Mocht de Vivaldi regering het vertrouwen vragen aan de bevolking, wat zou je antwoorden?
Re: Mocht de Vivaldi regering het vertrouwen vragen aan de bevolking, wat zou je antwoorden?
Ironisch ? Nee hoor , een trektocht door Europa met de fiets is een echte aanrader.
Re: Mocht de Vivaldi regering het vertrouwen vragen aan de bevolking, wat zou je antwoorden?
Been there, done that, toen ik 18 jaar was. Op mijn 62ste verkies ik de trein. Als ik onder tijdsdruk sta, dan moet ik het vliegtuig op. Helaas!
Van Peteghem gaat zijn taxshift niet krijgen
Kan er eens iemand aan de MR gaan uitleggen wat "taxshift" nu eigenlijk wil zeggen, zij vinden het verschuiven van belastingen namelijk onaanvaardbaar Die hervormingen op de arbeidsmarkt zijn natuurlijk besparingen in de uitgaven (werkloosheid beperken in tijd, tijdskrediet afbouwen, enz...), kun je moeilijk een taxshift noemen en begrijpelijk dat de PS daar niet in mee gaat. Vrees dat ze daar in Wallonië ook een probleempje gaan hebben om een volgende coalitie samen te stellenVooreerst vinden de liberalen de financiering van de taxshift niet evenwichtig. 'Bij de laatste besprekingen gingen de voorstellen nog altijd over meer dan 1,6 miljard euro nieuwe belastingen, met name voor de bouw, de consumptie, het toerisme, de voeding, de pers en de cultuur. Iets met de ene hand geven en het met de andere terugnemen, is voor de MR niet aanvaardbaar', klinkt het.
Voor MR moet de financiering bijna voor de helft komen uit de terugverdieneffecten van hervormingen op de arbeidsmarkt. Premier Alexander De Croo (Open VLD) legde daarvoor enkele weken geleden een nota met voorstellen van MR, Open VLD en Vooruit op tafel, maar PS en Ecolo schoten die af als een provocatie.
Dat is zoals "DE oplossing voor Brussel" van de NVA waar we al meer dan 10 jaar op wachten en waarvan ze (nva) dan soms zeggen : Ze mogen het hebben !!
Als het Vlaams belang ooit mee aan de macht komt gaan we net als bij nva een deel opportunisten zien met een leuke job die zich afvragen wat ze daar gaan doen of wat ze daar komen doen.
Dat is eens een andere vorm van bestuurloosheid dan gewoon anderhalf jaar op een akkoord en een regering wachten.
Mogelijk krijgen we beide vormen na elkaar te zien over een paar jaren.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Een stukje uit het regeerakkoord:
Over de semantiek ga ik niet discussiëren, maar MR heeft n.m.i. wel een punt.Ons systeem wordt gekenmerkt door vele uitzonderingen,vrijstellingsregimes
en verschillen in behandeling binnen de onderscheiden fiscale domeinen,
en tegelijk hoge belastingtarieven. Dit leidt tot economische en sociale
verstoringen en soms ook tot ongewenste gevolgen voor het milieu.
In dit kader bereidt de regering een bredere fiscale hervorming voor om
het belastingstelsel te moderniseren, te vereenvoudigen, meer rechtvaardig,
meer neutraal te maken. Deze hervorming moet op die manier bijdragen
aan de engagementen van de regering in dit regeerakkoord zoals:
Het verhogen van de werkzaamheidsgraad;
Het ondersteunen van de klimaatambities;
Het aanmoedigen van het ondernemerschap;
Het stimuleren van investeringen;
De strijd tegen de armoede;
De ondersteuning van gezinnen.
Deze hervorming zal leiden tot een verbetering van de macro-economische
situatie en bijgevolg de overheidsfinanciën, zowel op korte als lange termijn.
Ik zou hetzelfde verwachten van Open VLD, maar ja die zijn ondertussen verveld tot een linkse partij.
Dat is maar hoe je het bekijkt. Het zorgt ook voor meer inkomsten.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 17 juli 2023, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ook uit het regeerakkoord:
Hebben ze al iets daarrond gedaan ?Lang aanslepende regeringsvormingen moeten in de toekomst vermeden
worden. Met het oog op een vlottere regeringsvorming evalueren we
de spelregels voor de vorming van een nieuwe federale regering, met
bijvoorbeeld een formele deadline of een deblokkeringsmechanisme.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik vind dat ze in Franstalig België alleszinds meer hun kiespubliek willen behouden dan in het Nederlandstalig gedeelte. Of ben ik hier mis in?EarthNvstr1 schreef: ↑17 juli 2023, 18:14
Over de semantiek ga ik niet discussiëren, maar MR heeft n.m.i. wel een punt.
Ik zou hetzelfde verwachten van Open VLD, maar ja die zijn ondertussen vervelt tot een linkse partij.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Van de Vivaldi partijen dan toch inderdaad.Timoootjex schreef: ↑17 juli 2023, 19:21 Ik vind dat ze in Franstalig België alleszinds meer hun kiespubliek willen behouden dan in het Nederlandstalig gedeelte. Of ben ik hier mis in?
Nu goed ... het hele probleem is natuurlijk begonnen met het regeerakkoord.
Vooral Open VLD heeft daar een kapitale vergissing gemaakt n.m.i., Lachaert heeft het ondertussen wel (als enige?) ingezien.
Dat zijn ze, zeker tegen volgend jaar, vergeten. En hun kiespubliek ook.
De tekst lijkt op een intentieverklaring van Beerschot om de volgende match tegen La Louviere niet te veel goals binnen te laten.
Ik heb al verschillende tekstfragmenten uit regeerakkoorden gelezen … maar zelden zijn die zo concreet als deze.
Blijft de vraag: wat gaat Vivaldi nog doen om dit te verwezenlijken?
Concreet : ze hebben het niet in de hand, net zo min als het aantal doelpunten in een match of het weer van volgende maand.
Als jij er van uitgaat dat die tekst gemaakt is met zekerheden in plaats van gelul, dan moeten ze hiervoor toch wel erg hun broek zitten verslijten hebben.. of ze hebben de boel moedwillig gesaboteerd.
Of komt het enkel doordat ze toen nog geen intentieverklaring hadden getekend om het niet zo lang meer te laten duren?
Een intentieverklaring tussen partijen om meer water in de wijn te doen ? Op voorhand coalities proberen te maken voordat er gestemd is ? Dat is ook niets nieuws en daar heb je bijgevolg geen bombastische verklaring voor nodig.
In het regeerakkoord dan nog.
Wat gaat het volgende keer zijn ? We zetten in het regeerakkoord dat het in België nooit nog boven de 33 graden warm mag worden in de zomer ?
Als jij er van uitgaat dat die tekst gemaakt is met zekerheden in plaats van gelul, dan moeten ze hiervoor toch wel erg hun broek zitten verslijten hebben.. of ze hebben de boel moedwillig gesaboteerd.
Of komt het enkel doordat ze toen nog geen intentieverklaring hadden getekend om het niet zo lang meer te laten duren?
Een intentieverklaring tussen partijen om meer water in de wijn te doen ? Op voorhand coalities proberen te maken voordat er gestemd is ? Dat is ook niets nieuws en daar heb je bijgevolg geen bombastische verklaring voor nodig.
Wat gaat het volgende keer zijn ? We zetten in het regeerakkoord dat het in België nooit nog boven de 33 graden warm mag worden in de zomer ?
Och, dat is typisch voor onderhandelingen die eindeloos blijven duren. De verstandige dingen komen helemaal in het begin al op tafel, hoe langer er over geluld wordt hoe meer onzin argumenten en hoe minder het over inhoud gaat en uiteindelijk blijft er een betekenisloze tekst over waar niemand nog over struikelt omdat er toch niks concreet in vast ligt. De enige doelstelling van de Croo is het hebben van een akkoord, wat er in staat is van ondergeschikt belang, zolang hij maar kan uitpakken met een mooi Vivaldi palmares. Een pensioen hervorming, een taxshift, de verlening van kerncentrales die hij eerst dicht wou, de corona crisis overleefd en de energie crisis overleefd zijn natuurlijk wel tot de verbeelding sprekende verwezenlijkingen hé
Ik vrees dat je het principe en de werking van regeerakkoorden niet echt kent.haelewyn schreef: ↑19 juli 2023, 11:34 Concreet : ze hebben het niet in de hand, net zo min als het aantal doelpunten in een match of het weer van volgende maand.
Als je alles voor de komende legislatuur al tot in de details wil uitgewerkt en beslist wil zien, dan zal je niet snel tot een akkoord komen. Dan vrees ik dat De Croo en de 6 andere coalitiepartners nu nog aan het onderhandelen waren over het regeerakkoord voor Vivaldi I …
Een akkoord met 0 euro voordeel voor de “werkende mens” in plaats van de beoogde 835 euro per jaar, is nog steeds beter dan geen akkoord. Althans, zo denken Alexander en Vincent er vermoedelijk over …vortex schreef: ↑19 juli 2023, 12:07Och, dat is typisch voor onderhandelingen die eindeloos blijven duren. De verstandige dingen komen helemaal in het begin al op tafel, hoe langer er over geluld wordt hoe meer onzin argumenten en hoe minder het over inhoud gaat en uiteindelijk blijft er een betekenisloze tekst over waar niemand nog over struikelt omdat er toch niks concreet in vast ligt. De enige doelstelling van de Croo is het hebben van een akkoord, wat er in staat is van ondergeschikt belang, zolang hij maar kan uitpakken met een mooi Vivaldi palmares. Een pensioen hervorming, een taxshift, de verlening van kerncentrales die hij eerst dicht wou, de corona crisis overleefd en de energie crisis overleefd zijn natuurlijk wel tot de verbeelding sprekende verwezenlijkingen hé
Weeral een verwezenlijking in de “chacoche”, denkt Alexander, net zoals de (onbeduidende) pensioenhervorming, de (zelf gecreëerde en nauwelijks opgeloste) energiecrisis en de (steeds verder oplopende) overheidsschuld en (verslechterende) toestand van de overheidsfinanciën.