belastingvoordeel 2e eigendom
TIP
belastingvoordeel 2e eigendom
ik heb interesse om een appartementje bij te kopen om te verhuren.
Ik vind het echter niet zo makkelijk om de meest fiscaalvriendelijke manier uit te rekenen omdat te doen.
Daarmee wil ik zeggen, hoeveel of hoe weinig ik best zou lenen om een zo groot mogelijk fiscaal voordeel te hebben.
Het betreft particuliere verhuur.
Aangezien ik reeds wat verhuur vul ik op mijn belasting reeds volgende codes in :
- 1106-58 (KI verhuur) : 2900€
- 1146-18 (intresten lening 2e eigendom) : 1500€
- 1358-97 (kapitaalaflossing andere dan 'eigen woning) : €5700
Voor de kapitaalaflossing (code 1358) is het maximale potje (€2350) al gevuld.
Voor code 1146 is alles tot 2900€ voordelig, of ben ik hierin mis?
Bovendien wenst mijn partner mee aan te kopen zij heeft op dit moment geen eigendom.
Ik ga er vanuit dat in dat geval ik best zoveel mogelijk leen en mijn partner zo weinig mogelijk, is dit correct?
Ik vind het echter niet zo makkelijk om de meest fiscaalvriendelijke manier uit te rekenen omdat te doen.
Daarmee wil ik zeggen, hoeveel of hoe weinig ik best zou lenen om een zo groot mogelijk fiscaal voordeel te hebben.
Het betreft particuliere verhuur.
Aangezien ik reeds wat verhuur vul ik op mijn belasting reeds volgende codes in :
- 1106-58 (KI verhuur) : 2900€
- 1146-18 (intresten lening 2e eigendom) : 1500€
- 1358-97 (kapitaalaflossing andere dan 'eigen woning) : €5700
Voor de kapitaalaflossing (code 1358) is het maximale potje (€2350) al gevuld.
Voor code 1146 is alles tot 2900€ voordelig, of ben ik hierin mis?
Bovendien wenst mijn partner mee aan te kopen zij heeft op dit moment geen eigendom.
Ik ga er vanuit dat in dat geval ik best zoveel mogelijk leen en mijn partner zo weinig mogelijk, is dit correct?
Re: belastingvoordeel 2e eigendom
Je wordt belast op je met 40% verhoogd geïndexeerd KI. Het niet geïndexeerd KI van die nieuwe woning moet je ook aangeven. Die komt bij de 2900€ die je reeds hebt aangegeven. De betaalde intresten kunnen enkel maar dat verhoogde KI neutraliseren. Totale intresten vanaf het verhoogde KI of er boven is het voordeligste. Bij die laatste heb je nog een veiligheidsmarge voor de jaarlijkse 2% indexatie van het KI. Euh in 2023, belastingaangifte 2024, blijkbaar 10% zie kadastraal-inkomen-2023-t32052-45.html#p585876
Doe een paar simulaties op tax calc. Hier vind je meer uitleg https://financien.belgium.be/nl/particu ... erblijf#q2
Maar kan zijn dat vanaf 1/1/2024 het volledige voordeel wordt afgeschaft door de fiscale hervorming. Is al zo voor de kapitaalaflossingen van een tweede woning vanaf 2024. Zie https://lemonconsult.be/afschaffing-lan ... n%20worden.
Doe een paar simulaties op tax calc. Hier vind je meer uitleg https://financien.belgium.be/nl/particu ... erblijf#q2
Maar kan zijn dat vanaf 1/1/2024 het volledige voordeel wordt afgeschaft door de fiscale hervorming. Is al zo voor de kapitaalaflossingen van een tweede woning vanaf 2024. Zie https://lemonconsult.be/afschaffing-lan ... n%20worden.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Je kan ook eens aan je bank vragen voor een simulatie. Mijn bank heeft toen mijn lening opgesplitst in een fiscaal optimaal deel, en een deel dat geen meerwaarde heeft op fiscaal vlak. Fiscale regels kunnen steeds veranderen, maar de bank kan wel in grootte orde simuleren.
Als je bankier dat niet wilt doen, eens gaan horen bij een andere bank.
Als je bankier dat niet wilt doen, eens gaan horen bij een andere bank.
https://lemonconsult.be/afschaffing-lan ... nsparen-2/Voor leningen die in 2023 worden afgesloten bedraagt het maximumbedrag dat recht geeft op een belastingvermindering € 78.440. Dit maximum geldt per woning (niet per afgesloten lening).
Maar dat is voor de kapitaalsaflossingen. Voor de intresten is er geen beperking, dus inderdaad zoveel mogelijk bij u. Pas wel op met eigendomsrechten. Als eigendom 50-50 dan gaat fiscus voor lening en intresten ook 50-50 nemen.
Waar kan ik iets terugvinden over de aftrek van interesten die zou vervallen?Tycoon schreef: ↑11 juli 2023, 09:00Maar kan zijn dat vanaf 1/1/2024 het volledige voordeel wordt afgeschaft door de fiscale hervorming. Is al zo voor de kapitaalaflossingen van een tweede woning vanaf 2024. Zie https://lemonconsult.be/afschaffing-lan ... n%20worden.
Voorstel tot afschaffing federale woonbonus: https://businessam.be/meest-dubieuze-be ... innenkort/
Met de federale woonbonus kan je de intresten, kapitaalsaflossingen en premie van de SSV van de tweede woning inbrengen.
Die federale woonbonus was maar in een bepaalde periode, maar dat is wat in 't artikel staat. Dat's ook het einddoel 0 woonbonus voor beide.
Met het federale lange termijnsparen kan je enkel de kapitaalsaflossingen, SSV premies voor een tweede woning of de premies van een levensverzekering (gewone, tak 21, tak 23) inbrengen. Dat federaal lange termijnsparen voor de tweede woning is vanaf 2024 afgeschaft. Zie https://www.kbc.be/private-banking/nl/n ... blijf.html
Voorlopig blijft de gewone intrestaftrek voor de tweede woning nog behouden, maar je kan tussen de lijnen lezen dat minister Van Peteghem voorstander is van een gelijk speelveld en voor die tweede woning alles op nul wil zetten. Door die gewone intrestaftek is er nog steeds een verschil in behandeling voor een tweede woning vs een eigen woning. Voor de eigen woning is dat al sinds 2020 afgeschaft want zat in alle gewestelijke woonbonusvarianten. Dus ook in de in 2020 door Vlaanderen opgeheven geïntegreerde woonbonus.
Met de federale woonbonus kan je de intresten, kapitaalsaflossingen en premie van de SSV van de tweede woning inbrengen.
Die federale woonbonus was maar in een bepaalde periode, maar dat is wat in 't artikel staat. Dat's ook het einddoel 0 woonbonus voor beide.
Met het federale lange termijnsparen kan je enkel de kapitaalsaflossingen, SSV premies voor een tweede woning of de premies van een levensverzekering (gewone, tak 21, tak 23) inbrengen. Dat federaal lange termijnsparen voor de tweede woning is vanaf 2024 afgeschaft. Zie https://www.kbc.be/private-banking/nl/n ... blijf.html
Voorlopig blijft de gewone intrestaftrek voor de tweede woning nog behouden, maar je kan tussen de lijnen lezen dat minister Van Peteghem voorstander is van een gelijk speelveld en voor die tweede woning alles op nul wil zetten. Door die gewone intrestaftek is er nog steeds een verschil in behandeling voor een tweede woning vs een eigen woning. Voor de eigen woning is dat al sinds 2020 afgeschaft want zat in alle gewestelijke woonbonusvarianten. Dus ook in de in 2020 door Vlaanderen opgeheven geïntegreerde woonbonus.
Het gaat hier toch over de interesten die je in vak 1146 invult ter reductie van het verhoogd geïndexeerd KI in vak 1106?Tycoon schreef: ↑11 juli 2023, 16:17 Voorlopig blijft de gewone intrestaftrek voor de tweede woning nog behouden, maar je kan tussen de lijnen lezen dat minister Van Peteghem voorstander is van een gelijk speelveld en voor die tweede woning alles op nul wil zetten. Door die gewone intrestaftek is er nog steeds een verschil in behandeling voor een tweede woning vs een eigen woning. Voor de eigen woning is dat al sinds 2020 afgeschaft want zat in alle gewestelijke woonbonusvarianten. Dus ook in de in 2020 door Vlaanderen opgeheven geïntegreerde woonbonus.
Zal dit enkel zijn voor nieuwe kredieten of ook voor bestaande kredieten?
Kan verkeerd zijn maar gaat niet over tweede zoals in topic, maar over derde te verwerven woning.
Ergens langs gaan voor correcte info blijkbaar te kostelijk.
Waarschijnlijk voor nieuwe leningen, herfinancieringen, looptijdverlengingen, enz.eens dat is gestemd. Maar wie weet.Tomdz79 schreef: ↑11 juli 2023, 16:30Het gaat hier toch over de interesten die je in vak 1146 invult ter reductie van het verhoogd geïndexeerd KI in vak 1106?Tycoon schreef: ↑11 juli 2023, 16:17 Voorlopig blijft de gewone intrestaftrek voor de tweede woning nog behouden, maar je kan tussen de lijnen lezen dat minister Van Peteghem voorstander is van een gelijk speelveld en voor die tweede woning alles op nul wil zetten. Door die gewone intrestaftek is er nog steeds een verschil in behandeling voor een tweede woning vs een eigen woning. Voor de eigen woning is dat al sinds 2020 afgeschaft want zat in alle gewestelijke woonbonusvarianten. Dus ook in de in 2020 door Vlaanderen opgeheven geïntegreerde woonbonus.
Zal dit enkel zijn voor nieuwe kredieten of ook voor bestaande kredieten?
Kan zijn dat de gewone intrestaftrek behouden blijft als tegenprestatie voor zijn 15% meerwaardebelasting voorstel bij de verkoop van een tweede woning. Ik heb geen glazen bol en weet ook niet wat er van zijn in maart gedane voorstellen nog overblijft. Dat weten we pas als de huidige fiscale hervorming is goedgekeurd, dus ergens rond 21 juli 2023 volgens de premier.
Dat begrijp ik, ik en mijn vriendin zijn feitelijk samenwonend. Dus ik veronderstel dat ik best voor mijn deel zo veel mogelijk leen en mijn vriendin best niet leent.Ik weet alleen niet, in zo een geval wordt er dan gewoon de helft van het KI in rekening gebracht bij mij? en kan ik zo de hele lening (als die enkel op mijn naam staat en over mijn deel gaat) inbrengen?Tycoon schreef: ↑11 juli 2023, 11:14https://lemonconsult.be/afschaffing-lan ... nsparen-2/Voor leningen die in 2023 worden afgesloten bedraagt het maximumbedrag dat recht geeft op een belastingvermindering € 78.440. Dit maximum geldt per woning (niet per afgesloten lening).
Maar dat is voor de kapitaalsaflossingen. Voor de intresten is er geen beperking, dus inderdaad zoveel mogelijk bij u. Pas wel op met eigendomsrechten. Als eigendom 50-50 dan gaat fiscus voor lening en intresten ook 50-50 nemen.
Laatst gewijzigd door petertje op 11 juli 2023, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedankt. We passen ons wel aan aan de nieuwe regeltjes die ze bedenken.Tycoon schreef: ↑11 juli 2023, 16:49 Waarschijnlijk voor nieuwe leningen, herfinancieringen, looptijdverlengingen, enz.eens dat is gestemd. Maar wie weet.
Kan zijn dat de gewone intrestaftrek behouden blijft als tegenprestatie voor zijn 15% meerwaardebelasting voorstel bij de verkoop van een tweede woning. Ik heb geen glazen bol en weet ook niet wat er van zijn in maart gedane voorstellen nog overblijft. Dat weten we pas als de huidige fiscale hervorming is goedgekeurd, dus ergens rond 21 juli 2023 volgens de premier.