Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
TIP
Re: Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
Een termijnrekening heeft ook (en zeker) RV van 30%.
De nieuwe staatsbon misschien maar 15%.
Als je op de secundaire markt koopt, dan koop je 0 coupon bons en heb je geen RV.
Als je via het grootboek intekent is er geen commissie.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Termijnrekening van DB op 1 jaar (3,55% -30% = 2.562%) komt zoals gezegd beter uit dan de staatsbon met 30% RV in mijn voorbeeld (3,72% - 0,5 pp - 30% RV = 2,25%)
Inderdaad misschien, en dan nog, afwachten of het 15% blijft...
Je krijgt dezelfde rente, of je nu via het grootboek of via een bank koopt, commissie zit in de rente verrekent, enig verschil zijn de eventuele kosten verbonden aan de effecten rekening. Inschrijven is sowieso zonder TOB en banken rekenen doorgaans ook geen extra kosten aan bij nieuwe uitgiftes, zij hebben meer dan genoeg aan die commissie. Met andere woorden via het grootboek is de commissie wel inbegrepen, op dat punt is er geen verschil met banken.
Inschrijving via grootboek is gratis (ref website) er zijn geen kosten/commissie ..., ee ie ook geen bewsseloon. Je krijgt effectief de rente van de coupon (min rv natuurlijk).
Inschrijving via bank zijn er dikwijls insxhrijvingskosten (commissie) en ev. ook bewaarloon.
Inschrijving via bank zijn er dikwijls insxhrijvingskosten (commissie) en ev. ook bewaarloon.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.