Online beleggingscursus + vakbladen
TIP
Online beleggingscursus + vakbladen
Ik ben begin 2020 begonnen met beleggen, mijn portefeuille haalde een bescheiden rendement van 4%. Tijd dus om wat bij te lezen en mezelf wat slimmer te maken.
Online kom je dan vanzelf uit bij reclame van zelfverklaarde guru's en vakbladen. Zo heb ik recent enkele rapports van value jagers gekocht (nog te vroeg om veel rendement uit die tips te halen). En volgende ik enkele gratis online trainingen, die natuurlijk op het einde telkens een speciale promotie hebben waardoor je enkel dan voor slechts 999 een cursus kan kopen.
Ik kan youtube niet meer openen zonder advertenties te zien van Kevin die me wil leren daytraden of Patrick die me alles wil leren over bitcoin... Uiteraard omdat ze zo gepassioneerd zijn om mensen te helpen.
Wat me als beginneling echter wel triggerde waren de cursussen met software die je helpt om te bepalen wanneer je best kan kopen en verkopen. Ik denk dan aan compugraphics of trade investigator. En natuurlijk weet ik ook wel dat ze gebruik maken van money making marketing machines, en dat het verkoperspraatjes zijn. Zo heeft Harm van Wijk van beleggen.com al zeker 13.000 beleggers gecoacht. Maar waarom zou je na 13000 x 997 euro per cursus nog prive sessies voor 200 euro geven? En levert dat amper 27 recensies op op google (en een hoop positieve op fake recensie sites)?
Maar heeft hier iemand ervaring met zulke software? Of tips voor beleggingsbladen? Want ik zie soms door de bomen de beurs niet meer...
Online kom je dan vanzelf uit bij reclame van zelfverklaarde guru's en vakbladen. Zo heb ik recent enkele rapports van value jagers gekocht (nog te vroeg om veel rendement uit die tips te halen). En volgende ik enkele gratis online trainingen, die natuurlijk op het einde telkens een speciale promotie hebben waardoor je enkel dan voor slechts 999 een cursus kan kopen.
Ik kan youtube niet meer openen zonder advertenties te zien van Kevin die me wil leren daytraden of Patrick die me alles wil leren over bitcoin... Uiteraard omdat ze zo gepassioneerd zijn om mensen te helpen.
Wat me als beginneling echter wel triggerde waren de cursussen met software die je helpt om te bepalen wanneer je best kan kopen en verkopen. Ik denk dan aan compugraphics of trade investigator. En natuurlijk weet ik ook wel dat ze gebruik maken van money making marketing machines, en dat het verkoperspraatjes zijn. Zo heeft Harm van Wijk van beleggen.com al zeker 13.000 beleggers gecoacht. Maar waarom zou je na 13000 x 997 euro per cursus nog prive sessies voor 200 euro geven? En levert dat amper 27 recensies op op google (en een hoop positieve op fake recensie sites)?
Maar heeft hier iemand ervaring met zulke software? Of tips voor beleggingsbladen? Want ik zie soms door de bomen de beurs niet meer...
Re: Online beleggingscursus + vakbladen
Ik stel me de vraag of het allemaal de moeite wel waard is?
Wanneer professionele fondsbeheerders nog geen index kunnen verslaan waarom zou je dan zelf risico's gaan nemen door individuele aandelen te gaan kopen?
Die blaadjes zijn enkel een bijverdienste voor de analisten.
Wanneer professionele fondsbeheerders nog geen index kunnen verslaan waarom zou je dan zelf risico's gaan nemen door individuele aandelen te gaan kopen?
Die blaadjes zijn enkel een bijverdienste voor de analisten.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Full Member
- Contacteer:
Het is maar door ervaring en jaren mee bezig te zijn dat je door de bomen het bos ziet. Het VFB-magazine is een goed begin. Bij mij heeft het 20 jaar geduurd vooraleer ik door de bomen het bos zag. Ik ken alle magazines en blaadjes en weet welke het goed doen of een goede visie hebben. Maar er is geduld en doorzettingsvermogen nodig alsook het besef dat een index kloppen het moeilijkste is.
Return portefeuille edelmetalen sinds 2016: 450%
Ik heb zelf het blad van Vfb en buiten veel reclame staan er soms interessante artikels in. Maar of je die tips dan klakkeloos wil overnemen is weer wat anders want niemand kent de toekomst en zij slagen de bal ook vaak mis. Ik heb trouwens gisteren mijn abonnement stopgezet want vond de prijsverhoging van 60 naar €90 er een beetje over ondanks de vele sponsering en reclame.
Die valuejagers zijn ook echte schurken!Had puur uit interesse een abo op "income value" lopen toen in maart corona crisis uitbrak dus alles de dieperik in.Verkochten (bijna alles) en begonnen doodleuk nieuwe namen te kopen en zetten hun rendement doodleuk op nul.Van het gigantisch verlies door te verkopen op het dieptepunt werd niet meer gesproken.Zo kan mijnen hond ook beleggen! Heb in het begin wel iets geleerd van beurstips.Daar meten ze geen zo een toeren uit.Hun voorbeeldportfolios worden correct opgevolgd en komen soms onder nul te staan....
heeft er iemand hier ervaring mee met de belegging cursus van spaarvarkens 18 lessen voor 390 euro (https://spaarvarkens.be/beleggingscursus-inschrijven) ziet er mij wel interessant uit om er naar te luisteren en wat bij te leren of zijn er andere en betere
Ik heb daar toegang toe (wel aan veel goedkopere prijs omdat ik er al van het prille begin bij ben).
'k Vind dat wel de moeite; ook de Spaarvarkens Club geeft veel webinars (2 of 3 per week) etc over actuele thema's.
Ik heb er als beginner althans al heel wat aan gehad, maar heb niet echt een idee hoe het vergelijkt met andere cursussen.
'k Vind dat wel de moeite; ook de Spaarvarkens Club geeft veel webinars (2 of 3 per week) etc over actuele thema's.
Ik heb er als beginner althans al heel wat aan gehad, maar heb niet echt een idee hoe het vergelijkt met andere cursussen.
Noem me ouderwets (ook al ben ik nog maar 33) maar de beste manier is nog steeds om te leren via wat de bibliotheek je te bieden heeft over beleggen, en door te leren van elkaar. Ik heb al héél veel op dit forum opgestoken.
Ik zie wel iets in bijvoorbeeld een lidmaatschap bij de Vlaamse Federatie van Beleggers.
Uiteindelijk is het geen exacte wetenschap en sommige van die 'guru's' verdienen meer met hun lidgelden dan aan hun beleggingskunsten. Ik wil ze ook niet allemaal over dezelfde kam scheren. Maar zij die denken een gouden strategie te hebben en die aan je willen verkopen... dat klopt niet.
Ik zie wel iets in bijvoorbeeld een lidmaatschap bij de Vlaamse Federatie van Beleggers.
Uiteindelijk is het geen exacte wetenschap en sommige van die 'guru's' verdienen meer met hun lidgelden dan aan hun beleggingskunsten. Ik wil ze ook niet allemaal over dezelfde kam scheren. Maar zij die denken een gouden strategie te hebben en die aan je willen verkopen... dat klopt niet.
Er zijn YouTube kanalen die degelijke info geven. Gratis en voor niets, met uitzondering van de verplichte ads natuurlijk.
Waar ik het meest heb opgestoken is boeken, YouTube en fora. Ik zou zeggen in die volgorde.
Geen ervaring met betaalde webinars.
Waar ik het meest heb opgestoken is boeken, YouTube en fora. Ik zou zeggen in die volgorde.
Geen ervaring met betaalde webinars.
Probleem is dat mensen met echt verstand van zaken, zich zelden gaan bezig houden met anderen te leren hoe het allemaal moet. Die verdienen veel meer in het bedrijfsleven. Beleggingsbladen en guru's zijn 98.5% onzin. Als leek haal je er bovendien zelden de juiste personen uit.
Wat is nu 250 euro voor een halve dag iemand les te geven, mag misschien arrogant lijken, maar dat schiet voor lesgever niet op he. Mijn klinkerlegger vraagt al meer
Mijn ervaring met financiele educatie is dat de meeste niet de diepgaande interesse en/of moeite ervoor kunnen opbrengen. De volgende valkuil is niet het geduld hebben. Maar ik heb al zeker wat mensen (betaald) opgelift hoor
kzou dat misschien nog doen, maar enkel bij jongere personen, daar heeft het het meeste impact. Hoe vroeger uw zaken op orde hoe beter.
Wat is nu 250 euro voor een halve dag iemand les te geven, mag misschien arrogant lijken, maar dat schiet voor lesgever niet op he. Mijn klinkerlegger vraagt al meer

Mijn ervaring met financiele educatie is dat de meeste niet de diepgaande interesse en/of moeite ervoor kunnen opbrengen. De volgende valkuil is niet het geduld hebben. Maar ik heb al zeker wat mensen (betaald) opgelift hoor

Ik persoonlijk heb het meest geleerd door hier jaren lang rond te hangen (zonder account!), 9lives (wat nu BeyondGaming geworden is) en Reddit (BeFire en B2 bijvoorbeeld). Ook heb ik veel geleerd door naar filmpjes van Warren Buffet en Charlie Munger te kijken. Conclusie voor mij: het Bogle-principe met ETF's en wat losse aandelen, zo simpel kan het zijn.
Onderschat ook een basiskennis niet van economie, boekhouding en belastingen.
Ik hou mij niet bezig met beleggingsclubs, tips op HLN, betalende cursussen en luisteren naar al die afschuwelijke accenten op Youtube met hun idioot gezicht in de thumbnail langs een grafiek en die vervolgens laten uitschijnen dat 2.000 euro dividend per maand zomaar uit het niets kan komen.
Onderschat ook een basiskennis niet van economie, boekhouding en belastingen.
Ik hou mij niet bezig met beleggingsclubs, tips op HLN, betalende cursussen en luisteren naar al die afschuwelijke accenten op Youtube met hun idioot gezicht in de thumbnail langs een grafiek en die vervolgens laten uitschijnen dat 2.000 euro dividend per maand zomaar uit het niets kan komen.
Kroffinvest, het meest kwalitatieve beleggingsblad by far naar mijn mening. Doet het uit passie en niet voor het geld.
180 EUR per jaar.
Daarnaast: boeken lezen ipv cursussen zoeken. Bolero heeft ook handige basis uitleg.
Extra: blijf vooral weg van online cursussen, youtube (behoudens enkele uitzonderingen) en de gehele fire gemeenschap.
180 EUR per jaar.
Daarnaast: boeken lezen ipv cursussen zoeken. Bolero heeft ook handige basis uitleg.
Extra: blijf vooral weg van online cursussen, youtube (behoudens enkele uitzonderingen) en de gehele fire gemeenschap.
Bolero geeft behoorlijk goede informatie over beleggen.
Alsook onbijt-nieuws, helemaal gratis.
En ook de ABN-AMRO heeft goede en duidelijke uitleg over de diverse zaken:
https://www.abnamroprivatebanking.be/nl ... index.html
Niemand kan je vertellen hoe en wat goed beleggen is, want dan waren alle beleggers reeds steenrijk.
Het is voornamelijk veel lezen, balansen lezen, en naar resultaten kijken.
Ik vind zelf dat Bolero enorm veel informatie over een aandeel geeft alsook advies van experten en kerncijfers.
Ook vertellen ze wat het bedrijf doet, werknemers, en waar allemaal aktief.
Zoveel informatie dat scheelt je enorm veel uitzoekwerk. Als ik daar al een goed idee van krijg dan zoek ik meestal even dieper met behulp van zoekmachines en pas daarna neem ik een beslissing.
Het domste wat je kan doen is anderen klakkeloos geloven op hun mooie blauwe ogen, daar is menig persoon al de mist mee ingegaan. Zoals Dexia, L&H, Fortis etc....en geloof vooral de hypes als AI en Energie-transitie niet, want beiden hebben nog altijd niks bewezen.
Succes!
Alsook onbijt-nieuws, helemaal gratis.
En ook de ABN-AMRO heeft goede en duidelijke uitleg over de diverse zaken:
https://www.abnamroprivatebanking.be/nl ... index.html
Niemand kan je vertellen hoe en wat goed beleggen is, want dan waren alle beleggers reeds steenrijk.
Het is voornamelijk veel lezen, balansen lezen, en naar resultaten kijken.
Ik vind zelf dat Bolero enorm veel informatie over een aandeel geeft alsook advies van experten en kerncijfers.
Ook vertellen ze wat het bedrijf doet, werknemers, en waar allemaal aktief.
Zoveel informatie dat scheelt je enorm veel uitzoekwerk. Als ik daar al een goed idee van krijg dan zoek ik meestal even dieper met behulp van zoekmachines en pas daarna neem ik een beslissing.
Het domste wat je kan doen is anderen klakkeloos geloven op hun mooie blauwe ogen, daar is menig persoon al de mist mee ingegaan. Zoals Dexia, L&H, Fortis etc....en geloof vooral de hypes als AI en Energie-transitie niet, want beiden hebben nog altijd niks bewezen.
Succes!
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Elke broker geeft ongeveer dezelfde standaard info (volgens mij ook allemaal komende van dezelfde bron)
En die zelfgeschreven zaken en brieven zijn vaak van nogal matige kwaliteit, vind ik...
Zoals gezegd: boeken zijn het beste om te leren (de theoretische zaken dan)
En ik denk ook vooral zelf een visie ontwikkelen: wat is belangrijk voor jou?
En dan daarop verder bouwen
En die zelfgeschreven zaken en brieven zijn vaak van nogal matige kwaliteit, vind ik...
Zoals gezegd: boeken zijn het beste om te leren (de theoretische zaken dan)
En ik denk ook vooral zelf een visie ontwikkelen: wat is belangrijk voor jou?
En dan daarop verder bouwen