Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
TIP
Re: Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
Een termijnrekening heeft ook (en zeker) RV van 30%.
De nieuwe staatsbon misschien maar 15%.
Als je op de secundaire markt koopt, dan koop je 0 coupon bons en heb je geen RV.
Als je via het grootboek intekent is er geen commissie.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Termijnrekening van DB op 1 jaar (3,55% -30% = 2.562%) komt zoals gezegd beter uit dan de staatsbon met 30% RV in mijn voorbeeld (3,72% - 0,5 pp - 30% RV = 2,25%)
Inderdaad misschien, en dan nog, afwachten of het 15% blijft...
Je krijgt dezelfde rente, of je nu via het grootboek of via een bank koopt, commissie zit in de rente verrekent, enig verschil zijn de eventuele kosten verbonden aan de effecten rekening. Inschrijven is sowieso zonder TOB en banken rekenen doorgaans ook geen extra kosten aan bij nieuwe uitgiftes, zij hebben meer dan genoeg aan die commissie. Met andere woorden via het grootboek is de commissie wel inbegrepen, op dat punt is er geen verschil met banken.
Inschrijving via grootboek is gratis (ref website) er zijn geen kosten/commissie ..., ee ie ook geen bewsseloon. Je krijgt effectief de rente van de coupon (min rv natuurlijk).
Inschrijving via bank zijn er dikwijls insxhrijvingskosten (commissie) en ev. ook bewaarloon.
Inschrijving via bank zijn er dikwijls insxhrijvingskosten (commissie) en ev. ook bewaarloon.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Die 0,5 procentpunt commissie (die de staat aan de banken betaalt als distributie vergoeding) zit zoals gezegd verrekend in de rente, de rente is gelijk, of je nu koopt bij een bank of via het grootboek, via een lagere rente (in dit geval markt rente minus 0,5pp) heb je dus ook via het grootboek die commissie aan je been, ook al is het geen apart aangerekende kost. Zoals gezegd doe je op dat punt geen profijt door bij het grootboek aan te kopen.
Bij nieuwe uitgiftes van staatsbons rekenen banken geen instapkost of commissie aan, indien je dit tegenspreekt graag een referentie. Enig verschil zijn eventueel bewaarkosten op de effecten rekening die sommige banken aanrekenen.
Bij nieuwe uitgiftes van staatsbons rekenen banken geen instapkost of commissie aan, indien je dit tegenspreekt graag een referentie. Enig verschil zijn eventueel bewaarkosten op de effecten rekening die sommige banken aanrekenen.
Dus de belegger die inschrijft op een staatsbon via het grootboek zal zonder kosten 100% van het kapitaal terugkrijgen en ook de volledige coupon min RV.
Geen reden om in vergelijkingen met andere beleggingen daar nog iets van af te trekken.
Geen reden om in vergelijkingen met andere beleggingen daar nog iets van af te trekken.
Maar er is dus wel 0,5% commissie verrekend in die volledige coupon
Bij elke staatsbonuitgifte die ik me herinner was het verschil tussen.de rente van de coupon en de olo rente veel.kleiner dan 0,5%.
Waar zou die "commissie" dan verrekend zijn?
Lees misschien nog eens de eerste post in deze draad of https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 78643.html
Deze uitgifte is de eerste op 1 jaar, die 0,5% gaat er dus op één coupon af, bij voorgaande uitgiftes was het bv 0.75% voor een bon op 3 jaar, 0,25% per coupon valt het al wat minder op.Vanaf september openen de inschrijvingen bij het Agentschap voor de Schuld en de banken. Pas op dat moment zal er op basis van de marktrente een rentetarief op gekleefd worden. Maar Van Peteghem gaf een voorbeeld op basis van de huidige rentestand voor staatsobligaties op één jaar. 'Vandaag staat die op 3,69 procent. Trek je daar een commissie van 0,50 procentpunt en 30 procent roerende voorheffing van af, dan blijft er 2,23 procent over. Met een verlaagde roerende voorheffing wordt het nettorendement 2,71 procent.'
Belfius ontvangt van de Belgische staat een vergoeding op het door haar geplaatste bedrag in functie van de looptijd (3 jaar: 0,75%, 5 jaar: 0,95% en voor 8 en 10 jaar: 1,15%), plus een variabele vergoeding van maximaal 0,20% die afhankelijk is van het geplaatste bedrag.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Wat Belfius schrijft, lees ik als dat de 0,50% commissie NIET in de rente zit.
Ze wordt rechtstreeks door de Overheid aan de banken betaald.
De berekening van Van Peteghem is misleidend, zoals altijd...
De coupon zal rente 3,19% hebben (en niet 3,69%) in zijn voorbeeld, dus niet de volledige OLO 1j, zoals verwacht.
We zullen zien op 22 augustus
Beide interpretaties komen wel op hetzelfde neer maar just is just hé
Ze wordt rechtstreeks door de Overheid aan de banken betaald.
De berekening van Van Peteghem is misleidend, zoals altijd...
De coupon zal rente 3,19% hebben (en niet 3,69%) in zijn voorbeeld, dus niet de volledige OLO 1j, zoals verwacht.
We zullen zien op 22 augustus
Beide interpretaties komen wel op hetzelfde neer maar just is just hé
Kun je ook een profiel aanmaken voor een minderjarig kind? Ik zou dan geld van mijn rekening overschrijven. Cadeautje zeg maar, zonder dat hij het weet.vortex schreef: ↑19 juli 2023, 09:29 Profiel aanmaken met ID op https://www.debtagency.be/nl/GL (klik op het icoon staatsbons on-line) kun je nu al doen
Wanneer er staatsbons beschikbaar zijn kun je er via je profiel op intekenen, je kiest de gewenste bon en het bedrag, je krijgt een rekening nr met gestructureerde mededeling, geld overschrijven en klaar.
Geen idee, probeer het eens en laat het ons weten.
Los van het feit of je een profiel voor een minderjarig kind kan of mag aanmaken, maak toch zelf een profiel aan, koop een bon en laat die na afloop uitbetalen op de rekening van je kind. Waarom moeilijk doen als het ook gemakkelijk kan?
Gelezen in de FAQ van het Federaal Agentschap van de Schuld:
Kan ik voor mijn minderjarig kind inschrijven?
Dit is mogelijk. Het volstaat dat één van de ouders inlogt in het online systeem. Deze persoon zal de ‘aanvrager’ van de staatsbon zijn. Vervolgens is het mogelijk om een ‘titularis’ (het minderjarig kind) aan te duiden.
Dit lukt enkel indien de aanvrager en de titularis op hetzelfde adres gedomicilieerd zijn.
Kan ik voor mijn minderjarig kind inschrijven?
Dit is mogelijk. Het volstaat dat één van de ouders inlogt in het online systeem. Deze persoon zal de ‘aanvrager’ van de staatsbon zijn. Vervolgens is het mogelijk om een ‘titularis’ (het minderjarig kind) aan te duiden.
Dit lukt enkel indien de aanvrager en de titularis op hetzelfde adres gedomicilieerd zijn.
- PaperbackWriter
- Full Member
- Contacteer:
Wat zou in dat geval het voordeel kunnen zijn van een staatsbon op naam van een minderjarig kind?
Volgens de voorgestelde voorwaarden zou dit een staatsbon zijn voor een termijn van slechts 1 jaar.
Volgens de voorgestelde voorwaarden zou dit een staatsbon zijn voor een termijn van slechts 1 jaar.
Er zijn ook nog staatsbons op 10 jaar. Maar als je op zo een lange termijn voor je kind belegt koop je hem beter een fonds.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Hangt van de leeftijd af. Ik zit voor mijn 11 jarige 100% in aandelen en indexfondsen.
Maar 1 of 2 jaar voor hij het geld nodig heeft, ga ik toch naar veilige beleggingen overstappen.
Maar 1 of 2 jaar voor hij het geld nodig heeft, ga ik toch naar veilige beleggingen overstappen.