nieuwe federale regering
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: nieuwe federale regering
Ik bedoel uiteraard wat meer belasting dan momenteel, maar dat begreep je uiteraard wel.EarthNvstr1 schreef: ↑16 juli 2023, 19:49
Ja, dat is er dan ook al.Charlesvdw schreef: ↑16 juli 2023, 16:44 ... een gedeeltelijke belasting van huurinkomsten vind ik heel logisch.
Laatst gewijzigd door Charlesvdw op 16 juli 2023, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Alé, als OV "eigendomsbelasting" is, dan zal dat dus toch niet wegvallen dan, want het blijft je eigendom als je verhuurt.Charlesvdw schreef: ↑16 juli 2023, 20:06 Je bedoelt dat er onroerende voorheffing is ? Dat is een eigendomsbelasting, geen belasting op huurinkomsten. En is veel lager dan de werkelijke huurinkomsten.
Naast OV is er ook nog de personenbelasting ...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Tja, je originele post werd reeds gequoted.Charlesvdw schreef: ↑16 juli 2023, 20:06Ik bedoel uiteraard wat meer belasting dan momenteel, maar dat begreep je uiteraard wel.
Daar gaat nu ook je geloofwaardigheid.
Edit: doet me denken aan een uitspraak van Nietzsche
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Was blijkbaar van iemand anders.
Voor diegenen die dwepen met de PVDA en ervoor willen stemmen.
https://www.hln.be/binnenland/ze-beseff ... ~a5599fa8/
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
“Ze beseffen totaal niet wat een dictatuur betekent": PVDA-jongeren trekken naar ‘democratisch’ Cuba, maar dat botst op kritiekTrivium schreef: ↑17 juli 2023, 20:17 Voor diegenen die dwepen met de PVDA en ervoor willen stemmen.
Op sociale media is er verontwaardiging ontstaan over een tripje van de PVDA-jongerenpartij naar Cuba, een land dat door enkele leden wordt omschreven als ‘een democratische maatschappij zonder armoede’. “Deze mensen beseffen totaal niet wat een communistische dictatuur betekent”, klinkt het kritisch, maar de jongeren verdedigen hun reis bij de redactie van HLN. “Cuba is niet het model dat ik zou importeren of kopiëren in België, maar er zijn zaken waaruit we kunnen leren.”
Oei, dat zullen Bassie en co niet graag horen …
Dan zijn het toch ordinaire communisten a la Cuba, Noord-Korea, China en (Stalinistisch) Rusland.
Surprise, surprise … of toch weer niet. In het verleden hadden ook al leden gedweept met Rusland, Noord-Korea enz … en hun bewondering geuit voor communistische massamoordenaars als Mao of Stalin.
Democratie en vrijheid staan niet echt hoog in het vaandel van hun grote voorbeelden, een dus ook niet bij PVDA. Mede daarom: voor mij zijn ze even verwerpelijk als het VB.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Ik verhuur momenteel en ik heb er het volgende idee over.Charlesvdw schreef: ↑16 juli 2023, 20:06Ik bedoel uiteraard wat meer belasting dan momenteel, maar dat begreep je uiteraard wel.
De huurinkomsten zijn reeds redelijk belast. Het rendement is in vergelijk met een spaarboekje niet zo spectaculair veel hoger.
Bovendien ben je niet zeker van je huurinkomsten en heb je ook kosten, kosten aftrekken van de huurinkomsten lijkt simpel maar meestal heb je veel kosten ineens te doen en dan jaren weinig. De meerwaarde op je vastgoed is onzeker en bij de aankoop van je vastgoed betaal je reeds heel wat schrijfkosten op de gehele aankoopprijs!
Eigenlijk is verhuren gewoon kapitaal investeren waar je daarna een rendement en eventuele meerwaarde op hebt.
Wat je zwaarder wil belasten zijn in mijn ogen een bepaalde vorm van inkomsten uit kapitaal.
Als je deze inkomsten vergelijkt met inkomsten en eventuele meerwaarde uit aandelen, het spaarboekje, pensioensparen,.. zijn huurkomsten reeds zwaar belast én zeker afgewogen tegenover het risico en de moeite.
Het is natuurlijk een populistisch idee maar het zet de deur open naar een vermogens(winst)belasting.
Wie zal er daar mee winnen.. De groten gaan ontsnappen en de hele kleintjes hebben niks wat de staat kan afpakken..
Wie blijft er over, gij en ik misschien?
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik redeneer even als een Vivaldi-politicus: je spreekt over rendement en meerwaarde:boskoo7 schreef: ↑18 juli 2023, 00:16Ik verhuur momenteel en ik heb er het volgende idee over.Charlesvdw schreef: ↑16 juli 2023, 20:06
Ik bedoel uiteraard wat meer belasting dan momenteel, maar dat begreep je uiteraard wel.
De huurinkomsten zijn reeds redelijk belast. Het rendement is in vergelijk met een spaarboekje niet zo spectaculair veel hoger.
Bovendien ben je niet zeker van je huurinkomsten en heb je ook kosten, kosten aftrekken van de huurinkomsten lijkt simpel maar meestal heb je veel kosten ineens te doen en dan jaren weinig. De meerwaarde op je vastgoed is onzeker en bij de aankoop van je vastgoed betaal je reeds heel wat schrijfkosten op de gehele aankoopprijs!
Eigenlijk is verhuren gewoon kapitaal investeren waar je daarna een rendement en eventuele meerwaarde op hebt.
Wat je zwaarder wil belasten zijn in mijn ogen een bepaalde vorm van inkomsten uit kapitaal.
Als je deze inkomsten vergelijkt met inkomsten en eventuele meerwaarde uit aandelen, het spaarboekje, pensioensparen,.. zijn huurkomsten reeds zwaar belast én zeker afgewogen tegenover het risico en de moeite.
Het is natuurlijk een populistisch idee maar het zet de deur open naar een vermogens(winst)belasting.
Wie zal er daar mee winnen.. De groten gaan ontsnappen en de hele kleintjes hebben niks wat de staat kan afpakken..
- ik lees “rendement“: opbrengsten uit sparen of beleggen worden normaal gezien aan 30% RV belast, huurinkomsten worden nauwelijks belast (het KI*1,4 als belastbare basis is nauwelijks een fractie van de echte huuropbrengsten). Hier zou dus meer uit gehaald kunnen worden door de reële huuropbrengst als basis te nemen in plaats van het KI. En gemakkelijkheidshalve introduceren we een forfaitaire OV van pakweg 30% zodat er geen gedoe is met investeringen, kosten en andere aftrekposten.
- ik lees “meerwaarde”: net zoals bij andere beleggingen, wordt de meerwaarde op onroerend goed nauwelijks of niet belast. Waarom deze meerwaarde onbelast laten als op lonen en salarissen ruim 50% belastingen moeten betaald worden? Zodus, de meerwaarde blijkt uit de akten die bij aankoop en verkoop worden verleden en wordt getaxeerd aan dezelfde marginale tarieven als de PersBel.
Voila, de inkomsten om de fiscale hervorming te financieren zijn gevonden …
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Ik heb een appartement dat ik verhuur.VincentVega schreef: ↑18 juli 2023, 07:32Ik redeneer even als een Vivaldi-politicus: je spreekt over rendement en meerwaarde:boskoo7 schreef: ↑18 juli 2023, 00:16
Ik verhuur momenteel en ik heb er het volgende idee over.
- ik lees “rendement“: opbrengsten uit sparen of beleggen worden normaal gezien aan 30% RV belast, huurinkomsten worden nauwelijks belast (het KI*1,4 als belastbare basis is nauwelijks een fractie van de echte huuropbrengsten). Hier zou dus meer uit gehaald kunnen worden door de reële huuropbrengst als basis te nemen in plaats van het KI. En gemakkelijkheidshalve introduceren we een forfaitaire OV van pakweg 30% zodat er geen gedoe is met investeringen, kosten en andere aftrekposten.
- ik lees “meerwaarde”: net zoals bij andere beleggingen, wordt de meerwaarde op onroerend goed nauwelijks of niet belast. Waarom deze meerwaarde onbelast laten als op lonen en salarissen ruim 50% belastingen moeten betaald worden? Zodus, de meerwaarde blijkt uit de akten die bij aankoop en verkoop worden verleden en wordt getaxeerd aan dezelfde marginale tarieven als de PersBel.
Huidige huur is 750€.
Ik vul in code 1106 op de belastingbrief: €987(KI niet geindexeerd)
Op mijn aanslagbiljet staat bij 'inkomsten onroerende goederen': €2574 bij KI verhoogd (geïndexeerde KI x1,4) Dit bedrag wordt belast aan 50% (hoogste inkomenscategorie want ik werk ook nog)
De onroerende voorheffing die ik jaarlijks betaal aan vlabel bedraagt +-€900 (zal dit jaar hoger zijn door de verhoging van de opcentiemen)
brandverzekering kost mij: €250
Als ik enkel dit optel: kom ik aan €9000 huur per jaar tegenover €2187 belasting en €250 brandverzekering.
Komt neer op 27% incl brandverzekering weliswaar maar die ben ik verplicht af te sluiten.
Reken daar nog registratierechten en aankoopkosten bij aankoop:
Voor een appartement van €250.000 zal je iets van een €34.000 kosten bij aankoop betalen = 13,6% op je inleg (tool notaris.be)
Bovendien is op het geïnvesteerde bedrag ook al belasting betaald.
Er zijn waarschijnlijk voorbeelden waar het voordeliger is en voorbeelden waar het nadeliger is, dat besef ik.
Maar zomaar stellen dat huurinkomsten (particuliere verhuur) bijna onbelast zijn is niet waar als je het volledige plaatje bekijkt.
Als je dan nog naar het werk kijkt dat je er in steekt en de miserie die er soms mee gepaard is het rendement tegenover een spaarboekje niet veel hoger.
Ik reken hier nog geen verbouwkosten mee waar je toe verplicht wordt.
Indien je dus de reële huurinkomsten belast en daarnaast de registratiekosten en onroerende voorheffing laat bestaan is het rendement wat mij betreft veel te laag en moet de maandelijkse huur naar boven zoals de handelshuren nu al zijn.
-
- Verbannen Gebruiker
Dan kun je dus veel beter in obligaties beleggen. Geen gedoe, geen werk, hogere opbrengst, veel flexibeler, veel gemakkelijker.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Wat in deze uiteraard een rol speelde, is dat MR als enige liberale partij een tegengewicht moest vormen voor vier linkse partijen en CD&V. Zo moest zij als enige het liberale gewicht dragen.”
Het is bevestigd, open vld is een linkse partij dankzij de 16Een en ander maakt dat er ook in Vlaanderen stemmen zijn die Bouchez misschien wel een moeilijke mens vinden, maar het wel eens zijn met zijn analyse: dat je het belastingprobleem niet oplost met een taxshift, maar met een belastingverlaging, gekoppeld aan besparingen en arbeidsmaatregelen. Bij Open Vld vinden ze dat ook, maar de 16 wilde een akkoord en daar is de partij aan ondergeschikt.”
Jouw rendement is de laatste van de zorgen van de overheid …boskoo7 schreef: ↑19 juli 2023, 12:47Ik heb een appartement dat ik verhuur.VincentVega schreef: ↑18 juli 2023, 07:32
Ik redeneer even als een Vivaldi-politicus: je spreekt over rendement en meerwaarde:
Huidige huur is 750€.
Ik vul in code 1106 op de belastingbrief: €987(KI niet geindexeerd)
Op mijn aanslagbiljet staat bij 'inkomsten onroerende goederen': €2574 bij KI verhoogd (geïndexeerde KI x1,4) Dit bedrag wordt belast aan 50% (hoogste inkomenscategorie want ik werk ook nog)
De onroerende voorheffing die ik jaarlijks betaal aan vlabel bedraagt +-€900 (zal dit jaar hoger zijn door de verhoging van de opcentiemen)
brandverzekering kost mij: €250
Als ik enkel dit optel: kom ik aan €9000 huur per jaar tegenover €2187 belasting en €250 brandverzekering.
Komt neer op 27% incl brandverzekering weliswaar maar die ben ik verplicht af te sluiten.
Reken daar nog registratierechten en aankoopkosten bij aankoop:
Voor een appartement van €250.000 zal je iets van een €34.000 kosten bij aankoop betalen = 13,6% op je inleg (tool notaris.be)
Bovendien is op het geïnvesteerde bedrag ook al belasting betaald.
Er zijn waarschijnlijk voorbeelden waar het voordeliger is en voorbeelden waar het nadeliger is, dat besef ik.
Maar zomaar stellen dat huurinkomsten (particuliere verhuur) bijna onbelast zijn is niet waar als je het volledige plaatje bekijkt.
Als je dan nog naar het werk kijkt dat je er in steekt en de miserie die er soms mee gepaard is het rendement tegenover een spaarboekje niet veel hoger.
Ik reken hier nog geen verbouwkosten mee waar je toe verplicht wordt.
Indien je dus de reële huurinkomsten belast en daarnaast de registratiekosten en onroerende voorheffing laat bestaan is het rendement wat mij betreft veel te laag en moet de maandelijkse huur naar boven zoals de handelshuren nu al zijn.
Je verhuurt toch geen appartement om er winst uit te halen maar om een minder gegoed persoon of gezin tegen een schappelijke prijs een dak boven het hoofd aan te bieden of niet soms ?
“Erger dan de familie Flodder”: huurders laten ravage achter in villa van Joost
De huurders van een villa in de Zavelberg hebben een ware ravage achtergelaten voor hun onfortuinlijke huisbaas Joost Decraene. De deurwaarder zette hen uit het huis omdat ze al ruim een halfjaar geen huur betaalden. “Het is erger dan de familie Flodder”, zegt Joost. “Alles is volgestouwd met rommel, overal liggen hondendrollen en alles zal opnieuw geschilderd moeten worden.”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230719_95621759
Bovenstaande kun je tegenkomen als verhuurder, daar gaat je mooie winst, maar belastingen zul je hierop wel blijven betalen.
Je wordt dus 2x gesjost, ook omdat de huurders teveel worden beschermd.
Aan wie hebben we dit te danken?
De huurders van een villa in de Zavelberg hebben een ware ravage achtergelaten voor hun onfortuinlijke huisbaas Joost Decraene. De deurwaarder zette hen uit het huis omdat ze al ruim een halfjaar geen huur betaalden. “Het is erger dan de familie Flodder”, zegt Joost. “Alles is volgestouwd met rommel, overal liggen hondendrollen en alles zal opnieuw geschilderd moeten worden.”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230719_95621759
Bovenstaande kun je tegenkomen als verhuurder, daar gaat je mooie winst, maar belastingen zul je hierop wel blijven betalen.
Je wordt dus 2x gesjost, ook omdat de huurders teveel worden beschermd.
Aan wie hebben we dit te danken?
AAN ALLE POLITIEKERS, GROOT EN/OF KLEIN