Beginnende belegger ETF
TIP
Re: Beginnende belegger ETF
1 extra is nu ook niet TE veel werk heEarthNvstr1 schreef: ↑16 juni 2023, 19:53Jij ook.
De antwoorden staan al lang op het internet, meer specifiek op dit forum en nog meer specifiek in dit topic.Gregsar37 schreef: ↑13 juni 2023, 20:52 Ik werk ook 5 dagen, gemiddeld 13u per dag dus niet genoeg tijd om constant alles in de gaten te houden.
...
Individuele aandelen vind ik te risicovol.
Wil gewoon graag weten in welke ETF's ik specifiek het beste investeer om zo mijn spaarcenten rustig te laten groeien op lange termijn.
Gewoon 1 "brede" aandelen ETF en klaar!
Maar ok, got the message!
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Na een tijd verander je vanzelf van gedacht en zoek je naar nieuwe dingen voor in je portefeuille. Niet per se omdat het niet genoeg opbrengt maar omdat je erop uitgekeken raakt. Ik denk niet dat je 30 jaar lang alleen maar IWDA zult aanhouden.
Als het opbrengt is het toch wel slimme zet?karine schreef: ↑16 juni 2023, 19:51 Ik koop naast IWDA ook CSPX en CNDX en IMEU.
Is dat slim ? Nee
Brengt het iets op ? ja, meer dan IWDA.(CSPX en CNDX dan toch)
Gevaarlijke periode trouwens, alles stijgt en je moet al zoeken naar iets wat daalt tegenwoordig.
Bij eventuele correctie staan op mijn kooplijst :
WisdomTree Copper ETF (COPAP)
WisdomTree Artificial Intelligence UCITS ETF USD Acc
VanEck Semiconductor UCITS ETF (SMH)
Global X Lithium & Battery Tech ETF
VanEck Vectors Uranium + Nuclear Energy ETF
Pas op met specifieke themafondsen las ik onlangs.
Ja daarmee dat ik toch ook nog even wacht. Kan goed zijn dat het niet uitmaakt op lange termijn... Maar ik ga nu ook niet super gready instappen en morgen meteen -10% staan.
Rsi staat ook redelijk hoog... https://www.stockrsi.com/msci/
Geduld is soms ook niet slecht.
Bwa nee, basis wordt IWDA, maar ben terwijl aan het zoeken of ik nog iets meer kan spreiden.EarthNvstr1 schreef: ↑16 juni 2023, 21:09Mij maakt het niet uit hoor, ik vind de discussies die dit topic op gang brengt wel interessant.
Maar uiteindelijk moet je zelf wel weten wat je eigenlijk wil. Veranderen van gedacht vind ik trouwens ook geen probleem.
Daarmee dat ik de vraag hier stelde voor eventueel nog stoxx 600 erbij of de dax 40 eventueel.
Nogal moeilijk om ganse lijst van IWDA te controleren.
Maar Yaris heeft ook gelijk. Ik kan toch niet direct alles kopen. Gaandeweg zie ik dan nog wel.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Grootste deel iwda en dan nog deeltje iema(emerging markets),als degiro-flatex jeGregsar37 schreef: ↑16 juni 2023, 21:21Bwa nee, basis wordt IWDA, maar ben terwijl aan het zoeken of ik nog iets meer kan spreiden.EarthNvstr1 schreef: ↑16 juni 2023, 21:09
Mij maakt het niet uit hoor, ik vind de discussies die dit topic op gang brengt wel interessant.
Maar uiteindelijk moet je zelf wel weten wat je eigenlijk wil. Veranderen van gedacht vind ik trouwens ook geen probleem.
Daarmee dat ik de vraag hier stelde voor eventueel nog stoxx 600 erbij of de dax 40 eventueel.
Nogal moeilijk om ganse lijst van IWDA te controleren.
Maar Yaris heeft ook gelijk. Ik kan toch niet direct alles kopen. Gaandeweg zie ik dan nog wel.
niet afschrikt....
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad. En dan heb je nog geen developed small caps.
Alternatief is bv. gewoon IMIE, daarmee heb je ineens "alles", developed+emerging, large+mid+small caps (volgens de MSCI ACWI IMI index).
Definieer eerst wat jij ziet als spreiding
Vele mensen zien spreiding als zoveel mogelijk verschillende aandelen kopen, wat het m.i. niet is.
Voor mij is spreiding: als gebeurtenis x gebeurt, dan heb je aandelen die er negatief op reageren, maar ook aandelen die er positief op reageren, wat het effect van gebeurtenis x neutraliseert.
In praktijk zal je dan uitkomen bij spreiding tussen sectoren, en dan is IWDA niet geschikt.
(een op die manier gespreide portefeuille maken is echt niet simpel, zeker niet met ETF's)
Ik vind dat die van mij dat nog ok doet, maar verre van perfect en je hebt steeds het gevoel dat het een work in progress is.
Ik ben nog ver van perfecte spreiding
Vele mensen zien spreiding als zoveel mogelijk verschillende aandelen kopen, wat het m.i. niet is.
Voor mij is spreiding: als gebeurtenis x gebeurt, dan heb je aandelen die er negatief op reageren, maar ook aandelen die er positief op reageren, wat het effect van gebeurtenis x neutraliseert.
In praktijk zal je dan uitkomen bij spreiding tussen sectoren, en dan is IWDA niet geschikt.
(een op die manier gespreide portefeuille maken is echt niet simpel, zeker niet met ETF's)
Ik vind dat die van mij dat nog ok doet, maar verre van perfect en je hebt steeds het gevoel dat het een work in progress is.
Dca was ook mijn plan via degiro, via bolero moeilijker.EarthNvstr1 schreef: ↑16 juni 2023, 21:24Als ik in jouw situatie (op basis van je posts) zou zijn en vandaag zou beginnen, dan zou ik nog een paar maanden (tot oktober bv.) wachten om vanaf dan gewoon regelmatig (DCA) een "brede" aandelen tracker aan te kopen.
Maar ik wil nu enkel nog bolero.
En dan best per €2500. 2x per jaar dan of 3x2000.
Ik spaar maandelijks toch minstens €1500 op gewone spaarrekening.
Moet toch ook een beetje vooruit gaan want anders brengt het ook niks op.
Nog tot oktober denk je?
Ik had gevoel dat het sneller zou corrigeren.
Niemand weet het exact natuurlijk.
Ik snap je, maar om gewone aandelen constant op te volgen... daar ben ik geen mens voor. Respect dat jij dat doet, hoe je die bedrijven enz uitspit voor je koopt, top.Aerolla schreef: ↑16 juni 2023, 21:33 Definieer eerst wat jij ziet als spreiding
Ik wil wel graag spreiden, dacht dat er in stoxx 600 meer retail bv en industrie zat, daarom.
Dat er dalen zijn, dat is dan maar zo. Ik hoop gewoon dat het op lange termijn wat meer opbrengt dan een spaarrekening. Maar dat is niet zeker.
Wil het risico wel nemen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Allemaal goed en wel, maar voor dergelijke spreiding (en wellicht ook balancering) moet je wel een substantiëel belegbaar vermogen hebben n.m.i.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 16 juni 2023, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
I know, jij moet niet hetzelfde doen wat ik doe, dat is niet geschikt voor jou, net als jouw manier niet geschikt is voor mij
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik weet niet eens wat jij doet.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 16 juni 2023, 21:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Imie "maar" 540 miljoen waarde.EarthNvstr1 schreef: ↑16 juni 2023, 21:31Inderdaad. En dan heb je nog geen developed small caps.
Alternatief is bv. gewoon IMIE, daarmee heb je ineens "alles", developed+emerging, large+mid+small caps (volgens de MSCI ACWI IMI index).