Triodos certificaten van aandelen
TIP
Triodos certificaten van aandelen
Een familielid van mij heeft een aantal certificaten van aandelen van Triodos, die waren een hele tijd niet verhandelbaar, maar nu komt daar verandering in, er is nu een wekelijkse verhandeling van die certificaten.
Iemand zelfde probleem en een goed idee qua aanpak?
Misschien de eerste week eens laten passeren om te zien aan welke prijzen er verhandeld wordt?
Iemand zelfde probleem en een goed idee qua aanpak?
Misschien de eerste week eens laten passeren om te zien aan welke prijzen er verhandeld wordt?
Goeiedag,
Dinsdag 20 juni 2023 heeft Triodos Bank via een persbericht de volgende stap aangekondigd in het herstel van de verhandelbaarheid van certificaten Triodos Bank in juni 2023. Het orderboek voor de handel wordt naar verwachting op 28 juni 2023 geopend. De eerste handelsronde start naar verwachting op 5 juli 2023 en markeert het officiële moment van notering van certificaten op de Multilateral Trading Facility ("MTF") van Captin. Het persbericht (in het Engels) kunt u hier lezen.
Met het oog op de verwachte notering van certificaten op Captin's MTF, vinden wij dat het in het belang van alle beleggers is om ervoor te zorgen dat zij hun beleggingsbeslissingen kunnen baseren op de meest actuele informatie. Daarom hebben we tevens op dinsdag 20 juni 2023 een apart persbericht uitgegeven over de verwachte prestaties van de bank in het eerste halfjaar van 2023.
De aanstaande notering markeert een belangrijk moment voor zowel certificaathouders als Triodos Bank, omdat het de mogelijkheid biedt om weer in certificaten te handelen. Houdt u er rekening mee dat het herstel van de verhandelbaarheid na een langere periode van opschorting grote schommelingen tussen vraag en aanbod, en daarmee in prijsvorming, met zich mee kan brengen en zelfs tijdelijk kan resulteren in situaties waarin geen handel plaatsvindt. Het feit dat we de mogelijkheid creëren om weer te handelen is echter een belangrijke stap voorwaarts.
Verwachte volgende stappen
Woensdag 28 juni - Om 9 uur gaat het orderboek open en begint de eerste veilingronde. Huidige certificaathouders en potentiële nieuwe beleggers met een handelsrekening bij Captin, kunnen koop- of verkooporders plaatsen tot het orderboek op woensdag 5 juli om 14 uur sluit.
Woensdag 5 juli - Om 14 uur start de eerste handelsronde. Tijdens de handelsronde worden koop- en verkooporders in het orderboek ‘gematcht’ op basis van de transactieprijs waartegen het hoogste volume kan worden uitgevoerd. Het is mogelijk dat in eerste instantie niet alle orders kunnen worden ‘gematcht’. Orders worden dan op een pro rata basis van het beschikbare volume van de koop- en verkooporders uitgevoerd.
De afwikkeling van transacties gebeurt automatisch. De transactieprijs wordt gepubliceerd op https://captin.nl/noteringen/triodos en op www.triodos.com/investor-relations wanneer een handelsprijs is vastgesteld.
Donderdag 6 juli - Om 9 uur begint de tweede veilingronde, volgens hetzelfde proces, en wordt daarna wekelijks (op donderdag) herhaald.
Update Information Memorandum
Om de huidige en toekomstige nieuwe certificaathouders te informeren over relevante ontwikkelingen sinds de publicatie van het Information Memorandum op 3 april van dit jaar, is een aanvulling op het Information Memorandum gepubliceerd. Beide documenten zijn in het Engels. De huidige en potentiele certificaathouder wordt aangeraden beide documenten te lezen voordat zij deelnemen.
Verdere informatie
Wij nodigen u uit om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen met betrekking tot de laatste stappen naar de notering, en daarna door Triodos.com/Investor Relations/Depository Receipts te bezoeken.
Hieronder vindt u belangrijke informatie voorafgaand aan de eerste handelsdag op de MTF, belichten we enkele instructies met betrekking tot het plaatsen van orders en geven we u praktische informatie voor certificaathouders met een handelsrekening en voor certificaathouders zonder handelsrekening.
Het herstel van de verhandelbaarheid van certificaten is een belangrijke mijlpaal en een grote stap voorwaarts voor u als certificaathouder en voor Triodos Bank. Dit stelt ons in staat om samen te blijven streven naar een positieve impact.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Rijpkema
Chief Executive Officer Triodos Bank N.V.
Re: Triodos certificaten van aandelen
Ik heb ook certificaten van aandelen en zal deze waarschijnlijk de eerste week gewoon dumpen, zodat ik van die rotzooi af ben. Na 6 maanden stelt men bijkomend ook nog een kost van 5 euro per transactie in + een percentage, voor iets waar niemand voor gekozen heeft. Ik vermoed dan ook dat men hoopt erg snel van die lastige aandeelhouders af te zijn en zo dat men gewoon lekker verder kan doen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Wat een negatieve reactie. Ik dacht dat klanten van Triodos certificaten van aandelen kochten uit idealisme?
En heb je dan een idee wat voor prijs je gaat vragen? Of met andere woorden wat de certificaten momenteel waard zijn.ServMe schreef: ↑22 juni 2023, 14:22 Ik heb ook certificaten van aandelen en zal deze waarschijnlijk de eerste week gewoon dumpen, zodat ik van die rotzooi af ben. Na 6 maanden stelt men bijkomend ook nog een kost van 5 euro per transactie in + een percentage, voor iets waar niemand voor gekozen heeft. Ik vermoed dan ook dat men hoopt erg snel van die lastige aandeelhouders af te zijn en zo dat men gewoon lekker verder kan doen.
Ze staan nu in de boeken aan 70% van 84€, maar er is ook sprake van 30% tot 45% waardeverlies?
Als je opbrengst wil zijn er zoveel aandelen die je kunt kopen. Moet je dan net certificaten van aandelen van Triodos kopen?
Ik heb die certificaten ook gekocht, maar als kleine belegger was het riskant om hier grote bedragen in te beleggen (zoals sommigen blijkbaar toch gedaan hebben).
Grosso modo denk ik inderdaad dat voor velen het hoofdmotief de steun aan de basisfilosofie van Triodos vormde, maar met de certificaten nieuwe stijl is toch iets fundamenteel veranderd. Voorheen was de prijs van een aandeel een duidelijk gegeven, want een precieze weerspiegeling van de boekwaarde van de bank. Voortaan zal een aandeel zoveel waard zijn als het sentiment van de markt denkt dat het waard zou moeten/kunnen zijn.
Dat zijn twee wezenlijk verschillende benaderingen. Dus snap ik ook dat veel certificaathouders die veel waarde hecht(t)en aan de oude basisfilosofie nu zo snel mogelijk de uitgang proberen zoeken. Of dat financieel verstandig is, is een andere vraag, maar principes en financieel rendement staan wel eens vaker haaks op elkaar.
-
- Full Member
- Contacteer:
Iedereen zal wel zijn redenen gehad hebben om dit te doen & die redenen zullen meestal wel niet echt de goede geweest zijn, maar heeft niet veel nut om nu te zeggen dat je beter geen certificaten van aandelen van Triodos kocht, dat weet iedereen ondertussen ook wel. De vraag is wat er nu mee te doen.
Ik ben eerder geneigd om als iedereen vlug naar de uitgang wil en zijn aandelen wil verkopen (een lage prijs maakt niet uit), dat je dan eigenlijk beter nog enkele weken/maanden wacht om eventueel een betere prijs te kunnen krijgen.
Ik hoop dat er een paar grotere spelers zijn die aan de aankoopkant staan..
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik heb ook certificaten van Triodos, en ga ze niet verkopen. Lijkt me een beetje zinloos om ze te verkopen als iedereen naar de uitgang loopt terwijl de bank dezelfde is al voordien. Maar Triodos heeft jammer genoeg een zeer slechte communicatie strategie, waardoor het vertrouwen in hen als investering laag is.
Volgens wat ik begrepen heb, is de grootste verandering de tegenpartij bij een transactie.
Vroeger kocht je een certificaat van of verkocht je een certificaat aan Triodos, die ervoor zorgde dat zij een verkoper / koper hadden voor het certificaat. Triodos bepaalde de prijs op basis van de waarde van de bank.
Nu is de tegenpartij een andere investeerder in Triodos. Als ik koop, koop ik rechtstreeks van certificaathouder die zijn certificaat wil verkopen. Als ik verkoop, verkoop ik aan iemand die certificaten van Triodos wil. Triodos (of Captin) is hier enkel tussenpersoon, maar de prijs wordt niet meer door Triodos bepaald.
Volgens wat ik begrepen heb, is de grootste verandering de tegenpartij bij een transactie.
Vroeger kocht je een certificaat van of verkocht je een certificaat aan Triodos, die ervoor zorgde dat zij een verkoper / koper hadden voor het certificaat. Triodos bepaalde de prijs op basis van de waarde van de bank.
Nu is de tegenpartij een andere investeerder in Triodos. Als ik koop, koop ik rechtstreeks van certificaathouder die zijn certificaat wil verkopen. Als ik verkoop, verkoop ik aan iemand die certificaten van Triodos wil. Triodos (of Captin) is hier enkel tussenpersoon, maar de prijs wordt niet meer door Triodos bepaald.
http://dinnovatievebeurs.weebly.com
-
- Full Member
- Contacteer:
Prachtig hoe de certificatenhouders nu alle nadelen van het aandeelhouderschap hebben en niets van de voordelen (verplichte communicatie, toezichthouder, prijsvorming, vraagrecht op AV).
Er gaan hier wijze lessen geleerd worden.
Nee, echt niet. De certificaten werden verhandeld aan een koers gebaseerd op de boekwaarde. De documentatie van Triodos zelf is daarover begrijpelijkerwijze niet meer te vinden, maar lees bijvoorbeeld: https://www.veb.net/artikel/09046/certi ... ak-rechter.CsqE2f97bL5CZa schreef: ↑22 juni 2023, 23:13 Niet dus.
Voorheen was de 'prijs' van een aandeel een fictie, veel hoger dan de boekwaarde.
Dat is net de essentie van het probleem.
Het 'sentiment' is/was blijkbaar dat verhandelen tegen boekwaarde een te hoge prijs opleverde. Dat mag zo zijn in de context van de 'grijze' banken, maar het paste nu net in de filosofie van Triodos om iedere speculatie in de kiem te smoren door aan een prijs te verhandelen die de waarde 'op papier' van de bank weerspiegelde. Je mag daar verder uiteraard over denken wat je wil, maar het uitgangspunt moet wel correct zijn.
Daarin heb je uiteraard wél helemaal gelijk!CsqE2f97bL5CZa schreef: ↑23 juni 2023, 19:07 Prachtig hoe de certificatenhouders nu alle nadelen van het aandeelhouderschap hebben en niets van de voordelen (verplichte communicatie, toezichthouder, prijsvorming, vraagrecht op AV).
Ja, ik koop geregeld aandelen met een idealistische insteek. Dat houdt me echter niet tegen om ook de handdoek in de ring te durven gooien als ik dat nodig acht. Ik ben niet blind idealistisch, ten koste van alles.
Als een investering niet blijkt te doen wat ik er van verwachtte, of de visie van de RvB stemt niet langer overeen met mijn visie, dan stem ik met mijn geld en trek me er uit terug en ga ik op zoek naar een andere investering die een betere match is/kan zijn
Hoe kom je tot die conclusie, dreamy? Mijn investering was/is erg beperkt want ik leg niet al m'n eieren in 1 mandje. Ik kén de risico's verbonden aan aandelen en draag deze ook.
Als men echter eenzijdig de spelregels aanpast, dan trek ik daaruit ook m'n conclusies en ga ik m'n geld elders investeren. Als dat inhoudt dat ik een verlies zal nemen op de investering, so be it, het is mijn keuze om er uit the stappen. Ik zou het ook gewoon kunnen laten staan - en dat is puur economisch gezien mogelijk de beste beslissing - doch gevoelsmatig klopt het plaatje niet (meer) en dan kies ik liever voor de uitstap. Beleggen is voor mij niet "puur" economisch, dan had ik ook niet in Triodos ingestap vroeger.