vreemde valuta
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
vreemde valuta
wat is de goedkoopste manier om aan vreemde valuta te raken als je naar het buitenland reist? toen ik onlangs naar Budapest ging, heb ik gewoon geld gewisseld bij Fortis maar ze rekenen echt zeer hoge commissie aan (+-10%). Het zou zelf goedkoper geweest zijn gewoon ginder te hebben gewisseld in de winkels. Nu vertrek ik naar Zweden en wil weten hoe dit goedkoper kan. Visa, andere bank, in het andere land... ?
Re: vreemde valuta
Afhalen via een Argenta bankcontact/maestro kaart zal het goedkoopste zijn. Alle andere banken rekenen kosten of wisselprovisie bij het afhalen in een andere munt dan EURO.kiama schreef: wat is de goedkoopste manier om aan vreemde valuta te raken als je naar het buitenland reist? toen ik onlangs naar Budapest ging, heb ik gewoon geld gewisseld bij Fortis maar ze rekenen echt zeer hoge commissie aan (+-10%). Het zou zelf goedkoper geweest zijn gewoon ginder te hebben gewisseld in de winkels. Nu vertrek ik naar Zweden en wil weten hoe dit goedkoper kan. Visa, andere bank, in het andere land... ?
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Argenta rekent ook iets aan als ik het goed heb. Weet het niet 100% zeker, maar je kan het best eens navragen in het kantoor zelf.
Argenta is zowat de enige die geen kosten noch wisselprovisie aanrekent op Bancontact/Maestro/Cirrus, zelfs als je geld afhaalt in Timboektoe.jawadde001 schreef: Argenta rekent ook iets aan als ik het goed heb. Weet het niet 100% zeker, maar je kan het best eens navragen in het kantoor zelf.
De bank waar je afhaalt kan wel een surcharge aanrekenen. In Zweden is dit niet het geval:
http://en.wikipedia.org/wiki/ATM_usage_fees
Voor afhalingen met een Visa of Mastercard staat er op spaargids een mooie vergelijking:
https://www.spaargids.be/sparen/visa-kaarten.html
https://www.spaargids.be/sparen/masterc ... ijken.html
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]
Bij argenta geld uit de muur afhalen via bancontact is volgens mij ook de beste manier.
Toen ik in Roemenie geld (RON) uit de muur afhaalde heb ik daarop geen commissie, etc. moeten betalen.
edit: soms was het wel even zoeken naar een bank die mijn bancontact-kaart aanvaarde. Blijkbaar zijn die niet compatibel met alle automaten.
Toen ik in Roemenie geld (RON) uit de muur afhaalde heb ik daarop geen commissie, etc. moeten betalen.
edit: soms was het wel even zoeken naar een bank die mijn bancontact-kaart aanvaarde. Blijkbaar zijn die niet compatibel met alle automaten.
dus ik haal gewoon geld af met argenta maestro zonder extra kosten en ik betaal met argenta visa zonder extra kosten, of betaal ik ook best met argenta maestro?
Wordt er bij Argenta nu geen 1% wisselcommissie aangerekend? (zowel bij Maestro als bij Visa?) Ik dacht wel dat Argenta nog steeds de goedkoopste was.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Vaganzza schreef: Wordt er bij Argenta nu geen 1% wisselcommissie aangerekend? (zowel bij Maestro als bij Visa?) Ik dacht wel dat Argenta nog steeds de goedkoopste was.
Die wisselprovisie is blijkbaar enkel bij Visa, niet bij afhalingen met Maestro.
http://www.argenta.be/nl/sparen_betalen ... x#tab=tab5
vaganzza[at]spaargids[punt]be
vertrek ook binnenkort naar budapest en heb eens geinformeerd bij verschillende banken.
je kon bij allemaal gewoon vreemde valuta aanvragen aan de huidige wisselkoers, geen enkele bank rekent hier een commissie op.
Enkel bij ING kon dit als niet-klant. Bij Argenta doen ze dit nog niet (voorzien 2010?)
Ernaast heb ik dus een visa/mastercard van argenta. Bij vreemde munten betaal je daar dus bij
-geldafhaling aan de muur: 1% wisselcommissie, 1% kosten =2%
-betaling met je kaart in winkels,...: enkel 1% wisselcommissie= 1%
(Voor betaling in Euro, valt dus de commissie wel weg)
Mij lijkt het dus best voor Budapest om groot deel cash geld mee te nemen en rest te doen met visa/mastercard.
of heb ik het fout?
Ik vind het vreemd dat Kiama wel spreekt over 10% commissie?
je kon bij allemaal gewoon vreemde valuta aanvragen aan de huidige wisselkoers, geen enkele bank rekent hier een commissie op.
Enkel bij ING kon dit als niet-klant. Bij Argenta doen ze dit nog niet (voorzien 2010?)
Ernaast heb ik dus een visa/mastercard van argenta. Bij vreemde munten betaal je daar dus bij
-geldafhaling aan de muur: 1% wisselcommissie, 1% kosten =2%
-betaling met je kaart in winkels,...: enkel 1% wisselcommissie= 1%
(Voor betaling in Euro, valt dus de commissie wel weg)
Mij lijkt het dus best voor Budapest om groot deel cash geld mee te nemen en rest te doen met visa/mastercard.
of heb ik het fout?
Ik vind het vreemd dat Kiama wel spreekt over 10% commissie?
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
Een groot deel cash meenemen lijkt me nooit een goed idee, en al zeker niet naar een Oost-Europese bestemming.
En geld afhalen met VISA is meestal ook geen goed idee als je een bankkaart met Maestro hebt (zoals bij de meeste mensen het geval is tegenwoordig), ik ken natuurlijk je bank niet maar VISA is in alle gevallen die ik ken duurder voor geldafhalingen.
En geld afhalen met VISA is meestal ook geen goed idee als je een bankkaart met Maestro hebt (zoals bij de meeste mensen het geval is tegenwoordig), ik ken natuurlijk je bank niet maar VISA is in alle gevallen die ik ken duurder voor geldafhalingen.
Enjoy the party, but dance near the door
de 10% waarover ik spreek was het verschil tussen wat Fortis vroeg bij aankoop en bij verkoop van de forints. in kan je zeggen dat het in boedapest veel voordeliger was geweest om ginder te wisselen of te betalen in euro.
voor zweden ga ik gewoon met mijn argenta maestro geld uit de muur halen dan
voor zweden ga ik gewoon met mijn argenta maestro geld uit de muur halen dan
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
Wisselkoersen schommelen elke werkdag, 24u/24u. De aankoop en verkoop heb je niet op hetzelfde moment gedaan veronderstel ik ? Dan zegt dat 10% verschil dus niet zoveel, het kan ook een volatiele week voor de Hongaarse forint geweest zijn ...
neen hoor, in volg de wisselkoersen wel degelijk en dat is er al van tussen gefilterd, er was trouwens maar een week tussen beide transacties
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
Dan hebben ze jou iets wijsgemaakt of heb je de wisselkoersschommelingen toch vergeten uit te filteren. Want ik heb vandaag even gecheckt: de marge die je betaalt op biljetten (vreemde munt) is 2%. Er wordt gekeken naar de koers van dat moment, en daar wordt dus 2% bij gedaan of afgedaan (afhankelijk of je koopt of verkoopt)
Dus als er bij jou 10% tussen de aankoop en verkoopkoers zat, heeft volgens mij de munt 6% bewogen die week (is overigens geen buitensporig uitzonderlijk grote beweging voor de forint op weekbasis)
Dus als er bij jou 10% tussen de aankoop en verkoopkoers zat, heeft volgens mij de munt 6% bewogen die week (is overigens geen buitensporig uitzonderlijk grote beweging voor de forint op weekbasis)
Kan iemand me even helpen?
ik heb dus uiteindelijk forint besteld bij ING
Toen ik die ging afhalen,betaalde ik uiteindelijk 1 euro= 245 forint
terwijl de wisselkoers die dag schommelde rond 269.(wisselkoers site De Tijd)
Misschien beetje naïef maar de bank had me gezegd geen kosten of commissie aan te rekenen. Blijkt nu dat ze wel een heel eigen wisselkoers hebben die uiteindelijk een hele ruime commissie geeft...
Dit hadden ze toch moeten melden vind ik.
of is die wisselkoers op de site van De Tijd niet de aankoopkoers?
Kan dit zomaar? Het scheelt wel heel veel...
ik heb dus uiteindelijk forint besteld bij ING
Toen ik die ging afhalen,betaalde ik uiteindelijk 1 euro= 245 forint
terwijl de wisselkoers die dag schommelde rond 269.(wisselkoers site De Tijd)
Misschien beetje naïef maar de bank had me gezegd geen kosten of commissie aan te rekenen. Blijkt nu dat ze wel een heel eigen wisselkoers hebben die uiteindelijk een hele ruime commissie geeft...
Dit hadden ze toch moeten melden vind ik.
of is die wisselkoers op de site van De Tijd niet de aankoopkoers?
Kan dit zomaar? Het scheelt wel heel veel...