nieuwe federale regering
Re: nieuwe federale regering
Dankzij dat deeltijds werken zijn er ook meer mensen aan het werken, dus minder werklozen, minder werkloosheidsuitkeringen en meer belasting inkomsten. Dankzij deeltijds werk via eindeloopbaan regeling gaan ook heel wat mensen langer aan de slag blijven en bv niet terugvallen op ziekte uitkering of vervroeg uitstappen. Dus zomaar dat statuut onderuithalen omdat er in enkele sectoren een tekort is aan personeel lijkt mij geen goeie oplossing, in tegendeel, zou best kunnen dat door gedwongen voltijds er nog meer uitval zal zijn. Als ze al eens zouden beginnen om de quota op opleidingen te verruimen, zodat meer leraren, artsen, enz... afstuderen, dan zouden er heel wat minder tekorten in allerlei sectoren zijn, tekorten zijn door de overheid in de hand gewerkt door te strikte quota. De job van leraar terug naar de essentie brengen, lesgeven, te brengen ipv allerlei rand activiteiten, administratie enz.. zou natuurlijk ook helpen.Charlesvdw schreef: ↑6 juli 2023, 21:59 Een van de zaken die mogen aangepakt worden is het té gunstige statuut van deeltijds werken.
Er zijn nog nooit zoveel leraren geweest maar door het veelvuldig gebruik van deeltijds werken zijn er toch tekorten.
Het systeem waarbij iemand die deeltijds gaat werken proportioneel weinig verliest werkt dit systeem in de hand.
Een vriendin van mijn vrouw (verpleegkundige) is op een bepaald moment ook deeltijds gaan werken, in combinatie met ouderschapsverlof kostte het haar niks, ze zei dat ze wel gek zou geweest zijn om voltijds te blijven werken.
Ik gun het iedereen om deeltijds te werken. Maar het is zodanig voordelig dat het mensen stimuleert om deeltijds te werken ipv voltijds.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Je bedoelt het té ongunstig statuut van voltijds werken ?Charlesvdw schreef: ↑6 juli 2023, 21:59 Een van de zaken die mogen aangepakt worden is het té gunstige statuut van deeltijds werken.
Het systeem waarbij iemand die deeltijds gaat werken proportioneel weinig verliest werkt dit systeem in de hand.
Stel je voor dat je deeltijds gaat werken en minder overhoudt dan dat je niet zou werken.
Of anders gesteld: het té gunstig statuut van niet-werken
Het "ondersteunen" van deeltijds werken (net zoals het "ondersteunen" van niet-werken) zou moeten afgestemd zijn op het werkverleden (lees: hoe langer actief, hoe langer ondersteuning voor minder- of niet-actief).Charlesvdw schreef: ↑6 juli 2023, 21:59 Ik gun het iedereen om deeltijds te werken. Maar het is zodanig voordelig dat het mensen stimuleert om deeltijds te werken ipv voltijds.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
En hopla, ook de ampersanders weten dat de verkiezingen met rasse schreden naderen en trekken de Vlaamse kaart terwijl ze hopen op het korte geheugen van Jan Modaal:CarpeNoctem schreef: ↑10 juni 2023, 18:28Tja, zowat alle partijen zijn in datzelfde bedje ziek. Voor de verkiezingen stoere verklaringen afleggen en om ter Vlaamst spelen, terwijl de dag na de verkiezingen de broek al op de enkels hangt en de vaseline binnen handbereik voor de PS.
Hilde Crevits (CD&V) pleit voor confederalisme: “Tijd om zwaartepunt écht te verleggen naar deelstaten”
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja maar ... deze keer gaat het anders zijn ...CarpeNoctem schreef: ↑7 juli 2023, 18:15 En hopla, ook de ampersanders weten dat de verkiezingen met rasse schreden naderen en trekken de Vlaamse kaart terwijl ze hopen op het korte geheugen van Jan Modaal:
Hilde Crevits (CD&V) pleit voor confederalisme: “Tijd om zwaartepunt écht te verleggen naar deelstaten”
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Nu goed ... 't is niet omdat ze zeggen dat ze gevallen zijn dat ze dat ook daadwerkelijk zijn natuurlijk.Trivium schreef: ↑7 juli 2023, 20:25 In Olland tonen ze het goede voorbeeld
https://www.hln.be/buitenland/nederland ... ~a30ef059/
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Het verschil in inkomen tussen voltijds en deeltijds werken is te klein; is het niet logisch dat iemand die 4/5 werkt 80% verdient van iemand die voltijds werkt ? Nu is dat vaak > 90%.vortex schreef: ↑7 juli 2023, 08:02Dankzij dat deeltijds werken zijn er ook meer mensen aan het werken, dus minder werklozen, minder werkloosheidsuitkeringen en meer belasting inkomsten. Dankzij deeltijds werk via eindeloopbaan regeling gaan ook heel wat mensen langer aan de slag blijven en bv niet terugvallen op ziekte uitkering of vervroeg uitstappen. Dus zomaar dat statuut onderuithalen omdat er in enkele sectoren een tekort is aan personeel lijkt mij geen goeie oplossing, in tegendeel, zou best kunnen dat door gedwongen voltijds er nog meer uitval zal zijn. Als ze al eens zouden beginnen om de quota op opleidingen te verruimen, zodat meer leraren, artsen, enz... afstuderen, dan zouden er heel wat minder tekorten in allerlei sectoren zijn, tekorten zijn door de overheid in de hand gewerkt door te strikte quota. De job van leraar terug naar de essentie brengen, lesgeven, te brengen ipv allerlei rand activiteiten, administratie enz.. zou natuurlijk ook helpen.Charlesvdw schreef: ↑6 juli 2023, 21:59 Een van de zaken die mogen aangepakt worden is het té gunstige statuut van deeltijds werken.
Er zijn nog nooit zoveel leraren geweest maar door het veelvuldig gebruik van deeltijds werken zijn er toch tekorten.
Een vriendin van mijn vrouw (verpleegkundige) is op een bepaald moment ook deeltijds gaan werken, in combinatie met ouderschapsverlof kostte het haar niks, ze zei dat ze wel gek zou geweest zijn om voltijds te blijven werken.
Ik gun het iedereen om deeltijds te werken. Maar het is zodanig voordelig dat het mensen stimuleert om deeltijds te werken ipv voltijds.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Tsja, dat ligt deels aan de belastingsschalen. Als ik 20% minder werk, verdien ik 15% minder. Dat is dan zonder subsidies, enkel door in een lagere belastingsschaal te eindigen.
Ik heb geen probleem met afschaffen vd progressieve schalen. Dan zou ik me missch nog eens durven smijten. Als ik me nu wat harder inspan, brengt het netto toch bijna niks meer op.
Ik heb geen probleem met afschaffen vd progressieve schalen. Dan zou ik me missch nog eens durven smijten. Als ik me nu wat harder inspan, brengt het netto toch bijna niks meer op.
Het verschil is nog groter wanneer je halftijds werkt. Ik verlies nog geen 30 procent netto maar kan wel telkens 2 weken werken en twee weken thuisblijven.
Best leuk hoor, ik moet zelfs geen verlof nemen om twee weken op vakantie te gaan.
Best leuk hoor, ik moet zelfs geen verlof nemen om twee weken op vakantie te gaan.
Klopt , daarom heb ik me altijd minimaal ingespannen en ben op mijn 50 4/5 gaan werken. Er zijn belangrijker dingen in het leven dan werken.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Kijk, ik gun jullie dat uiteraard.
Maar met zo'n gunstig systeem voor halftijds werken mag het geen verbazing wekken dat we een lerarentekort hebben terwijl er nog nooit zoveel leraren zijn geweest; zelfde voor verpleegkundigen en andere beroepen.
Maar met zo'n gunstig systeem voor halftijds werken mag het geen verbazing wekken dat we een lerarentekort hebben terwijl er nog nooit zoveel leraren zijn geweest; zelfde voor verpleegkundigen en andere beroepen.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het probleem is dat voltijds werken ongunstig is. Als ik zie wat ik betaal aan belastingen. Het is om van te kotsen. Iemand die 2500 euro p maand verdient, betaalt elke maand 500 euro belastingen. Iemand die 5000 euro p maand verdient, betaalt elke maand 2000 euro belastingen. Waarom zou ik me dan nog smijten?
Braken doe ik eerder van andere zaken.
Naar jouw voorbeeld hou je elke maand toch 1000€ extra over ? Heel waarschijnlijk moet je zelfs niet harder of meer werken, 'alleen' een ander jobke uitoefenen. Zoveel geld ga je maandelijks nergens kunnen besparen of verdienen op de beurs. Ik zou die job van 5000€ bruto met 2 pollekens aannemen (als ik jonger dan 45 jaar zou zijn ).Orakel van Brakel schreef: ↑8 juli 2023, 08:01 Het probleem is dat voltijds werken ongunstig is. Als ik zie wat ik betaal aan belastingen. Het is om van te kotsen. Iemand die 2500 euro p maand verdient, betaalt elke maand 500 euro belastingen. Iemand die 5000 euro p maand verdient, betaalt elke maand 2000 euro belastingen. Waarom zou ik me dan nog smijten?
De leraren van vroeger moesten zich enkel bekommeren om les geven. Nu moeten ze zich de helft van de tijd bezighouden met allerhande randanimatie die niets te maken hebben met lesgeven en constant rekening houden met allerlei afkortingen, gevoeligheden en lange tenen. Dat is de reden dat ze uitvallen, er de brui aan geven en ze er geen meer vinden.Charlesvdw schreef: ↑8 juli 2023, 07:45 Kijk, ik gun jullie dat uiteraard.
Hetzelfde voor verpleegkundigen en pakweg politieagenten. Na een tijdje heb je er genoeg van om uitgescholden en bedreigd te worden voor een hongerloon. En steun van de leiding moet je niet verwachten.
In mijn geval is het simpel. Ik werk de helft van het jaar halftijds en de andere helft (uiteraard in de winterperiode) voltijds. Zuinig leven en voldoende sparen heeft zijn voordelen, dan hoef je niet meer zonodig mee te doen met de ratrace.
Binnen 3 jaar zal dit dan veranderen naar volledig halftijds.
Zoals Orakel zegt, je moet goed gek zijn om, zeker vanaf een bepaalde leeftijd, nog voltijds te werken. Je wordt er toch niet voor beloond en gewaardeerd al helemaal niet, integendeel, hoe meer je doet hoe meer werk ze in je bakje gooien tot je niet meer kan.
Ik heb geen zin meer in die zever en de stress en mijn lichaam heeft dat een tijdje geleden klaar en duidelijk laten blijken. Sommigen krijgen geen verwittiging en blijven er gewoon in. Ik kies voor mijn gezondheid en mijn kwaliteit van leven en daarmee bedoel ik echte kwaliteit want sommigen denken dat een dikke Mercedes op de oprit wil zeggen dat je kwaliteitsvol leeft.