Beginnende belegger ETF
TIP
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Beginnende belegger ETF
Als je het op deze manier doet, kun je gemakkelijk jouw rendement berekenen.
In kolom A zet je de bedragen die je investeert, of die je verkoopt. Investeren: negatief getal. Verkopen: positief getal. Altijd de netto opbrengst of netto verkoop: dus rekening houden met alle kosten, taksen, ...
In kolom B de datum van de koop of verkoop.
Steeds aanvullen.
Wil je het rendement op vandaag? Voeg dan een lijn toe: in kolom A zet je de waarde van je beleggingen op de dag van vandaag (positief getal). In kolom B de dag van vandaag.
Zet ergens in een cel, bijvoorbeeld in kolom c, de formule:
=XIRR(A,B)
Of als je een Nederlandstalige Excel hebt:
=IR.SCHEMA(A,B)
Dan zie je daar jouw actuariële rendement
Zo ongeveer?EarthNvstr1 schreef: ↑26 juni 2023, 19:34Goed genoeg als je er niet teveel moeite in wil steken.
Hou dan misschien best wel al je aparte aankopen bij incl. datum en kosten.
Dan heb je tenminste de mogelijkheid als je toch een berekening zou willen doen in de toekomst.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Eerst eens leren werken met excel dan, vroeger op school kon ik het perfect met formules invoeren enz. Vond het wel leuk. Na al die jaren alles vergetenhuisjetuintjefiets schreef: ↑26 juni 2023, 19:38Als je het op deze manier doet, kun je gemakkelijk jouw rendement berekenen.
In kolom A zet je de bedragen die je investeert, of die je verkoopt. Investeren: negatief getal. Verkopen: positief getal. Altijd de netto opbrengst of netto verkoop: dus rekening houden met alle kosten, taksen, ...
In kolom B de datum van de koop of verkoop.
Steeds aanvullen.
Wil je het rendement op vandaag? Voeg dan een lijn toe: in kolom A zet je de waarde van je beleggingen op de dag van vandaag (positief getal). In kolom B de dag van vandaag.
Zet ergens in een cel, bijvoorbeeld in kolom c, de formule:
=XIRR(A,B)
Of als je een Nederlandstalige Excel hebt:
=IR.SCHEMA(A,B)
Dan zie je daar jouw actuariële rendement
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
-
- Full Member
- Contacteer:
Check zeker ook eens Portfolio Performance:
https://www.portfolio-performance.info/
Zeer goed programma en gratis.
Wel even de tijd nemen om ermee aan de slag te gaan. Op YouTube vind je een tutorial en ook op dit forum is er een thread over.
Daar ga ik zo snel mogelijk naar kijken, bedankt!Maneblusser schreef: ↑27 juni 2023, 09:51Check zeker ook eens Portfolio Performance:
Wel even de tijd nemen om ermee aan de slag te gaan. Op YouTube vind je een tutorial en ook op dit forum is er een thread over.
Ziet er wel leuk uit.
Gregsar37 schreef: ↑27 juni 2023, 12:22Daar ga ik zo snel mogelijk naar kijken, bedankt!Maneblusser schreef: ↑27 juni 2023, 09:51
Check zeker ook eens Portfolio Performance:
Ziet er wel leuk uit.
simpel portfolio veel eenvoudiger je kunt alles automatisch opladen en is ook gratis .
En je hebt er geen werk aan .
Ik kom hier toch ook nog graag even op terug. Wie kan me objectief aantonen dat de praktijken van Degiro hierin (in het geval van ETF's) verschillen van die van Bolero of eender welke bank - zeg maar ING....Maneblusser schreef: ↑21 juni 2023, 16:02Nog even terugkomen op het uitlenen van aandelen door brokers als Degiro. Is er eigenlijk informatie beschikbaar over wat voor soort aandelen ze doorgaans uitlenen?Rat schreef: ↑11 juni 2023, 11:05
Kan iemand me vertellen waarom en hoe het rode stukje van toepassing is op aankoop van IWDA op Degiro?
Of nog anders: waarin verschilt Bolero hier van andere aanbieders en welke objectieve feiten kunnen op tafel gelegd worden om te stellen dat Degiro minder veilig is?
Geen commentaar, wel een oprechte vraag van een twijfelaar.
Mij lijkt het dat dit vooral interessant is voor aandelen van bedrijven, maar niet voor etf’s en al zeker niet breed gespreide trackers als IWDA of VWCE. Waarom zou iemand dat willen ontlenen?
Er is geen verschil maar hier kunnen ze dit niet geloven .Rat schreef: ↑27 juni 2023, 23:18Ik kom hier toch ook nog graag even op terug. Wie kan me objectief aantonen dat de praktijken van Degiro hierin (in het geval van ETF's) verschillen van die van Bolero of eender welke bank - zeg maar ING....Maneblusser schreef: ↑21 juni 2023, 16:02
Nog even terugkomen op het uitlenen van aandelen door brokers als Degiro. Is er eigenlijk informatie beschikbaar over wat voor soort aandelen ze doorgaans uitlenen?
Mij lijkt het dat dit vooral interessant is voor aandelen van bedrijven, maar niet voor etf’s en al zeker niet breed gespreide trackers als IWDA of VWCE. Waarom zou iemand dat willen ontlenen?
Bijna alle ETF's lenen zelf al hun aandelen uit dus al denk je dat jij persoonlijk ze niet uitleent toch zijn ze uitgeleend .
Iedereen die pensioensparen leent automatisch zijn aandelen uit .
Iedereen die een bankrekening heeft een obligatie leent zijn geld uit .
De wereld draait op geld die niet bestaat maar toch denkt iedereen dat hij niks uitleent
Maar in spaargids willen ze steeds hun zelf overtuigen dat de veiligste optie de onveiligste is .
Bolero en ING en co werken allemaal met een voordepot met andere woorden Bolero zijn effecten wordt bewaard door KBC wel gescheiden van de bank ,ING het zelfde terwijl een zuiver broker zoals Degiro effecten bewaard rechtstreeks bij euroclear wat een stuk veiliger is .
Kun je allemaal terug vinden op internet maar hier willen ze vasthouden aan de illusie dat Bolero en co de veiligste optie is .
En vooral hunzelf en anderen overtuigen .
-
- Hero Member
- Contacteer:
Vandaar dat ik vind dat een goede verzekering tegen 'uiterst weinig frekwent voorkomende problemen ivm teruggave (door fraude)' belangrijk is.
Er is een garantieregeling voor financiële instrumenten (effecten) en die is goed in het Belgische en Nederlandse systeem bvb maar NIET GOED in het Duitse.
Laat degiro sinds kort overgestapt zijn van het Nederlandse naar het Duitse én dat is HET PROBLEEM.
Bij 'uiterst weinig frekwent voorkomende problemen ivm teruggave (door fraude)' dekt het Duitse slechts 90% van de waarde (met een max van 20 000 €).
Het Belgische en Nederlandse systeem dekt wel 100% (ook met max van 20 000 €).
DAT IS HET PROBLEEM bij degiro.
Of accepteer je 10% verlies door fraude bij teruggave?
Er is een garantieregeling voor financiële instrumenten (effecten) en die is goed in het Belgische en Nederlandse systeem bvb maar NIET GOED in het Duitse.
Laat degiro sinds kort overgestapt zijn van het Nederlandse naar het Duitse én dat is HET PROBLEEM.
Bij 'uiterst weinig frekwent voorkomende problemen ivm teruggave (door fraude)' dekt het Duitse slechts 90% van de waarde (met een max van 20 000 €).
Het Belgische en Nederlandse systeem dekt wel 100% (ook met max van 20 000 €).
DAT IS HET PROBLEEM bij degiro.
Of accepteer je 10% verlies door fraude bij teruggave?
De mogelijke kans op een verlies van 10 procent door fraude (hoe hoog zou de kans zijn) weegt voor mij niet op tegen de hoge kosten die ze bij Bolero vragen. Als je elke maand voor een kleiner bedrag een ETF koopt bij Bolero betaal je je blauw aan kosten. Dat loopt na verloop van tijd een pak hoger op dan een minieme kans op verlies door fraude.
Krijgen jullie PepsiCo ingeladen op Portfolio Performance (zowel ticker als ISIN niet mogelijk)?
Ik krijg maar geen juiste koppeling vast, dus krijg ik foute gegevens binnen.
Misschien kan ik manueel aangeven van welke bron de app de gegevens van PepsiCo moet halen?
Hebben ze onlangs hun tarieven niet aangepast waardoor het nu beter meevalt?Trivium schreef: ↑28 juni 2023, 06:32 De mogelijke kans op een verlies van 10 procent door fraude (hoe hoog zou de kans zijn) weegt voor mij niet op tegen de hoge kosten die ze bij Bolero vragen. Als je elke maand voor een kleiner bedrag een ETF koopt bij Bolero betaal je je blauw aan kosten. Dat loopt na verloop van tijd een pak hoger op dan een minieme kans op verlies door fraude.
Nu, zoals ik reeds heb aangehaald, ben ik eerder een beginnende belegger met een minimale maandelijkse inbreng. Als ik dan wat wens te spreiden tussen verschillende trackers, dan is voor mij Degiro nog steeds de goedkoopste. Bij Bolero zou ook gaan, maar voor dezelfde kost, moet ik dan iets langer wachten.
Bolero leent je aandelen niet uit aan een derde. Je moet daar trouwens expliciet de toestemming voor geven. Bij Degiro doe je dat bij het aanmaken van een account, het uitlenen staat in hun algemene voorwaarden, een opt-out (custody) kun je daar al lang niet meer krijgen.
Zolang jouw stukken bij Degiro staan is er geen probleem, zijzelf gebruiken vermogensscheiding. Het risico ontstaat wanneer jouw stukken worden uitgeleend aan bv een shorter die natuurlijk geen vermogensscheiding heeft, als die zijn onderpand waardeloos blijkt te zijn (bv deel uitmaakt van zijn faillissement), dan ben je je stukken kwijt. Je hebt daar geen enkele garantie, de fraude garantie die hier vernoemd werd komt daar niet in tussen, een faling is geen fraude, fraude moet trouwens door rechtsspraak worden bevestigd voor dergelijke garantiefondsen tussen komen.Vermogensscheiding:
Bij DEGIRO kunt u er gerust op zijn dat uw beleggingen veilig worden bewaard. DEGIRO gebruikt een aparte juridische entiteit (SPV) om uw vermogen te scheiden. Dit betekent dat uw vermogen gescheiden is van het vermogen van DEGIRO. De enige taak van deze entiteit is het administreren en bewaren van uw beleggingen. Volgens de wet mag deze entiteit geen andere commerciële activiteiten ondernemen. Mocht er iets gebeuren met DEGIRO dan vallen uw beleggingen niet in de failliete boedel, maar blijven zij in het vermogen van het bewaarbedrijf. Van derde partijen eist DEGIRO dat ook zij, op hun beurt, zorgen voor vermogensscheiding om op die manier de klanten van DEGIRO te beschermen tegen hun faillissement. Regels met betrekking tot vermogensscheiding zijn in ieder land (zowel binnen de EU als daarbuiten) anders. Er kunnen landen zijn waar vermogensscheiding niet mogelijk of niet wettelijk vereist is. Wanneer er ten aanzien van een derde partij in de custody keten geen vermogensscheiding van toepassing is, dan kunnen de financiële instrumenten die bij die derde worden aangehouden, bij diens faillissement verloren gaan.
Nog een reden waarom ik nooit een account bij Degiro zal nemen: https://www.veb.net/artikel/08933/degir ... tekent-dit
De kans dat je uitgeleende aandelen verliest is misschien 0,0001%
De kans dat je je geld verliest als de ETF provider failliet gaat, is klein, maar ietjes groter.
Dus een (relatief) groot risico willen jullie nemen, maar een kleiner risico is onaanvaardbaar?
logisch...
Los van: ik vind Degiro geen goede broker, maar dat uitlenen is geen goede argumentatie
De kans dat je je geld verliest als de ETF provider failliet gaat, is klein, maar ietjes groter.
Dus een (relatief) groot risico willen jullie nemen, maar een kleiner risico is onaanvaardbaar?
logisch...
Los van: ik vind Degiro geen goede broker, maar dat uitlenen is geen goede argumentatie