Beginnende belegger ETF
TIP
Re: Beginnende belegger ETF
Ik beleg niet enkel voor het rendement maar ook als hobby. Ik vind het leuk om fondsen en etf's te kiezen, dagelijks de koersevolutie te bekijken en te beslissen wanneer ik ga bijkopen of verkopen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik zei idd. dat ik in jouw plaats zou wachten tot oktober om te starten met DCA.
Nu, met een horizon van 33 jaar, maakt dat weinig uit. Ook de frequentie (maandelijks of 3-maandelijks) speelt dan minder rol.
Het is echter wel makkelijk gezegd dat je horizon 33 jaar is, of je dat werkelijk gaat volhouden zal je nog zien.
Ik heb geen gevoel dat "het gaat corrigeren", ik ga nergens van uit.
Maar historisch gezien hebben de aandelen koersen in het algemeen een dip in september.
Zal het dit jaar ook zo zijn ? Geen idee.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik geloof er wel in op lange termijn, dus laatste maanden positie opgebouwd tot een kleine 500 stuks. Veel moet het niet meer zakken, want bijkopen doe ik nu niet meer. Zit er al met genoeg geld in nu.Gg70 schreef: ↑17 juni 2023, 11:00Heb ook kleine positie in cofinimmo,zijn inderdaad spotgoedkoop,maar ook vele onzekerheden, komen nog renteverhogingen, personeelstekort in rusthuizen,schuldgraad...Gregsar37 schreef: ↑16 juni 2023, 22:11 Tracking error ook groter bij IMIE?
Niet teveel tijd nee, maar ik moet toch wel eerst goed uitzoeken hoe of wat...
Nadien ga ik ook blijven kijken, ik kan toch niet blindelings ergens geld insteken en blijven insteken zonder af en toe op te volgen.
Afzonderlijke aandelen, daar geen tijd genoeg voor.
Dan moet je zeker bij de pinken blijven en constant veranderingen in ondernemingen waarnemen en op inspelen.
Vooral geen kennis genoeg daarvoor.
Maar ik vind het plezant en op paar weken toch al een beetje wijzer geworden.
Nu even off topic, collega nog 15k cofinimmo bijgekocht.
Heeft wel mooi dividend gekregen onlangs, 8% ofzo.
Staat ook laag dat aandeel.
Wat zijn jullie ideeën/verwachtingen voor cofb?
Niet dat ik die ga kopen maar ben wel benieuwd.
Denk wel dat het geen slechte zaak is?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Vervolgens wordt die 5% treasury shares vernietigd.
Dus volgens jou is elk extern aandeel vanaf dan weer 5% minder waard ?
Neen, want als je in de teller en de noemen van een break 5% weghaalt, dan blijft de break gelijk.EarthNvstr1 schreef: ↑17 juni 2023, 14:33Vervolgens wordt die 5% treasury shares vernietigd.
Dus volgens jou is elk extern aandeel vanaf dan weer 5% minder waard ?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Alé, ben blij dat je dat alvast niet denkt.
Als je nu ook nog zou aanvaarden dat een aandeel niet 5% meer waard wordt omdat het bedrijf 5% van zijn aandelen inkoopt, dan zijn we er.
Allee mijn eerste aankoop gedaan, 19 stuks IWDA.
Ik ga markt niet timen heb ik besloten. Elke 3 maand 1500€ beurs om te beginnen.
Ik ga markt niet timen heb ik besloten. Elke 3 maand 1500€ beurs om te beginnen.
Proficiat
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Voor mensen die het interessant vinden.
Een verlaagd makelaarsloon op een selectie van ETF’s
Steeds meer Bolero-klanten geven aan voor een kleiner bedrag te willen beleggen in trackers of ETF’s. Daarom verlaagt Bolero het makelaarsloon voor een selectie van een 50-tal ETF’s. Deze selectie bestaat uit de meest populaire ETF’s bij de Bolero-klanten.
Voor de ETF-selectie betaalt u voortaan 2,5 euro makelaarsloon voor orders tot 250 euro. Voor orders tussen 250 euro en 1.000 euro bedraagt het verlaagde makelaarsloon 5 euro.
Huidig makelaarsloon Verlaagd makelaarsloon Ordergrootte
7,5 euro 2,5 euro 0 tot 250 euro
7,5 euro 5 euro 250,00 tot 1.000,00 euro
Het volledige overzicht van de tarieven bij Bolero vindt u terug in de tarievenfiche.
Steeds meer Bolero-klanten geven aan voor een kleiner bedrag te willen beleggen in trackers of ETF’s. Daarom verlaagt Bolero het makelaarsloon voor een selectie van een 50-tal ETF’s. Deze selectie bestaat uit de meest populaire ETF’s bij de Bolero-klanten.
Voor de ETF-selectie betaalt u voortaan 2,5 euro makelaarsloon voor orders tot 250 euro. Voor orders tussen 250 euro en 1.000 euro bedraagt het verlaagde makelaarsloon 5 euro.
Het volledige overzicht van de tarieven bij Bolero vindt u terug in de tarievenfiche.
Ja ik kreeg ook net de email haha.Timoootjex schreef: ↑21 juni 2023, 14:27 Voor mensen die het interessant vinden.
Die hebben medelijden met mij, net nadat ik mijn eerste etk kocht.
Nu kan ik per 2 maanden 1000€ inleggen. Komt op hetzelfde neer, wel beter vind ik om de 2 ipv 3 maanden.
Beter he?!
-
- Hero Member
- Contacteer:
Tis beter gespreid. Dus je hebt dan eigenlijk het voordeel bijna van een maandelijks beleggingsplan.
En de kosten vallen mee.
Denk wel vaak bij bolero 1.32%beurstaks
En dan 0,5% aankoopkosten.
En de kosten vallen mee.
IWDA en IMEM zijn 0,12%Timoootjex schreef: ↑21 juni 2023, 15:15 Tis beter gespreid. Dus je hebt dan eigenlijk het voordeel bijna van een maandelijks beleggingsplan.
En de kosten vallen mee.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dat is wel nog beter dan.Gregsar37 schreef: ↑21 juni 2023, 15:21IWDA en IMEM zijn 0,12%Timoootjex schreef: ↑21 juni 2023, 15:15 Tis beter gespreid. Dus je hebt dan eigenlijk het voordeel bijna van een maandelijks beleggingsplan.
En de kosten vallen mee.
-
- Full Member
- Contacteer:
Nog even terugkomen op het uitlenen van aandelen door brokers als Degiro. Is er eigenlijk informatie beschikbaar over wat voor soort aandelen ze doorgaans uitlenen?Rat schreef: ↑11 juni 2023, 11:05Kan iemand me vertellen waarom en hoe het rode stukje van toepassing is op aankoop van IWDA op Degiro?Gregsar37 schreef: ↑10 juni 2023, 11:55
Vermogensscheiding:
Bij DEGIRO kunt u er gerust op zijn dat uw beleggingen veilig worden bewaard. DEGIRO gebruikt een aparte juridische entiteit (SPV) om uw vermogen te scheiden. Dit betekent dat uw vermogen gescheiden is van het vermogen van DEGIRO. De enige taak van deze entiteit is het administreren en bewaren van uw beleggingen. Volgens de wet mag deze entiteit geen andere commerciële activiteiten ondernemen. Mocht er iets gebeuren met DEGIRO dan vallen uw beleggingen niet in de failliete boedel, maar blijven zij in het vermogen van het bewaarbedrijf. Van derde partijen eist DEGIRO dat ook zij, op hun beurt, zorgen voor vermogensscheiding om op die manier de klanten van DEGIRO te beschermen tegen hun faillissement. Regels met betrekking tot vermogensscheiding zijn in ieder land (zowel binnen de EU als daarbuiten) anders. Er kunnen landen zijn waar vermogensscheiding niet mogelijk of niet wettelijk vereist is. Wanneer er ten aanzien van een derde partij in de custody keten geen vermogensscheiding van toepassing is, dan kunnen de financiële instrumenten die bij die derde worden aangehouden, bij diens faillissement verloren gaan.
Dat rode stukje klinkt wel niet zo goed.
Of nog anders: waarin verschilt Bolero hier van andere aanbieders en welke objectieve feiten kunnen op tafel gelegd worden om te stellen dat Degiro minder veilig is?
Geen commentaar, wel een oprechte vraag van een twijfelaar.
Mij lijkt het dat dit vooral interessant is voor aandelen van bedrijven, maar niet voor etf’s en al zeker niet breed gespreide trackers als IWDA of VWCE. Waarom zou iemand dat willen ontlenen?