Zonnepanelen
Re: Zonnepanelen
Bij 280 ga je inderdaad eerder richting noord.Piepenolleken schreef: ↑2 juni 2023, 23:42 Nog eens op de kaart gekeken naar de orientatie van de straat en de gebouwen.
Ik denk dat ik eerder wat Noordwest zit en niet Zuidwest.
Dan zou de richting eerder 280 zijn en dat maakt ook al enig verschil.
Ik vermoed alleszins dat 0 en 360 gelijk zijn aan Noord en Zuid is dan gelijk aan 180 ?
Zou het installeren van een optimiser op een dak zonder schaduw veel verschil maken in opbrengst ?
Haal je dat er uit ?
Mijn maandopbrengst van mei is (rekening houdend met diverse variaties ingegeven op PVcalc) met +/- 840 niet slecht.
Theoretisch zou ik daar niet eens aan komen (eerder 74O geschat).
Dan nog wat ik voor het laatste hou : de energie zo gunstig mogelijk verkopen.
Bij mijn huidige leverancier is het niet schitterend, qua prijs tegenwoordig.
9.07 en 4.23 Dag / nacht (weekend).
Nu nog optimizer plaatsen (die je misschien niet nodig hebt) zou ik niet doen, als je dit moet laten doen waarschijnlijk ook heel duur.
Een opbrengst van 840kWh/maand kunnen wij hier voorlopig enkel van dromen (hebben we eigenlijk ook geen behoefte aan).
Zp leggen om geld te verdienen raad ik af, dat is te onzeker. Als iemand geen zp heeft en met twijfels zit, zou ik hem/haar aanraden een klein systeem met micro omvormers te plaatsen (+/- 4 a 6 zp), z'n systeem kan je later makkelijk uitbreiden indien nodig.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Hier 9 panelen van 405w, op dagen zoals vandaag goed voor 25KW. Zo goed als op zuid, piekvermogen ongeveer 3200 met af en toe 3600.
Wij hadden, gemeten over een 15 jaar, een gemiddeld jaarlijks elektriciteitsverbruik van ongeveer een 1675kWh.
Sedert begin mei zonnepanelen laten installeren; 5 stuks van elk 425Wp samen met een omvormer van 2,5kW. De panelen zijn zuidgericht. Ondertussen (afgelopen maand) reeds enkele vermogenpieken gehad boven 2kW.
Afgelopen maand een opbrengst gehad van 348kWh (volgens uitlezing omvormer) bij 476 diensturen. Digitale meter is geplaatst op 31/05, kan hieraan nog weinig linken.
Gekozen installatie lijkt mij in orde, denk zo'n 70% van die 1675kWh te verbruiken op jaarbasis of een kleine 1200kWh. Heb wel nog niet direkt een idee wat ik op jaarbasis ga terugsteken.
De installatie heeft mij zo een € 3.400 gekost, hiervoor nog een premie te ontvangen van € 250 à 300. Met de natte vinger een nieuw contract bekeken (bestaande verloopt op 10/07), en zou me zo'n € 330 kosten op jaarbasis. Dit lijkt toch 1/3de minder dan vorig contract.
Sedert begin mei zonnepanelen laten installeren; 5 stuks van elk 425Wp samen met een omvormer van 2,5kW. De panelen zijn zuidgericht. Ondertussen (afgelopen maand) reeds enkele vermogenpieken gehad boven 2kW.
Afgelopen maand een opbrengst gehad van 348kWh (volgens uitlezing omvormer) bij 476 diensturen. Digitale meter is geplaatst op 31/05, kan hieraan nog weinig linken.
Gekozen installatie lijkt mij in orde, denk zo'n 70% van die 1675kWh te verbruiken op jaarbasis of een kleine 1200kWh. Heb wel nog niet direkt een idee wat ik op jaarbasis ga terugsteken.
De installatie heeft mij zo een € 3.400 gekost, hiervoor nog een premie te ontvangen van € 250 à 300. Met de natte vinger een nieuw contract bekeken (bestaande verloopt op 10/07), en zou me zo'n € 330 kosten op jaarbasis. Dit lijkt toch 1/3de minder dan vorig contract.
Dat is heel veel, mits heel goed plannen niet onmogelijk. Wij mikken hier op minstens 50 procent, voor gepensioneerden is dit niet moeilijk (overdag thuis).
Hier (voorlopig) 2 x 3 zp van 400wp met verschillende opstelling (zuid en west) met 2 micro omvormers. Schade 2000 euro, meer dan we hadden gehoopt, voorlopig zonder keuring en monitoring (extra 300 euro).
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Heeft iemand hier last gehad, de laatste dagen, van omvormers die uitvallen ?
Hoe vaak en hoe lang ?
Hoe vaak en hoe lang ?
-
- Full Member
- Contacteer:
vanaf 11 u tot 16.30 h de ene uitval na de andere
Het zal geen 12 maanden dergelijk weer zijn, vanaf oktober tot maart zal er waarschijnlijk wel een flinke duik zijn in de opbrengst van de panelen.Spaarplan schreef: ↑3 juni 2023, 18:05Dat is heel veel, mits heel goed plannen niet onmogelijk. Wij mikken hier op minstens 50 procent, voor gepensioneerden is dit niet moeilijk (overdag thuis).
Hier (voorlopig) 2 x 3 zp van 400wp met verschillende opstelling (zuid en west) met 2 micro omvormers. Schade 2000 euro, meer dan we hadden gehoopt, voorlopig zonder keuring en monitoring (extra 300 euro).
Ook dat mooi intelligente, zoals de lobbeïsten ons door de strot jagen, is onmogelijk. Verbruiken als de zon schijnt? Dus in de donkere dagen 's nachts werken en overdag koken? Of een maaltijd in 3 of 4 schuifjes bereiden?
Hetgeen ons voorgehouden wordt is m.i. onmogelijk, enkel voor naïeve believers welke binnen 2 à 3 jaar hun ongelijk zullen moeten toegeven.
Probeer verder te kijken dan je neus lang is, hoe groen is groen? Ik denk dat je je hieraan ernstig zal mispakken.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Duurt dat gewoonlijk lang ? Gaat jouw omvormer dan ook volledig uit ?
In ons geval lijkt het toestel dood en is er geen stroom meer op de omvormer of de logger.
Ik vrees dat het hier leuk gaat worden als ze binnenkort een groot aantal sociale woningen in onze wijk van zonnepanelen gaan voorzien.
Inderdaad Etienne, de verhaaltjes worden als zoete koek geslikt. Hier twee installateurs gehad die toch zo eerlijk waren om mijn vermoeden te bevestigen, "mijnheer, ik spreek tegen mijn eigen winkel maar met uw verbruik en uw leeftijd is het zinloos zonnepanelen te leggen. U zal ze waarschijnlijk nooit terugverdienen."
Wacht maar tot er binnenkort een belasting op zonnepanelen komt of dat je in de zomer zal moeten betalen (zoals in Olland) om electriciteit op het net te steken, dan gaan we pas lachen.
Verbruiken als de zon schijnt is idd. om je dood te lachen. Is alleen goed voor gepensioneerden en dan nog, gaan ze dan om 2u 's middags eten maken, stofzuigen, de wasmachine laten draaien etc. We zullen inderdaad binnen een paar jaar eens zien hoe het gelopen is
Wacht maar tot er binnenkort een belasting op zonnepanelen komt of dat je in de zomer zal moeten betalen (zoals in Olland) om electriciteit op het net te steken, dan gaan we pas lachen.
Verbruiken als de zon schijnt is idd. om je dood te lachen. Is alleen goed voor gepensioneerden en dan nog, gaan ze dan om 2u 's middags eten maken, stofzuigen, de wasmachine laten draaien etc. We zullen inderdaad binnen een paar jaar eens zien hoe het gelopen is
Wij gaan ze toch snel terugverdienen hoor.. We zijn over het hele jaar > 70% zelfvoorzienend, met batterijtje van 10 kw (premie van 2500 euro voor ontvangen).
Het zwembad verwarmen en filteren is wel een grote stroomverbruiker (3,5 kw/u) en dat wordt typisch enkel gedaan als het mooi weer is. In de winter valt dat weg. Januari en december zijn triestige maanden.
Hier is er trouwens nog niets uitgevallen de laatste dagen. Hoge opbrengst al de hele maand van meer dan 40 kw/dag. Maand mei zelfvoorzienend voor 95%. Deze maand zitten we voorlopig op 99%. Maandelijks voorschot gezakt van 180 euro naar zo’n 35 euro, gerekend bij ongeveer constante prijzen.
Maar ik begrijp de kritiek. Voor sommige gezinnen zullen ze misschien niet of zeer laat terugverdiend zijn. Ze zijn ook duurder geworden, de zonnepanelen.
Het zwembad verwarmen en filteren is wel een grote stroomverbruiker (3,5 kw/u) en dat wordt typisch enkel gedaan als het mooi weer is. In de winter valt dat weg. Januari en december zijn triestige maanden.
Hier is er trouwens nog niets uitgevallen de laatste dagen. Hoge opbrengst al de hele maand van meer dan 40 kw/dag. Maand mei zelfvoorzienend voor 95%. Deze maand zitten we voorlopig op 99%. Maandelijks voorschot gezakt van 180 euro naar zo’n 35 euro, gerekend bij ongeveer constante prijzen.
Maar ik begrijp de kritiek. Voor sommige gezinnen zullen ze misschien niet of zeer laat terugverdiend zijn. Ze zijn ook duurder geworden, de zonnepanelen.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Je kunt je verbruik daar wat op afstemmen.Trivium schreef: ↑17 juni 2023, 16:23
Bijvoorbeeld met tijdsklokken voor boilers.
Die kosten ook geld en verbruiken een beetje stroom.
De was doen we toch altijd al in de namiddag.
Geen probleem dus.
In de zomer produceer je veel stroom maar je verkoopt die aan een lage tot zeer lage prijs aan het net.
Wat je wel als voordeel hebt is dat je meer uren zonlicht hebt op een dag en dat je dus een breder raam krijgt waarbinnen je apparaten kunnen werken. Niet noodzakelijk tussen 13 en 15 uur, zoals ongeveer in de winter het geval is.
Wij hebben hier zoveel panelen geplaatst als wat er op het dak kon. Eigenlijk het dubbel van wat we zelf zouden verbruiken.
Of dat een goede gok was zullen we pas over 10 of 20 jaar kunnen zeggen.
Zonnepanelen verdien je m.i. bijna altijd terug. De vraag is vooral binnen hoeveel jaar.
Bij ideale omstandigheden misschien binnen 6 jaar. Bij de minst ideale omstandigheden binnen 12 jaar ?
Laatst gewijzigd door Piepenolleken op 17 juni 2023, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn voorschot is zonder panelen 50 euro per maand maar ik heb natuurlijk geen zwembad.Barryke schreef: ↑17 juni 2023, 16:43 Wij gaan ze toch snel terugverdienen hoor.. We zijn over het hele jaar > 70% zelfvoorzienend, met batterijtje van 10 kw (premie van 2500 euro voor ontvangen).
Hopelijk gaat uw batterijtje langer dan 10 jaar mee want de levensduur van die dingen is ook nog niet bewezen. Soit, ik gun iedereen zijn pleziertje maar ik heb geen behoefte aan die dingen op mijn dak.
De terugverdientijd, daar gaat het mij niet om. Ik heb er geplaatst, dus ben akkoord met het principe. Maar alle hetze daarrond hoeft voor mij niet. En die reclame, van alles elektrisch, door die lobbeïsten die eigenlijk zelden weten wat elektriciteit is komt me een beetje de strot uit.Piepenolleken schreef: ↑17 juni 2023, 16:51 Zonnepanelen verdien je m.i. bijna altijd terug. De vraag is vooral binnen hoeveel jaar.
Bij ideale omstandigheden misschien binnen 6 jaar. Bij de minst ideale omstandigheden binnen 12 jaar ?
Ik ben afgestudeerd in 1971 als A2-elektrieker en die job, met veel bijstudies, uitgeoefend tot mijn pensionering 2018. Weet dus een beetje waarover ik spreek.
De batterij gaat waarschijnlijk maar 10 jaar mee. Enfin, tegen dan zal de opslagcapaciteit substantieel verminderd zijn. Zonder premie van 2500 euro was het zeker geen goede investering geweest. Nu misschien nog niet. Het zal afhangen van de elektriciteitsprijzen. Ze helpt ook wel om piekverbruik op te vangen (capaciteitstarief).Trivium schreef: ↑17 juni 2023, 17:01
Mijn voorschot is zonder panelen 50 euro per maand maar ik heb natuurlijk geen zwembad.
Hopelijk gaat uw batterijtje langer dan 10 jaar mee want de levensduur van die dingen is ook nog niet bewezen. Soit, ik gun iedereen zijn pleziertje maar ik heb geen behoefte aan die dingen op mijn dak.
Ik heb slechts 5 panelen geplaatst (ong. 2000Wp), omvormer 2,5kW.
Afgelopen halve maand ongeveer een 25kWh uit het net genomen, in tegenstelling tot anders (was toen voor 1/2de maand een 60kWh). Waarden welke normaal niet veel verlopen, is een gemiddelde over 15 jaar.
Onze manier van leven is niet veranderd, ben dus tevreden van dit resultaat.
Indien mogelijk moet je maar eens de curve bekijken wat/wanneer en hoeveel energie er wordt geleverd, dan zal je ook zien dat dit GEEN constante is waardoor het steeds moeilijk zal zijn en blijven om precies te verbruiken als de panelen opbrengen.
Hoe meer panelen er zijn hoe meer je kan overbruggen, maar de kostprijs is navenant. Ons installatie was een € 3400 (met toekomstige premie er af zal de installatie zo'n € 3000 kosten.
Voorlopig, net overgeschakeld van energieleverancier, is ons voorschot € 31, denk dit nog te kunnen verminderen de komende maanden(?).
Afgelopen halve maand ongeveer een 25kWh uit het net genomen, in tegenstelling tot anders (was toen voor 1/2de maand een 60kWh). Waarden welke normaal niet veel verlopen, is een gemiddelde over 15 jaar.
Onze manier van leven is niet veranderd, ben dus tevreden van dit resultaat.
Indien mogelijk moet je maar eens de curve bekijken wat/wanneer en hoeveel energie er wordt geleverd, dan zal je ook zien dat dit GEEN constante is waardoor het steeds moeilijk zal zijn en blijven om precies te verbruiken als de panelen opbrengen.
Hoe meer panelen er zijn hoe meer je kan overbruggen, maar de kostprijs is navenant. Ons installatie was een € 3400 (met toekomstige premie er af zal de installatie zo'n € 3000 kosten.
Voorlopig, net overgeschakeld van energieleverancier, is ons voorschot € 31, denk dit nog te kunnen verminderen de komende maanden(?).