Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
TIP
Re: Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
Officieel:
Maar geen woord over een verlaagde roerende voorheffing. Het enige nieuws is dat er maar één staatsbon op 1 jaar is.De volgende uitgifte van Staatsbons zal op 4 september 2023 plaatsvinden.
Het Federaal Agentschap van de Schuld zal één Staatsbon aanbieden, met name de nieuwe Staatsbon op 1 jaar (met vervaldag 4 september 2024 en ISIN-code BE3871291212)
Op dinsdag 22 augustus 2023 zal voor deze Staatsbon de coupon vastgesteld worden.
Inschrijven via een plaatsende instelling kan vanaf donderdag 24 augustus 2023 tot en met vrijdag 1 september 2023.
Inschrijven via het Grootboek (Staatsbons on-line op www.destaatsbons.be) kan vanaf donderdag 24 augustus 2023 tot en met donderdag 31 augustus 2023 (het Agentschap moet de gelden uiterlijk op 1 september 2023 ontvangen).
Yaris,
Jawel, klik rubriek "6. Kosten en Fiscaliteit" aan en daar vind je dit:
Fiscaliteit:
Roerende voorheffing: Voor de uitgifte van Staatsbons met duurtijd van 1 jaar die in tweede jaarhelft van 2023 worden uitgegeven, heeft de Ministerraad een wetsontwerp goedgekeurd dat voorziet in een roerende voorheffing van 15,0 procent. Dat wetsontwerp werd aan de Raad van State voorgelegd. Op de coupons van de Staatsbons met duurtijd van 3, 5, 8 en 10 jaar blijft een roerende voorheffing van 30,0 procent verschuldigd
Belasting op de beursverrichtingen:
tijdens de inschrijvingsperiode en op de eindvervaldag: geen belasting;
bij aankoop of verkoop op de secundaire markt, en indien de transactie plaatsvindt in België: 0,12% (sinds 01/01/2018) met een maximum van 1.300 euro;
Jawel, klik rubriek "6. Kosten en Fiscaliteit" aan en daar vind je dit:
Fiscaliteit:
Roerende voorheffing: Voor de uitgifte van Staatsbons met duurtijd van 1 jaar die in tweede jaarhelft van 2023 worden uitgegeven, heeft de Ministerraad een wetsontwerp goedgekeurd dat voorziet in een roerende voorheffing van 15,0 procent. Dat wetsontwerp werd aan de Raad van State voorgelegd. Op de coupons van de Staatsbons met duurtijd van 3, 5, 8 en 10 jaar blijft een roerende voorheffing van 30,0 procent verschuldigd
Belasting op de beursverrichtingen:
tijdens de inschrijvingsperiode en op de eindvervaldag: geen belasting;
bij aankoop of verkoop op de secundaire markt, en indien de transactie plaatsvindt in België: 0,12% (sinds 01/01/2018) met een maximum van 1.300 euro;
Ah. Maar de Raad van State moet zijn goedkeuring nog geven. Wat als die zeggen "Ja, maar ..."? We hebben nog maar twee weken.
Volgens de Tijd is de RV 15%.
https://www.tijd.be/markten-live/nieuws ... 85323.html
https://bibliotheek.be/krantenarchief/a ... ogged_in=1
En in december zal er nogmaals zo'n staatsbon uitgegeven worden.
https://bibliotheek.be/krantenarchief/a ... bd86b7f230
De rente is nog niet bepaald maar volgens dat artikel verwachten ze een rendement van 2.55% a 2.64 % na aftrek van rv.
Zal wel ijdele hoop zijn.
https://www.tijd.be/markten-live/nieuws ... 85323.html
https://bibliotheek.be/krantenarchief/a ... ogged_in=1
En in december zal er nogmaals zo'n staatsbon uitgegeven worden.
https://bibliotheek.be/krantenarchief/a ... bd86b7f230
De rente is nog niet bepaald maar volgens dat artikel verwachten ze een rendement van 2.55% a 2.64 % na aftrek van rv.
Betekent dit dan dat je extra 0.5% krijgt als je intekent via de overheidswebsite en niet via een bank ?De brutocoupon wordt op 22 augustus vastgelegd en wordt gebaseerd op de rente op Belgisch overheidspapier met een looptijd van één jaar. Minister van Financiën Vincent Van Peteghem heeft gezegd dat van die marktrente 0,5 procentpunt zal worden afgetrokken als commissie voor de banken.
Zal wel ijdele hoop zijn.
De Tijd baseert zich op wat Van Peteghem gezegd heeft, niet op officiële communicatie van de Thesaurie.
Die beslissing zal er wel zijn tegen 22.08. Ik zie hen geen nieuwe kemel schieten. Alhoewel ...
Nog 14 dagen voor een goedkeuring en een coupon te bedenken. Only in Belgium.
De vergelijking met de e-depo zal er sowieso zijn. Wordt weer leuk.
Nog 14 dagen voor een goedkeuring en een coupon te bedenken. Only in Belgium.
De vergelijking met de e-depo zal er sowieso zijn. Wordt weer leuk.
Ik gun de banken die 0,5% niet en teken in via het grootboek. Ik veronderstel dat DB en Santander ook nog wel iets zullen doen…
Laatst gewijzigd door Brembos op 8 augustus 2023, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
De coupon wordt altijd pas vastgelegd twee dagen voor het begin van de inschrijving.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Volgens mij zal de bruto intrest gelijk zijn aan de OLO 1j van 21/8 - 0,50%
De berekening van Van Peteghem was gebaseerd op de OLO 1j van 27/7 (nml 3,69% - 0,50% = 3,19% bruto)
Sindsdien is die OLO gedaald tot 3,61% op 7/8
Met die waarde zou de bruto rente dus 3,11% zijn, wat neerkomt op 2,64% netto à 15% RV of 2,18% netto à 30% RV
Zakt die OLO verder naar 3,50% tegen 21/8, dan zou bewuste Staatsbon uitkomen op 2,55% netto à 15% RV
Vandaar dat men een netto rendement verwacht tussen 2,55% en 2,64%
De berekening van Van Peteghem was gebaseerd op de OLO 1j van 27/7 (nml 3,69% - 0,50% = 3,19% bruto)
Sindsdien is die OLO gedaald tot 3,61% op 7/8
Met die waarde zou de bruto rente dus 3,11% zijn, wat neerkomt op 2,64% netto à 15% RV of 2,18% netto à 30% RV
Zakt die OLO verder naar 3,50% tegen 21/8, dan zou bewuste Staatsbon uitkomen op 2,55% netto à 15% RV
Vandaar dat men een netto rendement verwacht tussen 2,55% en 2,64%
Belangrijker dan de bruto interest vind ik de al dan niet gehalveerde RV.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Italie legt banken overwinstbelasting op
Lijkt mij efficiënter om de banken te dwingen meer intrest te geven op hun spaarproducten
Lijkt mij efficiënter om de banken te dwingen meer intrest te geven op hun spaarproducten
Het enige wat voor mij tel is: hoeveel netto blijft er over na aftrek van de RV?
Dat alleen zal voor mij bepalen of ik er op inschrijf of niet.
Voor de rest kan het me niet schelen of dat nu 15% of 30% zal zijn.
Dat alleen zal voor mij bepalen of ik er op inschrijf of niet.
Voor de rest kan het me niet schelen of dat nu 15% of 30% zal zijn.
1 jaar interesseert mij eigenlijk niet.
De regering denkt hiermee iets goed te doen voor de landgenoten, maar als je eind augustus uw geld afhaalt dan verlies je sowieso uw opgebouwde rente en dan steek je het in iets wat net wat beter is. pppfff
Mocht het nu 3 jaar zijn, dan kan het mogelijk verlies nog goed genaakt worden.
De regering denkt hiermee iets goed te doen voor de landgenoten, maar als je eind augustus uw geld afhaalt dan verlies je sowieso uw opgebouwde rente en dan steek je het in iets wat net wat beter is. pppfff
Mocht het nu 3 jaar zijn, dan kan het mogelijk verlies nog goed genaakt worden.
Denk niet dat de RVS op voorhand een uitspraak zal doen, wel op basis van een ingediende procedure tegen een of andere wetgeving. Dus ja, wellicht vertrekken we met 15% RV en zal het er van afhangen of er een procedure opgestart wordt en wat de uitspraak zal zijn. Hoop op 15% en reken op 30%
Je moet altijd een buffer behouden op een gewone spaarrekening voor in geval je ergens kan intekenen op een speciale uitgifte zoals in dit geval. Ik zet nooit al mijn spaargeld op alleen maar een getrouheidsrekening.