nieuwe federale regering
Re: nieuwe federale regering
1.500 euro per maand is genoeg om van te leven. Natuurlijk niet genoeg voor ieder jaar een nieuwe iPhone, tweemaal per jaar op reis, een keer per week uit eten gaan, enz.
Ik voorzie dit jaar 12.674 euro uit te geven. Ruimschoots minder dan 18.000 euro dus.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Er staat (theoretisch) geen maximum op de bijdragen, maar er staat wél een maximum op de uitkering.
Je zou iedereen (met evenveel jaren) hetzelfde pensioen kunnen uitkeren, maar dan een plafond op de bijdragen zetten.
Een verschil is zeker rechtvaardig, Yaris. Maar een plafond zoals dat van Van Peteghem mag zeker. 2500€ per persoon lijkt me een mooi getal.
Dit is niet voor jou bedoeld, Orakel. Jij vindt het toch niet de moeite ...Orakel van Brakel schreef: ↑8 juli 2023, 12:16Lol... alsof je zomaar het dubbele krijgt voor een ander jobke.pukkie007 schreef: ↑8 juli 2023, 09:50 Naar jouw voorbeeld hou je elke maand toch 1000€ extra over ? Heel waarschijnlijk moet je zelfs niet harder of meer werken, 'alleen' een ander jobke uitoefenen. Zoveel geld ga je maandelijks nergens kunnen besparen of verdienen op de beurs. Ik zou die job van 5000€ bruto met 2 pollekens aannemen (als ik jonger dan 45 jaar zou zijn ).
Een verschil moet er zijn Yaris. Mensen die veel hebben bijgedragen moeten meer pensioen krijgen. Als je wil dat iedereen een gelijk pensioen krijgt dan zou het maar logisch zijn dat iedereen gedurende zijn loopbaan ook evenveel afdraagt voor pensioen, ongeacht hoeveel je dan verdient.
Van mij mag er net zoals pukkie zegt gerust een plafond komen op bijvoorbeeld 2500 euro.
En om het op te nemen voor Brembos. Het is mogelijk om met 1500 euro per maand per persoon rond te komen. Uiteraard op voorwaarde dat je een eigen huis hebt dat afbetaald is en dat je geen kinderen meer ten laste hebt.
Ik kom ook op jaarbasis gemiddeld met iets meer dan 1500 per maand toe, de overschot spaar en beleg ik.
Dat zijn individuele keuzes die iedereen voor zichzelf maar moet maken, net zoals de keuze om een goedbetaalde maar stresserende job uit te oefenen of een minder goed betaalde maar stressloze job …
-
- Full Member
- Contacteer:
Er zijn veel minder goed betaalde die toch stresserend zijn ... veel meer dan jij waarschijnlijk denkt.
Heb je bv. al eens gezien aan welke snelheid de band draait voor bandwerkers of aan welk tempo de vuilniskar rijdt ?
En bovendien zijn er ook veel goedbetaalde jobs die verre van stresserend zijn.
En kom niet af met individuele keuzes, veel mensen hebben weinig tot geen keuze.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De meeste mensen hebben toch wel iets van keuze, maar het klopt dat niet iedereen exact dezelfde keuzes heeft.Abatoetnie schreef: ↑9 juli 2023, 17:28 En kom niet af met individuele keuzes, veel mensen hebben weinig tot geen keuze.
Dat komt omdat iedereen anders is. En stress is ook persoonlijk.
Het is ook zo dat er véél meer mensen aan een band of achter een vuilniskar kunnen werken, dan dat er bv. zijn die een harttransplantatie kunnen uitvoeren met een redelijke kans op slagen.
Goed je best doen op school kan al veel helpen maar meestal komt men daar maar achter wanneer het te laat is.Abatoetnie schreef: ↑9 juli 2023, 17:28 En kom niet af met individuele keuzes, veel mensen hebben weinig tot geen keuze.
Jobs die fysiek zwaar zijn komen meestal met weinig tot geen mentale stress. Na het kloppen van je uren ga je naar huis en ben je er vanaf.
Andere jobs zijn fysiek niet zwaar maar zijn mentaal zeer stresserend.
En dan heb je nog jobs die zowel fysiek als mentaal zwaar zijn.
Het is en blijft een individuele keuze hoe je jouw geld verdient en wat je er mee doet.Abatoetnie schreef: ↑9 juli 2023, 17:28Er zijn veel minder goed betaalde die toch stresserend zijn ... veel meer dan jij waarschijnlijk denkt.
Heb je bv. al eens gezien aan welke snelheid de band draait voor bandwerkers of aan welk tempo de vuilniskar rijdt ?
En bovendien zijn er ook veel goedbetaalde jobs die verre van stresserend zijn.
En kom niet af met individuele keuzes, veel mensen hebben weinig tot geen keuze.
Dat niet iedereen dezelfde interesses, talenten of capaciteiten heeft, dat zal best wel zo zijn.
Maar die bandwerker of vuilnisman heeft er wel zelf voor gekozen om dat werk te doen, om welke reden dan ook (omdat hij graag fysiek werk doet, graag dicht bij huis werkt… of misschien omdat hij dringend een job of inkomen nodig had).
Maar daar ging het hier ook niet om: het ging erom dat sommige mensen - zoals Brembos - blij zijn met een inkomen van 1.500 euro. Voor mij is dat OK, geen enkel probleem, dat is dan hun keuze …
Ook geven sommigen veel geld uit aan luxe (reizen, smartphones …) zoals Yaris meegeeft: ook dat is voor mij OK, hoe iemand zijn geld spendeert is ook zijn eigen keuze.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Akkoord. Aanvullend:
Het probleem is dat men bij die keuzes vaak geen rekening houdt met de consequenties op termijn.
Daarom moeten mensen ook tegen zichzelf beschermd worden en dat verwachten we n.m.i. van de overheid.
Maar de overheid moet daarbij de keuze zo ruim mogelijk laten en geen verkeerde keuzes (ook al mag je die maken) ondersteunen.
Smartphone koop ik alleen refurbished of tweedehands aan 50% nieuwprijs. Met mijn laatste exemplaar van 2021 kan ik zelfs telefoneren. Een weekje vakantie half pension zuid Frankrijk voor 375 euro is voor mij voldoende.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer: