Belastingen uitzonderlijke meerwaarde
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Belastingen uitzonderlijke meerwaarde
Fraude uit het verleden?!? Ik had het grootste deel van mijn vermogen in mijn eigen huis. Heb nooit gekke dingen gedaan op de beurs. In mijn ogen goede huisvader beheer. Ik vermoed ook in de ogen vd fiscus. Heb er ook nooit iets van gehoord.
Mijn vraag is of ze 400k op de beurs, 100k op termijnrek en geen eigen huis nog als goede huisvader gaan beschouwen. En of ik dan best eventuele winsten zelf kan aangeven...
Als je gewoon belegt in normale aandelen of fondsen en niet aan daytrading doet ofzo zie ik niet in waarom ze dat niet als goede huisvader zouden beschouwen.Orakel van Brakel schreef: ↑7 januari 2023, 09:17 Oud topic, maar wel interessant. Ik heb het nooit aangegeven. Ben ook nooit belast.
Binnenkort zit ik tijdelijk zonder huis. Ik heb dan 300k extra ter beschikking. Vraag me af of dat iets gaat triggeren. Geen eigen huis. Veel geld op de beurs. Zouden ze dat nog als goede huisvader beschouwen? Ik denk er aan om 100k in spaar- en termijnrekeningen te steken. Enerzijds voor de veiligheid, anderzijds om als goede huisvader beschouwd te worden.
Ik zou me geen zorgen maken. Wat je van plan bent lijkt me gewoon goed beheer van de eigen middelen (“als een goede huisvader”).Orakel van Brakel schreef: ↑7 januari 2023, 09:38Fraude uit het verleden?!? Ik had het grootste deel van mijn vermogen in mijn eigen huis. Heb nooit gekke dingen gedaan op de beurs. In mijn ogen goede huisvader beheer. Ik vermoed ook in de ogen vd fiscus. Heb er ook nooit iets van gehoord.
Mijn vraag is of ze 400k op de beurs, 100k op termijnrek en geen eigen huis nog als goede huisvader gaan beschouwen. En of ik dan best eventuele winsten zelf kan aangeven...
Waar de opmerking over fraude uit het verleden vandaan komt is me een raadsel …
-
- VIP member
- Contacteer:
De goede huisvader is zowat de meeste dode letter in ons wetboek… Naar mijn weten geeft geen kat dat aan en is er nog nooit iemand vervolgd daarvoor.
Geen probleem.Orakel van Brakel schreef: ↑7 januari 2023, 09:17 Oud topic, maar wel interessant. Ik heb het nooit aangegeven. Ben ook nooit belast.
Binnenkort zit ik tijdelijk zonder huis. Ik heb dan 300k extra ter beschikking. Vraag me af of dat iets gaat triggeren. Geen eigen huis. Veel geld op de beurs. Zouden ze dat nog als goede huisvader beschouwen? Ik denk er aan om 100k in spaar- en termijnrekeningen te steken. Enerzijds voor de veiligheid, anderzijds om als goede huisvader beschouwd te worden.
Zie mijn eerdere reactie:
Bedenk dat die verklaring van de minister van financiën bindend is voor de administratie.el perro schreef: ↑2 juli 2022, 19:49 [*] Nog beter: https://bloom-law.be/nl/blog/actualitei ... -personen/Dat is toch wel helder.Op basis van de huidige fiscale wetgeving zijn de meerwaarden op aandelen in principe vrijgesteld, op voorwaarde dat ze kaderen in het normaal beheer van het privévermogen van de belastingplichtige. In de praktijk zou het naleven van deze voorwaarde geen aanleiding moeten geven tot enige ongerustheid : in het algemeen aanvaardt de fiscus immers (sedert een verklaring van de minister van financiën van 1961 !) dat de verwezenlijkte meerwaarden op beursbeleggingen voortvloeien uit een normaal beheer van het privévermogen.
Bloom law is een gerenommeerd advocatenkantoor
De fiscus laat dus Beursbeleggingen met rust.
Er is hier ook niemand die dergelijke meerwaarden aangeeft of ooit lastig gevallen is door de fiscus.
Trouwens, bij vastgoed is er wél een meerwaardebelasting bij verkoop binnen 5 jaar.
Wel uitzondering voor gezinswoning.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Gaat bij mij om de gezinswoning. Ben er eerlijk gezegd niet 100% gerust in. Al die regeltjes en uitzonderingen. Ik heb in 2010 gekocht met mijn ex. Dan in 2022 mijn ex uitgekocht. En in 2023 alweer verkocht, amper 10 maanden na uitkopen ex partner.
Bij de notaris gaan ze er toch allemaal licht over. Ik zal maar gerust zijn als de centen op mijn rekening staan.
Bij de notaris gaan ze er toch allemaal licht over. Ik zal maar gerust zijn als de centen op mijn rekening staan.
Ben geen expert, maar hier staat duidelijk dat de eigen gezinswoning vrijgesteld is.
Mits enkele laagdrempelige voorwaarden die geen probleem mogen zijn.
Mits enkele laagdrempelige voorwaarden die geen probleem mogen zijn.
Voor niet-beurgenoteerde aandelen is het niet zo dood, zie:Sebastiaan1985 schreef: ↑7 januari 2023, 10:52 De goede huisvader is zowat de meeste dode letter in ons wetboek… Naar mijn weten geeft geen kat dat aan en is er nog nooit iemand vervolgd daarvoor.
Idem voor bv. crypto
----------Orakel van Brakel schreef: ↑7 januari 2023, 16:09 Gaat bij mij om de gezinswoning. Ben er eerlijk gezegd niet 100% gerust in. Al die regeltjes en uitzonderingen. Ik heb in 2010 gekocht met mijn ex. Dan in 2022 mijn ex uitgekocht. En in 2023 alweer verkocht, amper 10 maanden na uitkopen ex partner.
Wanneer je in Vlaanderen een woning of appartement verkoopt als particulier binnen de vijf jaar na de aankoopakte, kan het zijn dat je meerwaardebelasting moet betalen.
UITZONDERING: je gezinswoning, dit is de woning waarin je gedomicilieerd bent, is niet onderworpen aan deze belasting.
https://immosir.be/meerwaardebelasting- ... 08e%20jaar).
-
- VIP member
- Contacteer:
Ik had het uiteraard alleen over beursgenoteerde effecten! En ik betwijfel ook heel hard dat ze achter de rest aangaan als het een peulschil betreft… anders moeten ze half België vervolgenel perro schreef: ↑7 januari 2023, 16:19Voor niet-beurgenoteerde aandelen is het niet zo dood, zie:Sebastiaan1985 schreef: ↑7 januari 2023, 10:52 De goede huisvader is zowat de meeste dode letter in ons wetboek… Naar mijn weten geeft geen kat dat aan en is er nog nooit iemand vervolgd daarvoor.Idem voor bv. crypto
-
- Full Member
- Contacteer:
Er zijn wel al wat studies uitgevoerd over wat zo'n 'normaal beheer' nu precies is. Als de meerwaarden in de kijker komen, zal men een ad hoc analyse maken op basis van een heel aantal factoren. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan de spreiding in de portefeuille, het aantal transacties en de tijd dat een positie wordt aangehouden.el perro schreef: ↑7 januari 2023, 16:01Geen probleem.Orakel van Brakel schreef: ↑7 januari 2023, 09:17 Oud topic, maar wel interessant. Ik heb het nooit aangegeven. Ben ook nooit belast.
Zie mijn eerdere reactie:Bedenk dat die verklaring van de minister van financiën bindend is voor de administratie.el perro schreef: ↑2 juli 2022, 19:49 [*] Nog beter: https://bloom-law.be/nl/blog/actualitei ... -personen/
Dat is toch wel helder.
Er is hier ook niemand die dergelijke meerwaarden aangeeft of ooit lastig gevallen is door de fiscus.
Trouwens, bij vastgoed is er wél een meerwaardebelasting bij verkoop binnen 5 jaar.
Nu, het is voor mij zo goed als zonneklaar dat er ergens in de volgende jaren een vorm van meerwaardebelasting zal komen. De perceptie van de beurs is al lang zeer negatief. Er zijn al bijna geen partijen meer die het opnemen voor de kapitaalmarkten en het investeren van de ruime spaarmiddelen van de Belg, in plaats van het oppotten. Zelfs CD&V, dat hierin vroeger een voortrekkersrol speelde, heeft het geweer van schouder veranderd met voorop Van Peteghem. Vooruit, dat snel groter wordt en een flinke stem krijgt roept via Rousseau dagelijks dat 'dividenden' de duivel zijn. Plat populisme en compleet naast de waarheid. Maar er is eigenlijk quasi geen partij meer die zoiets gaat tegenhouden, en al zeker de Open VLD niet. Alleen Bouchez zal zich hierin roeren.
En wat ik ook stuitend vind, is de complete lethargie van organisaties als de VFB. Die moeten dringend eens worden wakker geschud en gedynamiseerd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Eigenlijk zou je dat zo toch 2x belast worden op hetzelfde?
Eerst de TOB (beurstaks) en dan nog eens WIB?
Eerst de TOB (beurstaks) en dan nog eens WIB?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Die Walen toch.kierkegaard schreef: ↑8 januari 2023, 10:38Er zijn wel al wat studies uitgevoerd over wat zo'n 'normaal beheer' nu precies is. Als de meerwaarden in de kijker komen, zal men een ad hoc analyse maken op basis van een heel aantal factoren. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan de spreiding in de portefeuille, het aantal transacties en de tijd dat een positie wordt aangehouden.el perro schreef: ↑7 januari 2023, 16:01
Geen probleem.
Zie mijn eerdere reactie:
Bedenk dat die verklaring van de minister van financiën bindend is voor de administratie.
Nu, het is voor mij zo goed als zonneklaar dat er ergens in de volgende jaren een vorm van meerwaardebelasting zal komen. De perceptie van de beurs is al lang zeer negatief. Er zijn al bijna geen partijen meer die het opnemen voor de kapitaalmarkten en het investeren van de ruime spaarmiddelen van de Belg, in plaats van het oppotten. Zelfs CD&V, dat hierin vroeger een voortrekkersrol speelde, heeft het geweer van schouder veranderd met voorop Van Peteghem. Vooruit, dat snel groter wordt en een flinke stem krijgt roept via Rousseau dagelijks dat 'dividenden' de duivel zijn. Plat populisme en compleet naast de waarheid. Maar er is eigenlijk quasi geen partij meer die zoiets gaat tegenhouden, en al zeker de Open VLD niet. Alleen Bouchez zal zich hierin roeren.
En wat ik ook stuitend vind, is de complete lethargie van organisaties als de VFB. Die moeten dringend eens worden wakker geschud en gedynamiseerd.
Die link is ondertussen dood,el perro schreef: ↑2 juli 2022, 19:49 [*] Nog beter: https://bloom-law.be/nl/blog/actualitei ... -personen/[/list]Op basis van de huidige fiscale wetgeving zijn de meerwaarden op aandelen in principe vrijgesteld, op voorwaarde dat ze kaderen in het normaal beheer van het privévermogen van de belastingplichtige. In de praktijk zou het naleven van deze voorwaarde geen aanleiding moeten geven tot enige ongerustheid : in het algemeen aanvaardt de fiscus immers (sedert een verklaring van de minister van financiën van 1961 !) dat de verwezenlijkte meerwaarden op beursbeleggingen voortvloeien uit een normaal beheer van het privévermogen.
Dat is toch wel helder.
maar je kan het artikel nu hier vinden.
Een recentere artikel van dezelfde bron:
https://blog.forumforthefuture.be/nl/ar ... n.../13329
M.a.w diverse inkomsten is geen issue voor beursbeleggingen, maar dat sluit niet uit dat het op den duur beroepsinkomsten kunnen zijn.Door de fiscus wordt over het algemeen aanvaard (sedert een verklaring van de Minister van Financiën die teruggaat tot 1961 !) dat de meerwaarden die worden verwezenlijkt op beursbeleggingen voortkomen uit een normaal beheer van het privévermogen. Het is daarom dat de kleine « beursspeler » die online op internet handelt, zich weinig zorgen moet maken..., ten minste zolang hij geen echte doorgewinterde, verstokte, quasi-professionele speler wordt.