Vermogenstaks 2.0 ontwijken
TIP
Re: Vermogenstaks 2.0 ontwijken
Een schenking die je niet zag aankomen, Bassie? Lastig hé, zo'n grote familie.
Maar ik noteer dat jij huisman bent, mooi man. Enjoy!
Maar ik noteer dat jij huisman bent, mooi man. Enjoy!
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad.
En dan zijn er ook diegene die hun hele vermogen investeren in "een project" dat evengoed faliekant kan uitdraaien.
Ook dat is weer heel hypocriet van jou vermits je beide aandelen in portefeuille hebt.
Of zou hebben …
Groeten Bas.
Top aandelen: Telenet, Ageas, Shell, Chevron, Montea, Euronav, bPost, Proximus, Tata Steel, KBC etc.
Lijkt mij wel heel optimistisch om Q1 te extrapoleren naar een heel jaar, en dan nog zal het niet elk jaar feest zijn. En niet te vergeten eenmaal dergelijke belasting er is, zullen er ook manieren gevonden worden om ze te ontwijken, die cijfers zullen met andere woorden slinken.B7H4long schreef: ↑13 juli 2023, 15:46Dit is de meerwaarde op financieel vermogen in het eerste kwartaal. Extrapoleren naar een jaar zou dit dus 6000 bruto zijn.
Tel daarbij nog de mogelijke belastingen op inkomsten en meerwaarde op andere beleggingen zoals bvb vastgoed en dan wordt het toch de moeite.
Meerwaarden op vastgoed zijn er eventueel pas bij verkoop, jaarlijks wordt slechts een kleine fractie van het vastgoed verkocht en hoe ga je de meerwaarde bepalen. Beursgenoteerd vastgoed zit reeds in de meerwaarde op aandelen.
Gaan we bij dergelijke meerwaardebelasting dan ook onze verliezen mogen aftrekken zoals in de UK/US ?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Als dat niet kan, stopt het voor mij.
Als je de belastingen toch al.op de jaarlijkse meerwaarde op het financieel.vermogen baseert, waarom zou dan de jaarlijkse (meer) waarde van het vastgoed niet meetellen in die jaarlijkse belasting?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Blijft de vraag hoe ga je dan de waarde bepalen van vastgoed, laat staan de jaarlijkse meerwaarde? Voor financieel vermogen (roerend vermogen) is dat vrij eenvoudig, dat zijn gekende en actuele cijfers, voor onroerend vermogen ligt dat wel even anders, wat is mijn huis plus inboedel waard terwijl het niet te koop staat en niemand de actuele staat kent waarin het zich bevindt? Het kadastraal inkomen of de verzekerde waarde kun je moeilijk als fair uitgangspunt nemen lijkt mij...
-
- Hero Member
- Contacteer:
Breng ze niet op ideeën hé...
Ze zouden beter wat verstandiger omgaan met ons belastinggeld.
In vele landen (Nl, USA,...) kan men dat, waarom zou dat in België dan niet kunnen?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Het doet inderdaad pijn aan de ogen als je leest hoe er nogal wat medeposters klaar staan om de overheid op ideeën te brengen om de burgers nog wat meer belastingen op te leggen.Orakel van Brakel schreef: ↑14 juli 2023, 09:29 Breng ze niet op ideeën hé...
En dat in het land waar de vindingrijkheid om de burger te pluimen reeds ongekende hoogtes heeft bereikt.
De overheid lacht in zijn vuistje met zo'n volgzame dociele burgers
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Je ontwijkt de vraag. En als je antwoord is; zoals in Nederland, dan zou ik mij eerst maar eens verdiepen in dat belastingsysteem, lijkt mij niet iets waar je beter af mee zal zijn en fair is het al helemaal niet met hun fictieve rendementen. Enkel voor wie weinig of niks heeft en liefst nog wat schulden zit daar goed.
Dat is toch eenvoudig realiseerbaar? Bijvoorbeeld: een eenmalige schatting door een erkend landmeter, gevolgd door een jaarlijkse indexatie die opgesteld wordt op basis van steekproeven (of gegevens van de notarisbarometer).
Niet dat ik een voorstander ben van dit systeem he, voor alle duidelijkheid. Ik vind dat we al genoeg belastingen betalen. Correctie, teveel. We betalen de hoogste belastingen ter wereld en krijgen er de laagste pensioenen, de slechtste wegen en fietspaden, de slechtste dienstverlening voor in de plaats. Dat er dan nog mensen zijn die enthousiast worden over het vooruitzicht van nieuwe vormen van belasting is om ziek van te worden.
Niet dat ik een voorstander ben van dit systeem he, voor alle duidelijkheid. Ik vind dat we al genoeg belastingen betalen. Correctie, teveel. We betalen de hoogste belastingen ter wereld en krijgen er de laagste pensioenen, de slechtste wegen en fietspaden, de slechtste dienstverlening voor in de plaats. Dat er dan nog mensen zijn die enthousiast worden over het vooruitzicht van nieuwe vormen van belasting is om ziek van te worden.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
LOL, eenvoudig realiseerbaar Er zijn ong. 5.700.000 woningen in .Be, stel dat een inventarisatie ter plaatse plus de nodige administratie 2 uur duurt, dan komt dat op 4 woningen per dag of max 850 per jaar. Om dat allemaal binnen pakweg 2 jaar klaar te krijgen zijn er 3350 schatters nodig die niks anders doen dan dat. En daarna zijn er nog 5.000.000 bezwaarschriften en 700.000 woningen waar de toegang ontzegd is. En dan zwijgen we nog over de inventarisatie van ander onroerend vermogen en het bepalen van de meerwaarde daarop. Kortom de simplistische eenvoudigheid der onmogelijk te realiseren dingen
En zelfs al zou er zo een eenmalig inventarisatie hebben plaatsgevonden, dan nog hangt het er van af wat er de volgende jaren met die woning gebeurd, zonder het nodige onderhoud zou de waarde wel eens kunnen zakken ipv toenemen of een woning krijgt bv een upgrade. Hetzelfde probleem bestaat met het kadastraal inkomen, is in de veste verte niet actueel en representatief.
Dat is toch allemaal oplosbaar?
- Voor huurwoningen zou je een berekening kunnen maken op basis van de huurprijs;
- In een appartementsgebouw waarin alle apprtementen identiek zijn hoeft ook niet elk appartement een eigen schatting te krijgen;
- Voor woningen die minder dan 5 jaar geleden zijn aangekocht kun je ook nog een simpele berekening maken;
- Voor alle andere woningen kun je bvb een regeling hebben zoals bij een erfenis. Je mag de inschatting zelf maken, maar na de eerste officiele schatting gebeurt er een calibratie met terugwerkende kracht (die enkel in je nadeel kan spelen);
Maw er is helemaal geen noodzaak om al die woningen te gaan keuren, laat staan binnen een termijn van 2 jaar.
- Voor huurwoningen zou je een berekening kunnen maken op basis van de huurprijs;
- In een appartementsgebouw waarin alle apprtementen identiek zijn hoeft ook niet elk appartement een eigen schatting te krijgen;
- Voor woningen die minder dan 5 jaar geleden zijn aangekocht kun je ook nog een simpele berekening maken;
- Voor alle andere woningen kun je bvb een regeling hebben zoals bij een erfenis. Je mag de inschatting zelf maken, maar na de eerste officiele schatting gebeurt er een calibratie met terugwerkende kracht (die enkel in je nadeel kan spelen);
Maw er is helemaal geen noodzaak om al die woningen te gaan keuren, laat staan binnen een termijn van 2 jaar.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."