Beginnende belegger ETF
TIP
Re: Beginnende belegger ETF
Inderdaad: als je de drawdowns van de MSCI World index bekijkt, dan zie je dat de langste draw down periode van de index 5.75 jaar is (van april 2000 tot jan 2006).
Er is slechts 1 andere periode geweest die langer dan 5 jaar duurde voor je weer boven water was: november 2007 tot april 2013 (5.4 jaar). Dit zijn net de twee periodes met de diepste draw down.
De gemiddelde draw down periode is 1 jaar en de kans dat de draw down langer dan 1 jaar duurt als hij begint is 32%.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Bovendien sta je met DCA na zo'n periode (nominaal) meestal op winst.
Maar zoals altijd: het verleden is geen garantie voor de toekomst, maar het kan n.m.i. wel een idee geven
-
- Verbannen Gebruiker
Hier zie je meteen waarom het niet slim is om te wachten met beleggen in IWDA (en elke andere breed gespreide aandelenportefeuille) tot het ferm zakt.Yaris schreef: ↑23 juni 2023, 11:57 Kijk eens hoe mooi: evolutie van €10.000 belegd in IWDA van 1978 tot 2021.
De rendementen van IWDA zijn door de jaren heen uitstekend geweest. Uit een analyse op Backtest blijkt dat het sinds 1979 een gemiddeld rendement van 11% heeft opgeleverd. Als je in 1979 € 10.000 had belegd, had je in 2021 ongeveer € 900.000 gehad!
https://curvo.eu/nl/artikel/hoe-koop-je-iwda-in-belgie
En ook dat beleggen in IWDA een vals "beter" gevoel geeft als je belegt in een dalende markt dan in een stijgende.
"Gevoel" hoort trouwens niet thuis in de beleggerswereld. Behalve als het gaat over gemoedsrust. Je moet eerst en vooral goed kunnen slapen met je beleggingen.
Aangezien de verwachting is dat IWDA steeds stijgt op lange termijn (anders beleg je er niet in), is het logisch dat het vooral stijgt. Het gaat dus vooral omhoog.
En dat is ook de reden dat je belegt in aandelen: het gaat omhoog en omhoog en omhoog.
Als je niet gelooft dat het omhoog en omhoog en omhoog gaat, moet je niet beleggen in aandelen. Hoogstens traden door gebruik te maken van hogere en lagere koersen.
Iemand die wil beleggen in aandelen, maar "nu niet want het staat hoog" mist het essentiële punt van aandelen. Ze staan namelijk altijd "hoog" op basis van het verleden. En "laag" op basis van de toekomst.
Als je hiervan niet overtuigd bent, zijn aandelen niets voor jou.
Dit geldt uiteraard voor gespreide portefeuilles van aandelen. Niet voor individuele aandelen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Waar kan ik daarvoor tekenen?Yaris schreef: ↑23 juni 2023, 08:32 Wat gebeurt er wanneer je verscheidene crashes meemaakt maar nooit verkoopt en regelmatig blijft bijkopen? Dan word je rijk.
https://www.personalfinanceclub.com/wha ... rong-time/
Bedankt voor jouw voorbeeld, dat bedoel ik ongeveer.
Maar blijkbaar kan het niet met de wereldindex....
Ik zie maar één berenmarkt van 20 jaar, die van na de Grote Crash. De andere duurden hoogstens 16 jaar.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
-
- Verbannen Gebruiker
Vandaag al jouw cash in IWDA steken.Gregsar37 schreef: ↑23 juni 2023, 13:54Waar kan ik daarvoor tekenen?Yaris schreef: ↑23 juni 2023, 08:32 Wat gebeurt er wanneer je verscheidene crashes meemaakt maar nooit verkoopt en regelmatig blijft bijkopen? Dan word je rijk.
https://www.personalfinanceclub.com/wha ... rong-time/
Voor dit slimme advies wil ik graag elk jaar 2% van jouw beleggingen. Een grootbank vraagt 2,5% en belegt jouw geld veel slechter dan IWDA. Ik ben dus zeer goedkoop
Tweede vaststelling: slechts 8 langdurige berenmarkten in 220 jaar.
Daarmee kan ik leven.Philippe1 schreef: ↑23 juni 2023, 12:18Inderdaad: als je de drawdowns van de MSCI World index bekijkt, dan zie je dat de langste draw down periode van de index 5.75 jaar is (van april 2000 tot jan 2006).
Er is slechts 1 andere periode geweest die langer dan 5 jaar duurde voor je weer boven water was: november 2007 tot april 2013 (5.4 jaar). Dit zijn net de twee periodes met de diepste draw down.
De gemiddelde draw down periode is 1 jaar en de kans dat de draw down langer dan 1 jaar duurt als hij begint is 32%.
Beluister eens de podcast als jullie het zien zitten...
https://trends.knack.be/beleggen/trends ... 7LUxBKXY6x
Heb gewoon wat vragen dat is alles.
Maar antwoorden van is de beurs wel voor jou, als je niet tegen verlies kan doe dan niet mee, ... daar heb ik niets aan.
Tuurlijk is dat iets voor mij, alleen wat ik kan missen gaat beurs.
Had gewoon bedenkingen en vroeg of er andere etfs met dividenden beter zijn tijdens zulke lange crashes.
Als er enkel maar over winst mag gepraat worden, sorry maar dat is kort door de bocht.
Die mens van trends wel heel negatief ingesteld dan...
Yaris vroeg voorbeeld
Hahahuisjetuintjefiets schreef: ↑23 juni 2023, 13:59Vandaag al jouw cash in IWDA steken.
Voor dit slimme advies wil ik graag elk jaar 2% van jouw beleggingen. Een grootbank vraagt 2,5% en belegt jouw geld veel slechter dan IWDA. Ik ben dus zeer goedkoop
-
- Verbannen Gebruiker
De Nikkei is geen wereldindex.
Als je je laat leiden door een zeldzame uitzondering, die niet eens representatief is voor aandelen in het algemeen, laat je heel veel kansen schieten.
Maar hoe meer mensen als jij, hoe beter voor mensen die wel in aandelen beleggen
Mensen als jij verstoren de markt door plots massaal in aandelen te gaan, en al even plots weer weg te gaan uit aandelen. Zie de bankcrisis en de covid crisis.
Veel beter een markt die rustig naar boven gaat aan 8% of 10% per jaar. En dan om de zoveel jaar de markt die 40% of 50% zakt door paniekreacties.
Dus uiteindelijk, on second thought, mensen die niet thuishoren in aandelen, hebben hun toegevoegde waarde