nadelen Vlaams woningfonds ?
TIP
nadelen Vlaams woningfonds ?
een hypotheekwinkel uitbater probeert mij bang te maken om niet te kiezen voor een hypth. lening bij het Vlaams woningsfonds. Hij zegt dat er daar bepaalde nadelen/beperkingen aan kleven wanneer je bij hen leent "en dat ik die wel nog zal ondervinden" ... hij zegt wel niet welke nadelen/beperkingen juist ... ik vermoed dat hij mist probeert te spuiten want zijn voorstel heeft een % van 3,4 terwijl het voorstel van VWF neerkomt op 2,24%.
Heeft hij een punt of mag ik gerust kiezen voor VWF ?
Marc
Marc
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: nadelen Vlaams woningfonds ?
Misschien moet je aan hem vragen om wat concreter te zijn?
Een procent is al de moeite.
Een procent is al de moeite.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Eventueel de lange wachttijd waarvan ik soms hoor?
Verder moet je natuurlijk de voorwaarden nalezen, maar dat is zo bij elke lening (ook de banken hebben leuke aandachtpuntjes).
Verder smerige zet om A te zeggen maar niet B. Hierop kan je altijd naïef reageren: wat bedoel je exact? Krijg je geen concrete nadelen, dan is het gewoon een verkoper die het aanhaalt om voor zijn product te kiezen.
Als wachttijd en voorwaarden ok zijn dan is het voor mij gewoon geld is geld. Zolang je op tijd betaald lijken is er weinig dat er fout kan gebeuren.
Verder moet je natuurlijk de voorwaarden nalezen, maar dat is zo bij elke lening (ook de banken hebben leuke aandachtpuntjes).
Verder smerige zet om A te zeggen maar niet B. Hierop kan je altijd naïef reageren: wat bedoel je exact? Krijg je geen concrete nadelen, dan is het gewoon een verkoper die het aanhaalt om voor zijn product te kiezen.
Als wachttijd en voorwaarden ok zijn dan is het voor mij gewoon geld is geld. Zolang je op tijd betaald lijken is er weinig dat er fout kan gebeuren.
Er zijn idd wat beperkingen bij lenen bij het vlaams woningfonds. Je mag het pand oa niet verhuren. Als je het terug zou verkopen gelden er daar ook regels voor. Details weet ik niet, maar er zijn wel voorwaarden. Daarvoor informeer je best eens bij het Vlaams Woningfonds, zij zullen wel het best geplaatst zijn om de voorwaarden uit te leggen. Als je er zelf in gaat wonen, voor lange tijd, denk ik niet dat er veel nadelen zijn. Een vriendin van mij heeft moeten overstappen naar een gewone lening toen haar partner bij haar introk.
Is het verschil in totale intrest de moeite waard om te lenen bij het VWF ?,
Aflossing Hypothw. 574/maand op 100.000 lenen
VWF.................. 517/maand op 100.000 lenen
Aflossing Hypothw. 574/maand op 100.000 lenen
VWF.................. 517/maand op 100.000 lenen
57 euro/maand verschil.
x12 x25 jaar=17100 euro.
Niet de moeite?
x12 x25 jaar=17100 euro.
Niet de moeite?
Ik heb een lening lopen bij VMSW (nu ook VWF). VMSW is nu dus opgegaan in het VWF. Vroeger was de mallemolen nog veel erger met die VWF en VMSW.
Ik spreek alleen over mijn voorwaarden die ik heb nagevraagd een 11 tal jaar geleden. Ik heb toen ook wat banken bezocht en de VMSW afgewogen tegen de banken. Wat een financieel verschil dat was amaai. We genieten er nog van na.
En ons belastingvoordeel (woonbonus toen nog he) is een pak hoger dan de interesten die we betalen. Dus we verdienen eraan.
Zolang wij (we zijn met 2 ontleners) zelf in de woning blijven wonen is de VWF dus voor ons heel voordelig.
Het probleem dat er mogelijks is , is wanneer je je huis waarop de VWF hypotheek rust wilt verhuren. Dan gaat je lening echt wel duur worden. Het is ook totaal niet de bedoeling dat je dat huis gaat verhuren. Je moet de referentieinterestvoet (niet je huidige interest voet he) dan + 2% doen. Alleja dat is toch bij mij zo.
Ik weet nu ook niet hoe het zit als je ruzie krijgt in je huishouden en 1 person de woning met lening wilt overnemen terwijl de andere het aftrapt. Ik kan mij die details niet meer herinneren. Misschien dat eens navragen?
Niets houdt ons tegen om de lening vroegtijdig af te lossen natuurlijk. We hebben reeds een deeltje afgelost.
De lening wordt ook elke 5 jaar herzien in functie van het inkomen en gezinssituatie. Dus de interest kan wat stijgen of dalen.
Ik zie op zich geen negatieve zaken aan de VMSW lening.
De papiermolen is wel te gek. Maar eens je daar door bent, is het wel in orde. We hebben een mooie interestvoet.
VWF is ook best wel flexibel tijdens crisissen. Je kan dan uitstel krijgen voor een bepaalde periode zonder dat je interesten of kapitaal dient af te lossen mocht je dat wensen.
BV tijdens de energie crisis (er was ook een soortgelijke maatregel tijdens de corona crisis)
Betalingsuitstel op de Vlaamse Woonlening
Ook voor de sociale ontleners die een woning kochten met een lening van de Vlaamse overheid (de Vlaamse Woonlening) komt er een steunmaatregel. Ook zij zullen om betalingsuitstel kunnen vragen. Hiermee voeren we opnieuw het betalingsuitstel van tijdens de coronacrisis in. Het betalingsuitstel geldt voor een periode van zes maanden en kan nadien één keer met drie maanden worden verlengd.
Ontleners van de VMSW vragen dit betalingsuitstel aan bij de VMSW, ontleners van het Vlaams Woningfonds bij het Vlaams Woningfonds.
Ik spreek alleen over mijn voorwaarden die ik heb nagevraagd een 11 tal jaar geleden. Ik heb toen ook wat banken bezocht en de VMSW afgewogen tegen de banken. Wat een financieel verschil dat was amaai. We genieten er nog van na.
En ons belastingvoordeel (woonbonus toen nog he) is een pak hoger dan de interesten die we betalen. Dus we verdienen eraan.
Zolang wij (we zijn met 2 ontleners) zelf in de woning blijven wonen is de VWF dus voor ons heel voordelig.
Het probleem dat er mogelijks is , is wanneer je je huis waarop de VWF hypotheek rust wilt verhuren. Dan gaat je lening echt wel duur worden. Het is ook totaal niet de bedoeling dat je dat huis gaat verhuren. Je moet de referentieinterestvoet (niet je huidige interest voet he) dan + 2% doen. Alleja dat is toch bij mij zo.
Ik weet nu ook niet hoe het zit als je ruzie krijgt in je huishouden en 1 person de woning met lening wilt overnemen terwijl de andere het aftrapt. Ik kan mij die details niet meer herinneren. Misschien dat eens navragen?
Niets houdt ons tegen om de lening vroegtijdig af te lossen natuurlijk. We hebben reeds een deeltje afgelost.
De lening wordt ook elke 5 jaar herzien in functie van het inkomen en gezinssituatie. Dus de interest kan wat stijgen of dalen.
Ik zie op zich geen negatieve zaken aan de VMSW lening.
De papiermolen is wel te gek. Maar eens je daar door bent, is het wel in orde. We hebben een mooie interestvoet.
VWF is ook best wel flexibel tijdens crisissen. Je kan dan uitstel krijgen voor een bepaalde periode zonder dat je interesten of kapitaal dient af te lossen mocht je dat wensen.
BV tijdens de energie crisis (er was ook een soortgelijke maatregel tijdens de corona crisis)
Betalingsuitstel op de Vlaamse Woonlening
Ook voor de sociale ontleners die een woning kochten met een lening van de Vlaamse overheid (de Vlaamse Woonlening) komt er een steunmaatregel. Ook zij zullen om betalingsuitstel kunnen vragen. Hiermee voeren we opnieuw het betalingsuitstel van tijdens de coronacrisis in. Het betalingsuitstel geldt voor een periode van zes maanden en kan nadien één keer met drie maanden worden verlengd.
Ontleners van de VMSW vragen dit betalingsuitstel aan bij de VMSW, ontleners van het Vlaams Woningfonds bij het Vlaams Woningfonds.
Laatst gewijzigd door Jamesken op 28 juni 2023, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Oei de commerciële verkopers.
Mensen bang maken en ga niet daar, want mijn commissie komt in groot gevaar.
Energie leveranciers moeten het goedkoopste aanbieden aan sociale afnemers.
Waarom elke kredietgever hier niet toe wordt verplicht ?
dus jajest ik heb geen idee over wat die hypotheekwinkel uitbater het heeft.
Maar laat hem de negatieve punten eens zeggen. En post ze ook eens hier als je wilt.
Zodat je kan afwegen of die belangrijk zijn voor jou of niet. En of die 17000 eur of meer waard zijn.
Nog iets , je mag je schuldsaldo vrij kiezen (en VMSW was voor ons makelaar voor Cardif, scherpe prijs, ook geen controle, gewoon korte vragenlijst) en ook je brandverzekering is vrij te kiezen.
Je bent totaal niet afhankelijk van een of welke bank daarin.
Ha ja en de dossierkost was 50 eur voor ons.
In onze tijd waren we zelfs verplicht (!) 110% te lenen.
In de faq vind je nog wat antwoorden mocht het uitdraaien op een scheiding enzo:
https://www.vlaamswoningfonds.be/woonkr ... lde-vragen
Maar laat hem de negatieve punten eens zeggen. En post ze ook eens hier als je wilt.
Zodat je kan afwegen of die belangrijk zijn voor jou of niet. En of die 17000 eur of meer waard zijn.
Nog iets , je mag je schuldsaldo vrij kiezen (en VMSW was voor ons makelaar voor Cardif, scherpe prijs, ook geen controle, gewoon korte vragenlijst) en ook je brandverzekering is vrij te kiezen.
Je bent totaal niet afhankelijk van een of welke bank daarin.
Ha ja en de dossierkost was 50 eur voor ons.
In onze tijd waren we zelfs verplicht (!) 110% te lenen.
In de faq vind je nog wat antwoorden mocht het uitdraaien op een scheiding enzo:
https://www.vlaamswoningfonds.be/woonkr ... lde-vragen
De voorwaarden van Vlaams woningfonds staan bij mijn weten vermeld online. Check dus eens goed de website.
Eén die ik uit het hoofd ken: je mag de woning niet verhuren, enkel voor eigen bewoning.
Loopt uw krediet dus 25 jaar en je koopt een nieuwe woning na 15 jaar en wil die waar vlaams woningfonds krediet op rust verhuren = mag niet.
Vermoedelijk ook 100% hypotheek, geen mandaat?
EDIT: nog een letterlijke citering van de website:
"Als het aantal personen ten laste stijgt, wordt op jouw vraag per bijkomende persoon ten laste de rentevoet jaarlijks op de verjaardag van je kredietakte, behalve in de jaren waarin de hierna vermelde rentevoetherziening plaatsvindt, verlaagd met 10 % van de referentierentevoet. Deze rentevoet kan echter nooit lager zijn dan de minimum rentevoet van toepassing bij het aangaan van het krediet.
Daarnaast wordt de op het krediet toegepaste rentevoet iedere 5 jaar herzien op basis van je geïndexeerd belastbaar inkomen en je gezinstoestand."
> nieuwe job en hoger inkomen? Hops rente verhoging op uw krediet.
Eén die ik uit het hoofd ken: je mag de woning niet verhuren, enkel voor eigen bewoning.
Loopt uw krediet dus 25 jaar en je koopt een nieuwe woning na 15 jaar en wil die waar vlaams woningfonds krediet op rust verhuren = mag niet.
Vermoedelijk ook 100% hypotheek, geen mandaat?
EDIT: nog een letterlijke citering van de website:
"Als het aantal personen ten laste stijgt, wordt op jouw vraag per bijkomende persoon ten laste de rentevoet jaarlijks op de verjaardag van je kredietakte, behalve in de jaren waarin de hierna vermelde rentevoetherziening plaatsvindt, verlaagd met 10 % van de referentierentevoet. Deze rentevoet kan echter nooit lager zijn dan de minimum rentevoet van toepassing bij het aangaan van het krediet.
Daarnaast wordt de op het krediet toegepaste rentevoet iedere 5 jaar herzien op basis van je geïndexeerd belastbaar inkomen en je gezinstoestand."
> nieuwe job en hoger inkomen? Hops rente verhoging op uw krediet.
Daarom ook niet bedoeld voor graaiers, maar voor de modale (hard werkende) burger de mogelijkheid te geven een eigendom te verwerven.
Dus niet voor de hogere afgestudeerden.(niks mee maar ja graaien??)
-
- Newbie
- Contacteer:
jajest schreef: ↑28 juni 2023, 14:07 een hypotheekwinkel uitbater probeert mij bang te maken om niet te kiezen voor een hypth. lening bij het Vlaams woningsfonds. Hij zegt dat er daar bepaalde nadelen/beperkingen aan kleven wanneer je bij hen leent "en dat ik die wel nog zal ondervinden" ... hij zegt wel niet welke nadelen/beperkingen juist ... ik vermoed dat hij mist probeert te spuiten want zijn voorstel heeft een % van 3,4 terwijl het voorstel van VWF neerkomt op 2,24%.
Bij ons hebben ze dat ook gezegd maar toch geopteerd voor vwf. Volgende week tekenen bij de notaris en kunnen we met de renovatie beginnen. Weer er iemand of je iets besteld in Nederland je factuur hiervoor ook kunt indienen? Omdat je het renovatiebudget hebt meegeleend
Marc
ik dacht ergens gelezen te hebben dat men vaak lang moet wachten op groen licht van de kredietinstelling. Dat is een probleem
wanneer in de voorlopige verkoopovereenkomst een opschortende voorwaarde staat (een clausule die zegt dat de transactie niet doorgaat wanneer de koper zijn lening niet krijgt of nog niet zeker is dat hij groen licht zal krijgen)
voor sommige misschien een ander nadeel : de intrestvoet is niet vast, de intrestvoet kan tijdens de looptijd sterk verhogen als men een "grote" loonsoplag krijgt
wanneer in de voorlopige verkoopovereenkomst een opschortende voorwaarde staat (een clausule die zegt dat de transactie niet doorgaat wanneer de koper zijn lening niet krijgt of nog niet zeker is dat hij groen licht zal krijgen)
voor sommige misschien een ander nadeel : de intrestvoet is niet vast, de intrestvoet kan tijdens de looptijd sterk verhogen als men een "grote" loonsoplag krijgt