Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
TIP
Re: Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
Voor mij zijn het sterk vergelijkbare producten, ik teken in op wat - op dat moment - het hoogste rendement geeft en wat er financieel haalbaar is (lees de 100K drempel bij DB speelt bij mij een rol)
Olo rente op 1 jaar is op dit moment 3,72%Orakel van Brakel schreef: ↑19 juli 2023, 08:18 DB biedt nu 3,55% op termijn rekening van 1 jaar voor 100k.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Neem als voorbeeld die 3,72% als marktrente voor de staatsbon, minus 0,5 procentpunt commissie, minus 30% RV komt dat op 2,25% netto. Is minder dan DB termijnrekening en er zijn spaarboekjes die dat ook geven. Enkel bij slechts 15% RV is die staatsbon beter.B7H4long schreef: ↑19 juli 2023, 08:27Olo rente op 1 jaar is op dit moment 3,72%Orakel van Brakel schreef: ↑19 juli 2023, 08:18 DB biedt nu 3,55% op termijn rekening van 1 jaar voor 100k.
-
- Hero Member
- Contacteer:
En die koop je dan per schijf? Van hoeveel Euro?B7H4long schreef: ↑19 juli 2023, 08:25Een paar verschillenOrakel van Brakel schreef: ↑19 juli 2023, 08:18 Ik heb nog nooit een staatsbon gekocht en ken er weinig van. Wat is eigenlijk het voordeel van zo een bon in vgl met termijnrekening?
Een staatsbon kan je tussentijds verkopen moest het het geld nodig hebben.
Tussentijds evolueert de waarde van de obligatie met de toepasselijke rente.
Valt volledig buiten het bankgarantiefonds.
Je hebt onbeperkte staatsgarantie.
Kosteloze aankoop en bewaring via het grootboek.
Minimum bedrag 100 euro en in stappen van 100 euro.
Nog 2 vraagjes ivm intekening staatsbon via de Grootboeken:
Kan je intekenen op de staatsbon op naam van beide echtgenoten (bv. voor 20.000€) of dient elke partner apart in te tekenen (bv. elk voor 10.000€)?
Hoe gebeurt de betaling in praktijk? Moet je eerste ergens het te investeren bedrag naar overschrijven of bij intekening een rekening opgeven van waarvan de betaling iets later gebeurt?
Kan je intekenen op de staatsbon op naam van beide echtgenoten (bv. voor 20.000€) of dient elke partner apart in te tekenen (bv. elk voor 10.000€)?
Hoe gebeurt de betaling in praktijk? Moet je eerste ergens het te investeren bedrag naar overschrijven of bij intekening een rekening opgeven van waarvan de betaling iets later gebeurt?
Profiel aanmaken met ID op https://www.debtagency.be/nl/GL (klik op het icoon staatsbons on-line) kun je nu al doen
Wanneer er staatsbons beschikbaar zijn kun je er via je profiel op intekenen, je kiest de gewenste bon en het bedrag, je krijgt een rekening nr met gestructureerde mededeling, geld overschrijven en klaar.
Wanneer er staatsbons beschikbaar zijn kun je er via je profiel op intekenen, je kiest de gewenste bon en het bedrag, je krijgt een rekening nr met gestructureerde mededeling, geld overschrijven en klaar.
Als het een groot bedrag is kun je zelfs in meerdere keren overschrijven, als de gestructureerde mededeling maar hetzelfde is.
Vortex, bedankt. En kan je een profiel/portefeuille aanmaken op naam van beide partners of dienen partners elk apart een profiel aan te maken?
Zojuist even gekeken en op het eerste zicht kan je geen profiel/portefeuille aanmaken op naam van 2 titularissen, zal dus elk apart moeten...
Wat is het voordeel van gemeenschappelijk een spaarrekening, termijnrekening, effectenrekening, staatsbon ... te hebben tegenover elk de helft?
Het profiel is aan je ID of itsme gekoppeld, en dus persoonlijk. Je kunt wel een gemeenschappelijke rekening gebruiken voor storten en terug betalen. Maak beiden een profiel aan wanneer je zeker wil zijn van gelijke kapitaal verdeling, bv in geval van overlijden.
Het is als koppel mijn inziens gewoon allemaal wat overzichtelijker (minder aantal rekeningen indien gemeenschappelijk) en vooral - indien één van beide partners zich weinig of niets aantrekt/geïnteresseerd is in het financiële - is het gemakkelijker op te volgen en zeker ook beter om een gemeenschappelijke login te hebben, dan elk een aparte (mijn vrouw kan dit hoe langer hoe minder bijhouden...).
Klopt. Elk een profiel aanmaken met elk de helft van het te investeren bedrag.vortex schreef: ↑19 juli 2023, 09:48Het profiel is aan je ID of itsme gekoppeld, en dus persoonlijk. Je kunt wel een gemeenschappelijke rekening gebruiken voor storten en terug betalen. Maak beiden een profiel aan wanneer je zeker wil zijn van gelijke kapitaal verdeling, bv in geval van overlijden.