvaardiger zou zijn een ki te vestigen volgens bewoonbare oppervlakte volgens grootte lapje grond.
Dan zou iedereen gelijk zijn eender waar woning gelegen.
Maar dan blijft nog de opcentiemen over.
Voorstander van?
Geef het kind een andere naam en in de belastingen 3x en geen enkele Belg roert nog zijn staart!m-peeters schreef: ↑17 juni 2023, 08:31In andere landen gebeurt dit via een of andere vorm van vermogensbelasting. Iets wat wij in België zogezegd niet hebben en waar sommige partijen werk van willen maken. Maar dan vergeten ze gemakkelijkheidshalve dat we al roerende voorheffing, onroerende voorheffing en tal van andere taksen op beleggingen hebben …