Quality-beleggen
TIP
Re: Quality-beleggen
Ja, dat bedoel ik.Gunpowder_Munt schreef: ↑12 juli 2023, 10:51 Bedoel je dan terugbetalingen van (een deel van) de hoofdsom van leasing verplichtingen (niet enkel interest)?
Ik zie leasing als huurgelden en ik breng die bedragen in mindering om de vrije kasstroom te berekenen. Bij bedrijven met veel vastgoed zoals retailers kunnen dat significante bedragen zijn.
Aandelenportefeuille netto met 1296% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,8% (tem 31 dec '24)
Momenteel: 29% Rapid7, IVU, WTW; 71% cash
Ik heb deze ochtend een positie genomen in Eurofins scientific.
(wereldleider in laboratoria en testen enzo)
Niks voor jou?
ik ga ervan uit dat je die wel bent tegengekomen op je zoektochten, gezien hun grootte.
Ik wou Sartorius Stedim Biotech kopen, die in laboratio-equipment doet. Maar ik wou wachten op hun resultaten, en toen stegen ze plots 12%... En dan was mijn goesting over.
Ik had beter niet gewacht
(wereldleider in laboratoria en testen enzo)
Niks voor jou?
ik ga ervan uit dat je die wel bent tegengekomen op je zoektochten, gezien hun grootte.
Ik wou Sartorius Stedim Biotech kopen, die in laboratio-equipment doet. Maar ik wou wachten op hun resultaten, en toen stegen ze plots 12%... En dan was mijn goesting over.
Ik had beter niet gewacht
Eurofins Scientific volg ik niet.
Als ik naar de FCF-verwachtingen analisten kijk dan zou ik zeggen dat het aandeel voor mij momenteel niet aantrekkelijk gewaardeerd staat.
Als ik naar de FCF-verwachtingen analisten kijk dan zou ik zeggen dat het aandeel voor mij momenteel niet aantrekkelijk gewaardeerd staat.
Aandelenportefeuille netto met 1296% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,8% (tem 31 dec '24)
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Vandaag een positie genomen in Intertek, het Britse bureau voor testing, inspecting & certification.
Enkele jaren geleden was ik al eens aandeelhouder.
Positie bedraagt een kleine 2,7% van de port. Bijkopen doe ik bij dalingen.
Het management verwacht voor het hele jaar een mid single digit organische omzetgroei, een stijgende operationele marge en een sterke vrije kasstroom.
Ik ga uit van een omzet van £3696 mio tegen 2025, een vrijekasstroommarge van 12% en bijgevolg een FCF van £444 mio.
Een multiple van 21 daarop en 161,5 mio uitstaande aandelen geeft een koersdoel van £57,73.
Dat betekent een opwaarts koerspotentieel van 42%.
Intertek genereert op lange termijn degelijke returns on capital.
Enkele jaren geleden was ik al eens aandeelhouder.
Positie bedraagt een kleine 2,7% van de port. Bijkopen doe ik bij dalingen.
Het management verwacht voor het hele jaar een mid single digit organische omzetgroei, een stijgende operationele marge en een sterke vrije kasstroom.
Ik ga uit van een omzet van £3696 mio tegen 2025, een vrijekasstroommarge van 12% en bijgevolg een FCF van £444 mio.
Een multiple van 21 daarop en 161,5 mio uitstaande aandelen geeft een koersdoel van £57,73.
Dat betekent een opwaarts koerspotentieel van 42%.
Intertek genereert op lange termijn degelijke returns on capital.
Britse aandelen zouden volgens sommige economen nog voor langere tijd links blijven liggen bij beleggers wegens de matige vooruitzichten en gevolgen van Brexit. Doet het ook slechter dan Bureau Veritas bv. en je zit daar niet met GBP-wisselkoers risico.
Zit je dan niet beter in een ASML of Keysight bv? Die laatste noteert maar aan PE van 16 en die hebben de wind meer in de rug zou ik denken.
Zit je dan niet beter in een ASML of Keysight bv? Die laatste noteert maar aan PE van 16 en die hebben de wind meer in de rug zou ik denken.
Keysight noteert aan 20x de verwachte FCF voor 2025. Faire waarde voor mij (waarbij ik verkoop) is 23x. Dat betekent 15% opwaarts potentieel, is te weinig.
ASML ook te weinig opwaarts potentieel wat mij betreft. Tevens weinig of geen diversificatie qua klanten, en de klanten zitten in een zeer cyclische sector.
ASML ook te weinig opwaarts potentieel wat mij betreft. Tevens weinig of geen diversificatie qua klanten, en de klanten zitten in een zeer cyclische sector.
Wat vind je van Novozymes na de merger met Chr Hansen? Dominante speler nu. Groei is met 1% zeer bescheiden maar de marges verbeterden wel. Koers is ook behoorlijk gezakt. Lijkt me wel aantrekkelijk te worden.
Geen idee. Ik heb de fusie-aankondiging wel opgepikt, maar voor de rest laat ik het bestuderen ervan aan anderen over.
De sector valt ook buiten mijn interesse.
De sector valt ook buiten mijn interesse.
-
- Newbie
- Contacteer:
Nog geen interesse in Fortinet, gpv1?
Ik dacht dat je ze in het verleden al eens gehad had.
Ondanks de iets mindere cijfers de laatste earnings, toch nog steeds mooie vooruitzichten en in een groeiende sector.
Aan huidige koers ($ 57 ) mooi potentieel van bijna 40%: 2025 FCF 2,4 miljard en share buyback van 2 miljard.
Case: tegen dan 755 miljoen aandelen en multiple van 25 = koersdoel $ 79 dollar.
Ik dacht dat je ze in het verleden al eens gehad had.
Ondanks de iets mindere cijfers de laatste earnings, toch nog steeds mooie vooruitzichten en in een groeiende sector.
Aan huidige koers ($ 57 ) mooi potentieel van bijna 40%: 2025 FCF 2,4 miljard en share buyback van 2 miljard.
Case: tegen dan 755 miljoen aandelen en multiple van 25 = koersdoel $ 79 dollar.
Ik reken zelf op iets van $2,2 miljard FCF tegen 2025.
Met een multiple van 25 en idd ongeveer 755 mio aandelen kom ik uit op een koersdoel van $72,8.
Opwaarts potentieel van 25,5% tov huidige koers is te weinig voor mij, ik wil liefst +40%.
Met een multiple van 25 en idd ongeveer 755 mio aandelen kom ik uit op een koersdoel van $72,8.
Opwaarts potentieel van 25,5% tov huidige koers is te weinig voor mij, ik wil liefst +40%.
@gpv1: Ik volg met veel interesse al jouw posts hier op het forum! Echter kan je me één dingetje uitleggen? I.e. Je gebruikt multiples van verwachte FCF's om een bepaald koersdoel van een aandeel te bepalen (bv. x 20, x 23, ...). In welke omstandigheden besluit je nu juist om welke multiple te gebruiken? M.a.w. Waarom nu juist x 20, of x 21, of x 23,... ?
Multiples:
basis:
hoge en stabiele vrijekasstroommarges (> 10%) & goede organische omzetgroei (> 2,5%): 20
extra:
B2B: +1
veel recurrente omzet (> 50%): +1
recessiebestendig, weinig cyclisch: +1
hoge organische omzetgroei (> 5%): +2
basis:
hoge en stabiele vrijekasstroommarges (> 10%) & goede organische omzetgroei (> 2,5%): 20
extra:
B2B: +1
veel recurrente omzet (> 50%): +1
recessiebestendig, weinig cyclisch: +1
hoge organische omzetgroei (> 5%): +2
INMD InMode lijkt mij nog een goeie, afgestraft met alle andere medtechs de laatste tijd, met nu nog eens de oorlog in Israel (waar ze gevestigd zijn).
market cap 2.3B USD, PE van 12, meer dan 600M in cash
groeiend en mooie winstmarge
slechts 1% van de omzet is in Israel, de gebouwen van INMD zitten ver weg van de brandhaarden en er is een buffer voor 3 kwartalen van onderdelen, dus lijkt met niet super risicovol
market cap 2.3B USD, PE van 12, meer dan 600M in cash
groeiend en mooie winstmarge
slechts 1% van de omzet is in Israel, de gebouwen van INMD zitten ver weg van de brandhaarden en er is een buffer voor 3 kwartalen van onderdelen, dus lijkt met niet super risicovol