Staatsbons 2023
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Staatsbons 2023
Waarom staat iedereen toch te springen om reëel verlies vast te klikken voor de duur van jullie beleggingen
Met 3 % en een looptijd van een tweetal jaar ben je zeker dat je achteruit gaat .
Je hebt vandaag geen beter rendement dan een paar jaar terug toen je 0 kreeg besef dit goed .
Met 3 % en een looptijd van een tweetal jaar ben je zeker dat je achteruit gaat .
Je hebt vandaag geen beter rendement dan een paar jaar terug toen je 0 kreeg besef dit goed .
Lop,
Ik begrijp wat je bedoelt, maar er is volgens mij vrijwel geen andere manier om je verlies te beperken zonder risico's te nemen.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar er is volgens mij vrijwel geen andere manier om je verlies te beperken zonder risico's te nemen.
Er zijn mensen die niet op de beurs willen beleggen. Dat is hun goed recht. Zelfs voor doorgewinterde beursbeleggers is het aan te raden om niet álles in aandelen te steken. Ik vind het niet verkeerd om obligaties aan 3% te kopen.
Het is de bedoeling dat mijn kapitaal tegen mijn levenseinde naar 0 evolueert. Je neemtje geld toch niet mee in je graf.
HOEVEEL miljarden staan er op spaarrekeningen aan 0,11% ?lop schreef: ↑21 juni 2023, 03:14 Waarom staat iedereen toch te springen om reëel verlies vast te klikken voor de duur van jullie beleggingen
Dan is 3% netto toch nog redelijk denk ik.
Maar als je iets beter weet zeg het mij.
-
- Verbannen Gebruiker
Lop heeft alleen ervaring met obligaties in ETFs. Hij heeft geen ervaring met individuele obligaties. Zijn obligatie-ETFs zijn ferm gezakt in nominale waarde door de rentestijgingen sinds begin 2022. Het echte verlies (na inflatie) is dus nog veel groter.karine schreef: ↑21 juni 2023, 18:04HOEVEEL miljarden staan er op spaarrekeningen aan 0,11% ?lop schreef: ↑21 juni 2023, 03:14 Waarom staat iedereen toch te springen om reëel verlies vast te klikken voor de duur van jullie beleggingen
Ik begrijp zijn frustratie als iemand nominaal 3% rendement haalt, maar hij moet die frustratie niet op ons afreageren.
Ben volledig akkoord hiermee maar nu ben je 100 % zeker dat je verlies zult lijden op jullie termijn .
De inflatie zal wel nog meer dan 2 of 3 jaar gemiddeld boven de 3 % liggen .
En je hebt ook 0 kans om enige rendement te boeken als de rente terug daalt .
Want tegen die termijn is jullie obligatie al afgelopen .
Nu neem je risico door uw inleg uit te hollen .
Ik kan dit begrijpen als je verwacht dat je uw geld nodig hebt op korte termijn maar zo niet is het een domme zet .
Je hebt vandaag geen cent meer dan toen je ze kon kopen zonder rendement je hebt eigenlijk geen reëel rendement .
Het zal eerder verlies zijn dat je vastlegt voor de looptijd van zulke obligaties op zulke termijn .
Obligaties noteren in mijn weten ook nog altijd op een beurs het zijn zuivere schulden en geen eigendomsrechten .
Het gaat erover dat het besef er niet is dat je met dit rendement eigenlijk 0 hebt als je geluk hebt .
Dat is evenveel toen je ze kon kopen aan 100 % met 0 coupon .
Er was enkele jaren geleden niemand die er aan gedacht zou hebben om zo'n kortlopende effecten te kopen en nu dit
Wat een gedacht van een cijfer niet kan doen
Iedereen een illusie armer .
Laatst gewijzigd door lop op 23 juni 2023, 02:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat lop heeft of niet heeft zal ik zelf wel zeggen .huisjetuintjefiets schreef: ↑21 juni 2023, 18:17Lop heeft alleen ervaring met obligaties in ETFs. Hij heeft geen ervaring met individuele obligaties. Zijn obligatie-ETFs zijn ferm gezakt in nominale waarde door de rentestijgingen sinds begin 2022. Het echte verlies (na inflatie) is dus nog veel groter.
Ik begrijp zijn frustratie als iemand nominaal 3% rendement haalt, maar hij moet die frustratie niet op ons afreageren.
Het enige dat ik nog bezit van obligaties zijn deze van rabo voor een klein beetje en door de jaren kan ik nooit geen verlies meer hebben hierop .
Tegen eind deze maand weer mijn coupon die waarschijnlijk een veelvoud is van uw wedde
Ik koop niks voor de korte termijn dus ook geen obligaties van 3 jaar die een reëel verlies hebben op hun looptijd .
Vul zelf maar in Karine als de rente laag staat is het slim om uw looptijd te ..............karine schreef: ↑21 juni 2023, 18:04HOEVEEL miljarden staan er op spaarrekeningen aan 0,11% ?lop schreef: ↑21 juni 2023, 03:14 Waarom staat iedereen toch te springen om reëel verlies vast te klikken voor de duur van jullie beleggingen
Als de rente hoog staat is het slim om uw looptijd te .................
Wat doen ze op spaargids het omgekeerde .
Maar is hier altijd zo .
Dat er miljarden op spaarrekeningen staan is een flauw afkooksel van de overheid want in het echt spreek je dat er voor elke 100 € schulden 40 € op de bank staat .
Klinkt al veel minder indrukwekkend zo
Er staat 300 miljard op spaarrekeningen en er zijn voor 750 miljard persoonlijke schulden .
Dit laatste vergeten ze altijd te vermelden in het nieuws .
Een beetje een buffer houden is altijd slim .
Die 300 miljard is de buffer .
Met een gemiddelde van rond de 25000€ is dit niet echt indrukwekkend tegenover 62500 € aan schulden .
Het geld in die 3% netto is voor mij ook een buffer en alternatief voor die 0,11%.
Kopen de kids morgen een huis enz.
Maar zoals ik al schreef, als jij een beter oplossing weet hoor ik het graag.
Als het nodig is gebruik ik mijn kredietlijnen betaal toch maar 2% nu en volgende maand wordt het 2,5%
Wat minder is dan gelijk welke lening.
Is een heel goede oplossing als je een huis vind die je aanstaat .
En eigenlijk win je nog geld op die manier want opbrengst is hoger .
Maar je moet wel die mogelijkheid hebben maar het is een betere oplossing
"Wees voorzichtig met staatsobligaties ":
https://www.tijd.be/markten-live/nieuws ... s/10477310
Iemand die het artikel kan delen?
-
- Verbannen Gebruiker
Het artikel kan gelezen worden op Bolero. Kopiëren lukt niet.Vespa81 schreef: ↑27 juni 2023, 19:28 "Wees voorzichtig met staatsobligaties ":
Er wordt o.a. gezegd "dat België afstevent op een begrotingstekort van 5,1%. Wie zou geld lenen aan een bedrijf dat 5,1% verlies maakt?"
Ik vind dit een zeer pover argument. Praktisch alle landen ter wereld hebben altijd een begrotingstekort. De vergelijking met bedrijven gaat omwille van die, en vele andere redenen, totaal niet op (mijn mening).
Daarom geeft Belfius voorkeur aan bedrijfsobligaties ipv overheidsobligaties. En eerder groeilanden.
En eerder VS over Europa.
Alles valt of staat met de grootte van de getallen:
3% op een kapitaal van 2.000.000
of
12% op een in leg van 25.000
In het eerste geval maakt de inflatie eigenlijk bitter weinig uit. Een nieuwe BMW 7 kostte in 2006 125k euro. In 2022 kostte een nieuwe 7 ... ook 125k euro.
In het tweede geval verlies je, want daar heeft de index u wel bij uw pi*tje. Een brood kostte in 2006 1,4 euro. In 2022 kost dat brood meer dan 2 euro.
3% op een kapitaal van 2.000.000
of
12% op een in leg van 25.000
In het eerste geval maakt de inflatie eigenlijk bitter weinig uit. Een nieuwe BMW 7 kostte in 2006 125k euro. In 2022 kostte een nieuwe 7 ... ook 125k euro.
In het tweede geval verlies je, want daar heeft de index u wel bij uw pi*tje. Een brood kostte in 2006 1,4 euro. In 2022 kost dat brood meer dan 2 euro.