Vermogenstaks 2.0 ontwijken
TIP
Re: Vermogenstaks 2.0 ontwijken
Hypocriet?
Heb hier nog niet van een andere poster hier op forum gelezen dat hij graag belastingen betaald.
Wel van mag veel belastingen betalen zonder te vertellen welk inkomen en wat allemaal in bezit welke voordelen men geniet.
Men zou zich beter eens afvragen hoe dit heden zo ver is gekomen de huidige belasting druk.
Salaris wagens, energiepremies, zonnepanelen, certificaten, woonbonus enz.
Wat de ene ontvangt, mag een ander ophoesten.
En ja, volgens rechts zijn de schuldigen dan de zieken, werklozen, de vreemdelingen.
Zou die hoge belasting druk niet eerder komen door al die extraatjes.
Zelf nog de tijd meegemaakt van de cumul van inkomsten, de alleenstaanden toen niet gehoord, nu voelen ze zich gediscrimineerd omdat ze ervoor kiezen alleenstaande te zijn.
Het is niet omdat men centjes heeft en zijn taksen correct betaald dat men niet mag verwijzen naar heel grote mistoestanden.
1 huis, 2 huis, 3 huis en die betalen een habbekrats.
Wie andere mening is toegedaan wordt plots een communist.
Kritisch denken van rechts is het walhalla, kritisch denken van links is communisme.
Heb hier nog niet van een andere poster hier op forum gelezen dat hij graag belastingen betaald.
Wel van mag veel belastingen betalen zonder te vertellen welk inkomen en wat allemaal in bezit welke voordelen men geniet.
Men zou zich beter eens afvragen hoe dit heden zo ver is gekomen de huidige belasting druk.
Salaris wagens, energiepremies, zonnepanelen, certificaten, woonbonus enz.
Wat de ene ontvangt, mag een ander ophoesten.
En ja, volgens rechts zijn de schuldigen dan de zieken, werklozen, de vreemdelingen.
Zou die hoge belasting druk niet eerder komen door al die extraatjes.
Zelf nog de tijd meegemaakt van de cumul van inkomsten, de alleenstaanden toen niet gehoord, nu voelen ze zich gediscrimineerd omdat ze ervoor kiezen alleenstaande te zijn.
Het is niet omdat men centjes heeft en zijn taksen correct betaald dat men niet mag verwijzen naar heel grote mistoestanden.
1 huis, 2 huis, 3 huis en die betalen een habbekrats.
Wie andere mening is toegedaan wordt plots een communist.
Kritisch denken van rechts is het walhalla, kritisch denken van links is communisme.
Voorlopig. Bovendien zijn er 2 nadelen die je bewust negeert; 0,35% transactietaks ipv 0,12% en de dividendbelasting bovenop de buitenlandse bronheffing. En ja er zijn 101 uitzonderingen in La Belgique...huisjetuintjefiets schreef: ↑13 juli 2023, 12:12 In Belgie is er 0% belastingen op meerwaarde aandelen.
Ja we weten het ondertussen wel, maar een IWDA vergelijken met een obligatieportefeuille slaat trouwens op niets. Bovendien is dit is geen optie voor een kleine obligatieportefeuille, hoeveel keer wil je dezelfde discussie nog voeren? Ze zouden beter dit achterpoortje sluiten.Je kunt beleggen in obligaties en 0% roerende voorheffing betalen en 0% belasting op meerwaarde.
Daar ging het bij mij niet om, ik vind gewoon het Nederlandse systeem gewoon eerlijker tov het Belgische met de 1001 achterpoortjes waar vooral het groot kapitaal gebruik van kan maken.Ik begrijp de spaargidsers niet: ze leven in een paradijs voor spaarders en beleggers ... en ze maken zichzelf leugentjes wijs om dat te ontkennen.
-
- Verbannen Gebruiker
Ik vergelijk niet. Ik zeg gewoon dat je zowel in aandelen/ETF/... als in obligaties zo goed als niets betaalt. Daarmee kan 95% van de Belgen zijn beleggingen doen en bijna niets betalen.
En als je bijna niets betaalt, welke achterpootjes heb je nog nodig?
Maar blijkbaar moeten we Belgie slecht vinden voor spaarders en beleggers.
Dan blijf ik maar de grote sukkel die er niets van snapt. Maar al mijn banken (8 voor het ogenblik, eh neen, 9) zijn blijkbaar allemaal al die jaren vergeten van taksen en belastingen aan te rekenen, want ik heb ze niet betaald. Behalve de enkele peanuts die ik zelf hierboven heb opgesomd.
-
- Verbannen Gebruiker
Dat is een trend hier op spaargids: taksen en belastingen verhogen die anderen betalen
Men klaagt over de hoge belastingen en in één adem komen ze met ideeën om de belastingen nog te verhogen
Oei, je houdt enkel rekening met beurstaksen en de “rijkentaks”.huisjetuintjefiets schreef: ↑13 juli 2023, 12:57Ik leer graag bij.
Ik ken de eenmalige taks op aankoop ETF (niet kap): 0,12%
De eenmalige taks op obligaties: 0,12%, GVV, ...
De eenmalige taks op aandelen: 0,35% op aandelen,...
De eenmalige taks op kapitaliserende ETF: 1,32%
Welke ken jij nog die maken dat dit hoger uitvalt dan jaarlijks 2% betalen op het belegd vermogen?
Oh ja, vergeten. Ik betaal jaarlijks 0,15%. Toch een pak minder dan 2%. Hier betalen we 1500€ per miljoen. In Nederland 20.000€.
* Ken je de belasting op de opbrengsten van beleggings- en spaarproducten, roerende voorheffing genaamd, niet (normaal 30%, soms 15%, ook bepaalde vrijstellingen)
* Ook de meerwaarde op obligatiefondsen (30%) en in bepaalde omstandigheden op aandelen (33% in geval van speculatief karakter en 25 tot 50% in geval van professioneel karakter) zijn je blijkbaar niet bekend.
Eventueel moet je eens even op Wikifin kijken, daar staat het allemaal mooi uitgelegd.
Maar ik zag het eigenlijk veel ruimer dan enkel fiscaliteit voor sparen en beleggen alleen.
Sparen en beleggen kan je enkel nadat je een inkomen hebt ontvangen en nadat je geconsumeerd hebt. In België hebben we zowat de hoogste tarieven voor Personenbelasting en voor BTW. België een belastingparadijs???
-
- Verbannen Gebruiker
Neen, dank je. Ik hoef niet te weten wat ik zou betalen als ik de verkeerde beleggingsproducten zou kiezen.
Ik ben tevreden met aandelen / aandelen ETF / obligaties (de juiste). Daarmee heb ik alles om een evenwichtige portefeuille samen te stellen. En 95% van de Belgen ook.
Maar als jij het plezant vindt om speciaal op zoek te gaan naar beleggingen waar je veel belastingen, taksen, rv, ... betaalt, dan houd ik je niet tegen Maar als je daarna besluit om ze toch te kopen, ga ik toch even aan je mouw trekken, en je vragen waarom je exact die producten wil kopen.
En als je zegt: zelfs na torenhoge taksen, belastingen, rv, ... brengen ze 20% per jaar op, zonder risico, dan ga ik zelfs meedoen.
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 13 juli 2023, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee, je hebt het weeral verkeerd begrepen. Ik heb bijna geen obligaties in portefeuille en van mij mogen ze zelfs de 30% meerwaarde en coupon belasting volledig afschaffen of bvb alle RV naar 15% brengen inclusief op de nulrentende en termijnrekeningen, aandelen,... Dan is het tenminste transparanter, duidelijker en imo eerlijker. Die 0,12%/0,35%/1,32% is ook te belachelijk voor woorden.huisjetuintjefiets schreef: ↑13 juli 2023, 13:25Dat is een trend hier op spaargids: taksen en belastingen verhogen die anderen betalen
Men klaagt over de hoge belastingen en in één adem komen ze met ideeën om de belastingen nog te verhogen
Laat het onderdeel zijn van een taxshift met verlaging op arbeid?
-
- Verbannen Gebruiker
Dat zou mooi zijn. Dat is waar men al een tijd over praat. Maar het realiseren in Belgie waar je al die partijen nodig hebt om een regering te vormen, maakt het niet evident.
Zelfs in Vlaanderen zou het niet gemakkelijk zijn: NVA en Vlaams Belang kunnen een regering vormen als Vlaanderen onafhankelijk is. Maar over economie, sociale zaken en fiscaliteit is NVA rechts en Vlaams Belang links.
Het zal dus met kleine stapjes gaan, of het nu Belgie of Vlaanderen is.
Belgen 22 miljard rijker dankzij meerwaarden op beleggingen. Als ze daar nu eens 30% of 6,6 miljard op zouden pakken en dat bedrag jaarlijks zouden uitkeren aan de 4,5 miljoen werkenden, ieder een gelijk deel volgens voltijdsequivalent, dan zou dat op ruim €1500 (bruto) in een goed jaar opleveren. Stelt al bij al amper iets voor op een jaarinkomen, met andere woorden van heel die taxshift moet niet al te veel verwacht worden. Diegene die er voor mogen opdraaien gaan het voelen, de veel grotere groep die er eventueel een stukje van zouden krijgen gaan het niet gewaar worden.
Nederland heeft een vermogensbelasting, dus zelf als je verlies hebt tijdens het jaar betaal je belasting. Vindt je dat echt een goed idee?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dit is de meerwaarde op financieel vermogen in het eerste kwartaal. Extrapoleren naar een jaar zou dit dus 6000 bruto zijn.
Tel daarbij nog de mogelijke belastingen op inkomsten en meerwaarde op andere beleggingen zoals bvb vastgoed en dan wordt het toch de moeite.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Er is niets hypocriet aan, ik draag netjes 30% af op de dividenden. Hypocriet is dat anderen niet bijdragen aan de samenleving maar wel subsidies ontvangen en hun geld stallen in het buitenland zoals de panama-papers aantonen.m-peeters schreef: ↑13 juli 2023, 12:21Een vermogen van 1 miljoen als PVDA-communist … ben ik de enige die dat raar vindBassie schreef: ↑12 juli 2023, 22:59 Ik ben het hellemaal met je eens. De spaarder, kleine belegger, etc die betalen de rekening.
Ik zit rond het miljoen en zou het moeten gaan betalen.
Huisjesmelkers betalen niks, pensioenfondsen niks, geldhandelaars = banken = niks.
Superrijken als ABinbev = niks, etc.
Afgeven op bedrijven als ABInbev maar opscheppen met een portefeuille vol met aandelen van soortgelijke bedrijven … ben ik de enige die dat hypocriet vindGroeten Bas.
Top aandelen: Telenet, Ageas, Shell, Chevron, Montea, Euronav, bPost, Proximus, Tata Steel, KBC etc.
Maar wel hier wonen en dan verwachten dat ze zorg krijgen en dat er bv wegen zijn, maar niets willen bijdragen.
Dat is hypocriet.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Je negeert,- bewust of onbewust - de pointe van mijn betoog. België is helemaal geen “fiscaal paradijs”. Doe je oogkleppen voor de meerwaardebelasting (die trouwens wel bestaat maar in beperkte mate) en beleggingstaksen af, en kijk eens naar het globale fiscale plaatje: btw, inkomstenbelastingen, erfenisrechten enz.huisjetuintjefiets schreef: ↑13 juli 2023, 13:51Neen, dank je. Ik hoef niet te weten wat ik zou betalen als ik de verkeerde beleggingsproducten zou kiezen.
Ik ben tevreden met aandelen / aandelen ETF / obligaties (de juiste). Daarmee heb ik alles om een evenwichtige portefeuille samen te stellen. En 95% van de Belgen ook.
Maar als jij het plezant vindt om speciaal op zoek te gaan naar beleggingen waar je veel belastingen, taksen, rv, ... betaalt, dan houd ik je niet tegen Maar als je daarna besluit om ze toch te kopen, ga ik toch even aan je mouw trekken, en je vragen waarom je exact die producten wil kopen.
En als je zegt: zelfs na torenhoge taksen, belastingen, rv, ... brengen ze 20% per jaar op, zonder risico, dan ga ik zelfs meedoen.
Dan zal je zien dat we zowat kampioen zijn in Europa, misschien zelfs in de wereld …
Kritiek geven op multinationals als ABInbev maar zelf beleggen en winsten halen uit de activiteiten van andere, soortgelijke multinationals zoals Montea, Shell en Chevron, Dat is inderdaad hypocriet. Zeker voor een communistische PVDA-propagandist die “strijdt tegen het kapitalisme”.Bassie schreef: ↑13 juli 2023, 16:29Er is niets hypocriet aan, ik draag netjes 30% af op de dividenden. Hypocriet is dat anderen niet bijdragen aan de samenleving maar wel subsidies ontvangen en hun geld stallen in het buitenland zoals de panama-papers aantonen.
Maar wel hier wonen en dan verwachten dat ze zorg krijgen en dat er bv wegen zijn, maar niets willen bijdragen.
Dat is hypocriet.
Laatst gewijzigd door anonymous9433 op 13 juli 2023, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.