Aan wie verkopen goudwisselkantoren hun goud?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
- Newbie
- Contacteer:
Aan wie verkopen goudwisselkantoren hun goud?
Ik heb een vraagje waarmee ik zit namelijk: aan wie verkopen goudwisselkantoren hun goud?
De particuliere klant of bedrijf verkoopt zijn goud (meestal juwelen) aan een goudwisselkantoor, aan wie verkopen deze kantoren hun goud verder?
Met vriendelijke groeten
De particuliere klant of bedrijf verkoopt zijn goud (meestal juwelen) aan een goudwisselkantoor, aan wie verkopen deze kantoren hun goud verder?
Met vriendelijke groeten
Re: Aan wie verkopen goudwisselkantoren hun goud?
Ik veronderstel aan een smelterij als het gaat om juwelen....
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik heb twee gouden Maple Leafs gekocht een paar jaar geleden.
In het kader van diversificatie; gekocht voor 1600 euro en nu 1870 euro waard, dus hebben beter hun waarde gehouden dan cash.
In het kader van diversificatie; gekocht voor 1600 euro en nu 1870 euro waard, dus hebben beter hun waarde gehouden dan cash.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
-
- Newbie
- Contacteer:
En moest je deze ooit verkopen aan wie verkoop je ze dan? Aan een juwelier? Goudwisselkantoor off?Charlesvdw schreef: ↑31 juli 2023, 20:11 Ik heb twee gouden Maple Leafs gekocht een paar jaar geleden.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Terug aan het goudwisselkantoor. De aankoopprijs en de verkoopprijs staan gewoon op hun website.
Ik heb mij laten vertellen dat je een aankoop kan doen met of zonder certificaat. Deze laatste maakt het duurder. Mag ik even polsen wat jouw mening/ervaring hierover is?Charlesvdw schreef: ↑31 juli 2023, 21:05 Terug aan het goudwisselkantoor. De aankoopprijs en de verkoopprijs staan gewoon op hun website.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik ben niet de grote kenner hoor. Over een certificaat heeft men het niet gehad.
Een gouden Maple Leaf (maar dat geldt ook voor bv Krugerrands of welke gekende gouden munt dan ook) heeft niet echt een certificaat nodig. De inscriptie/tekening van de munt is zodanig gedetailleerd dat je het niet op een twee drie na zou kunnen maken. Het is een mooi iets om vast te houden en te bekijken.
Edit: ik zie dat er ook een lasergegraveerd teken op zit als bewijs van echtheid. Ik zie dus niet in wat een certificaat nog zou kunnen bijdragen.
Een gouden Maple Leaf (maar dat geldt ook voor bv Krugerrands of welke gekende gouden munt dan ook) heeft niet echt een certificaat nodig. De inscriptie/tekening van de munt is zodanig gedetailleerd dat je het niet op een twee drie na zou kunnen maken. Het is een mooi iets om vast te houden en te bekijken.
Edit: ik zie dat er ook een lasergegraveerd teken op zit als bewijs van echtheid. Ik zie dus niet in wat een certificaat nog zou kunnen bijdragen.
Van 1600 naar 1870 is een stijging van afgerond 17%.Charlesvdw schreef: ↑31 juli 2023, 20:11 Ik heb twee gouden Maple Leafs gekocht een paar jaar geleden.
Niet om te zeuren maar uit interesse en om het volledige plaatje te overzien heb ik enkele vraagjes:
- hoeveel bedraagt de aankoop- en verkoopkost?
- hoe heb je die gouden munten bewaard? Heb je daar een kost voor betaald of heb je risico's genomen?
- hoeveel is ’een paar jaar’?
- hoeveel cash heb je extra aangehouden om je liquiditeit te behouden?
-
- Full Member
- Contacteer:
beetje zoeken en je vind het meeste zelfWoz schreef: ↑5 augustus 2023, 15:35Van 1600 naar 1870 is een stijging van afgerond 17%.Charlesvdw schreef: ↑31 juli 2023, 20:11 Ik heb twee gouden Maple Leafs gekocht een paar jaar geleden.
Niet om te zeuren maar uit interesse en om het volledige plaatje te overzien heb ik enkele vraagjes:
- hoe heb je die gouden munten bewaard? Heb je daar een kost voor betaald of heb je risico's genomen?
Aankoopkost is max 1 à 2% voor 2023 nieuwgeslagen meest gangbare bullionmuntjes van 1oz bij handelaren. tel er dan nog maar 1 à 2% verzendkosten bij als je ze laat opsturen.
fysiek koop je normaal om bij te houden. Als je bij aankoop aan verkoop denkt koop je beter een goudtracker tegen spotprijs, veel goedkoper en makkelijker om (zeker deels) winst te nemen. Fysiek is om te houden, ik zou zeker nooit verkopen aan handelaren, die betalen niet eens de spotprijs. Kijk die edelmetaalrichard.be 5% onder de spotprijs... CRAZY !
Alles voor 2022 was bijna altijd aan lagere prijs dan 1600 euro/oz. Pak er gewoon de grafiek bij.
Hoe bewaar je 2 stukken niet groter dan 2 euromunten (in capsule iets groter)? Die verstop je in huis. Als je een tuin hebt kun je ze zelfs in een minuscuul plastic doosje in de grond steken. Niemand gaat die ooit terugvinden behalve jijzelf. Ze hoeven zelfs niet beschermd te zijn, goud raakt niet aangetast. 2 muntjes steek je niet in een bankkluis. If you don't hold it, you don't own it is het motto van de echte goudkever, het risico dat bij een systeemcrisis de bankkluis op slot gaat en het goud door de Staat wordt aangeslagen is groter dan het risico van zelf te bewaren.
Als je om 2 oz goudmuntjes te kopen al moet herbalanceren qua liquiditeit (cash) heb je nog niet veel cash en zit je normaal al teveel in goud. Ik kocht goud pas erbij toen ik al wat kapitaal had opgebouwd en om overtollig cash te spreiden. Goud tel ik nog altijd bij mijn liquide middelen als ik het afzet tov mijn percentage in aandelen.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
the_bishop was me voor en zit redelijk op dezelfde golflengte. Om toch te antwoorden:Woz schreef: ↑5 augustus 2023, 15:35Van 1600 naar 1870 is een stijging van afgerond 17%.Charlesvdw schreef: ↑31 juli 2023, 20:11 Ik heb twee gouden Maple Leafs gekocht een paar jaar geleden.
- effe nagekeken en ik kocht ze 2021 voor ongeveer 1600 euro per stuk. Zou nu 1850 kosten om ze te kopen. Als ik ze zou verkopen zou ik er iets tussen die twee bedragen voor krijgen. Ze hebben de inflatie niet kunnen bijhouden ondanks de waardestijging.
Maar ik lig er niet wakker van wat ze momenteel waard zijn, waarom zou ik ze verkopen ? Het is goud hé, binnen 20 jaar blinkt het nog even mooi.
- Ze liggen gewoon in de schuif. Het zou iets anders zijn als het over goudstaven ging Een Apple laptop is ongeveer even duur en die leg je ook niet in een kluis.
- Ik zei wel dat het omwille van diversificatie is, maar dat is een rationalisatie. Om eerlijk te zijn vind ik het gewoon mooie hebbedingetjes. Er zat geen financiële strategie achter. Net zoals aandelen koop je gouden munten met cash die je kan missen.
Laatst gewijzigd door Charlesvdw op 5 augustus 2023, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Top, bedankt voor de info!
Charlesvdw schreef: ↑5 augustus 2023, 14:36 De inscriptie/tekening van de munt is zodanig gedetailleerd dat je het niet op een twee drie na zou kunnen maken.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Sorry Yaris maar die cartoon is totaal off-topic.
En ook helemaal niet grappig, maar dat terzijde.
En ook helemaal niet grappig, maar dat terzijde.
Ik reageer op jouw bericht, dus on topic, en dat je ze niet grappig vindt is jouw probleem. Ik vind ze wel grappig. Doe je beklag bij Vaganzza, je bent niet de eerste.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Je reageert niet inhoudelijk op mijn bericht, je pikt er een zinsnede uit (een twee drie) die niets met het topic te maken heeft.
En gaan klagen bij de moderator is beneden mijn waardigheid.
En gaan klagen bij de moderator is beneden mijn waardigheid.