Beginnende belegger ETF
TIP
Re: Beginnende belegger ETF
Bij beleggers die een strikt beleggingsplan aanhouden speelt "herbalanceren" een rol.Woz schreef: ↑24 juli 2023, 17:56 Ik vind persoonlijk dat het nadenken over de instapstrategie maar de helft van het werk is.
Terwijl de uitstapstrategie net zo belangrijk is. Bij het uitstappen is het net wel voordelig om dat gespreid te doen.
Je bent in ieder geval niet verplicht om er in 1 keer uit te stappen.
Afhankelijk van de transactiekosten en hoeveel geld je nodig hebt kan je maandelijks, per kwartaal, per jaar,... een stukje verkopen om je inkomen of pensioen aan te vullen.
Dus kort samengevat: alles in 1 keer er in en dan in stukjes er terug uit.
Iemand die een 80/20 portefeuille wenst, met herbalanceringsbands van 5/25 zal verkopen op het moment dat 85% bereikt wordt, en extra aankopen als de positie zakt onder 75%.
Een geautomatiseerde manier van "buy low, sell high"
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat heb je n.m.i. zeer goed gezien en verwoord.foopah schreef: ↑24 juli 2023, 00:03 Waarschijnlijk ken ik het antwoord wel al, maar is er een relevant verschil tussen nu instappen met de grote som en dan maandelijks DCA'en, of om nu gewoon te beginnen met het maandelijks DCA'en en zo eerst de grote som op te werken ? Ik probeer de markt niet te timen, en de uiteindelijke kosten gaan hetzelfde zijn. Ik vermoed dus dat het enige risico met de grote som ineens instappen is, dat de huidige koers heel zwaar doorweegt in mijn gemiddelde aankoopprijs, althans de eerste jaren. En dat kan positief of negatief uitdraaien uiteraard.
Of je nu kiest voor LS of voor DCA, in beide gevallen doe je niet aan market timing.
Ik zou echter net wél aan market timing doen en "de stand van de markt" laten meespelen in mijn beslissing LS vs DCA.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Fear & greed index staat op extreme greed. Ik zou nu geen lump sum doen.
Is de simpele wiskunde te moeilijk?
Schrijf het dan eens uit voor een voorbeeld.
Twee beleggers die instappen in een bepaald actief in 2022. Ze hebben beide € 120.000 ter beschikking.
Belegger A doet aan DCA en koopt op 1 januari, 1 februari, .... 1 december, elke maand € 10.000
Belegger B (lumpsum) kiest met de vogelpik een maand en investeert de 1e van die maand zijn € 120.000.
Een belegging naar keuze, je kiest maar.
Neem wel een actief met voldoende kleine eenheids-waarde zodat afronding geen rol speelt, of waar fractionele eenheden kunnen. Oxurion bv. is in dit kader ideaal
Een tweede onderstelling is dat de aankoop geen invloed heeft op de prijs. M.a.w. de markt niet verstoort.
Dat lijken me zeer haalbare voorwaarden voor een particuliere belegger.
Belegger A eindigt het jaar met X units.
Belegger B heeft 12 mogelijkheden: Yjanuari, Yfebruari, ... Ydecember
Op welke positie mag B rekenen op het jaareinde?
De verwachtingswaarde/gemiddelde is eenvoudigweg:
Yavg = (Yjanuari + Yfebruari + ... + Ydecember) / 12
Vergelijk Yavg met X.
Val omver van verbazing.
Of nog simpeler verwoord :
Belegger A doet aan DCA zoals hierboven beschreven.
12 andere beleggers zweren bij Lump Sum investing.
noem ze belegger Bi, met i=1..12
Alle 12 investeren ze in datzelfde actief. De € 120.000 in 1 keer.
Alle 12 op de 1e maand, maar elk kiest voor een andere maand.
B1 investeert op 1 januari, B2 1 februari, en als laatste B12 op 1 december.
B1 verwerft zo een positie Y1, B2 een positie Y2, ...
verschillend voor elke B-belegger.
De ene had achteraf bekeken al wat beter getimed dan de andere.
Op het einde van het jaar komen de B beleggers samen op het grote lump-sum treffen.
Om te kunnen vergelijken met belegger A - de DCA adept -, berekenen de beleggers B hun gemiddelde resultaat: een positie Yavg.
Benieuwd vergelijken ze dit met Belegger A, die X stuks verworven heeft.
En ze vallen weerom omver van verbazing
Op het einde van het jaar komen de B beleggers samen op het grote lump-sum treffen.
Om te kunnen vergelijken met belegger A - de DCA adept -, berekenen de beleggers B hun gemiddelde resultaat: een positie Yavg.
Laatst gewijzigd door el perro op 24 juli 2023, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Je haalt verschillende begrippen door elkaar: verwacht, gemiddeld, gerealiseerd.el perro schreef: ↑24 juli 2023, 20:57Is de simpele wiskunde te moeilijk?
Schrijf het dan eens uit voor een voorbeeld.
Twee beleggers die instappen in een bepaald actief in 2022. Ze hebben beide € 120.000 ter beschikking.
Belegger A doet aan DCA en koopt op 1 januari, 1 februari, .... 1 december, elke maand € 10.000
Belegger B (lumpsum) kiest met de vogelpik een maand en investeert de 1e van die maand zijn € 120.000.
Een belegging naar keuze, je kiest maar.
Neem wel een actief met voldoende kleine eenheids-waarde zodat afronding geen rol speelt, of waar fractionele eenheden kunnen. Oxurion bv. is in dit kader ideaal
Een tweede onderstelling is dat de aankoop geen invloed heeft op de prijs. M.a.w. de markt niet verstoort.
Dat lijken me zeer haalbare voorwaarden voor een particuliere belegger.
Belegger A eindigt het jaar met X units.
Belegger B heeft 12 mogelijkheden: Yjanuari, Yfebruari, ... Ydecember
Op welke positie mag B rekenen op het jaareinde?
De verwachtingswaarde/gemiddelde is eenvoudigweg:
Yavg = (Yjanuari + Yfebruari + ... + Ydecember) / 12
Vergelijk Yavg met X.
Val omver van verbazing.
Onder Lumpsum verstaat men typisch "direct alles beleggen".
Ik lees dat jij ook scenarios met "uitgesteld beleggen" meeneemt.
veronderstel een verwacht rendement van 6%, en veronderstel een gelijkmatig rendement elke maand.
- de persoon die direct belegd heeft een verwacht rendement van 6% na 12 maanden
- de persoon die maandelijks gespreid belegd heeft een verwacht rendement van zo'n 3%
- de persoon die uitsteld tot het einde van het jaar heeft een verwacht rendement van 0%
- de persoon die uitsteld tot het midden van het jaar heeft een verwacht rendement van 3%
maar verwacht rendement is niet gerealiseerd rendement - op kortere termijn is de (aandelen)markt volatiel.
en het gaat ier vooreerst over gerealiseerd rendement.
Onderzoek wijst uit dat -historisch- in 2/3 van de gevallen de persoon die direct lumpsum belegd een hoger rendement had dan de belegger de maandelijks belegde.
Maar zelfs deze statistiek heeft weinig belang.
Een "gemiddeld" rendement over verschillende scenarios heeft weinig waarde in deze discussie.
Elke belegger is geïnteresseerd in zijn specifieke situatie met zijn begindatum en zijn gerealiseerd rendement.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 24 juli 2023, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Heb je het al eens uitgeschreven?
Je zou er iets van kunnen opsteken.
Doe dan maar mijn 2e scenario, met de 12 beleggers B1..12
Dat vermijdt zo veel mogelijk wiskundige termen zoals "verwachtingswaarde" die u maar in verwarring kunnen brengen.
Bemerk dat ik nergens enige onderstelling maak over rendement, laat staan lineair rendement.
Je zou er iets van kunnen opsteken.
Doe dan maar mijn 2e scenario, met de 12 beleggers B1..12
Dat vermijdt zo veel mogelijk wiskundige termen zoals "verwachtingswaarde" die u maar in verwarring kunnen brengen.
Bemerk dat ik nergens enige onderstelling maak over rendement, laat staan lineair rendement.
Misschien er nog bij zeggen dat belegger A (DCA) er ook van overtuigd is dat hij de beste strategie heeft,
'Want hij investeert elke maand evenveel in €. Hij koopt dus meer eenheden/aandelen als de prijs laag is, en als de prijs hoog is koopt hij minder eenheden/aandelen. Buying (overwegend) low weet je wel."
Slim bekeken die DCA!
'Want hij investeert elke maand evenveel in €. Hij koopt dus meer eenheden/aandelen als de prijs laag is, en als de prijs hoog is koopt hij minder eenheden/aandelen. Buying (overwegend) low weet je wel."
Slim bekeken die DCA!
"overtuigingen" hebben weinig waarde in de echte wereld.el perro schreef: ↑24 juli 2023, 21:45 Misschien er nog bij zeggen dat belegger A (DCA) er ook van overtuigd is dat hij de beste strategie heeft,
Slim bekeken die DCA!
Het gaat om gerealiseerd rendement.
(( de DCA belegger die deze overtuiging heeft zou beter meer onderzoek doen ))
Historisch gezien zal de belegger die op de eerste da al zijn aankopen doet in 2/3 van de gevallen een hoger rendement gehaald hebben dan de DCA belegger.
Niemand weet of de DCA belegger of de lumpsumbelegger het best resultaat zal halen in de volgende periode van 12 maand.
-
- Newbie
- Contacteer:
Toch vreemd voor iemand met bpost, Proximus en Montea als z'n top picks.Bassie schreef: ↑24 juli 2023, 16:05 Ik vind ETF's het over het algemeen maar matig doen, velen ook gewoon slecht.
Lijkt alsof het ze gewoon niet kan schelen want ze krijgen toch altijd een vergoeding, of het nu goed of slecht is.
Zelf kijk ik altijd naar de kerngegevens zoals winst, dividend uitkering en koers ontwikkeling over de laatst 5 jaar maar liever zo lang als mogelijk.
Maken ze veel winst, keren ze op dit moment meer dan 2% uit en hebben ze veel werknemers en zitten ze in heel veel producten.
Dan kan je beter gewoon zelf aandelen kopen en rustig laten lopen, je kan er amper fout mee gaan.
Natuurlijk zijn er ook aandelen met enorm risico zoals groene aandelen in allerlei vage projecten die net gestart zijn met subsidies, garantie voor verlies als het fout gaat. Wil je beleggen met zekerheden, beleg dan niet in hypes.
Beleg in bv banken, verzekeraars, grondstoffen, transporteurs (bv rederijen), fastfood, telekom, energie, etc....dat soort zaken.
Zaken die iedereen dagelijks gebruikt en waar je eigenlijk niet zonder kan.
Goed je zal er niet snel rijk van worden, maar je loopt weinig risico met veelal een beter rendement dan ETF's.
Vergeet niet, een EFT geeft ook een risico net als aandelen, met dat verschil dat je blijft betalen als je erin blijft zitten. Bij aandelen verlies je je geld, ook niet leuk als het fout gaat.
Zelf heb ik een paar ETF's gekocht om te zien waar het allemaal over gaat, maar ben niet onder de indruk vergeleken met mijn eigen redement op mijn spreiding. Je kan ook zelf spreiden, kijk gewoon waar ze inzitten
-
- Newbie
- Contacteer:
Wat een DCA met €10.000 per maand dezelfde return heeft als een DCA met €120.000 per maand...el perro schreef: ↑24 juli 2023, 21:15 Of nog simpeler verwoord :
Staat al enkele maanden op extreme greed.Orakel van Brakel schreef: ↑24 juli 2023, 19:41 Fear & greed index staat op extreme greed. Ik zou nu geen lump sum doen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door karine op 25 juli 2023, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer: