Beginnende belegger ETF
TIP
Re: Beginnende belegger ETF
Interessant voor small cap beleggers: https://www.youtube.com/watch?v=uErHwq4M6pg
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
<een van de vele posts die hetzelfde verkondigen>B7H4long schreef: ↑14 juni 2023, 15:59 Hoe denk je dat de prijs van het aandeel zal evolueren als Apple de helft van de aandelen zal inkopen?
De aangekochte aandelen tellen niet meer mee in de free-float noch in the "shares outstanding".
De "waarde" van het bedrijf wordt "verdeeld" over de overblijvende aandelen.
De prijs van het aandeel van apple zal verdubbelen.
De market cap zal dus niet essentieel veranderen.
Ziehier, het financiële perpetuum mobile!
Wat typeert een goeie CEO of CFO?
Het vliegensvlug inkopen van aandelen en ze even snel te vernietigen.
(evt. gevolgd door een aandelensplitsing om het oude aantal aandelen te herstellen. Ik mag toch hopen dat niemand denkt dat een pure aandelensplitsing waarde creëert of vernietigt)
Deze carrousel dan zo snel mogelijk herhalen
en de aandeelhouders worden slapend rijk!
De Nobelprijs Economie wacht!
Dan zou je eventueel naar een brede tracker kunnen kijken met een tilt naar momentum factor. Die zijn nog altijd zeer onderpresterend.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Eigenlijk heb je met IWDA+IUSN+EMIM zowat de hele wereld in portefeuille en heeft het weinig toegevoegde waarde om nog specifieke etf's erbij te nemen voor bijvoorbeeld Europa, Japan of de Nasdaq omdat:
- de posities van die specifieke etf's bijna zeker al in de drie bovengenoemde grote zitten
- als die drie dalen, de specifieke ook dalen
Je zou dat kunnen(moeten m.i.) doen om meer spreiding te hebben...
Iets met een lage beta (of negatieve zelfs(?)) erbij ofzo
Ik ben momenteel bezig aan het lezen over econometrie, zeer boeiende materie, en ik heb na hoofdstuk 2 toch al wat nieuwe inzichten gekregen.
Maar ik ben ze nog aan het verwerken in mijn hoofd
Ik ben momenteel bezig aan het lezen over econometrie, zeer boeiende materie, en ik heb na hoofdstuk 2 toch al wat nieuwe inzichten gekregen.
Voor een betere verdeling zorgen is een goede reden om bijkomende etf's te kopen, zodat bijvoorbeeld Amerikaanse aandelen minder gewicht in de portefeuille hebben. Maar ik denk dat het voor het totale rendement weinig uitmaakt.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
https://www.cnbc.com/2023/07/11/nasdaq- ... o-big.htmlNasdaq 100 index to undergo special rejiggering because a few tech stocks have gotten too big
https://www.nasdaq.com/press-release/th ... 2023-07-07The Nasdaq-100 Index Special Rebalance to be Effective July 24, 2023
Klopt, tot die conclusie ben ik ook gekomen, alles van EU stoxx600 zit ook in IWDA bv.Yaris schreef: ↑12 juli 2023, 21:06 Eigenlijk heb je met IWDA+IUSN+EMIM zowat de hele wereld in portefeuille en heeft het weinig toegevoegde waarde om nog specifieke etf's erbij te nemen voor bijvoorbeeld Europa, Japan of de Nasdaq omdat:
- de posities van die specifieke etf's bijna zeker al in de drie bovengenoemde grote zitten
- als die drie dalen, de specifieke ook dalen
En small caps misschien niet interessant als je filmpje Gudrun bekijkt, maar toch wil ik de etf.
Zitten veel (voor mij) gekende bedrijven in en heb er goed gevoel bij...
Veel meer spreiding qua aandelen kan je niet hebben met die 3 samen.
Buiten misschien grondstoffen nog.
Misschien wel, deze misschien:Aerolla schreef: ↑12 juli 2023, 21:26 Je zou dat kunnen(moeten m.i.) doen om meer spreiding te hebben...
https://www.ssga.com/nl/nl/institutiona ... st-spyd-gy
En dan best hedged versie?
Nog iets wat bepalend is voor berekening rendement: wisselkoers.spaarfreakje schreef: ↑30 juni 2023, 19:42 Merk op dat mijn berekening onmiddelijk het voordeel van een dalende index weerspiegelt
Ge hebt nu meer koopkracht dan vorige maand en daarmee uit!
Edit attachm
Inderdaad. De wereldbeurzen hebben het fantastisch gedaan de voorbije dagen. Ons rendement zou nogal de hoogte inschieten als de dollar niet zo aan het verzwakken was. De wisselkoers kan natuurlijk ook in je voordeel werken.
Ik heb dat filmpje niet bekeken. Ik beleg al 12 jaar in small caps via fondsen en ben er zeer tevreden over. Waarom zou ik dan naar een filmpje van 11 minuten kijken van een jochie dat me probeert te overtuigen dat small caps niet goed zijn?
Jazeker, dat maakt snel een groot verschil.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Een mening is een denken dat tot stilstand is gekomen.Waarom zou ik dan naar een filmpje van 11 minuten kijken van een jochie dat me probeert te overtuigen dat small caps niet goed zijn?
—Max Havelaar
Een inzicht, een ‘aha-erlebnis’, komt per definitie hard en snel binnen. Decennia oude gewoontes gaan soms op de schop door één boek of één gesprek of ontmoeting. Ben Felix heeft dat voor mij gedaan op gebied van beleggen. (Ik spreek me nu niet uit over small caps.)
Niet zomaar een "jochie" he
Voor het beleggingsgedeelte heb ik voornamelijk IWDA - EMIM in de portefeuille zitten. Waarom? Stabiel rendement dat meer oplevert dan een spaarboekje en met de toekomstige vooruitzichten wens ik nog een tweede woning aan te schaffen. Passief beleggen, weinig stress, weinig last, maandelijkse bijdrage en klaar.
Nu, ik ben mij bewust van het feit dat alles met spreiding te maken heeft maar als ik naar het totaal rendement kijk, is het toch aanlokkelijk(er) om (eveneens) een deel te investeren in de onderliggende bedrijven die beter presteren dan de index?
Nu, ik ben mij bewust van het feit dat alles met spreiding te maken heeft maar als ik naar het totaal rendement kijk, is het toch aanlokkelijk(er) om (eveneens) een deel te investeren in de onderliggende bedrijven die beter presteren dan de index?