e-DEPO opgelicht ?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
- Hero Member
- Contacteer:
In combinatie met de nieuwe Staatsbon op 1j (met verminderde RV), die gepland wordt eind augustus door diezelfde Van Peteghem; is dat wel oplichting.
Op de e-DEPO geeft men max 1,75% netto. Wat men daar steelt van de intekenaars, gaat men cadeau doen aan een andere groep: bedoelde Staatsbon zou immers minstens 2,71% netto opbrengen.
In beide gevallen is de intrest berekend vanuit de OLO 1j.
Als een makelaar zoiets doet, wordt hij beslist veroordeeld. Van Peteghem ni
![Evil >:D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/evil.gif)
Re: e-DEPO opgelicht ?
Staatsbons zijn algemeen bekend bij de doorgaans simpele (anders parkeer je toch niet massaal geld op grootbank spaarrekeningen?) Belgische spaarder. E-depo is enkel maar bekend bij een beperkte groep. Een fiscaal voordelige staatsbon komt Vincent electoraal beter uit dan een E-depo zonder begrenzing. Het zal wel toeval zijn dat deze een half jaar voor de verkiezingen uitkomt zeker ?
Dat zijn 2 verschillende spaarformules en wie intekende op de e-depo, staat het vrij om dat ook te doen op de staatsbon.spaarfreakje schreef: ↑8 juli 2023, 13:58In combinatie met de nieuwe Staatsbon op 1j (met verminderde RV), die gepland wordt eind augustus door diezelfde Van Peteghem; is dat wel oplichting.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik hoop dat vanaf augustus de OLO 1j terugvalt op 2,50%
Dan is er opnieuw gerechtigheid.
Trouwens of die Staatsbon op 1j van eind augustus aan verminderde RV zal kunnen, betwijfel ik ten zeerste en hoop alvast van niet. Dat is pure discriminatie t.o.v. andere Staatsbons, obligaties, e-DEPO en termijndeposito's.
Dan is er opnieuw gerechtigheid.
Trouwens of die Staatsbon op 1j van eind augustus aan verminderde RV zal kunnen, betwijfel ik ten zeerste en hoop alvast van niet. Dat is pure discriminatie t.o.v. andere Staatsbons, obligaties, e-DEPO en termijndeposito's.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het zou interessant zijn te weten hoeveel % van wie optie 2 koos, ook effectief ingetekend heeft ![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Eerste reactie van GVA :
Bedankt voor je tip, Karine. We bekijken het met de redactie.
Vriendelijke groeten,
David
Bedankt voor je tip, Karine. We bekijken het met de redactie.
Vriendelijke groeten,
David
De media heeft dit veel te vaak als een spaarrekening omschreven, wat zeker niet het geval is. Dit is geen gewone bankrekening. Ik zou dit niet als oplichting beschrijven. Misschien moet de media eerst wat meer nadenken vooraleer ze iets schrijven. Luminus kan je omschrijven als oplichters
Juist ter info: Ik heb zelf geen rekening opengedaan (was dit van plan, maar moest nog wat budget hebben eerst).
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Juist ter info: Ik heb zelf geen rekening opengedaan (was dit van plan, maar moest nog wat budget hebben eerst).
Ik voel mij opgelicht, daar moet ik eens goed mee lachen eerlijk gezegd, en dat zo een rechter in dit soort zaken ook doen (weliswaar binnensmonds zekerkarine schreef: ↑7 juli 2023, 18:55 Je moet de vraag ook eens duidelijk lezen!
Ik voel mij opgelicht door de overheid betreft de e-DEPO rekening.
Ik ben ook niet opgelicht maar het voelt wel zo.
Er zal hier niemand wakker liggen van die 0,25% of 0,75% meer. Het is gewoon wat spaargeld dat ergens geparkeerd staat en dat zal voor vele anderen hier ook zo wel zijn veronderstel ik.
Het is gewoon een principe kwestie en niets meer dan dat.
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
Hey, ik voel mij ook opgelicht door mijn werkgever, dat ik als man niet naar een properdere vrouwen WC mag gaan... oh nee wacht, misschien komt daar ook nog wel eens verandering in, in de toekomst
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
De vraag is heel simpel: is er aan een product een drastische wijziging gebeurd die een impact heeft gehad op het verwachte rendement bij intekening? Het antwoord is overduidelijk ja.
edit: Trouwens het is mogelijks nog niet gedaan. Knack: "In het kb staat nu ook de mogelijkheid ingeschreven om de e-DEPO-rekening te beperken of op te schorten.". Dezelfde redenering volgend als die waarom de rente is verlaagd, zou betekenen dat wanneer het gros van de stortingen zou kunnen cashen, ze daar vlak voor opschorten![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
edit: Trouwens het is mogelijks nog niet gedaan. Knack: "In het kb staat nu ook de mogelijkheid ingeschreven om de e-DEPO-rekening te beperken of op te schorten.". Dezelfde redenering volgend als die waarom de rente is verlaagd, zou betekenen dat wanneer het gros van de stortingen zou kunnen cashen, ze daar vlak voor opschorten
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Ja dat is nu net de macht die de overheid heeft. Waar je als burger al helemaal weinig tegen kan inbrengen, tenzij je jaren wil gaan proceduren voor een paar honderd euro. Overheid is altijd oppassen... in principe kan het zo maar dat je bij een bank 1% + 1% krijgt op een getrouwheidsrekening, maar als er een grote crisis is en de overheid neemt wet aan dat de banken 1 jaar geen intrest moeten betalen, dan hang jij als burger ook. Want dan moeten/mogen banken dat simpelweg niet doen.zes schreef: ↑10 juli 2023, 18:48 De vraag is heel simpel: is er aan een product een drastische wijziging gebeurd die een impact heeft gehad op het verwachte rendement bij intekening? Het antwoord is overduidelijk ja.
edit: Trouwens het is mogelijks nog niet gedaan. Knack: "In het kb staat nu ook de mogelijkheid ingeschreven om de e-DEPO-rekening te beperken of op te schorten.". Dezelfde redenering volgend als die waarom de rente is verlaagd, zou betekenen dat wanneer het gros van de stortingen zou kunnen cashen, ze daar vlak voor opschorten![]()
Mijn zonnepanelen hadden een initieel rendement van 23%, dat rendement is uiteindelijk 16% gebleken en zijn ze inmiddels terugverdiend (door veranderen regels tijdens het spel is het rendement gedaald). Ik HAD al rekening gehouden met een onbetrouwbare overheid. Voor minder dan 15% initieel rendement zou ik al geen panelen gelegd hebben.
De overheid verandert inderdaad zoals het weer :-) Zonnepanelen vergelijking gaat niet helemaal op vind ik, eerder.. fiasco rond pensioensparen en invoeren van 'voorafbetalingen' en dergelijke. Consistent in de veranderlijkheid dus.
Reactie team Van Peteghem
Geachte,
Wij verwijzen naar uw e-mail m.b.t. de Deposito- en Consignatiekas.
De interestberekening op de consignaties bij de DCK verloopt niet op dezelfde manier als bij een spaar- of zichtrekening en wordt bepaald door de regelgeving.
De DCK is immers geen commerciële bank en de interest die betaald wordt aan de consignanten wordt uiteindelijk betaald door de belastingbetaler.
De consignaties bij de DCK genieten een rentevoet die gelijk is aan het rendement van de Belgische Staatsleningen (OLO’s) op de secundaire markt met een residuele looptijd van één jaar zoals dagelijks gepubliceerd door de Nationale Bank van België. Iedere maand wordt een rentevoet bepaald die voor die maand geldt en op 1 januari van elk jaar daarop volgend wordt dan een gemiddelde rentevoet berekend voor de deposito’s die minimum 12 maanden op rekening hebben gestaan.
Alleen consignaties die minstens één jaar op rekening blijven staan genieten een interest. Deze interesten worden niet gekapitaliseerd.
Er bestond een minimumrentevoet van 0% maar geen maximumrentevoet.
Omwille van het bijzonder gegeven van de DCK en de mogelijke impact voor de begroting en de staatsschuld werd een maximumrentevoet bepaald van 2,50%.
Vriendelijke groet,
Team Vincent
Cel Communicatie en Politieke Strategie
Unité Communication et Stratégie politique
+ 32 2 646 57 07
info@vincent.minfin.be
Geachte,
Wij verwijzen naar uw e-mail m.b.t. de Deposito- en Consignatiekas.
De interestberekening op de consignaties bij de DCK verloopt niet op dezelfde manier als bij een spaar- of zichtrekening en wordt bepaald door de regelgeving.
De DCK is immers geen commerciële bank en de interest die betaald wordt aan de consignanten wordt uiteindelijk betaald door de belastingbetaler.
De consignaties bij de DCK genieten een rentevoet die gelijk is aan het rendement van de Belgische Staatsleningen (OLO’s) op de secundaire markt met een residuele looptijd van één jaar zoals dagelijks gepubliceerd door de Nationale Bank van België. Iedere maand wordt een rentevoet bepaald die voor die maand geldt en op 1 januari van elk jaar daarop volgend wordt dan een gemiddelde rentevoet berekend voor de deposito’s die minimum 12 maanden op rekening hebben gestaan.
Alleen consignaties die minstens één jaar op rekening blijven staan genieten een interest. Deze interesten worden niet gekapitaliseerd.
Er bestond een minimumrentevoet van 0% maar geen maximumrentevoet.
Omwille van het bijzonder gegeven van de DCK en de mogelijke impact voor de begroting en de staatsschuld werd een maximumrentevoet bepaald van 2,50%.
Vriendelijke groet,
Team Vincent
Cel Communicatie en Politieke Strategie
Unité Communication et Stratégie politique
+ 32 2 646 57 07
info@vincent.minfin.be
-
- Hero Member
- Contacteer:
En wat zou 'opschorten' dan betekenen?zes schreef: ↑10 juli 2023, 18:48 ...
edit: Trouwens het is mogelijks nog niet gedaan. Knack: "In het kb staat nu ook de mogelijkheid ingeschreven om de e-DEPO-rekening te beperken of op te schorten.". Dezelfde redenering volgend als die waarom de rente is verlaagd, zou betekenen dat wanneer het gros van de stortingen zou kunnen cashen, ze daar vlak voor opschorten![]()
Hopelijk afsluiten en uitbetalen.En wat zou 'opschorten' dan betekenen?