Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
Het zou me niet verbazen als de banken (met uitzondering van staatsbedrijf Belfius) en misschien zelfs de Europese Commissie zouden reageren op deze uitzondering (oneerlijke concurrentie) van 15% bronbelasting. Misschien kan het tarief zelfs met terugwerkende kracht worden verhoogd naar 30%.
Dat vraag ik mij dus ook af. Hoe kan de overheid het verantwoorden dat men een speciaal tarief hanteert om een eigen spaarproduct aantrekkelijker te maken dan gelijkaardige alternatieven van concurrenten.
En ook: is dit goed beleid? Past dit in de wens om het fiscaal systeem te vereenvoudigen en bijgevolg neutraler (minder gedragsbeïnvloedend) te maken?
En ook: is dit goed beleid? Past dit in de wens om het fiscaal systeem te vereenvoudigen en bijgevolg neutraler (minder gedragsbeïnvloedend) te maken?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Sinds wanneer is een obligatie een "spaarproduct" ?
Inderdaad. Mijn mening is daarmee duidelijk neem ik aan.
Als het goed onderbouwd wordt, kan de RV zeker tijdelijk verlaagd worden naar 15%: de fameuze "Leterme-bon' was er ook zo eentje met een lagere RV, toch? Het is trouwens daar dat men de mosterd haalt voor dit idee.
Als ik me niet vergis heeft men toen een zeer kortstondige algemene RV verlaging doorgevoerd voor obligaties uitgegeven net op die specifieke datum en met een reeks welbepaalde modaliteiten die in feite op het lijf geschreven waren voor de staatsbon, maar met als welgekomen gevolg dat er toevallig ook 1 of 2 marginale private emissies onder vielen, waardoor de verlaging perfect te verdedigen werd als niet discriminerend an sich, want niet voor 1 enkel (staats)product.
Verwacht een gelijkaardige methode, dus wie weet zijn er misschien nog wel enkele andere gelukzakjes te vinden onder de particuliere emissies?
Als ik me niet vergis heeft men toen een zeer kortstondige algemene RV verlaging doorgevoerd voor obligaties uitgegeven net op die specifieke datum en met een reeks welbepaalde modaliteiten die in feite op het lijf geschreven waren voor de staatsbon, maar met als welgekomen gevolg dat er toevallig ook 1 of 2 marginale private emissies onder vielen, waardoor de verlaging perfect te verdedigen werd als niet discriminerend an sich, want niet voor 1 enkel (staats)product.
Verwacht een gelijkaardige methode, dus wie weet zijn er misschien nog wel enkele andere gelukzakjes te vinden onder de particuliere emissies?
Wat is daar dan oneerlijke concurrentie.svenver schreef: ↑8 augustus 2023, 18:44 Het zou me niet verbazen als de banken (met uitzondering van staatsbedrijf Belfius) en misschien zelfs de Europese Commissie zouden reageren op deze uitzondering (oneerlijke concurrentie) van 15% bronbelasting. Misschien kan het tarief zelfs met terugwerkende kracht worden verhoogd naar 30%.
De RV op gereglementeerde spaarboekjes is ook maar 15%, met dan nog een vrijstelling van verschillende honderden Euro's. Gaan de banken dan ook vragen om dit af te schaffen?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Alleen is dit het best te vergelijken met termijnrekening, kasbons of andere eenjarige obligaties. Spaarrekeningen moeten ook aan een heleboel voorwaarden voldoen om 15% RV te mogen heffen.B7H4long schreef: ↑8 augustus 2023, 19:36Wat is daar dan oneerlijke concurrentie.svenver schreef: ↑8 augustus 2023, 18:44 Het zou me niet verbazen als de banken (met uitzondering van staatsbedrijf Belfius) en misschien zelfs de Europese Commissie zouden reageren op deze uitzondering (oneerlijke concurrentie) van 15% bronbelasting. Misschien kan het tarief zelfs met terugwerkende kracht worden verhoogd naar 30%.
De RV op gereglementeerde spaarboekjes is ook maar 15%, met dan nog een vrijstelling van verschillende honderden Euro's. Gaan de banken dan ook vragen om dit af te schaffen?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Je kan vergelijken met eender wat je wil. Zoals men ook de depositorekening vergeleek met vanalles en nog wat.
Feit is echter wel dat het noch een termijnrekening, noch een kasbon en noch een "andere eenjarige obligatie" is.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 8 augustus 2023, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
De oplossing ligt dus voor het grijpen ! Alle financiële inkomsten belasten aan 15% met een vrijstelling van de eerste 600 (?) euro. Eureka.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Citaat uit Blauwdruk fiscale hervorming Van Peteghem:
Eerlijk
We behandelen alle vermogensinkomsten op eenzelfde manier
Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 8 augustus 2023, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
6 maand geleden hebben talrijke spaarders hun buffer in een (volgens mij) nog betere opportuniteit gestopt: de e-Depo.
Weinigen hebben ondertussen al een nieuwe buffer bij elkaar om nog eens iets te riskeren van Van Peteghem.
Dit keer: RV aan half tarief: enkel voor 1jarige Staatsbons, die uitgegeven worden in de 2de helft van 2023
PS: Omzetten van e-Depo naar Staatsbon lijkt me niet lucratief meer.
Daarom zet ik mijn spaargeld op een rekening met een hoge basisrente en een lage getrouwheidspremie. Dat brengt minder op maar dan ben je tenminste vrij om je geld af te halen wanneer je wil en kun je van opportuniteiten profiteren.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Nog een citaat uit Blauwdruk fiscale hervorming Van Peteghem:
Voortdurend sleutelen we aan onze fiscaliteit en voeren we nieuwe uitzonderingen in. Dat is nefast voor het vertrouwen in ons fiscaal stelsel. Vertrouwen dat we met deze blauwdruk willen herstellen. Fiscaliteit mag niet te pas en te onpas worden gebruikt als ad hoc beleidsinstrument.
In de meeste gevallen is dit nefast voor de groei van je portefeuille. Als je het risico wil nemen, heeft weinig nut om geld opzij te houden. Beleg het geld volgens het risico dat je wil nemen. Door het geld opzij te houden mis je rendement dat je later heel moeilijk kan goedmaken.
Al maandenlang zijn er Belgische kortlopende staatsbon te koop waar het rendement 3% of meer bedraagt.
Waarom zou je dan geld opzij houden om.het later in een Belgische kortlopende staatb9n van zo'n 3% te steken?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
- Full Member
- Contacteer:
U vergeet soms dat men bij de leterme bon de RV terug naar 30% heeft gebracht...? Het liedje van 15% was enkel maar de eerste jaren van kracht. De overheid blijft onvoorspelbaar en blijft dus sowieso een factor om rekening mee te houden..inquirer schreef: ↑8 augustus 2023, 19:34 Als het goed onderbouwd wordt, kan de RV zeker tijdelijk verlaagd worden naar 15%: de fameuze "Leterme-bon' was er ook zo eentje met een lagere RV, toch? Het is trouwens daar dat men de mosterd haalt voor dit idee.