Beginnende belegger ETF
TIP
Re: Beginnende belegger ETF
Bij mijn port, het meest uitgeleende product is by far IWDA...
Gevolgd door Veolia in mijn geval, denk ik
Veel meer dan de individuele aandelen (het brengt ook meer op voor mij, percentages zijn hoger )
Ik snap dat wel dat je IWDA wilt shorten, can't blame them...
Gevolgd door Veolia in mijn geval, denk ik
Veel meer dan de individuele aandelen (het brengt ook meer op voor mij, percentages zijn hoger )
Ik snap dat wel dat je IWDA wilt shorten, can't blame them...
SWRD is er bij gelukkig. Mijn enige ETF in portefeuille.
Ga wel bij aankopen van €2000 à €2500 blijven, dat is nog altijd procentueel goedkoper.
Ga wel bij aankopen van €2000 à €2500 blijven, dat is nog altijd procentueel goedkoper.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
-
- Verbannen Gebruiker
Dat maakt toch geen verschil, of het nu door DEGIRO "bewaard" wordt of door SPV? De SPV bewaart trouwens de effecten niet.Gregsar37 schreef: ↑10 juni 2023, 11:55 Bij DEGIRO kunt u er gerust op zijn dat uw beleggingen veilig worden bewaard. DEGIRO gebruikt een aparte juridische entiteit (SPV) om uw vermogen te scheiden. Dit betekent dat uw vermogen gescheiden is van het vermogen van DEGIRO. De enige taak van deze entiteit is het administreren en bewaren van uw beleggingen. Volgens de wet mag deze entiteit geen andere commerciële activiteiten ondernemen. Mocht er iets gebeuren met DEGIRO dan vallen uw beleggingen niet in de failliete boedel, maar blijven zij in het vermogen van het bewaarbedrijf.
Dat is enkel de administratie van de effecten (bijhouden hoeveel iedereen van wat heeft, wie welk dividend moet krijgen, de keuzes bijhouden wie wat beslist bij keuzedividend, ...). De SPV houdt de effecten niet bij, net zomin als DEGIRO de effecten zou bijhouden als ze zelf de administratie zouden doen. De effecten zitten in beide gevallen bij de grote custodians. Als een dividend betaald wordt, dat storten de custodians dat door naar de administrators die het dan zelf doorstorten.
Het grote risico zit bij fraude door de administrator. Er kan evengoed fraude zijn door DEGIRO als door hun SPV. De scheiding DIGIRO / SPV maakt geen enkel verschil. Integendeel, door de scheiding kunnen 2 partijen frauderen
De scheiding DEGIRO/hun SPV is puur marketing. Lop hamert altijd op dit element maar hij snapt niet dat dit puur marketing is. Ook hier slaat hij de bal compleet verkeerd. Hij begrijpt niet hoe custody werkt en waar de risico's zitten. Lop heeft ook kritiek op Bolero omdat hij denkt dat KBC de effecten bijhoudt. Compleet fout. De effecten zitten bij dezelfde custodians als DEGIRO en om het even welke banken en brokers.
Hier Lop een van zijn posts. Hij slaat compleet de bal verkeerd. Hij denkt dat het probleem van Dexia en Arco te maken heeft met de plaats waar de effecten bewaard worden. Compleet van de pot gerukt. Dexia is bijna failliet gegaan zoals meerdere banken in 2008-2009 omwille van hun kredieten. Het probleem Arco ging erom dat ze argeloze spaarders aandelen hebben verkocht, en dat ze hun geld kwijt zijn, precies omdat het aandelen zijn en geen spaarproducten.
Heeft niets, maar dan ook niets te maken met de plaats waar effecten bewaard worden.
Re=bel is van Belfius (vroeger Dexia). Ook hier is Belfius of vroeger Dexia niet de bewaarder van de effecten. De effecten zitten bij dezelfde custodians als DEGIRO of om het even welke bank of broker. Ook hier bewijst lop dat hij er gewoon niets van kent.
Lop zou zich beter beperken tot de zaken waar hij wel goed in is: analyse van balansen van bedrijven op basis van meerdere indicatoren, prognose maken van de rentabiliteit van bedrijven op basis van Monte Carlo simulaties, ... kortom, de hogere wiskunde waar wij, geen superbelegger, geen kaas van hebben gegeten. Schoenmaker, blijf bij je leestlop schreef: ↑6 juni 2023, 03:45 Iedereen spreekt over Bolero hier als ultiem veilig , MAAR deze lenen eveneens aandelen uit maar weten het goed te verzwijgen .
Het bewaarbedrijf van Bolero = ....... rara herinner je Dexia en Arco .
Doe de zelfde oefening mer RE Bel wie is de bewaarder van de effecten rara .
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 21 juni 2023, 17:20, 9 keer totaal gewijzigd.
DeGiro nog steeds veel lagere kosten, en vanaf 1.000euro doet zelfs ReBel beter.Timoootjex schreef: ↑21 juni 2023, 14:27 Voor de ETF-selectie betaalt u voortaan 2,5 euro makelaarsloon voor orders tot 250 euro. Voor orders tussen 250 euro en 1.000 euro bedraagt het verlaagde makelaarsloon 5 euro.
Ik word er niet warm van, maar leuk voor de trouwe Bolero/KBC klanten.
-
- Full Member
- Contacteer:
Waarop baseren jullie je om te denken dat jullie effecten uitgeleend worden?
Mijn post was gewoon een copy/paste van wat op website degiro staat.huisjetuintjefiets schreef: ↑21 juni 2023, 16:35Dat maakt toch geen verschil, of het nu door DEGIRO "bewaard" wordt of door SPV? De SPV bewaart trouwens de effecten niet.Gregsar37 schreef: ↑10 juni 2023, 11:55 Bij DEGIRO kunt u er gerust op zijn dat uw beleggingen veilig worden bewaard. DEGIRO gebruikt een aparte juridische entiteit (SPV) om uw vermogen te scheiden. Dit betekent dat uw vermogen gescheiden is van het vermogen van DEGIRO. De enige taak van deze entiteit is het administreren en bewaren van uw beleggingen. Volgens de wet mag deze entiteit geen andere commerciële activiteiten ondernemen. Mocht er iets gebeuren met DEGIRO dan vallen uw beleggingen niet in de failliete boedel, maar blijven zij in het vermogen van het bewaarbedrijf.
Dat is enkel de administratie van de effecten (bijhouden hoeveel iedereen van wat heeft, wie welk dividend moet krijgen, de keuzes bijhouden wie wat beslist bij keuzedividend, ...). De SPV houdt de effecten niet bij, net zomin als DEGIRO de effecten zou bijhouden als ze zelf de administratie zouden doen. De effecten zitten in beide gevallen bij de grote custodians. Als een dividend betaald wordt, dat storten de custodians dat door naar de administrators die het dan zelf doorstorten.
Het grote risico zit bij fraude door de administrator. Er kan evengoed fraude zijn door DEGIRO als door hun SPV. De scheiding DIGIRO / SPV maakt geen enkel verschil. Integendeel, door de scheiding kunnen 2 partijen frauderen
De scheiding DEGIRO/hun SPV is puur marketing. Lop hamert altijd op dit element maar hij snapt niet dat dit puur marketing is. Ook hier slaat hij de bal compleet verkeerd. Hij begrijpt niet hoe custody werkt en waar de risico's zitten. Lop heeft ook kritiek op Bolero omdat hij denkt dat KBC de effecten bijhoudt. Compleet fout. De effecten zitten bij dezelfde custodians als DEGIRO en om het even welke banken en brokers.
Hier Lop een van zijn posts. Hij slaat compleet de bal verkeerd. Hij denkt dat het probleem van Dexia en Arco te maken heeft met de plaats waar de effecten bewaard worden. Compleet van de pot gerukt. Dexia is bijna failliet gegaan zoals meerdere banken in 2008-2009 omwille van hun kredieten. Het probleem Arco ging erom dat ze argeloze spaarders aandelen hebben verkocht, en dat ze hun geld kwijt zijn, precies omdat het aandelen zijn en geen spaarproducten.
Heeft niets, maar dan ook niets te maken met de plaats waar effecten bewaard worden.
Re=bel is van Belfius (vroeger Dexia). Ook hier is Belfius of vroeger Dexia niet de bewaarder van de effecten. De effecten zitten bij dezelfde custodians als DEGIRO of om het even welke bank of broker. Ook hier bewijst lop dat hij er gewoon niets van kent.
Lop zou zich beter beperken tot de zaken waar hij wel goed in is: analyse van balansen van bedrijven op basis van meerdere indicatoren, prognose maken van de rentabiliteit van bedrijven op basis van Monte Carlo simulaties, ... kortom, de hogere wiskunde waar wij, geen superbelegger, geen kaas van hebben gegeten. Schoenmaker, blijf bij je leestlop schreef: ↑6 juni 2023, 03:45 Iedereen spreekt over Bolero hier als ultiem veilig , MAAR deze lenen eveneens aandelen uit maar weten het goed te verzwijgen .
Het bewaarbedrijf van Bolero = ....... rara herinner je Dexia en Arco .
Doe de zelfde oefening mer RE Bel wie is de bewaarder van de effecten rara .
Dat staat op website DeGiro, alsook Bux, dat ze dat doen met jouw effecten...
Vroeger kon je een "Custody" account nemen bij DeGiro en dan worden aandelen niet uitgeleend. Kan niet meer nu.
Laatst gewijzigd door Gregsar37 op 21 juni 2023, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Goeie vraag, wil ik ook weten.
-
- Verbannen Gebruiker
Bij Lynx kan je een overzicht zien van wanneer welk aandeel is uitgeleend aan welk tarief en hoeveel jij eraan verdiend hebt etc
Zo ziet het eruit (het is natuurlijk nog veel langer dan dit)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Straf, hier bij Saxo niks uitgeleend gekregen van IWDA... Heb er nochtans al meerdere jaren in portefeuille.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik pas mijn hoeveelheid juist aan tot ik gemiddeld maar 0,20% TK heb...EarthNvstr1 schreef: ↑21 juni 2023, 22:35In jouw geval:
- 7,5 / 1.500 = 0,50% TK
- 5,0 / 900 = 0,56% TK
In meer "normale" gevallen:
- 7,5 / 2.400 = 0,31% TK
- 5,0 / 900 = 0,56% TK
- 2,5 / 200 = 1,25% TK
Met kleinere bedragen koop ik fondsen (per 1 deelbewijs) bij MeDirect of Keytrade, waar er geen kosten zijn (behalve de 1,32% TOB enkel bij VERkoop).
Lop kent er niks van maar ben wel 100 % zeker dat ik gelijk heb een Custodians doet alleen maar het wettelijke belastingen inhouden dividend uitbetalen enz maar heeft niks te maken met bewaren van effecten .Gregsar37 schreef: ↑21 juni 2023, 17:48Mijn post was gewoon een copy/paste van wat op website degiro staat.huisjetuintjefiets schreef: ↑21 juni 2023, 16:35
Dat maakt toch geen verschil, of het nu door DEGIRO "bewaard" wordt of door SPV? De SPV bewaart trouwens de effecten niet.
Lop zou zich beter beperken tot de zaken waar hij wel goed in is: analyse van balansen van bedrijven op basis van meerdere indicatoren, prognose maken van de rentabiliteit van bedrijven op basis van Monte Carlo simulaties, ... kortom, de hogere wiskunde waar wij, geen superbelegger, geen kaas van hebben gegeten. Schoenmaker, blijf bij je leest
Een broker is verplicht aangesloten bij een girodepot voor nederland is dit Euroclear Nederland onderdeel van de Euroclear Groep is dus voor elke broker hetzelfde binnen Europa !
Dus de ene broker als veilig beschouwen en de andere niet is eigenlijk zever .
Want alles word bewaard door 1 bedrijf !
Maar voor banken zit dit anders deze bewaren de effecten meestal in een voordepot .
De voornaamste reden is om meer winst te halen .
Een voorbeeld van de houder van effecten in voordepot is het ING bewaarbedrijf, een zelfstandige N.V., juridisch losgekoppeld van de moederbank .
Maar is ING !
Als er iemand de moeite zou doen om te kijken zou je zien wat ik zeg klopt .
Dat er iets met Euroclear zou gebeuren is ondenkbaar de wereld is om zeep .
Dat er iets met een voordepot zou gebeuren is veel waarschijnlijker .
Bolero staat wel degelijk onder KBC als voordepot met een apart bedrijf welgezegd .
Waar denk je dat er meer kans is op fraude ?
Het voordepot is het deel van het verzameldepot dat ondergebracht is bij de individuele aangesloten instellingen. De aangesloten instelling houdt de stukken “onder zich”, bewaart ze zelf om verschillende redenen !
Deze staat wel onder controle maar dit is ook alles , zoals in het verleden gebleken is dit vaak te weinig te laat .
Als er iemand zou zoeken voor hij commentaar had gegeven zou je dit zelf allemaal kunnen terug vinden op Wikipedia
Als er iemand hier professioneel te werk gesteld zou zijn in dit vakgebied zou hij dit ook kunnen bevestigen .
Dat jullie dit niet weten verbaasd mij niks .
Want ik vroeg me al altijd af waarom jullie instellingen onder een bank zoals bolero veiliger vonden terwijl het omgekeerde waar is .
Maar het is ook iets waar ze geen reclame over maken zoals zuivere broker juist wel doen .
Nog nooit iemand gedacht waarom dit zo is ?
Blijkbaar niet .