Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
TIP
Re: Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
Je bent er zelf mee afgekomen. Erfbelasting betaal je wanneer iemand sterft.
Waar het mij om gaat is het volgende: iemand heeft gedurende een heel leven wat spaarcentjes gespaard (uit het kleine deel dat niet onteigend werd door de belastingsdienst), en komt plots te overlijden. Je wordt dan geconfronteerd met vooral een hoop verdriet. Hoe iets of iemand op zo'n moment denkt recht te hebben op een deel van die spaarcentjes, dat is mij een raadsel. Zo iemand is toch ziek in zijn hoofd?
Heb alleen gereageerd dat er manieren zijn om minder erfbelasting te betalen, dat is alles.sintorama schreef: ↑11 juli 2023, 14:06 Je bent er zelf mee afgekomen. Erfbelasting betaal je wanneer iemand sterft.
Waar het mij om gaat is het volgende: iemand heeft gedurende een heel leven wat spaarcentjes gespaard (uit het kleine deel dat niet onteigend werd door de belastingsdienst), en komt plots te overlijden. Je wordt dan geconfronteerd met vooral een hoop verdriet. Hoe iets of iemand op zo'n moment denkt recht te hebben op een deel van die spaarcentjes, dat is mij een raadsel. Zo iemand is toch ziek in zijn hoofd?
Wat denken maakt u er zelf van.
En voorgaande postings lezen waar men op reageert kan nooit kwaad i.p.v Iets er uit te pikken en iets achter te gaan zoeken.
Denken........
Je schreef letterlijk:burgundy schreef: ↑11 juli 2023, 14:10 Heb alleen gereageerd dat er manieren zijn om minder erfbelasting te betalen, dat is alles.
Wat denken maakt u er zelf van.
En voorgaande postings lezen waar men op reageert kan nooit kwaad i.p.v Iets er uit te pikken en iets achter te gaan zoeken.
Denken........
Dat is alles, ik heb er niets uitgepikt, dit was je volledige post. Als mensen verkeerde conclusies trekken uit je schrijfsels dan kan dat aan de verstandelijke capaciteiten van de lezer liggen, of aan de duidelijkheid en de coherentie van hetgeen geschreven werd. Iedereen mag voor zichzelf oordelen wat hier de hoofdoorzaak is.
Dus bovenstaande is waar mijn reactie op van de 3 %.
Laat uw fantasie maar verder gaan.
Als men geen gelijk heeft, haalt gaan ze aan het denken.
En dan komt het naar boven ligt aan de schrijfsels.
Zich o zo verheven voelen op een forum foutje toegeven nimmer of nooit.
OCh ja topic gaat over een staatsbon.
Welke knappe koppen gaan daar nu centen in steken.
Yaris antwoordt hierop: "Nee, kun je niet terugvorderen."
Wat Yaris hierop antwoordt, klopt niet helemaal.
Als je weinig inkomsten hebt, kan je via je belastingaangifte een deel van de roerende voorheffing op (een deel van) de intresten uit termijnrekeningen, niet-gereglementeeerde spaarrekeningen en/of coupons van obligaties recupereren.
Het zal waarschijnlijk nooit het volledige bedrag van de roerende voorheffing zijn dat je kan recupereren, maar wel een gedeelte.
Bij de aangifte en tax-calc kan je via een berekeningsprogramma, waarin je dan ook al je andere in je aangifte te vullen gegevens (inkomsten, ...) vermeldt, ook het bedrag aan intresten dat je hiervoor wil aangeven laten variëren zodat je op je uiteindelijke aangifte dan het bedrag aan intresten kan invullen/aangeven dat je de meest voordelige teruggave van roerende voorheffing op (een deel van) deze intresten oplevert.
Als je onder het belastbare minimum zit in de personenbelasting dan kan je het volledige bedrag van de roerende voorheffing terugkrijgen mits je de roerende inkomsten aangeeft.jeff schreef: ↑18 juli 2023, 03:59Yaris antwoordt hierop: "Nee, kun je niet terugvorderen."
Wat Yaris hierop antwoordt, klopt niet helemaal.
Als je weinig inkomsten hebt, kan je via je belastingaangifte een deel van de roerende voorheffing op (een deel van) de intresten uit termijnrekeningen, niet-gereglementeeerde spaarrekeningen en/of coupons van obligaties recupereren.
Het zal waarschijnlijk nooit het volledige bedrag van de roerende voorheffing zijn dat je kan recupereren, maar wel een gedeelte.
Dit is interessant voor gehuwde koppels waarvan 1 persoon geen eigen inkomsten heeft en via het huwelijksquotiënt een deel van de inkomsten van de partner bekomt.
Of voor iemand die geen (vervang)inkomen heeft, een rentenier bv, die kan tot €9270 alle RV recupereren en de eerste schijf tot €13450 wordt aan 25%, dus tot dat bedrag kan er 5% gerecupereerd worden.
Dank u voor de tip , dit wist ik niet.
Lirec schreef: ↑10 juli 2023, 15:29Conner: akkoord dat je je verslikt.
Vermogenskadaster zou ik corrigeren naar de enige wijze om:
-op middellange termijniederen iedereen te laten bijdragen naar zijn draagkracht
-de absurde scheiding tussen inkomsten uit vermogen <=> arbeid af te schaffen
=> de voorwaarde hier is natuurlijk dat (bijna) het geheel aan koterijen verdwijnt en naar 1 transparante regling word omgezet. Een utopie die nooit zal worden verwezenlijkt helaas.
[/quote
Jouw Utopie is misschien eerder een nachtmerrie: een zieke linkse ideologie. Iedereen even rijk; of beter: allen arm; behalve de happy few. Migreer misschien naar Noord-Korea bv, the happy people republic.
Wanneer mogen we meer nieuws verwachten van die staatsbon? Over een maand gaat hij al in de verkoop.
maar de laatste olo op 1 jaar ging aan 3%, de EU rente zit nog in de lift
=> pakweg 3,3% bruto dus allicht
ik zou echter uitgaan van 30% rv:
-ofwel krijgen ze het niet tijdig beslist
-ofwel is het beslist maar word het aangevochten door verdelers van benadeelde effecten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het zou dan wel netjes zijn om het max op de e-DEPO deposito vanaf september gelijkmatig op te trekken van 2,50% bruto naar diezelfde 3,30%.
Toch voor dossiers die nog binnen hun eerste 12 md zitten, want die kunnen niet weg zonder verlies te lijden
Toch voor dossiers die nog binnen hun eerste 12 md zitten, want die kunnen niet weg zonder verlies te lijden
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik heb nog nooit een staatsbon gekocht en ken er weinig van. Wat is eigenlijk het voordeel van zo een bon in vgl met termijnrekening?
DB biedt nu 3,55% op termijn rekening van 1 jaar voor 100k.
DB biedt nu 3,55% op termijn rekening van 1 jaar voor 100k.
Een paar verschillenOrakel van Brakel schreef: ↑19 juli 2023, 08:18 Ik heb nog nooit een staatsbon gekocht en ken er weinig van. Wat is eigenlijk het voordeel van zo een bon in vgl met termijnrekening?
Een staatsbon kan je tussentijds verkopen moest het het geld nodig hebben.
Tussentijds evolueert de waarde van de obligatie met de toepasselijke rente.
Valt volledig buiten het bankgarantiefonds.
Je hebt onbeperkte staatsgarantie.
Kosteloze aankoop en bewaring via het grootboek.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 19 juli 2023, 08:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.