nieuwe federale regering
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: nieuwe federale regering
Je legt heel goed de nadelen van verhuren uit. Wie 20 jaar geleden iets kocht om te verhuren heeft intussen een serieuze meerwaarde op zijn vastgoed gerealiseerd.boskoo7 schreef: ↑19 juli 2023, 12:47Ik heb een appartement dat ik verhuur.VincentVega schreef: ↑18 juli 2023, 07:32
Ik redeneer even als een Vivaldi-politicus: je spreekt over rendement en meerwaarde:
- ik lees “rendement“: opbrengsten uit sparen of beleggen worden normaal gezien aan 30% RV belast, huurinkomsten worden nauwelijks belast (het KI*1,4 als belastbare basis is nauwelijks een fractie van de echte huuropbrengsten). Hier zou dus meer uit gehaald kunnen worden door de reële huuropbrengst als basis te nemen in plaats van het KI. En gemakkelijkheidshalve introduceren we een forfaitaire OV van pakweg 30% zodat er geen gedoe is met investeringen, kosten en andere aftrekposten.
- ik lees “meerwaarde”: net zoals bij andere beleggingen, wordt de meerwaarde op onroerend goed nauwelijks of niet belast. Waarom deze meerwaarde onbelast laten als op lonen en salarissen ruim 50% belastingen moeten betaald worden? Zodus, de meerwaarde blijkt uit de akten die bij aankoop en verkoop worden verleden en wordt getaxeerd aan dezelfde marginale tarieven als de PersBel.
Voila, de inkomsten om de fiscale hervorming te financieren zijn gevonden …
Huidige huur is 750€.
Ik vul in code 1106 op de belastingbrief: €987(KI niet geindexeerd)
Op mijn aanslagbiljet staat bij 'inkomsten onroerende goederen': €2574 bij KI verhoogd (geïndexeerde KI x1,4) Dit bedrag wordt belast aan 50% (hoogste inkomenscategorie want ik werk ook nog)
De onroerende voorheffing die ik jaarlijks betaal aan vlabel bedraagt +-€900 (zal dit jaar hoger zijn door de verhoging van de opcentiemen)
brandverzekering kost mij: €250
Als ik enkel dit optel: kom ik aan €9000 huur per jaar tegenover €2187 belasting en €250 brandverzekering.
Komt neer op 27% incl brandverzekering weliswaar maar die ben ik verplicht af te sluiten.
Reken daar nog registratierechten en aankoopkosten bij aankoop:
Voor een appartement van €250.000 zal je iets van een €34.000 kosten bij aankoop betalen = 13,6% op je inleg (tool notaris.be)
Bovendien is op het geïnvesteerde bedrag ook al belasting betaald.
Er zijn waarschijnlijk voorbeelden waar het voordeliger is en voorbeelden waar het nadeliger is, dat besef ik.
Maar zomaar stellen dat huurinkomsten (particuliere verhuur) bijna onbelast zijn is niet waar als je het volledige plaatje bekijkt.
Als je dan nog naar het werk kijkt dat je er in steekt en de miserie die er soms mee gepaard is het rendement tegenover een spaarboekje niet veel hoger.
Ik reken hier nog geen verbouwkosten mee waar je toe verplicht wordt.
Indien je dus de reële huurinkomsten belast en daarnaast de registratiekosten en onroerende voorheffing laat bestaan is het rendement wat mij betreft veel te laag en moet de maandelijkse huur naar boven zoals de handelshuren nu al zijn.
Ik herinner me als jong ventje (35 jaar geleden) dat mijn nonkel Maurice zei dat de aankoopprijs gelijk moest zijn aan 20 jaar huur. Toen kon dat nog, nu niet meer. Stel je voor dat iets dat je aan 500 euro per maand verhuurt maar 120.000 euro zou kosten bij aankoop.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Ook een verhuurprijs van 500 euro per maand is niet echt meer realistisch vandaag …Charlesvdw schreef: ↑19 juli 2023, 20:27Je legt heel goed de nadelen van verhuren uit. Wie 20 jaar geleden iets kocht om te verhuren heeft intussen een serieuze meerwaarde op zijn vastgoed gerealiseerd.boskoo7 schreef: ↑19 juli 2023, 12:47
Ik heb een appartement dat ik verhuur.
Huidige huur is 750€.
Op mijn aanslagbiljet staat bij 'inkomsten onroerende goederen': €2574 bij KI verhoogd (geïndexeerde KI x1,4) Dit bedrag wordt belast aan 50% (hoogste inkomenscategorie want ik werk ook nog)
De onroerende voorheffing die ik jaarlijks betaal aan vlabel bedraagt +-€900 (zal dit jaar hoger zijn door de verhoging van de opcentiemen)
Als ik enkel dit optel: kom ik aan €9000 huur per jaar tegenover €2187 belasting en €250 brandverzekering.
Komt neer op 27% incl brandverzekering weliswaar maar die ben ik verplicht af te sluiten.
Voor een appartement van €250.000 zal je iets van een €34.000 kosten bij aankoop betalen = 13,6% op je inleg (tool notaris.be)
Er zijn waarschijnlijk voorbeelden waar het voordeliger is en voorbeelden waar het nadeliger is, dat besef ik.
Maar zomaar stellen dat huurinkomsten (particuliere verhuur) bijna onbelast zijn is niet waar als je het volledige plaatje bekijkt.
Als je dan nog naar het werk kijkt dat je er in steekt en de miserie die er soms mee gepaard is het rendement tegenover een spaarboekje niet veel hoger.
Indien je dus de reële huurinkomsten belast en daarnaast de registratiekosten en onroerende voorheffing laat bestaan is het rendement wat mij betreft veel te laag en moet de maandelijkse huur naar boven zoals de handelshuren nu al zijn.
Ik herinner me als jong ventje (35 jaar geleden) dat mijn nonkel Maurice zei dat de aankoopprijs gelijk moest zijn aan 20 jaar huur. Toen kon dat nog, nu niet meer. Stel je voor dat iets dat je aan 500 euro per maand verhuurt maar 120.000 euro zou kosten bij aankoop.
Ja maar het verleden is gepasseerd, in die tijd waar jij van spreekt zat ik op de schoolbanken. Toen kreeg je ook nog de woonbonus en ging je vroeger op pensioen, maar dat terzijde.Charlesvdw schreef: ↑19 juli 2023, 20:27Je legt heel goed de nadelen van verhuren uit. Wie 20 jaar geleden iets kocht om te verhuren heeft intussen een serieuze meerwaarde op zijn vastgoed gerealiseerd.boskoo7 schreef: ↑19 juli 2023, 12:47
Ik heb een appartement dat ik verhuur.
Huidige huur is 750€.
Die meerwaarde waar jij van spreekt kan je evengoed bij bv. aandelen hebben.
Ik ben er persoonlijk ook niet zeker van dat die woningprijzen aan hetzelfe tempo zullen stijgen als in het verleden. Al zeker niet bij oudere woningen.
Trouwens die mensen die toen geïnvesteerd hebben hebben ook risico's genomen. Vastgoed was toen ook duur. De intrest op hypothecaire kredieten en spaarrekeningen was destijds ook een pak hoger.
Vandaar zijn vergelijking met 20jaar terugverdientijd.
Soms koop je iets en kan dat later meer of minder waard zijn. Dat kan een auto, kunst, materiaal, aandelen, obligaties, een huis of noem maar op zijn. Als de staat meerwaarde wil belasten gaan ze dan ook bij alles wat minder waard is bijleggen..
Die 'meerwaarde' zal bij verkoop reeds belast zijn want de koper zal registratierechten betalen over de hele aankoopprijs.
Tranen met tuiten gehuild deze morgen toen ik de open brief van Alexander las.
Ze moeten echt wel ten einde raad zijn nu.
Als hij echt geloofwaardig wil overkomen en mea culpa wil slaan dat biedt hij het ontslag van die bende debielen aan.
Ze moeten echt wel ten einde raad zijn nu.
Als hij echt geloofwaardig wil overkomen en mea culpa wil slaan dat biedt hij het ontslag van die bende debielen aan.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ter info: https://www.openvld.be/brief_aan_de_belgen
Doe het gewoon!
Wat je wél kan doen, is duidelijk maken wat je eigen visie, ideëen en standpunten zijn.
Korte samenvatting: je klaagt over het geklaag en je maakt een (wellicht loze) belofte om geen loze beloftes meer te doen
Waarom lig je hier dan zo te klagen ? Ga het land beter maken!In plaats van alleen maar te klagen over wat niet goed is, moeten politici zich richten op het beter maken van ons land.
Negatieve verandering idem.Positieve verandering bereik je alleen wanneer mensen met elkaar samenwerken.
Correctie: dat is wat je zegt dat je gaat doenEn dat is wat ik ga doen.
Doe het gewoon!
Je kan dergelijke beloftes ook helemaal niet maken omdat je het niet alleen voor het zeggen hebt.Ik kan u honderd beloftes maken over welke maatregelen we nog allemaal gaan nemen. Maar er worden al te veel van dat soort beloftes gemaakt.
Wat je wél kan doen, is duidelijk maken wat je eigen visie, ideëen en standpunten zijn.
Waar heb ik dat nog gehoord ...ik ken uw zorgen en ik zal keihard werken – samen met anderen - om u een betere politiek te geven.
Korte samenvatting: je klaagt over het geklaag en je maakt een (wellicht loze) belofte om geen loze beloftes meer te doen
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 22 juli 2023, 16:34, 10 keer totaal gewijzigd.
Lijkt er precies vrij zeker van dat hij een herkansing gaat krijgen, alsof het met Vivaldi en De Croo II allemaal beter zal gaanIn dit weekend van onze nationale feestdag, doe ik maar één belofte: ik ken uw zorgen en ik zal keihard werken – samen met anderen - om u een betere politiek te geven. De politiek die u verdient. Iedere dag opnieuw.
Ok, het was een sombere nationale feestdag. Maar wat bezielt je om voor de tv te gaan postvatten en dat geleuter te aanhoren? Niemand van de Vilvaldi-crew verdient mijn aandacht. Mocht er straks een tweede editie komen, en het zou zomaar eens kunnen, dan heeft de nationale politiek hier volledig afgedaan. Het zou mijn beste voornemen van 31.12.2023 zijn.
Op zoek naar 25 miljard in de volgende legislatuur
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/other/ ... 9fc1&ei=95
Allicht zullen weinig politieke partijen er echt rekening mee houden in hun aankomende campagne, maar de volgende legislatuur moeten de Belgische regeringen op verschillende niveaus op zoek naar vele miljarden. En dat nog voor ze kunnen uitpakken met echt nieuw beleid. Negeer dus gerust alle verkiezingsbeloftes die geld kosten. Meer dan waarschijnlijk zullen politici die uitdaging vlot negeren tijdens de campagne, maar op z’n minst zouden die cijfers alle verkiezingsbeloftes die de komende maanden gelanceerd worden in perspectief moeten plaatsen.
Met de lancering van een aantal ballonnetjes, zoals een verbod op nachtvluchten, een extra maand gewaarborgd loon bij ziekte of een vermogensbelasting van 12 miljard, lijken sommigen de verkiezingscampagne stilaan op gang te blazen. Gezien de economisch-financiële situatie zou dat een zeer atypische campagne moeten worden. De volgende regeringen staan immers voor een zeer moeilijke opdracht. Volgens de recentste ramingen van het Monitoringcomité start de volgende legislatuur met een totaal begrotingstekort van 4,1% van het bbp, of 24 miljard euro. Dat tekort is op zich al onhoudbaar hoog, maar daar bovenop komen nog belangrijke extra facturen.
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/other/ ... 9fc1&ei=95
Allicht zullen weinig politieke partijen er echt rekening mee houden in hun aankomende campagne, maar de volgende legislatuur moeten de Belgische regeringen op verschillende niveaus op zoek naar vele miljarden. En dat nog voor ze kunnen uitpakken met echt nieuw beleid. Negeer dus gerust alle verkiezingsbeloftes die geld kosten. Meer dan waarschijnlijk zullen politici die uitdaging vlot negeren tijdens de campagne, maar op z’n minst zouden die cijfers alle verkiezingsbeloftes die de komende maanden gelanceerd worden in perspectief moeten plaatsen.
Met de lancering van een aantal ballonnetjes, zoals een verbod op nachtvluchten, een extra maand gewaarborgd loon bij ziekte of een vermogensbelasting van 12 miljard, lijken sommigen de verkiezingscampagne stilaan op gang te blazen. Gezien de economisch-financiële situatie zou dat een zeer atypische campagne moeten worden. De volgende regeringen staan immers voor een zeer moeilijke opdracht. Volgens de recentste ramingen van het Monitoringcomité start de volgende legislatuur met een totaal begrotingstekort van 4,1% van het bbp, of 24 miljard euro. Dat tekort is op zich al onhoudbaar hoog, maar daar bovenop komen nog belangrijke extra facturen.
In China hebben ze de show met Bart De Wever als pandabeer blijkbaar ook gezien.anonymous schreef: ↑21 oktober 2020, 10:40 Beter een echte panda-beer burgemeester maken, in plaats van De Wever in een panda-kostuum.
“Ze zijn helemaal echt”: Chinese zoo moet uitleggen dat hun beren geen mannen in een pak zijn.
Een dierentuin in het Chinese Hangzhou heeft bevestigd dat hun Maleisische beren wel degelijk echte beren zijn. De zoo werd er namelijk van verdacht mannen in een berenpak te laten optreden als beer. Dat idee ontstond na een filmpje van een van hun beren dat heel wat reactie uitlokte.
Daarin is te zien hoe een honingbeer rechtop staat en de bezoekers lijkt te bestuderen. Ook het achterste van de beer is erg gerimpeld, waardoor heel wat mensen denken dat het om een kostuum gaat. Volgens de zoo is dat larie. (GVA)
Enkel gebaseerd op die foto twijfel ik toch ook wel hoor...
DIe rimpels tot daar aan toe, maar die houding en proporties zijn toch wel beetje vreemd
DIe rimpels tot daar aan toe, maar die houding en proporties zijn toch wel beetje vreemd
Afgelopen weekend aan de babbel geraakt.
Ging over opslag K.I voor dit jaar.
Betrokkene mag 480 € betalen.
Ja, de babbel ging verder was voor een stulpje van Meer dan 2000 m² grond en slechts 300 m² woonoppervlakte.
Nu ja liet mijn aanslag biljet zien voor aanslagjaar 2022 voor een flatje 860 € betaald.
Stond op dronk zijn pint leeg en was foetsie.
De klagers op zijn best zoals velen hier op forum.
Betalen toch veel ..........
Hier ook actief en uit zijn schelp komen?
Ging over opslag K.I voor dit jaar.
Betrokkene mag 480 € betalen.
Ja, de babbel ging verder was voor een stulpje van Meer dan 2000 m² grond en slechts 300 m² woonoppervlakte.
Nu ja liet mijn aanslag biljet zien voor aanslagjaar 2022 voor een flatje 860 € betaald.
Stond op dronk zijn pint leeg en was foetsie.
De klagers op zijn best zoals velen hier op forum.
Betalen toch veel ..........
Hier ook actief en uit zijn schelp komen?
-
- Verbannen Gebruiker
Ik betaal al jaren meer dan 3000 euro. Dit jaar meer dan 4000. Maar ik woon er graag. En aangezien er geen belastingen zijn in Belgie op meerwaarden op vastgoed, obligaties, aandelen, aandelen-ETF, kunst, bezit in het algemeen, neem ik dat er graag bij.
Een belasting op bezit?huisjetuintjefiets schreef: ↑1 augustus 2023, 14:18 Ik betaal al jaren meer dan 3000 euro. Dit jaar meer dan 4000. Maar ik woon er graag. En aangezien er geen belastingen zijn in Belgie op meerwaarden op vastgoed, obligaties, aandelen, aandelen-ETF, kunst, bezit in het algemeen, neem ik dat er graag bij.
-
- Verbannen Gebruiker
In Nederland zou ik ongeveer 10 keer meer betalen op vermogen dan nu in Belgie. KI als belasting op bezit is een lachertje in Belgie. 0,15% op effectenrekening ook. En geen enkele politieke partij durft raken aan KI. Dus hier zijn we, spaarders en beleggers, veilig.
En Bouchez blokkeert elke tax shift want hij wil dat die er pas kan komen als ook de werkloosheidsvergoedingen, ziekte- en invaliditeitsvergoedingen, ...bekeken worden. Dus ook hier zijn we, spaarders en beleggers, veilig.
Ik vind het absoluut abnormaal hoe hoog de belastingen zijn op arbeid, en hoe laag op vermogen. Maar de dingen zijn zoals ze zijn. Niemand kan het ons kwalijk nemen als we beleggen op een manier die fiscaal gunstig is.