Beginnende belegger ETF
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Beginnende belegger ETF
Genoeg? Ok dan. Had die ook al gezien en lagere ter.
Als je vergelijkt met IWDA peanuts.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat een vraag
Als hij wist tot oktober dan zat hij hier nu niet en wij waarschijnlijk ook niet.
Het kan oktober 2023, het kan ook jan 2024, of misschien wel jan 2025.
Je bent weer markttiming aan het doen en dat werkt niet.
Zoals al eerder gezegd op die minimale bedragen maakt het niets uit. Moest je vandaag €100.000 in de markt gooien, dan zou ik ook zeggen wacht nog even af.
Met peanuts bedragen het maximale uit de markt halen haalt gewoon niet uit.
Tracking error ook groter bij IMIE?
Niet teveel tijd nee, maar ik moet toch wel eerst goed uitzoeken hoe of wat...
Nadien ga ik ook blijven kijken, ik kan toch niet blindelings ergens geld insteken en blijven insteken zonder af en toe op te volgen.
Afzonderlijke aandelen, daar geen tijd genoeg voor.
Dan moet je zeker bij de pinken blijven en constant veranderingen in ondernemingen waarnemen en op inspelen.
Vooral geen kennis genoeg daarvoor.
Maar ik vind het plezant en op paar weken toch al een beetje wijzer geworden.
Nu even off topic, collega nog 15k cofinimmo bijgekocht.
Heeft wel mooi dividend gekregen onlangs, 8% ofzo.
Staat ook laag dat aandeel.
Wat zijn jullie ideeën/verwachtingen voor cofb?
Niet dat ik die ga kopen maar ben wel benieuwd.
Denk wel dat het geen slechte zaak is?
Nadien ga ik ook blijven kijken, ik kan toch niet blindelings ergens geld insteken en blijven insteken zonder af en toe op te volgen.
Dan moet je zeker bij de pinken blijven en constant veranderingen in ondernemingen waarnemen en op inspelen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik krijg soms de indruk dat het ts eerder te doen is om zo snel mogelijk zo veel mogelijk berichten te hebben zodat hij zich vip member kan noemen
Alle gekheid terzijde: je kan de markt niet timen. Niemand kan dat. Koop nu voor 2000 euro IWDA en in het najaar nog eens. Als je altijd gaat wachten op het ‘ideale moment’ koop je ofwel nooit of ga je in elk geval altijd ongelukkig zijn. Dat je in het begin eens op -5 procent of zo staat is geen ramp. Denk je dat je daar over 30 jaar nog van wakker ligt?
Alle gekheid terzijde: je kan de markt niet timen. Niemand kan dat. Koop nu voor 2000 euro IWDA en in het najaar nog eens. Als je altijd gaat wachten op het ‘ideale moment’ koop je ofwel nooit of ga je in elk geval altijd ongelukkig zijn. Dat je in het begin eens op -5 procent of zo staat is geen ramp. Denk je dat je daar over 30 jaar nog van wakker ligt?
-
- Full Member
- Contacteer:
We zijn meer dan 200 berichten en 15 pagina’s verder en je spreekt nog steeds over ‘blindelings ergens geld in steken’?
Je moet echt dringend je eerste etf kopen. Geloof me, je gaat erg opgelucht zijn.
Ik vroeg dat omdat EarthNvstr1 zei dat hij in mijn plaats zou wachten tot oktober...karine schreef: ↑16 juni 2023, 22:02Wat een vraag
Als hij wist tot oktober dan zat hij hier nu niet en wij waarschijnlijk ook niet.
Het kan oktober 2023, het kan ook jan 2024, of misschien wel jan 2025.
Je bent weer markttiming aan het doen en dat werkt niet.
Zoals al eerder gezegd op die minimale bedragen maakt het niets uit. Moest je vandaag €100.000 in de markt gooien, dan zou ik ook zeggen wacht nog even af.
Met peanuts bedragen het maximale uit de markt halen haalt gewoon niet uit.
Daarmee dat ik vroeg nog tot oktober denk je?
Sorry Karine, maar jij zei daarnet ook dat je vond dat alles hoog staat nu. En nog wat zou afwachten.
Ma bon iedereen super vriendelijk bedankt voor alle hulp.
Ik merk dat het voor de meesten echt ambetant word dus bij deze laatste reactie van mij in dit topic.
Meer kan er toch niet gezegd worden.
IWDA beginnen en ik zie wel hoe ver ik daarna kom met mijn peanuts bedragen
En cava Maneblusser, ik zwijg al.
Ik kan gewoon niet goed begrijpen waarom ik zo snel moet kopen terwijl alles piekt in usa
Alhoewel VIP zijn is wel leuk, hoeveel keer moet ik dan nog vragen of IWDA goed is?
Ik vind persoonlijk niet dat ik 100x hetzelfde vraag, eerst ging het over degiro vs bux enz.
Daarna iwda enzo ok.
Vandaag vroeg ik gewoon of er eventueel stoxx 600 bij kan.
Ma swat bedankt iedereen en wens jullie veel profits.
-
- Full Member
- Contacteer:
Omdat als (en ik schrijf duidelijk als) de markten zouden dalen, je wellicht nóg niet zal kopen omdat je je altijd zal afvragen of het dan wel het juiste moment is of het toch nog verder zal dalen.
Daarom kan je beter gespreid een etf kopen. Maandelijks, tweemaandelijks, driemaandelijks,… De ene keer betaal je misschien wat meer, de andere keer wat minder. Zo vang je de schokken in de markt op. Niemand slaagt erin om steeds op het dieptepunt te kopen en op de piek te verkopen.
"De markten stijgen. Is het nu wel het goede moment om te kopen? Zijn ze al niet te veel gestegen?"
"De markten dalen. Is het nu wel het goede moment om te kopen? Gaan ze niet nog verder dalen?"
"De markten dalen. Is het nu wel het goede moment om te kopen? Gaan ze niet nog verder dalen?"
Nog een paar plaatjes voor Gregsar37:
-
- Hero Member
- Contacteer:
Als je zo een twijfelaar bent, kan je missch beter wegblijven vd beurs.
Heb ook kleine positie in cofinimmo,zijn inderdaad spotgoedkoop,maar ook vele onzekerheden, komen nog renteverhogingen, personeelstekort in rusthuizen,schuldgraad...Gregsar37 schreef: ↑16 juni 2023, 22:11 Tracking error ook groter bij IMIE?
-
- Newbie
- Contacteer:
Ja, maar welke?Maneblusser schreef: ↑16 juni 2023, 22:17 We zijn meer dan 200 berichten en 15 pagina’s verder en je spreekt nog steeds over ‘blindelings ergens geld in steken’?
Je moet echt dringend je eerste etf kopen. Geloof me, je gaat erg opgelucht zijn.
Of alles "HOOG" staat of al 30% is gestegen maakt niets uit met jouw bedragen.
Ofwel koop je binnen enkele maanden nog aan 20% duurder ofwel aan 20% goedkoper.
Zoals ik eerder al zei blijf ik ook nog steeds netjes bijkopen met vaste bedragen maar bij sterke dalingen koop ik met grotere bedragen bij omdat ik met voldoende buffers zit.
Maar ik blijf belegd en zit niet meer te timen omdat het beter is voor je gezondheid.
Betreft losse aandelen. Het grootste probleem van de mensen die willen beleggen is dat ze niet tevreden zijn met een gemiddeld rendement van 11% door een simpele tracker te kopen.
Ik heb al meerdere portefeuilles gezien met mooie namen in van aandelen, 8 jaar geleden gekocht en nog op 50% verlies staan. Ikzelf heb met een(redelijk bekende) analist samengewerkt en dus een man die het zou moeten weten.
Als ik die verliezen aan jouw laat zien ga jij nooit nog een aandeel kopen. Het voordeel is wel, wanneer ik die portefeuille bekijk ik direct terug met twee voeten op de grond sta.
Doet me trouwens weer even terug denken aan een beleggingsadviseur bij Fortis vele jaren geleden. Toen die man na 25 jaar op pensioen ging stelde ik hem de vraag wat uiteindelijk zijn rendement op de beurs was. Die man stond rechtstreeks in contact met de analisten in Brussel en kreeg dus de goede tips voor persoonlijk gebruik door.
Resultaat van een hoop stress en ellende was een gemiddelde van 10%.