Zonnepanelen
Re: Zonnepanelen
mijn situatie 2022 / panelen 3400KWP + batterij 5KW
-2065KW totaal verbruik
-635KW aangekochte elektriciteit
-1805KW injectie
dit is dus 1430KW gratis elektriciteit + nog eens 1805KW injectie
Iedereen kan zelf de geldende prijzen opzoeken van elektriciteit en injectie
-2065KW totaal verbruik
-635KW aangekochte elektriciteit
-1805KW injectie
dit is dus 1430KW gratis elektriciteit + nog eens 1805KW injectie
Iedereen kan zelf de geldende prijzen opzoeken van elektriciteit en injectie
Hoezo gratis? Heb je dan ook de zonnepanelen en de batterij gratis gekregen of ben je vergeten die kost mee te rekenen?
U begrijpt wel wat ik bedoel denk ik, ik ben niet voor of tegen panelen, ik heb gewoon mijn cijfers eerlijk meegedeeld. Mijn instalatie heeft 6200€ gekost (premies reeds afgetrokken). Vorig jaar met die hoge stroomprijzen was ik zeer content dat ik panelen had. Met het nieuwe capaciteitstarief scheelt het ook behoorlijk of je panelen hebt of niet, dit moet je ook in rekening brengen, mijn kwartierpiek is veel lager.
Kwartier piek is alleen met digitale meter.
Zodra ze een digitale bezitten gaan ze wakker worden.
Maak je niet druk om de non believers.
Het gaat niet zozeer om non-believers denk ik. Voor sommigen is het effectief niet zo'n geweldige investering wegens bepaalde factoren. Als ik kijk naar mijn broer. Die woont alleen, verbruikt amper 2000 kwh per jaar en is overdag nooit thuis.
Vorig jaar heeft hij een aantal offertes gevraagd en de installateurs zeiden zelf dat het de moeite niet was. Om maar aan te geven dat hoe nuttig zonnepanelen zijn, veel afhangt van je persoonlijke situatie.
Vorig jaar heeft hij een aantal offertes gevraagd en de installateurs zeiden zelf dat het de moeite niet was. Om maar aan te geven dat hoe nuttig zonnepanelen zijn, veel afhangt van je persoonlijke situatie.
Bovenstaande klopt. Ik kom zelfs niet aan 2000 KW/h. Sop is de kool niet waard. En die kwartierpieken, ze doen maar, ik zal ze wel betalen als ze ooit eens een digitale meter komen installeren
Ik beweer niet dat een zonnepaneleninstallatie op 3 tot 4 jaar terugverdiend is, hij (Spaarplan) doet dat … maar brengt geen cijfers aan.Piepenolleken schreef: ↑19 juni 2023, 13:27 Hij heeft nog maar pas zonnepanelen. Net als wij hier thuis.
Bij ons al goedgekeurd sinds November 22. Spaarplan zegt dat hij nog op de goedkeuring aan het wachten is.
Je vraagt van Spaarplan cijfers die hij totaal nog niet kan geven (lees wat hij schrijft).
De cijfers die hij wel kan geven kunnen ook alleen doen gissen wanneer de afschrijving kan ten einde zijn.
Zolang je panelen niet 75 procent afgeschreven zijn kan je alleen maar gissen wanneer je panelen gaan afgeschreven zijn. Pas vanaf 75 procent kan je een redelijke berekening en veronderstelling gaan maken.
Maar waarom blijf je daar dan toch over drammen, m-peeters ? Wat wil je bewijzen ?
Je ontmoedigt mensen te fel om hun ervaringen neer te schrijven en dat is dan ineens het enige nut of doel dat ik er aan zie.
We wachten allebei nog op jouw cijfers. Geef ze gerust en breng ons iets bij.
Hoe kan je nu beweren dat je iets terugverdient op 3 of 4 jaar tijd als je nog niet weet wat de opbrengst is (ik veronderstel dat hij wel de kostprijs kent)???
En wat wil je precies weten van mijn installatie? Ik heb een kleine 20.000 euro betaald in 2009 voor 18 panelen van 200 Wp (of 3600 Wp in totaal) met een omvormer van 3,5 KW. De terugverdientijd, inclusief GSC, bedroeg ongeveer 10 jaar.
Laatst gewijzigd door anonymous9433 op 19 juni 2023, 20:53, 2 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ach zo, het ging om een investering van 2022. De kostprijs van investeringen in panelen, omvormer en batterij mag je dus gewoon negerenEarthNvstr1 schreef: ↑19 juni 2023, 21:08Dat zijn kosten die in het verleden gemaakt zijn en niet recupeerbaar zijn.
Daarmee hou je dus in de rendementsberekening van je "huidig/toekomstig" project geen rekening.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat is afhankelijk van wat je wil bekijken.m-peeters schreef: ↑19 juni 2023, 21:26Ach zo, het ging om een investering van 2022. De kostprijs van investeringen in panelen, omvormer en batterij mag je dus gewoon negerenEarthNvstr1 schreef: ↑19 juni 2023, 21:08
Dat zijn kosten die in het verleden gemaakt zijn en niet recupeerbaar zijn.
Daarmee hou je dus in de rendementsberekening van je "huidig/toekomstig" project geen rekening.
Die "panelen, omvormer en batterij" zijn trouwens niet per se volledig niet-recupereerbaar.
Er zijn nog anderen die het nut van al die thuisbatterijen in twijfel trekken.
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230618_96444301
Dat doet er totaal niet toe. Het gaat over de investeringskost van panelen, omvormer en batterij die niet in rekening wordt gebrachtEarthNvstr1 schreef: ↑19 juni 2023, 21:38Dat is afhankelijk van wat je wil bekijken.
Die "panelen, omvormer en batterij" zijn trouwens niet per se volledig niet-recupereerbaar.
Maar als je bedoelt dat eventuele bijkomende kosten bij buitengebruikstelling ook in rekening moeten worden gebracht, dan heb je gelijk
Laatst gewijzigd door anonymous9433 op 19 juni 2023, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben van mening dat een zonnepanelinstallatie (met alle kosten in rekening gebracht, ook de investeringskost) rendabel is en terugverdiend wordt (maar niet op 3 of 4 jaar) maar over de thuisbatterij heb ik serieuze twijfels.Trivium schreef: ↑19 juni 2023, 21:50 Er zijn nog anderen die het nut van al die thuisbatterijen in twijfel trekken.