Beginnende belegger ETF
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Beginnende belegger ETF
Indirect wel he als je al weet dat je ooit bv 30% gaat moeten afgeven van je eventuele winst.EarthNvstr1 schreef: ↑29 juni 2023, 19:34Ik vermoed dat Gregsar37 daar dan de eerstvolgende jaren toch niet veel last van zal hebben, eerder integendeel.
Zorgen voor morgen zeg ik...
Zelfde met valutarisico, zorgen voor morgen...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Extra Europa voeg ik toe via IMEU.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Neen maar stel dat ze morgen beslissen dat er meerwaardebelasting komt, 30%
Dan heb ik daar niet direct last van, maar ooit dus wel.
Jaja, kan allemaal dan nog veranderen ik snap je.
Maar als ze beginnen graaien gaan ze niet meer loslaten.
Op obligatiefondsen wordt nu al 30% meerwaardetaks geheven (Reynderstaks).
Laatst gewijzigd door Yaris op 29 juni 2023, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat is het alternatief? De beurs is de enige plek waar je nog rendement kunt halen. Zelfs als de rente hard stijgt en je neemt een termijnrekening, moet je daar ook 30% RV op betalen.
Beginnen graaien aan de meerwaarde...
Alternatieven zijn er misschien niet.
Maar veel mensen durven de stap niet zetten naar de beurs.
Als er dan nog eens een meerwaardebelasting komt is de stap nog groter.
Zorgen voor morgen... als als als... we zien dan wel.
Genoeg redenen inderdaad. Maar voor mij als (bijna) leek is de hamvraag of deze zorgen ook van toepassing (kunnen) zijn als je bij Degiro énkel in ETF's belegd. Is er dan ook risico op uitlenen/issues met vermogensscheiding?vortex schreef: ↑28 juni 2023, 07:46Bolero leent je aandelen niet uit aan een derde. Je moet daar trouwens expliciet de toestemming voor geven. Bij Degiro doe je dat bij het aanmaken van een account, het uitlenen staat in hun algemene voorwaarden, een opt-out (custody) kun je daar al lang niet meer krijgen.Zolang jouw stukken bij Degiro staan is er geen probleem, zijzelf gebruiken vermogensscheiding. Het risico ontstaat wanneer jouw stukken worden uitgeleend aan bv een shorter die natuurlijk geen vermogensscheiding heeft, als die zijn onderpand waardeloos blijkt te zijn (bv deel uitmaakt van zijn faillissement), dan ben je je stukken kwijt. Je hebt daar geen enkele garantie, de fraude garantie die hier vernoemd werd komt daar niet in tussen, een faling is geen fraude, fraude moet trouwens door rechtsspraak worden bevestigd voor dergelijke garantiefondsen tussen komen.Vermogensscheiding:
Bij DEGIRO kunt u er gerust op zijn dat uw beleggingen veilig worden bewaard. DEGIRO gebruikt een aparte juridische entiteit (SPV) om uw vermogen te scheiden. Dit betekent dat uw vermogen gescheiden is van het vermogen van DEGIRO. De enige taak van deze entiteit is het administreren en bewaren van uw beleggingen. Volgens de wet mag deze entiteit geen andere commerciële activiteiten ondernemen. Mocht er iets gebeuren met DEGIRO dan vallen uw beleggingen niet in de failliete boedel, maar blijven zij in het vermogen van het bewaarbedrijf. Van derde partijen eist DEGIRO dat ook zij, op hun beurt, zorgen voor vermogensscheiding om op die manier de klanten van DEGIRO te beschermen tegen hun faillissement. Regels met betrekking tot vermogensscheiding zijn in ieder land (zowel binnen de EU als daarbuiten) anders. Er kunnen landen zijn waar vermogensscheiding niet mogelijk of niet wettelijk vereist is. Wanneer er ten aanzien van een derde partij in de custody keten geen vermogensscheiding van toepassing is, dan kunnen de financiële instrumenten die bij die derde worden aangehouden, bij diens faillissement verloren gaan.
Nog een reden waarom ik nooit een account bij Degiro zal nemen: https://www.veb.net/artikel/08933/degir ... tekent-dit
-
- Hero Member
- Contacteer: