e-DEPO opgelicht ?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: e-DEPO opgelicht ?
Een vraag voor team Van Peteghem.
-
- Hero Member
- Contacteer:
t
Hadden ze in mei ook mogen voorstellen hebben aan wie pas ingestapt was. Dan zou men zich niet opgelicht gevoeld hebben en echt begrip kunnen opbrengen hebben voor de situatie van de Staatsfinanciën.
Bovendien zouden al die intekenaars ook vlotjes eind augustus intekenen in die nieuwe Staatsbon op 1j (zelfs à 30% RV).
Om nog maar te zwijgen van hoeveel stemmen van de centrumpartijen bijkomend naar de extremen gaan.
Fouten maken is mogelijk, ze rechtzetten is cruciaal.
Zijn onze leiders echt zo vervreemd geworden van het volk
![Huh? ???](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/huh.gif)
Dit is het enige interessante in die mail, spijtig dat ze daar zo vaag over blijven, wat bedoelen ze bv met "het bijzonder gegeven van de DCK" en over welke mogelijke impact op de begroting en staatsschuld gaat het. Wat meer toelichting hierover zou misschien wat meer begrip kunnen opleveren...
Het gaat inderdaad om de veranderlijkheid, en het verbaasd me dat personen (zelfs op leeftijd, want ik vermoed niet dat de topic starter een 20'er is) daar nog blijven in trappen. Neem uw "verlies", na 1 jaar komt uw geld vrij en heb je 2,5% gehad, nog altijd meer dan de habbekrats op een spaarrekening in de tussentijd. Daarna hebt u een keuze uit bv. BGF Euro Reserve Fund of iShares € Ultrashort Bond UCITS ETF om uw kapitaalvoor korte termijn te parkeren.
-
- Hero Member
- Contacteer:
H
Heb mijn 2 dossiers van juni teruggetrokken... Het geld wordt rechtstreeks naar Malta gestuurd.
Van Peteghem kan het daar gaan lenen, als hij geld tekort komt om die pensioenbonussen te betalen
Ik voel me al véél beter![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Van Peteghem kan het daar gaan lenen, als hij geld tekort komt om die pensioenbonussen te betalen
![Evil >:D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/evil.gif)
Ik voel me al véél beter
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Minus transactiekosten en beurstaksen, wat blijft er dan nog over? Dan beter een spaarrek van 2%.
Vincent Info (CKMINFIN) <info@vincent.minfin.be> :
De interestberekening op de consignaties bij de DCK verloopt niet op dezelfde manier als bij een spaar- of zichtrekening en wordt bepaald door de regelgeving.
De DCK is immers geen commerciële bank en de interest die betaald wordt aan de consignanten wordt uiteindelijk betaald door de belastingbetaler.
De consignaties bij de DCK genieten een rentevoet die gelijk is aan het rendement van de Belgische Staatsleningen (OLO’s) op de secundaire markt met een residuele looptijd van één jaar zoals dagelijks gepubliceerd door de Nationale Bank van België. Iedere maand wordt een rentevoet bepaald die voor die maand geldt en op 1 januari van elk jaar daarop volgend wordt dan een gemiddelde rentevoet berekend voor de deposito’s die minimum 12 maanden op rekening hebben gestaan.
Alleen consignaties die minstens één jaar op rekening blijven staan genieten een interest. Deze interesten worden niet gekapitaliseerd.
Er bestond een minimumrentevoet van 0% maar geen maximumrentevoet.
Omwille van het bijzonder gegeven van de DCK en de mogelijke impact voor de begroting en de staatsschuld werd een maximumrentevoet bepaald van 2,50%.
Mijn commentaar: Na aftrek van de RV blijft er 1,75 % over: dat zal minder zijn dan de aangekondigde staatsbon.
Ondertussen: Fransen mogen opnieuw hogere rente op spaarcenten verwachten
In Frankrijk wordt donderdag de nieuwe rente op de gereglementeerde spaarrekening - de Livret A - bekendgemaakt. Die rente bedraagt nu 3 procent, en zal naar verwachting licht worden opgetrokken.
De Livret A is het meest gebruikte spaarboekje in Frankrijk. De rente hangt af van de inflatie. Zowat 55 miljoen Fransen hebben zo'n Livret A.
Donderdag maken de gouverneur van de centrale bank en de Franse minister van Economie de nieuwe rente bekend. Rekening houdend met de inflatie zou de nieuwe spaarrente 4 à 4,1 procent moeten bedragen, zo becijferden experten.
Maar de kans lijkt groot dat de centrale bank die rente wat tempert, en zou de stijging dus beperkter uitvallen. De bouw van sociale woningen in Frankrijk is immers gekoppeld aan de spaarrente van het Livret A.
Ts is net 50 geworden en heeft nooit eerder in de Belgische staat belegd.Galactic schreef: ↑11 juli 2023, 10:35 Het gaat inderdaad om de veranderlijkheid, en het verbaasd me dat personen (zelfs op leeftijd, want ik vermoed niet dat de topic starter een 20'er is) daar nog blijven in trappen. Neem uw "verlies", na 1 jaar komt uw geld vrij en heb je 2,5% gehad, nog altijd meer dan de habbekrats op een spaarrekening in de tussentijd. Daarna hebt u een keuze uit bv. BGF Euro Reserve Fund of iShares € Ultrashort Bond UCITS ETF om uw kapitaalvoor korte termijn te parkeren.
Ik wacht nog enkele maanden af en haal dan alles af.
Misschien daartegen ook weer enkele interessante bedrijfsobligaties.
Van juni dit jaar of vorig jaar? In het laatste geval kreeg je effectief 1,35% netto/1,93% bruto interest (=23,1/12)?spaarfreakje schreef: ↑11 juli 2023, 11:18 Heb mijn 2 dossiers van juni teruggetrokken... Het geld wordt rechtstreeks naar Malta gestuurd.
Van Peteghem kan het daar gaan lenen, als hij geld tekort komt om die pensioenbonussen te betalen![]()
Ik voel me al véél beter![]()
-
- Hero Member
- Contacteer:
Nee, van dit jaar.
Ik geloofde die Alexia Bertrand, dat ze het max gingen herzien om zo druk op de banken te zetten.
Nu is duidelijk dat het nooit zal gebeuren, ze gaan via Staatsbon op 1j werken.
Ik zet mijn geld niet vast voor 1j, omdat ik een app wil kopen... Ik huur momenteel, na verkoop vorig app.
Ik geloofde die Alexia Bertrand, dat ze het max gingen herzien om zo druk op de banken te zetten.
Nu is duidelijk dat het nooit zal gebeuren, ze gaan via Staatsbon op 1j werken.
Ik zet mijn geld niet vast voor 1j, omdat ik een app wil kopen... Ik huur momenteel, na verkoop vorig app.
Niet beperkt tot Fransen dus intekenen maar!vortex schreef: ↑11 juli 2023, 12:02 Ondertussen: Fransen mogen opnieuw hogere rente op spaarcenten verwachten
In Frankrijk wordt donderdag de nieuwe rente op de gereglementeerde spaarrekening - de Livret A - bekendgemaakt. Die rente bedraagt nu 3 procent, en zal naar verwachting licht worden opgetrokken.
De Livret A is het meest gebruikte spaarboekje in Frankrijk. De rente hangt af van de inflatie. Zowat 55 miljoen Fransen hebben zo'n Livret A.
Donderdag maken de gouverneur van de centrale bank en de Franse minister van Economie de nieuwe rente bekend. Rekening houdend met de inflatie zou de nieuwe spaarrente 4 à 4,1 procent moeten bedragen, zo becijferden experten.
Maar de kans lijkt groot dat de centrale bank die rente wat tempert, en zou de stijging dus beperkter uitvallen. De bouw van sociale woningen in Frankrijk is immers gekoppeld aan de spaarrente van het Livret A.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Hoezo? Op welke manier?
Bij raisin lukt het niet.
Bij raisin lukt het niet.