Domiciliëringen – Niet mogelijk bij: overheid, gemeenten, …
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Domiciliëringen – Niet mogelijk bij: overheid, gemeenten, …
Heel erg logisch eigenlijk vanwege de aard van belastingen. Belastingen worden ingekohierd, komen met bezwaartermijnen, vergeten vrijstellingen, ontheffingen,... en zijn dus gigantisch veel complexer dan een eenvoudige voorschotfactuur.
Je kan bijvoorbeeld een jaar lang bezwaar indienen of bij onroerende voorheffing vrijstellingen aanvragen pas nadat je het initiële aanslagbiljet krijgt. Een voorafbetaling mag je bijvoorbeeld volledig zelf kiezen en bepalen dus ik zie niet in hoe je hier met een SEPA-mandaat kan werken. Da's trouwens de correcte naam, een domiciliëring bestaat niet.
Wat als het afschrijven niet doorgaat en je de wettelijke betaaltermijn mist? Wat als je na 8 weken een SEPA-mandaat terugdraait?
Voor jou lijkt er geen verschil tussen een "factuur" van de dienst financiën en een voorschotfactuur van Engie. In de praktijk zijn er gigantische wetgevende verschillen.
Dat naast alle redenen die al opgesomd zijn.
Je hoeft me hierop niet onbeleefd te quoten en de vraag copy pasten, ik heb hierboven een antwoord gegeven. Ik werk niet bij een belastingsdienst en ben jou geen antwoord of verantwoording verschuldigd - net zoals alle posters waarbij je heel ongemanierd op reageert.
Je kan bijvoorbeeld een jaar lang bezwaar indienen of bij onroerende voorheffing vrijstellingen aanvragen pas nadat je het initiële aanslagbiljet krijgt. Een voorafbetaling mag je bijvoorbeeld volledig zelf kiezen en bepalen dus ik zie niet in hoe je hier met een SEPA-mandaat kan werken. Da's trouwens de correcte naam, een domiciliëring bestaat niet.
Wat als het afschrijven niet doorgaat en je de wettelijke betaaltermijn mist? Wat als je na 8 weken een SEPA-mandaat terugdraait?
Voor jou lijkt er geen verschil tussen een "factuur" van de dienst financiën en een voorschotfactuur van Engie. In de praktijk zijn er gigantische wetgevende verschillen.
Dat naast alle redenen die al opgesomd zijn.
Je hoeft me hierop niet onbeleefd te quoten en de vraag copy pasten, ik heb hierboven een antwoord gegeven. Ik werk niet bij een belastingsdienst en ben jou geen antwoord of verantwoording verschuldigd - net zoals alle posters waarbij je heel ongemanierd op reageert.
Met enige kennis van zaken heb ik mijn originele reactie geschreven. Deze ervaring komt van allerhande bedrijven professioneel te helpen bij de migratie gedaan van oude domicilieringen naar SEPA domicilieringen. Ik kan de voor en nadelen door en door en dit zijn ze nu eenmaal:
Kortom, voor sommige bedrijven of instanties zijn domicilieringen gewoon niet interessant en de overheid is er eentje van. Het is simpelweg een te complex administratie boeltje om geregeld te krijgen en gewoon niet waard.SMGGM schreef: ↑15 augustus 2022, 19:18 Bedrijf of overheid (in dit geval) is niet verplicht domiciliëring aan te bieden, al biedt het bedrijven wel veel voordelen op (zoals correcter betaald worden). Terechte vraag waarom de overheid dit niet doet.
Beetje speculeren van mijn kant waarom ze dit niet doen:
- De meeste van die facturen maar 1x per jaar komen: hoewel het niet verboden is, is een domiciliëring interessanter voor meer frequentere facturen
- het bedrag relatief hoog kan zijn / variabel bedrag: een domiciliëring zien veel mensen niet afkomen (ze moeten wel aangekondigd worden door een factuur of gelijkaardig), maar vaak komen ze pas zichtbaar in de bank applicatie 2 dagen voor de inning. Als je dan "plots" een hoog bedrag ziet weggaan van je rekening kan dit voor klachten zorgen (zelf al was men akkoord gegaan met de domiciliëring in de eerste plaats).
- Veel verschillende instanties / complexe administratie: De diensten die je opsomt zijn allemaal andere instanties en hier is een domiciliëring zeer strikt in. De crediteurs identificatie (dat voor een stuk het BTW nummer is van de onderneming) en mandaat referte (dat voor de betaler duidelijk moet zijn waarover de domiciliëring gaat zoals een contract nummer) mag niet zomaar wijzigen (deze moeten verplicht op het mandaat staan dat je zou ondertekenen). In je voorbeeld is de ene de Vlaamse overheid, de andere is de gemeente, dan de federale overheid,... met allemaal hun eigen identiteit (BTW nummer). Je gaat dus niet 1 mandaat ondertekenen voor al die instanties maar voor elke instantie 1 mandaat moeten tekenen. Neem dan puntje 1 erbij en dan is het toch wel een behoorlijke administratieve papiermolen om dat 1 factuur per jaar automatisch te laten lopen met dan eens kans op veel klachten van "te weinig geld op de rekening" (puntje 2).
- Tot slot is het aanbieden van een domiciliëring niet gratis. Het is een dienstverlening van de bank en wil vergoed worden voor deze diensten. Goedkoop is het niet en zeker niet voor het volume dat de overheid zal genereren moest dit toch populair zijn.
Wil je de reactie van hun horen? Dan vrees ik dat je al de partijen (Vlaamse overheid, Federale overheid, politie, je gemeente, intercommunales van je gemeente,...) maar eens mag aanschrijven. Iets zegt me dat je geen reactie zal krijgen, tenzij je iemand hogerop bij de boekhouding te pakken krijgt.
Succes, laat weten wat hun reactie is.
Als het misschien van de grond komt zou een request to pay (https://www.europeanpaymentscouncil.eu/ ... equest-pay) heel misschien interessant zijn. Maar ook daar zal jij als betaler nog steeds je akkoord moeten geven.
Topic is hier wat uitgekuist. Het heeft geen zin om je vraag te blijven herhalen. Dat vervuilt het topic alleen maar!
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!