Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
Na het gedoe rond "de te lage rente op spaarrekeningen", is dit gewoon het nieuwe afleidingsmanoeuvre.
- PaperbackWriter
- Full Member
- Contacteer:
Afleidingsmanoeuvre of niet: ik zie het wel zitten om een deel in dergelijke staatsbon te investeren.gewoon het nieuwe afleidingsmanoeuvre
En ik hoop dat dit voorstel van de overheid de banken er toe zal aanzetten om zelf actie te ondernemen.
Yep, het gezever daarover is al begonnen. Soms vraag je je af of die politiekers werkelijk nu zo dom zijn of dat ze het er om doen zodat er uiteindelijk toch niks van in huis komt.
Niet de banken, wel het clienteel van die banken moet zelf actie ondernemen. Braafjes uw spaarcenten laten staan en klagen dat de bank niets doet: zo werkt de wereld nu eenmaal niet. Haal je geld af en zet het bij de bank die de meeste rente geeft.PaperbackWriter schreef: ↑6 juli 2023, 21:05 En ik hoop dat dit voorstel van de overheid de banken er toe zal aanzetten om zelf actie te ondernemen.
Alle mensen die hun geld bij Kaupthing hadden gezet hebben hun geld teruggekregen. Niet Kaupthing Belgie maar Fortis Belgie zat in de miserie.
Uiteindelijk moet je telkens zelf de afweging maken opbrengst vs risico. Obligaties bvb hebben een potentieel hogere return maar ook een hoger risico. Je kunt niet alles hebben in 't leven.
Jaja, pas na 9 slapeloze maanden hadden zij door overname door Keytrade weer toegang tot hun geld, de €100.000 waarborg regeling bestond toen nog niet. Als Fortis klant is er geen enkele dag geweest waarop ik geen toegang had tot mijn rekening. Toen zaten alle banken in de problemen, sommigen zijn overgenomen door andere banken of overheden, enkele kleinere spelers zijn er onderdoor gegaan en de rest is er op eigen kracht door gesparteld.
16 juli 2009 Vandaag om 09:21
Na 9 maanden bange strijd kunnen de 16.000 spaarders weer aan hun spaargeld, dat ze hadden toevertrouwd aan Kaupthing Bank België en dat in oktober 2008 geblokkeerd werd. Enkele Belgische spaarders hebben een cruciale rol gespeeld in de redding van de tegoeden, zegt Groep K.
(netto) – 16 juli was D-day. Alle fondsen van de Belgische ex-Kaupthing-klanten kwamen beschikbaar op rekeningen bij Keytrade Bank en het Landbouwkrediet. Daarmee komt na 9 maanden eindelijk een oplossing uit de bus voor de Belgische spaarders die klant waren bij Kaupthing Bank België, een bijhuis van de Luxemburgse bank Kaupthing. Kaupthing belandde in de storm die de kredietcrisis in de tweede helft van 2008 veroorzaakte. Als gevolg van de crisis werden de 21.000 rekeningen van Kaupthing Bank België op 8 oktober 2008 geblokkeerd.
- PaperbackWriter
- Full Member
- Contacteer:
Mijn geld stáát al verdeeld over de banken die de meeste rente geven.sintorama schreef: ↑7 juli 2023, 12:54Niet de banken, wel het clienteel van die banken moet zelf actie ondernemen. Braafjes uw spaarcenten laten staan en klagen dat de bank niets doet: zo werkt de wereld nu eenmaal niet. Haal je geld af en zet het bij de bank die de meeste rente geeft.PaperbackWriter schreef: ↑6 juli 2023, 21:05 En ik hoop dat dit voorstel van de overheid de banken er toe zal aanzetten om zelf actie te ondernemen.
Maar als die staatsbon op 1 jaar mij nog wat méér rente kan opbrengen, dan overweeg ik om daar ook voor een deel op in te schrijven.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ieder doet wat die denkt te moeten doen.PaperbackWriter schreef: ↑6 juli 2023, 21:05Afleidingsmanoeuvre of niet: ik zie het wel zitten om een deel in dergelijke staatsbon te investeren.gewoon het nieuwe afleidingsmanoeuvre
En ik hoop dat dit voorstel van de overheid de banken er toe zal aanzetten om zelf actie te ondernemen.
't Is maar dat er volgend jaar niemand zegt dat er niemand ooit verwittigd heeft.
depositorekening-federale-overheid-t31537.html
Naast:
EarthNvstr1 schreef: ↑6 juli 2023, 19:31 Na het gedoe rond "de te lage rente op spaarrekeningen", is dit gewoon het nieuwe afleidingsmanoeuvre.
- PaperbackWriter
- Full Member
- Contacteer:
Met die depositorekening ben ik nooit in zee gegaan. Om eerlijk te zijn: ik ken daar te weinig over en dus blijf ik er af.
Maar ik zou niet weten waarom ik geen vertrouwen zou mogen hebben in die staatsbon. Ik heb lang geleden al eens ingeschreven op de zogenaamde Leterme staatsbon en dat heb ik mij niet hoeven te beklagen.
Maar ik zou niet weten waarom ik geen vertrouwen zou mogen hebben in die staatsbon. Ik heb lang geleden al eens ingeschreven op de zogenaamde Leterme staatsbon en dat heb ik mij niet hoeven te beklagen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
I
De spaarrekening van Kaupthing Luxemburg was gedekt door het Luxemburgse Depositogarantiestelsel tot 20 000€vortex schreef: ↑7 juli 2023, 15:15Jaja, pas na 9 slapeloze maanden hadden zij door overname door Keytrade weer toegang tot hun geld, de €100.000 waarborg regeling bestond toen nog niet. Als Fortis klant is er geen enkele dag geweest waarop ik geen toegang had tot mijn rekening. Toen zaten alle banken in de problemen, sommigen zijn overgenomen door andere banken of overheden, enkele kleinere spelers zijn er onderdoor gegaan en de rest is er op eigen kracht door gesparteld.
16 juli 2009 Vandaag om 09:21
Na 9 maanden bange strijd kunnen de 16.000 spaarders weer aan hun spaargeld, dat ze hadden toevertrouwd aan Kaupthing Bank België en dat in oktober 2008 geblokkeerd werd. Enkele Belgische spaarders hebben een cruciale rol gespeeld in de redding van de tegoeden, zegt Groep K.
(netto) – 16 juli was D-day. Alle fondsen van de Belgische ex-Kaupthing-klanten kwamen beschikbaar op rekeningen bij Keytrade Bank en het Landbouwkrediet. Daarmee komt na 9 maanden eindelijk een oplossing uit de bus voor de Belgische spaarders die klant waren bij Kaupthing Bank België, een bijhuis van de Luxemburgse bank Kaupthing. Kaupthing belandde in de storm die de kredietcrisis in de tweede helft van 2008 veroorzaakte. Als gevolg van de crisis werden de 21.000 rekeningen van Kaupthing Bank België op 8 oktober 2008 geblokkeerd.
Ik was gedupeerde en heb toen onmiddellijk de procedure daartoe in gang gezet.
Natuurlijk was de overname door Keytrade beter, omdat je dan ook nog intresten na de faling kon krijgen.
Het heeft inderdaad lang geduurd en zo'n depositogarantiestelsel betaalt enkel terug tot aan de faling.
Nu is dat beter geregeld via het Europese depositogarantiestelsel (tot 100 000) en terugbetaling binnen zeer korte termijn.
Re: I
Goed dat die garantie regeling er is maar je wil het toch liever niet meemaken. En inderdaad, de garantie geldt tot de faling op het kapitaal en de tot dan verworven intrest, niet voor lopende getrouwheidsrente.spaarfreakje schreef: ↑7 juli 2023, 23:10 De spaarrekening van Kaupthing Luxemburg was gedekt door het Luxemburgse Depositogarantiestelsel tot 20 000€
Ik was gedupeerde en heb toen onmiddellijk de procedure daartoe in gang gezet.
Natuurlijk was de overname door Keytrade beter, omdat je dan ook nog intresten na de faling kon krijgen.
Het heeft inderdaad lang geduurd en zo'n depositogarantiestelsel betaalt enkel terug tot aan de faling.
Nu is dat beter geregeld via het Europese depositogarantiestelsel (tot 100 000) en terugbetaling binnen zeer korte termijn.
Ik denk niet dat ze daarvoor nog eens het lef gaan hebben. Als dat hier nog eens gebeurt zal het kot te klein zijn. Dat pikken de mensen niet meer. Trop is te veel!Yaris schreef: ↑4 juli 2023, 11:44 Dat is goed nieuws maar eerst zien of het er door komt. Ik reken er nog niet te hard op.
Die verlaagde roerende voorheffing doet me denken aan de verlaagde roerende voorheffing van 15% op de volkslening op 10 jaar in 2014. Twee jaar later besliste de volgende regering om het tarief van 15% te schrappen en de volkslening aan 30% te belasten.
Ik denk net dat ze dat wel nog durven!evita schreef: ↑8 juli 2023, 10:18Ik denk niet dat ze daarvoor nog eens het lef gaan hebben. Als dat hier nog eens gebeurt zal het kot te klein zijn. Dat pikken de mensen niet meer. Trop is te veel!Yaris schreef: ↑4 juli 2023, 11:44 Dat is goed nieuws maar eerst zien of het er door komt. Ik reken er nog niet te hard op.
Die verlaagde roerende voorheffing doet me denken aan de verlaagde roerende voorheffing van 15% op de volkslening op 10 jaar in 2014. Twee jaar later besliste de volgende regering om het tarief van 15% te schrappen en de volkslening aan 30% te belasten.
Ze bewijzen het bijna maandelijks dat ze zoiets durven.
Ik zou eigenlijk echt van mijn stoel geblazen worden mocht het 10% RV zijn en blijven!
Kan je die roerende voorheffing terugvorderen via de belastingen (als je nog niet aan je plafond zit) of is dit enkel voor dividenden uit aandelen?