Kadastraal Inkomen 2023
Re: Kadastraal Inkomen 2023
Zot he.
Bij ons in Gent ook. Ze noemen het een sociale tax shift in Gent.
Ze hebben de opcentiemen verhoogd en de gemeentebelasting een beetje verlaagd. Het verschil was geraamd op iets van een +25miljoen euro.
Toen het goedgekeurd werd in de gemeenteraad herinner ik me nog een artikel in de krant met als titel dat elke gentenaar meer ging overhouden van zijn inkomen.
Ik noem het een forse belastingsverhoging waar men een klein beetje van teruggeeft om zo de plakker 'tax shift' te kunnen kleven..
Ze hebben de opcentiemen verhoogd en de gemeentebelasting een beetje verlaagd. Het verschil was geraamd op iets van een +25miljoen euro.
Toen het goedgekeurd werd in de gemeenteraad herinner ik me nog een artikel in de krant met als titel dat elke gentenaar meer ging overhouden van zijn inkomen.
Ik noem het een forse belastingsverhoging waar men een klein beetje van teruggeeft om zo de plakker 'tax shift' te kunnen kleven..
Ik heb recent een staanplaats gekocht. Het KI is ondertussen in Myminfin vastgelegd, maar nog geen officiële kennisgeving hierover gehad (ze gaan dit wss nog wel doen). Hoe kan ik zoeken of het KI correct is? Navraag in de omgeving is niet zo vanzelfsprekend, zijn er andere manieren?
Ze omschrijven het als een overdekte parking, maar is een gewone staanplaats. En er staat ook de aanwezigheid van een lift (dat zal wel in het gebouw zijn, maar daar heb ik niks mee te maken, ik bezit enkel een staanplaats in dat appartementsblok).
Ze omschrijven het als een overdekte parking, maar is een gewone staanplaats. En er staat ook de aanwezigheid van een lift (dat zal wel in het gebouw zijn, maar daar heb ik niks mee te maken, ik bezit enkel een staanplaats in dat appartementsblok).
https://assets.vlaanderen.be/raw/upload ... tqz47.xlsx
Lijn 79 dan zie je dat Gent een verhoging heeft van bijna 20% naast de verhoging van de onroerende voorheffing zelf. Ze zijn wel 1 van de weinigen die verhoogd hebben. Ik zou zeggen, onthoud het voor als je moet gaan stemmen .
Wat wordt voorgesteld als een "tax shift" wordt in de praktijk bijna altijd een belastingverhoging. Om van een echte tax shift te kunnen spreken zou het budgettair effect neutraal moeten zijn ...boskoo7 schreef: ↑20 juni 2023, 22:25 Zot he.
NS2SN schreef: ↑21 juni 2023, 09:43https://assets.vlaanderen.be/raw/upload ... tqz47.xlsx
Lijn 79 dan zie je dat Gent een verhoging heeft van bijna 20% naast de verhoging van de onroerende voorheffing zelf. Ze zijn wel 1 van de weinigen die verhoogd hebben. Ik zou zeggen, onthoud het voor als je moet gaan stemmen .
Ik onthou het zeker met de verkiezingen. Maar weet je, geen enkele partij die verkozen is had zulke 'tax shift' geopperd voor de verkiezingen. Je kan wel op iemand anders stemmen maar die kan, eens verkozen ook gewoon iets anders doen..
We leven in een soort democratie waar de democratisch verkozenen ondemocratische beslissingen kunnen nemen
Koken kost geld.boskoo7 schreef: ↑21 juni 2023, 13:34
Ik onthou het zeker met de verkiezingen. Maar weet je, geen enkele partij die verkozen is had zulke 'tax shift' geopperd voor de verkiezingen. Je kan wel op iemand anders stemmen maar die kan, eens verkozen ook gewoon iets anders doen..
We leven in een soort democratie waar de democratisch verkozenen ondemocratische beslissingen kunnen nemen
Was verhoging gemeente belastingen beter geweest?
Van voorgaande was iedere Gentenaar ongelukkig.
Nu zijn de huisjesmelkers het grootste slachtoffer.
Tiens, je bent nogal wisselvallig in je commentaar. Als in bepaalde steden of landsdelen de belastingen worden verhoogd, dan schreeuw je moord en brand. Als in Gent hetzelfde gebeurt, dan wimpel je dat af met de slogan "koken kost geld".burgundy schreef: ↑21 juni 2023, 13:43Koken kost geld was verhoging gemeente belastingen beter geweest?boskoo7 schreef: ↑21 juni 2023, 13:34
Van voorgaande was iedere Gentenaar ongelukkig.
Nu zijn de huisjesmelkers het grootste slachtoffer.
Beetje hypocriet ...
De grootste slachtoffers zijn trouwens de gewone Gentenaars die een eigen huis of appartement hebben.
Hoe zijn de "huisjesmelkers" het grootste slachtoffer? Die rekenen dat gewoon door aan hun huurders.
ik verhuur zelf ook. Verhuurders, eigenaars van een 'niet zeer bescheiden woning' en handelszaken zijn de directe slachtoffers.
Op korte tot middellange termijn huurders en klanten ook op indirecte manier.
Niet alle verhuurders zijn huisjesmelkers trouwens.
Elk contract moet verplicht geregistreerd zijn, doorrekenen kan enkel bij een nieuw contract.
Koken kost geld inderdaad geen probleem mee trouwens, maar als ik op restaurant ga krijg ik liefst iets dat op de menu kaart gestaan heeft.
Het is nu zo en ik lig er ook niet echt wakker van maar ik vind de verhoging niet correct.
Het leven is duur in Gent ...
Woningeigenaars in Gent betalen dit jaar 26 procent meer onroerende voorheffing dan vorig jaar
Ook Gentenaars die rekening hielden met de inflatie schrokken misschien: ze moeten 26 procent meer onroerende voorheffing betalen dan vorig jaar. Die beduidend hogere stijging dan de jaarlijkse indexering (+9,6%) is te wijten aan verhoogde Gentse opcentiemen.
Het is even schrikken voor de Gentenaars die dezer dagen hun aanslagbiljet van onroerende voorheffing (OV) in de postbus of mailbox krijgen.
BRON: De Standaard - 29/06/2023
Woningeigenaars in Gent betalen dit jaar 26 procent meer onroerende voorheffing dan vorig jaar
Ook Gentenaars die rekening hielden met de inflatie schrokken misschien: ze moeten 26 procent meer onroerende voorheffing betalen dan vorig jaar. Die beduidend hogere stijging dan de jaarlijkse indexering (+9,6%) is te wijten aan verhoogde Gentse opcentiemen.
Het is even schrikken voor de Gentenaars die dezer dagen hun aanslagbiljet van onroerende voorheffing (OV) in de postbus of mailbox krijgen.
BRON: De Standaard - 29/06/2023
Vandaag heb ik ook het aanslagbiljet Onroerende Voorheffing ontvangen.
Door wat ik hier allemaal gelezen had, begon ik al een beetje bang te worden, maar hier is gelukkig "slechts" 9,6 % bijgekomen.
Anderzijds ben ik nog altijd verwonderd over de hoge bedragen die sommige spaargidsers moeten betalen.
Mijn totaal te betalen bedrag voor 2023 komt op 570,13 € (na afhouding van de 25 % voor 'bescheiden woning').
Door wat ik hier allemaal gelezen had, begon ik al een beetje bang te worden, maar hier is gelukkig "slechts" 9,6 % bijgekomen.
Anderzijds ben ik nog altijd verwonderd over de hoge bedragen die sommige spaargidsers moeten betalen.
Mijn totaal te betalen bedrag voor 2023 komt op 570,13 € (na afhouding van de 25 % voor 'bescheiden woning').