Banken die contact opnemen bij overschrijvingen
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Banken die contact opnemen bij overschrijvingen
Ik zie regelmatig berichten van mensen die melden dat ze door de bank gecontacteerd worden om meer info te verstrekken over de overschrijving van grotere sommen geld, ook als dit gebeurt van een rekening bij bank A naar een rekening op hun eigen naam bij bank B en dus niet naar derden. Ik vind dit raar aangezien het gewoon om overzetten van geld gaat. Men vraagt dan blijkbaar naar loonfiches enz en zegt erbij dat overschrijvingen tussen eigen rekeningen niet gelden als bewijs.
Ik ben van plan om binnenkort een deel van mijn spaargeld weg te halen bij een traditionele bank en dit over te zetten naar een spaarbank met hogere rente. Zal die nieuwe spaarbank mij om bewijzen vragen als ik een grote som overschrijf? Waar moet ik eventueel op letten?
Ik ben van plan om binnenkort een deel van mijn spaargeld weg te halen bij een traditionele bank en dit over te zetten naar een spaarbank met hogere rente. Zal die nieuwe spaarbank mij om bewijzen vragen als ik een grote som overschrijf? Waar moet ik eventueel op letten?
Re: Banken die contact opnemen bij overschrijvingen
Ik heb vroeger al overschrijvingen van tienduizenden euro's uitgevoerd tussen banken en nog nooit een vraag gekregen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Newbie
- Contacteer:
Hier ook. KBC en Argenta.
Die nieuwe gaat niks vragen, u bent daar heel welkom.Johanzzzzzzzz schreef: ↑29 juni 2023, 13:33
Zal die nieuwe spaarbank mij om bewijzen vragen als ik een grote som overschrijf? Waar moet ik eventueel op letten?
Waar je vertrekt gaan natuurlijk hun neus er in steken, is simpel, geef als antwoord moet alles bij jullie weg.
Daar aan toe voegen wie zijn centen zijn het.
Nen grote mond doet de plastronnekes begrijpen ........
Bij overschrijving naar een spaarrekening of termijnrekening is mij nooit een herkomst van gelden gevraagd.
Maar het kan uiteraard. Op zich zomaar een loonfiche vragen, vind ik wat vreemd. Ikzelf bvb werk momenteel halftijds. Maar in het verleden heb ik voltijds gewerkt.
Wel bij een tak21.
Bvb https://www.afer-europe.com/uploads/202 ... _03_NL.pdf
Maar het kan uiteraard. Op zich zomaar een loonfiche vragen, vind ik wat vreemd. Ikzelf bvb werk momenteel halftijds. Maar in het verleden heb ik voltijds gewerkt.
Wel bij een tak21.
Laatst meegemaakt overschrijving geblokkeerd onder het mom zo een bedrag geeft ge nooit in. (kbc)J Lawieck schreef: ↑29 juni 2023, 14:21 Bij overschrijving naar een spaarrekening of termijnrekening is mij nooit een herkomst van gelden gevraagd.
Wel bij een tak21.
s anderen daags telefoontje fraude nummer dienst, oke komt wel in orde.
Deze beweerde zelfs nooit naar daar overschrijving gedaan, effe een paar data gegeven uit verleden.
Uren later kantoor over hetzelfde, moesten blijkbaar ook hun zegen geven.
Een uurtje later stond het plots op mijn Estse rekening.
Moest het om 10000 gaan nog enigszins te begrijpen.
Wat binnenkomt bij Kbc nooit een probleem, wat ergens anders naar toe......
Over de meldingen in app niet gesproken bij in en uitgaand.
Bij ontvangst pensioen grote inkomende.....
Overal steken ze hun neus in.
Vandaag nog een antwoord gegeven in app, moei jullie niet meer. (of het gaat helpen)
Men is daar toch zo bezorgd om mijn centen die binnen komen en even vlot buiten gaan.
En bovenstaande geen aapje brood verhaal.
Het is een courante praktijk dat de bank/broker waarnaar je geld hebt overgeschreven vragen stelt over de oorsprong van het kapitaal. Dat gebeurt in het kader van de anti-witwas wetgeving (dixit de banken).
Je zou het grote bedrag kunnen opsplitsen in stukjes, maar dat zal niet helpen, tenzij er voldoende tijd tussen de stortingen zit (maanden).
Een deftige bank zal je een lijstje geven van de stortingen waarover zij informatie wensen en ze zal je informeren over de documenten die zij van jou verwachten ter staving.
Met oorsprong van het geld bedoelen zij niet van welke bank het geld komt, dat zien ze zelf, maar hoe dat je dat geld ooit verdiend (loon) of verkregen hebt (erfenis, schenking, gift, verkoop vastgoed, verkoop van firma....)
Zij zullen vragen dit te bewijzen met documenten (loonfiches, kopie van notariële aktes, kopie van rekeningafschriften....).
Let dus goed op dat je de correcte bewoording gebruikt en consequent bent in je antwoorden.
Vertel genoeg, maar nooit meer dan nodig of je eindigt in een eindeloze vragenreeks.
Welke documenten een bank/broker aanvaardt verschilt van instelling tot instelling.
Voor sommigen is het nooit goed (vb. zij willen ook weten hoeveel je huis nu waard is, hoeveel je betaald had toen je het kocht, vanwaar dat geld kwam...) en dan kan je er beter vertrekken.
Andere banken/brokers zijn correcter.
Houd de vragen die de bank stelt goed bij, evenals je antwoorden (mails, screenshots).
Bij sommige instellingen kan je naderhand de vragen en je antwoorden immers niet terugvinden.
En wie weet vragen ze binnen een aantal jaar opnieuw naar de oorsprong van je vermogen.
Je zou het grote bedrag kunnen opsplitsen in stukjes, maar dat zal niet helpen, tenzij er voldoende tijd tussen de stortingen zit (maanden).
Een deftige bank zal je een lijstje geven van de stortingen waarover zij informatie wensen en ze zal je informeren over de documenten die zij van jou verwachten ter staving.
Met oorsprong van het geld bedoelen zij niet van welke bank het geld komt, dat zien ze zelf, maar hoe dat je dat geld ooit verdiend (loon) of verkregen hebt (erfenis, schenking, gift, verkoop vastgoed, verkoop van firma....)
Zij zullen vragen dit te bewijzen met documenten (loonfiches, kopie van notariële aktes, kopie van rekeningafschriften....).
Let dus goed op dat je de correcte bewoording gebruikt en consequent bent in je antwoorden.
Vertel genoeg, maar nooit meer dan nodig of je eindigt in een eindeloze vragenreeks.
Welke documenten een bank/broker aanvaardt verschilt van instelling tot instelling.
Voor sommigen is het nooit goed (vb. zij willen ook weten hoeveel je huis nu waard is, hoeveel je betaald had toen je het kocht, vanwaar dat geld kwam...) en dan kan je er beter vertrekken.
Houd de vragen die de bank stelt goed bij, evenals je antwoorden (mails, screenshots).
Bij sommige instellingen kan je naderhand de vragen en je antwoorden immers niet terugvinden.
En wie weet vragen ze binnen een aantal jaar opnieuw naar de oorsprong van je vermogen.
Centen die niet in het Cap center staan (lees komende uit het buitenland) daar komen inderdaad vragen van.Int74 schreef: ↑29 juni 2023, 17:56 Het is een courante praktijk dat de bank/broker waarnaar je geld hebt overgeschreven vragen stelt over de oorsprong van het kapitaal. Dat gebeurt in het kader van de anti-witwas wetgeving (dixit de banken).
Zelf al onderhandse schenkingen gedaan.
Nog nooit gever, krijger een vragenlijst gezien.
En ook weer hier ging niet over 1000 €.
Hangt allemaal af van persoon tot persoon al overschrijvingen gedaan van 250 k dit jaar naar buitenland en geen enkele vraag gekregen .burgundy schreef: ↑29 juni 2023, 18:01Centen die niet in het Cap center staan (lees komende uit het buitenland) daar komen inderdaad vragen van.Int74 schreef: ↑29 juni 2023, 17:56 Het is een courante praktijk dat de bank/broker waarnaar je geld hebt overgeschreven vragen stelt over de oorsprong van het kapitaal. Dat gebeurt in het kader van de anti-witwas wetgeving (dixit de banken).
Zelf al onderhandse schenkingen gedaan.
Nog nooit gever, krijger een vragenlijst gezien.
En ook weer hier ging niet over 1000 €.
Zou niet weten waarom ze vragen zouden stellen ook .
- PaperbackWriter
- Full Member
- Contacteer:
Het is mij nog nooit overkomen dat een bank mij vragen stelt over de herkomst van mijn geld.
Nochtans heb ik al sporadisch meegemaakt dat ik een groot deel van mijn spaargeld van de ene bank naar een andere overschreef.
Nochtans heb ik al sporadisch meegemaakt dat ik een groot deel van mijn spaargeld van de ene bank naar een andere overschreef.
Bij de ervaringen die ik hierboven beschreven heb, waren enkel instellingen met Belgische banklicenties betrokken (diegene die hier bij Spaargids opgevolgd worden).
Vragen hoeven ook niet direct te komen, soms een half jaar na de eerste storting.
Banken doen ook checks op regelmatige basis, zonder dat er stortingen gebeurd zijn (Know Your Customer).
Vraag voor gedetailleerde inlichtingen(bewijzen) heb ik al gekregen van 2 beleggingsinstellingen en 1 spaarbank.
Allemaal instellingen zonder fysieke kantoren.
Ik ben gewoon loontrekkende in een alledaagse KMO, in een niet fraudegevoelige omgeving.
Geen idee waarom ik zoveel vragen krijg.
Vragen hoeven ook niet direct te komen, soms een half jaar na de eerste storting.
Banken doen ook checks op regelmatige basis, zonder dat er stortingen gebeurd zijn (Know Your Customer).
Vraag voor gedetailleerde inlichtingen(bewijzen) heb ik al gekregen van 2 beleggingsinstellingen en 1 spaarbank.
Allemaal instellingen zonder fysieke kantoren.
Ik ben gewoon loontrekkende in een alledaagse KMO, in een niet fraudegevoelige omgeving.
Geen idee waarom ik zoveel vragen krijg.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Als er grote bedragen naar buitenlandse rekeningen gaan vind ik het goed dat de bank dit tegenhoudt/of naar informeert.
Voor hetzelfde geld ben je slachtoffer van fraude.
Voor hetzelfde geld ben je slachtoffer van fraude.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Mijn ervaring is dat ze geen vragen stellen als je binnenlandse overschrijven uitvoert naar uw eigen rekening. De ontvangende bank gaat ervan uit dat de verzendende bank de gelden gecontroleerd heeft volgens mij. Een overschrijving van uzelf naar uzelf kan geen witwassen zijn he…
"Vragen hoeven ook niet direct te komen, soms een half jaar na de eerste storting."
klopt volledig
En waar sommige banken ook heel gevoelig aan zijn, is als men een bedrag op hun rekening stort, het bijna onmiddellijk ( of een paar dagen later ) terug naar een andere bank ( en gesplist in bv. 2-3 stukken )- overschrijft, ook als is de titularis altijd dezelfde persoon.
De reden was toen dat er toen plots een andere bank was die ( veel ) meer rente gaf
Voor de bank kan dit overkomen als een soort wit-was praktijk ( maar dan zijn het meestal andere titularissen )
klopt volledig
En waar sommige banken ook heel gevoelig aan zijn, is als men een bedrag op hun rekening stort, het bijna onmiddellijk ( of een paar dagen later ) terug naar een andere bank ( en gesplist in bv. 2-3 stukken )- overschrijft, ook als is de titularis altijd dezelfde persoon.
De reden was toen dat er toen plots een andere bank was die ( veel ) meer rente gaf
Voor de bank kan dit overkomen als een soort wit-was praktijk ( maar dan zijn het meestal andere titularissen )
- PaperbackWriter
- Full Member
- Contacteer:
Als er een bedrag wordt overgeschreven vanaf een zichtrekening op eigen naam bij bank nr1 naar een spaarrekening bij bank nr2 die ook op je eigen naam staat. Dan hoeft er door bank nr2 toch geen controle gedaan te worden op witwaspraktijken?