Energieprijzen
Re: Energieprijzen
De prijzen van december, januari zijn inderdaad al duurder dan de zomerprijzen, dat is een normaal fenomeen.el perro schreef: ↑14 juli 2023, 14:49De topman van Internationaal Energie Agentschap (=de verbruikers) ziet het toch anders
International Energy Agency warns of higher bills this winter
Of in DT:
Topman Energie-agentschap waarschuwt voor hoge gasprijzen in winter
Is wel een scenario, dus eerder "mogelijk" dan "waarschijnlijk"
Toch iets waarvoor een (goedkope) verzekering geen luxe is :-)
Ik had het over de kans dat ze NOG duurder zouden worden dan ze nu al zijn.
Ondertussen 85 zakken pellets laten leveren aan 7 euro per zak. Daarmee kom ik de hele herfst, winter en lente door.
Benieuwd hoeveel ze deze winter gaan kosten. Het kan best weer oplopen naar 12 euro per zak.
Dat is natuurlijk het voordeel van pellets of brandhout. Je kunt je voorraad inslaan wanneer de prijzen laag zijn. Bij gas of elektriciteit lukt dat niet.
Benieuwd hoeveel ze deze winter gaan kosten. Het kan best weer oplopen naar 12 euro per zak.
Dat is natuurlijk het voordeel van pellets of brandhout. Je kunt je voorraad inslaan wanneer de prijzen laag zijn. Bij gas of elektriciteit lukt dat niet.
Ik heb eindelijk mijn afrekening gekregen maar volgens mij klopt er iets niet.
Ik heb een nieuw variabel contract afgesloten op 30/11/2022 bij Luminus, tarief Optimal.
Volgens mijn contract zou ik toen 0,50€/kwh betalen voor nachttarief.
Ik heb zonnepananelen + dag/ nacht analoge meter.
Ik moet enkel betalen voor mijn verbruik in daluren.
De prijzen zijn ondertussen 60-70% gedaald.
Volgens de afrekening van Luminus moet ik 0,44€/kwh betalen voor de periode tussen 30/11/2022 en 30/9/2023.
Ik heb toch een variabel tarief.
Hoe kan dat dat mijn prijs maar 10% is gedaald?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Ik heb een nieuw variabel contract afgesloten op 30/11/2022 bij Luminus, tarief Optimal.
Volgens de afrekening van Luminus moet ik 0,44€/kwh betalen voor de periode tussen 30/11/2022 en 30/9/2023.
Log in op de klantenzone en download uw detailafrekening. Daarin vind je de per periode (maand/kwartaal) aangerekende prijs. Die 44eurocent/kWh is het gemiddelde van die prijzen. Bij variabel verandert de prijs per periode in de indexformule (maand/kwartaal). Kijk naar uw formule en de toegepaste indexering. De indexaanpassingen kan je hier vinden https://www.luminus.be/nl/prive/elektri ... s/indexen/
Zoek de index van uw contract op. Pas die telkens per periode in uw formule toe en kijk het resultaat na. Volg het voorbeeld op uw tariefkaart. Kan zijn dat op de detail het de prijs exclu btw is en op uw tariefkaart de prijs inclu btw.
Edit: De spotprijs en spotindex Bel Q daalde met 60% maar Optimal volgt die niet. De index van Optimal volgt de futures en bestaat uit 1/3 de futures van verleden jaar, 1/3 de futures van twee jaar geleden en 1/3 de futures van september (de maand voorafgaand aan huidig kwartaal). Die daalde met 20% volgens die tabel.
Zoek de index van uw contract op. Pas die telkens per periode in uw formule toe en kijk het resultaat na. Volg het voorbeeld op uw tariefkaart. Kan zijn dat op de detail het de prijs exclu btw is en op uw tariefkaart de prijs inclu btw.
Edit: De spotprijs en spotindex Bel Q daalde met 60% maar Optimal volgt die niet. De index van Optimal volgt de futures en bestaat uit 1/3 de futures van verleden jaar, 1/3 de futures van twee jaar geleden en 1/3 de futures van september (de maand voorafgaand aan huidig kwartaal). Die daalde met 20% volgens die tabel.
Met een analoge meter kunnen ze aanrekenen wat ze willen, je kan immers niet bewijzen wat je verbruik op een bepaalde dag/week/maand etc was.tomasign schreef: ↑17 oktober 2023, 20:59 Ik heb eindelijk mijn afrekening gekregen maar volgens mij klopt er iets niet.
Dat de prijzen dalen of stijgen doet er niet toe.
Ze rekenen je gewoon aan wat ze zelf betaald hebben over een bepaalde periode tijdens de aankoop van energie, ongeacht wat jij gedaan hebt.
Er zijn 2 mogelijkheden dit tegen te gaan, ga naar Total Energies (die laten je toe je meterstanden ZELF in te geven wanneer je wil, ik doe dit elke 2 weken), zo kan ik bewijzen als ze te veel aanrekenen en moeten HUN bewijzen dat het niet zo is.
Immers de jaarlijkse opname bewijst of ik de boel belazerde of niet en anders moeten ze maar een foto vragen (doen ze niet).
OF je eist een digitale meter, waarmee je kan bewijzen wat je verbruik is op welke dag en wat de prijzen zijn.
Mijn prijs is enorm gedaald sinds ik naar Total Energies ben gegaan en zelf de meterstanden ingeef, iets wat bij anderen niet gaat en die ook maar wat doen met je voorschot.
Toen ik overschakelde zat ik bij Elegant en die verhoogde mijn voorschot ineens van 100 euro naar 225 euro, ondanks mijn protest en berekening dat dit niet klopte.
Contract opgezegd, en ik bleek juist en kreeg een beste som geld terug. Nu bij Total Energies zit ik op 97 euro, nooit hoger geweest dan 125 en krijg nog steeds geld terug.
Mijn advies, blijf niet prutsen bij een leverancier die enkel op de jaar-opname een factuur maakt....zorg dat je het kan bewijzen wat je verbruik is. Bij Total kan je dit en ja het werkt. Geen onverwachte fratsen.
Ik ken geen leveranciers die dit ook toelaten, dus heb geen idee van andere leveranciers en ik heb geen digitale meter ondanks dat ik die graag wil hebben. Meterkast was te klein, ze komen over 5 jaar nog wel eens terug zeiden ze
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Wat Elegant betreft (ben er zelf geen klant) las ik toevallig deze week op hun facebookpagina dat je altijd moet rekening houden met het seizoenseffect, ook al heb je een digitale meter.
Stel uw jaarlijks geschat gasverbruik is bv. €1000 en je wordt klant vanaf oktober terwijl de jaarlijkse meteropname gepland is in april, dat ze het maandelijks voorschot automatisch hoger gaan zetten dan 1/12 van €1000 omdat je net in die maanden een hoog gasverbruik hebt. Na de meteropname en jaarlijkse afrekening in april zou het volgende maandelijks voorschot dan wel 1/12de zijn van het geschat jaarlijks verbruik.
Op zich klinkt dat ook wel logisch als je met voorschotten werkt. Wanneer ze dat correct toepassen, zou bij de jaarlijkse meteropname (wat blijkbaar ook gebeurt als je een digitale meter hebt) het saldo bijbetalen of terugkrijgen zo laag mogelijk moeten zijn.
Of ze dat in de praktijk ook zo toepassen, weet ik niet. Ik heb een digitale meter en maandelijks afrekenen bij Luminus, wat ik nog moeilijk zou kunnen missen. Gewoon maandelijks betalen wat je verbruikt hebt.
Stel uw jaarlijks geschat gasverbruik is bv. €1000 en je wordt klant vanaf oktober terwijl de jaarlijkse meteropname gepland is in april, dat ze het maandelijks voorschot automatisch hoger gaan zetten dan 1/12 van €1000 omdat je net in die maanden een hoog gasverbruik hebt. Na de meteropname en jaarlijkse afrekening in april zou het volgende maandelijks voorschot dan wel 1/12de zijn van het geschat jaarlijks verbruik.
Op zich klinkt dat ook wel logisch als je met voorschotten werkt. Wanneer ze dat correct toepassen, zou bij de jaarlijkse meteropname (wat blijkbaar ook gebeurt als je een digitale meter hebt) het saldo bijbetalen of terugkrijgen zo laag mogelijk moeten zijn.
Of ze dat in de praktijk ook zo toepassen, weet ik niet. Ik heb een digitale meter en maandelijks afrekenen bij Luminus, wat ik nog moeilijk zou kunnen missen. Gewoon maandelijks betalen wat je verbruikt hebt.
Misschien een domme vraag: wanneer men voor een prijsofferte Electriciteit het jaarlijks verbruik moet invullen, is dit dan
het totale werkelijke verbruik, of
het totale werkelijk verbruik minus het verbruik gecompenseerd door de zonnepanelen ?
het totale werkelijke verbruik, of
het totale werkelijk verbruik minus het verbruik gecompenseerd door de zonnepanelen ?
Als je nog een terugdraaiende teller hebt, dan vul je het totale werkelijke verbruik in min het verbruik gecompenseerd door de zonnepanelen.
Als je een digitale teller hebt, dan moet je 2 dingen invullen:
-het totale elektriciteitsverbruik dat je van het net haalt
-de elektriciteitsproductie die je op het net zet
Als je een digitale meter hebt kan je bewijzen wat je verbruikt en aan welke prijs dat gebeurd.
Als je een ouderwetse meten hebt met jaarlijkse opnames dan moet je maar vertrouwen op de leverancier.
Wat die je aanrekend of aan welke prijs daar kan je slechts naar raden.
Vandaar dat ik bij een leverancier zit waar ik steeds de meterstanden kan ingeven, dus heb ik bewijs, mijn voorschot ligt dan ook veel lager dan bv Elegant.
De digitale meter is iets dat je wilt hebben, want zo kunnen ze niet meer aanrekenen wat ze willen.
Groeten Bas.
Elegant past ze niet correct toe. Ze doen maar wat en laten je bank spelen zodat ze een gratis lening krijgen.Yvekes schreef: ↑24 oktober 2023, 17:38 Wat Elegant betreft (ben er zelf geen klant) las ik toevallig deze week op hun facebookpagina dat je altijd moet rekening houden met het seizoenseffect, ook al heb je een digitale meter.
De prijzen wisselen steeds, wat ze doen is HUN gemiddelde aankoop-prijs aanrekenen, en de verliezen door vaste contracten maken jouw prijs hoger. Je hebt totaal geen controle over wat ze aanrekenen, want je hebt geen bewijs.
Reken maar dat ze alle verliezen verhalen op de variabele contracten, tenzij je kan bewijzen wat de prijs en verbruik was op die periode.
Daarom breng ik het zelf in, zo kunnen ze me niet belazeren want de dagprijs is terug te zoeken en mijn opgaves zijn ook bekend.
Laat je niet belazeren als je geen digitale meter hebt, geef je waarden in elke maand of week, kan je leverancier dat niet, bol het dan af!
Groeten Bas.
Ik had een engie easy (3j fixed) lopen tot 4 januari. Sindsdien is de nieuwe 1j fixed ingegaan. Deze is wel vrij prijzig. Ook de vaste kosten. Nu vroeg ik me af als ik zou switchen naar andere leverancier of ik dan de vaste kosten alsnog voor heel jaar moet betalen of pro rata. En wat als ik binnen engie naar variabel switch wat ook een serieuze besparing zou zijn. Ik had dit beter een week geleden goed bekeken maargoed.
Laatst gewijzigd door paraman op 13 januari 2024, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik had ook een vast tarief bij Engie voor 3 jaar tot afgelopen 1 jan. Dat heeft me inderdaad heel veel bespaart. Heb het per 1 jan. echter omgezet naar een variabel tarief omdat de prijzen het laatste jaar enorm zijn gedaald.paraman schreef: ↑13 januari 2024, 12:33 Ik had een engie easy (3j fixed) lopen tot 4 januari. Sindsdien is de nieuwe 1j fixed ingegaan. Deze is wel vrij prijzig. Ook de vaste kosten. Nu vroeg ik me af als ik zou switchen naar andere leverancier of ik dan de vaste kosten alsnog voor heel jaar moet betalen of pro rara. En wat als ik binnen engie naar variabel switch wat ook een serieuze besparing zou zijn. Ik had dit beter een week geleden goed bekeken maargoed.
En je kunt het tenslotte altijd weer omzetten naar een vast tarief.
Maar het gaat me om die vaste kost die ze aanrekenen. Heb ik die nu al betaald voor een volledig jaar bij aanvang van nieuw contract? En geldt dit enkel bij verandering van leverancier of ook als je verandert van contract binnen het aanbod van dezelfde leverancier.
In contract staat dit :
"Indien uw contract een variabele energieprijs heeft met een vaste vergoeding, en u uw contract beëindigt in de eerste 6 maanden, dient u de vaste
vergoeding pro rata 6 maanden te betalen. Indien u uw contract beëindigt na meer dan 6 maanden, wordt de vaste vergoeding aangerekend pro rata het aantal leveringsdagen."
EDIT:
ik denk dat ik eraan hang voor 61 euro vaste kosten voor electriciteit.
dit vond ik op de V-test mbt engie en de vaste vergoeding bij vast contract bij stroom: Voor eerste 6 maanden van het contract volledig te betalen, vanaf de 7de contractmaand per dag dat je klant bent.
De 40 euro voor gas is het volgende : Volgens het aantal dagen van een jaar dat je klant bent (pro rata) (geen drama)
In contract staat dit :
"Indien uw contract een variabele energieprijs heeft met een vaste vergoeding, en u uw contract beëindigt in de eerste 6 maanden, dient u de vaste
vergoeding pro rata 6 maanden te betalen. Indien u uw contract beëindigt na meer dan 6 maanden, wordt de vaste vergoeding aangerekend pro rata het aantal leveringsdagen."
EDIT:
ik denk dat ik eraan hang voor 61 euro vaste kosten voor electriciteit.
dit vond ik op de V-test mbt engie en de vaste vergoeding bij vast contract bij stroom: Voor eerste 6 maanden van het contract volledig te betalen, vanaf de 7de contractmaand per dag dat je klant bent.
De 40 euro voor gas is het volgende : Volgens het aantal dagen van een jaar dat je klant bent (pro rata) (geen drama)