Bestaat langetermijnsparen tak23
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle langetermijnsparen aanbieders
Bestaat langetermijnsparen tak23
Ik ben 64, mijn langetermijnsparen contract loopt volgend jaar af, en ik hoor dat met de fiscale hervorming, er vanaf volgend jaar geen fiscaal voordeel meer zou zijn voor langetermijnsparen.
Ik zou graag een nieuw contract willen opstarten, maar onderliggend met tak23 beleggingsfondsen met dynamisch profiel.
Bestaat zoiets, ik heb dat bij 2 banken gevraagd (BNP en keytrade) en die hebben zoiets niet.
Als het niet bestaat, wat zou dan interessanter zijn, toch een ander gewoon langetermijnsparen contract, een tak 23 verzekering zonder fiscaal voordeel, of een belegging (fondsen, ETF, aandelen mix)
Mijn beleggingsprofiel is dynamisch, ik voorzie dat ik het geld niet direct nodig zal hebben omdat ik genoeg spaarbuffer en andere beleggingen heb.
Ik zou graag een nieuw contract willen opstarten, maar onderliggend met tak23 beleggingsfondsen met dynamisch profiel.
Bestaat zoiets, ik heb dat bij 2 banken gevraagd (BNP en keytrade) en die hebben zoiets niet.
Als het niet bestaat, wat zou dan interessanter zijn, toch een ander gewoon langetermijnsparen contract, een tak 23 verzekering zonder fiscaal voordeel, of een belegging (fondsen, ETF, aandelen mix)
Mijn beleggingsprofiel is dynamisch, ik voorzie dat ik het geld niet direct nodig zal hebben omdat ik genoeg spaarbuffer en andere beleggingen heb.
Re: Bestaat langetermijnsparen tak23
Langetermijnsparen doe je voor het fiscaal voordeel. Een gewoon contract is genoeg. Daarbuiten kun je beleggen in wat je wil.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Maar daarmee zijn mijn vragen niet beantwoord
- bestaat er zo een langetermijnsparen produkt met onderliggend dynamisch beleggingsprofiel ?
- Wat is financiëel interessanter, een gespreide dynamische belegging of de fiscale aftrek voor gewoon langetermijnsparen
- bestaat er zo een langetermijnsparen produkt met onderliggend dynamisch beleggingsprofiel ?
- Wat is financiëel interessanter, een gespreide dynamische belegging of de fiscale aftrek voor gewoon langetermijnsparen
Jazeker dat bestaat.
Zelf heb ik een langetermijnsparen tak 23 bij Vivium (Global Sustainable Equities ETF een tak 23-beleggingsfonds van risicoklasse 4).
Of het interessant is, moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
Zelf heb ik een langetermijnsparen tak 23 bij Vivium (Global Sustainable Equities ETF een tak 23-beleggingsfonds van risicoklasse 4).
Of het interessant is, moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
Bedankt, ik heb al bij banken waar ik klant ben nagevraagd, maar die hadden dat niet.
-
- Verbannen Gebruiker
Ik heb net de site van Vivium bekeken ivm de kosten die daar aan vast hangen.
6.7 % instapkosten (vindt ik wel hoog)
1.25% beheerskosten voor het onderliggende fonds of etf
2% verzekeringstax
10 % belastingen op het totaalbedrag na 10 jaar, daarna wordt er geen belasting meer geheven (als de regering de wet niet wijzigt)
Als het fonds middelmatig of slecht presteert, lijkt de fiscale aftrek wel voordelig, en als het fonds echt veel winst oplevert, zal die 10% eindbelasting mogelijk het rendement nogal afknijpen denk ik (in vergelijking met een rechtstreekse belegging in dat fonds of etf)
Langer dan 10 jaar wordt het dan wel interessant.
Klopt mijn redenering een beetje ?
2% verzekeringstax
10 % belastingen op het totaalbedrag na 10 jaar, daarna wordt er geen belasting meer geheven (als de regering de wet niet wijzigt)
Als het fonds middelmatig of slecht presteert, lijkt de fiscale aftrek wel voordelig, en als het fonds echt veel winst oplevert, zal die 10% eindbelasting mogelijk het rendement nogal afknijpen denk ik (in vergelijking met een rechtstreekse belegging in dat fonds of etf)
Bij Baloise en AG kan je ook een tak 23 verzekering afsluiten in het kader van het LTS. Beter eens info vragen bij Futuria want daar kan je intekenen aan verlaagd tarief. Ikzelf heb ook al ingetekend in tak21 verzekeringen via Futuria.mbbs schreef: ↑7 juli 2023, 13:30 Ik ben 64, mijn langetermijnsparen contract loopt volgend jaar af, en ik hoor dat met de fiscale hervorming, er vanaf volgend jaar geen fiscaal voordeel meer zou zijn voor langetermijnsparen.
Ik heb ondertussen een contract afgesloten bij AG.
De makelaar heeft me een mooie korting gegeven op de instapkosten.
De makelaar heeft me een mooie korting gegeven op de instapkosten.
-
- Verbannen Gebruiker
Ik had het bij BNP nagevraagd, zij hebben enkel tak 21 langetermijnsparen produkten.
AG verdeelt hun tak 23 lts produkt blijkbaar enkel via verzekeringsmakelaars, en een groot deel van de 4 % standaard instapkost gaat als marge voor de makelaar, waardoor de instapkost afhankelijk is van hoeveel marge je makelaar wil nemen.
AG verdeelt hun tak 23 lts produkt blijkbaar enkel via verzekeringsmakelaars, en een groot deel van de 4 % standaard instapkost gaat als marge voor de makelaar, waardoor de instapkost afhankelijk is van hoeveel marge je makelaar wil nemen.
Of het fonds nu goed of slecht presteert de 10% belasting moet je betalen op de waarde van het fonds op het ogenblik van de belastingheffing. Het eerste jaar heb je dan volgende winst: 30% belastingaftrek - 6,7% instapkost - 2% verzekeringstaks: dat is 21,3%. Na 10 jaar heb je dan 10% verlies.mbbs schreef: ↑10 juli 2023, 22:24 Ik heb net de site van Vivium bekeken ivm de kosten die daar aan vast hangen.
2% verzekeringstax
Dat is in de veronderstelling dat je tussen 55 en 65 jaar bent bij het afsluiten van het contract.
Als je jonger bent dan 55 jaar bij het afsluiten van het contract, dan wordt je belast op je 65ste verjaardag.